/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Garage eller carport ( salt - vinter )
Fra : ?KKJ?


Dato : 29-01-05 22:49

Mjalo

Hvad er bedst for bilen her om vinteren mht. salt.
Garage ( opvarmet ) eller carport ?
Eller skal man bare gi den en gang undervongsvask en gang imellem ?
Det er bare et generalt spørgsmål.

Kim



 
 
ThomasT (30-01-2005)
Kommentar
Fra : ThomasT


Dato : 30-01-05 00:25

Jeg vil mene, at der hvor bilen står koldest og med mest mulig
luftudskiftning, er det bedste sted. Rust er en kemisk proces og kemiske
processer går hurtigere, jo varmere det er.


ThomasT



Jørgen M. Rasmussen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 30-01-05 05:18


"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkSPAM> skrev i en meddelelse

> Jeg vil mene, at der hvor bilen står koldest og med mest mulig
> luftudskiftning, er det bedste sted. Rust er en kemisk proces og kemiske
> processer går hurtigere, jo varmere det er.
>
Det med ventilationen er VIGTIGT. Om der skal være koldt/varmt?, hvis der er
koldt tørre den jo ikke= fortsat kemisk aktivitet + man risikere yderligere
fugt pga. kondens, samt alm. vedligehold arb. bliver besværlig-gjort.
Undervogns-vask er noget opreklameret pi. :(.



Thomas Strandtoft (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 30-01-05 09:46

"Jørgen M. Rasmussen" wrote:

> Det med ventilationen er VIGTIGT. Om der skal være koldt/varmt?, hvis der er
> koldt tørre den jo ikke= fortsat kemisk aktivitet + man risikere yderligere
> fugt pga. kondens, samt alm. vedligehold arb. bliver besværlig-gjort.
> Undervogns-vask er noget opreklameret pi. :(.

Hvorfor skulle den ikke tørre når der er koldt? Min mor taler
henrykt om at håndklæder bliver dejligt bløde når de hænger til
tørre i frostvejr, så hvis blot der er ventilation går det fint.
Kondens får du ved temperaturskift, fx. dugger briller først når
man går ind i varmen - bliver du ude i kulden, dugger dine briller
ikke..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Olesen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 30-01-05 16:32


"?KKJ?" <nofucking@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:41fc04b3$0$222$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


> Hvad er bedst for bilen her om vinteren mht. salt.
> Garage ( opvarmet ) eller carport ?

Er bilen helt ren og garagen opvarmet, og bilen
sjældent kører, så er en garage at foretrække.

MEN, en bil bruges tit, er ofte våd, og har
godt af at komme af med 'dampen' og få
luft omkring sig. Så tørrer den hurtigst.
I dêt tilfælde er en carport at anbefale.
Våde sko bør heller ikke puttes i æske
når de er våde...,o)


> Eller skal man bare gi den en gang undervongsvask en gang imellem ?

Selvfølgelig skal du det, men der er visse vogntyper,
som ikke tåler vand, og disse bør derfor køre med
indtørret salt-lage det halve af året.
Ellers bør du vaske bilen med undervognsvask
hver gang saltvognen har været ude, og vejret
tegner lidt bedre. Gerne iforb. med nogle dage,
hvis vognen skal stå stille.
Bilvask på fugtige dage kan være
en fordel, da snav, salt mv. er mere opløst.



Leonard (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 30-01-05 16:41

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote:

>Ellers bør du vaske bilen med undervognsvask
>hver gang saltvognen har været ude, og vejret
>tegner lidt bedre.

Jeg har læst et sted at undervognsvask ikke er godt, da det spuler
salt og skidt ind i hjørner hvor det ellers ikke ville komme og hvor
det ikke kan tørre. Derudover skulle undervognsvask kunne spule
undervognsbehandlingen af.
Min teori er at undervognen sprøjtes ren ved kørsel på våd vej i
regnvejr og at den på denne måde skylles ren de steder hvor saltet er
sprøjtet op, da det må være nogenlunde det samme ved kørsel med de
samme hastigheder.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Olesen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 30-01-05 16:50


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:5qvpv0t9t74pc6k8mrvtl31aofdqeq0f9u@4ax.com...


