Lidt mere info om "Pesjø" 309 1,3 søges
Fra : Henning Lund

Dato : 28-01-05 21:40

Sådan en bil fra sidst i 80érne er den med karburator eller
indsprøjtning, jeg har aldrig kigget i motorrummet på sådan en?

Jeg spørger fordi knægten som muligvis er interesseret i bilen gerne vil
vide om man kan få motoren til at yde noget mere, han mener de ca 65 HK
den yder vil føles som en Ellert i modvind.

Er det rigtigt at bilen er en sløv kasse som han har fået oplyst af en
bekendt, eller er det bare overdrev?

Hvilke muligheder har man for at få den lille 1,3ér motor til at yde
nogle flere heste?

Jeg lovede ham at spørge herinde, da jeg bare en en gammel uforstående
far som mener at det er en god bil at købe, jeg har fortalt ham at den
gamle Seat 127 4 dørs gadefræser med en 1050CC motor i jeg havde som ung
hvalp, var rimelig hurtig både i optræk og topfart, at der så altid
findes en der er hurtigere end ens egen bil, vil der jo altid være

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : claus b. p.

Dato : 28-01-05 23:48

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in message
> Sådan en bil fra sidst i 80érne er den med karburator eller
> indsprøjtning, jeg har aldrig kigget i motorrummet på sådan en?
Karburator indtil ca. 1990 da katalysatoren kom.

> Jeg spørger fordi knægten som muligvis er interesseret i bilen gerne vil
> vide om man kan få motoren til at yde noget mere, han mener de ca 65 HK
> den yder vil føles som en Ellert i modvind.

0-100 på 14,8 sek. top 162km/t. Ingen racer, men ikke ligefrem Ellert
heller.
Forbrug 15,9 km/l. Egenvægt 800-850 kg. Forsikring billig. Rep billig.

> Er det rigtigt at bilen er en sløv kasse som han har fået oplyst af en
> bekendt, eller er det bare overdrev?
En 205 med 1,4 er ihvertfald ikke sløv.

> Hvilke muligheder har man for at få den lille 1,3ér motor til at yde
> nogle flere heste?

Det er konventionel tuning evt med turbo. Vil koste en formue. Brug hellere
pengene på en bedre/sikrere bil. Man kan selvfølgelig altid pudse
indsugningskanalerne, sætte KN filter og sportsudstødning på, men det er
mere psykologisk det giver mere effekt. Resten af hardwaren er heller ikke
dimensioneret til større ydelse.

På grund af det lidt umoderne look er der ikke så meget rift om dem, derfor
rimelige priser. Og man kan jo altid peppe udseendet lidt op. En anden bil
der er gode priser på er 405. (Fordi der er solgt mange af dem som
firmabiler.) Men der er selvfølgelig nogen med lidt for meget motor, set fra
en fars side. Til gengæld en lidt sikrere bil, specielt i nyere årgange med
ABS og airbag.

/Claus
(Hvis sønner ikke har kørekort endnu - heldigvis.)

Fra : Henning Lund

Dato : 29-01-05 09:21

claus b. p. skrev:

> [...]
> meget motor, set fra en fars side. Til gengæld en lidt sikrere bil,
> specielt i nyere årgange med ABS og airbag.

Mange tak for svaret, hvilke årgange er det værd at kigge efter når vi
snakker 405, vi skal helst ikke så vanvittigt op i pris, da knægten
helst ikke vil ud og låne penge som så skal afdrages med en lærlingeløn.
Ang den 309 jeg spørger om, synes jeg selv det er en fin bil da jeg
kender ejeren og ved hvordan den er veligeholdt, men når nu knægten ikke
liiige synes om motorstørrelsen, så er det squtte nemt.

> /Claus
> (Hvis sønner ikke har kørekort endnu - heldigvis.)

Du har noget at se frem til, en fjerdedel af dagen hører jeg om biler
der står på ønskelisten, og forældre er overhovedet ikke forstående.
Det mest problematiske er at han kører på arbejde med en som har en
Xsara 2,0 VTS som der er pillet lidt i, så kan du jo nok se at faderens
ide om en 309ér ikke du´r ;o(

Fra : claus b. p.

Dato : 30-01-05 01:08

> Mange tak for svaret, hvilke årgange er det værd at kigge efter når vi
> snakker 405, vi skal helst ikke så vanvittigt op i pris, da knægten
> helst ikke vil ud og låne penge som så skal afdrages med en lærlingeløn.
Forståeligt. Prøv at få en fornemmelse for prisnivauet på fx. bilbasen.dk og
dba.dk. 405 fik et facelift omkring -93, katalysatorene kom i 89-90, ABS
vistnok fra starten, airbags fra ca. -94. Problemer med bagbro, som gerne må
være udskiftet. Motorer og mekanik gode, det elektriske fransk=nederen. Hvis
man ikke er miljøfreak så en 1,9 med karburator og uden kat. 1,8 16v i
første årgange havde nogle stempelproblemer, de må gerne være skiftet,
ellers kan de bruge en del olie.
Men så er du også oppe i de dyrere årgange. 405 er ikke specielt plaget af
rust, men med en 10-15 år gammel bil skal man altid have øjnene åbne.
> Ang den 309 jeg spørger om, synes jeg selv det er en fin bil da jeg
> kender ejeren og ved hvordan den er veligeholdt, men når nu knægten ikke
> liiige synes om motorstørrelsen, så er det squtte nemt.
Har også forsøgt at overtale konen til at skifte sin 205 ud med en 309, men
hun kunne ikke lide designet, og en 405 er for stor synes hun. 205'eren er
kun 17 år, så den kan vel klare et syn mere. Men der er nogle pletter i
lakken.

> Du har noget at se frem til, en fjerdedel af dagen hører jeg om biler
> der står på ønskelisten, og forældre er overhovedet ikke forstående.
Det er forældres lod. Min far forstod heller ikke mig!

> Det mest problematiske er at han kører på arbejde med en som har en
> Xsara 2,0 VTS som der er pillet lidt i, så kan du jo nok se at faderens
> ide om en 309ér ikke du´r ;o(
Så må han jo også have postet en hel del flere kr. i den. Han er nok ikke
lærling?

/Claus

Fra : Henning Lund

Dato : 30-01-05 10:42

claus b. p. skrev:

> Forståeligt. Prøv at få en fornemmelse for prisnivauet på fx.
> bilbasen.dk og dba.dk. 405 fik et facelift omkring -93,

Mange tak for en fin forklaring.

> 205'eren er kun 17 år, så den kan vel klare et syn mere. Men der
> er nogle pletter i lakken.

Tjae nu du siger det har min kone osse nogle pletter i lakken

> Så må han jo også have postet en hel del flere kr. i den. Han er nok
> ikke lærling?

Hmmmmm han er udlært for et par mdr siden.