> Jeg har læst et sted at undervognsvask ikke er godt, da det spuler
> salt og skidt ind i hjørner hvor det ellers ikke ville komme og hvor
> det ikke kan tørre.

Så har man jo et problem, når man kører
på de regnvåde vejbaner dagen efter,
saltvognen har været ude aftenen før...
MEN undervognsvask foregår med så stor kraft,
det rene vand helt sikkert vil 'kaste' saltlagen/saltet
langt væk, -dette tar' ikke lang tid, og 'stedet' strålen
har ramt saltet vil spule længe nok til, det er rent vand
der blir tilbage.
Du må heller ikke glemme, at saltlagen sidder
i alle sprækker ovenpå bilen, ved lister osv.
Dette har IKKE gådt af at blive sidende, så
hellere gi' bilen en vasketur.


> Derudover skulle undervognsvask kunne spule
> undervognsbehandlingen af.

Det kan det måske, men ikke hvis du bruger SUVO.
Erfaringen siger mig, dette ikke kan lade sig gøre, hvis
der er et ordentlig lag og det er veludført.

> Min teori er at undervognen sprøjtes ren ved kørsel på våd vej i
> regnvejr og at den på denne måde skylles ren de steder hvor saltet er
> sprøjtet op, da det må være nogenlunde det samme ved kørsel med de
> samme hastigheder.

En langsommelig og lidt usikker proces.
Saltet fra vejen sætter sig overalt, og alm
kørsel vil næppe få det hele af ved alm. kørsel.



Ukendt (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-01-05 16:58



> Jeg har læst et sted at undervognsvask ikke er godt, da det spuler
> salt og skidt ind i hjørner hvor det ellers ikke ville komme og hvor
> det ikke kan tørre. Derudover skulle undervognsvask kunne spule
> undervognsbehandlingen af.

Mit råd skal være at du en gang imellem tager en spand vand og en børste og
så kører især hen over bunden hvor den er samlet med siden. Det er altid der
at bilerne ruster og så i skærmkanterne

--
Tom



Olesen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 30-01-05 17:01


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41fd0410$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> Mit råd skal være at du en gang imellem tager en spand vand og en børste
og
> så kører især hen over bunden hvor den er samlet med siden. Det er altid
der
> at bilerne ruster og så i skærmkanterne

Især hvis man er en VW Transporter



p.jarnbak (31-01-2005)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 31-01-05 05:25


"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
news:5qvpv0t9t74pc6k8mrvtl31aofdqeq0f9u@4ax.com...
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote:
>
>>Ellers bør du vaske bilen med undervognsvask
>>hver gang saltvognen har været ude, og vejret
>>tegner lidt bedre.
>
> Jeg har læst et sted at undervognsvask ikke er godt, da det spuler
> salt og skidt ind i hjørner hvor det ellers ikke ville komme og hvor
> det ikke kan tørre. Derudover skulle undervognsvask kunne spule
> undervognsbehandlingen af.
> Min teori er at undervognen sprøjtes ren ved kørsel på våd vej i
> regnvejr og at den på denne måde skylles ren de steder hvor saltet er
> sprøjtet op, da det må være nogenlunde det samme ved kørsel med de
> samme hastigheder.

Sikkert derfor at der ofte står i instruktionsbøger at man ikke skal
bruge undervognsvask og måske også på grund af mulige problemer med motor
elektrik..
Hej Palle.



?KKJ? (30-01-2005)
Kommentar
Fra : ?KKJ?


Dato : 30-01-05 19:08

Takker for svarene.

Kim



anders majland (29-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 29-01-05 23:46

> Hvad er bedst for bilen her om vinteren mht. salt.
> Garage ( opvarmet )

... og godt ventileret

Dvs hundyr at holde opvarmet

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste