Tab på Mercedes?
Fra : Jasper Norman

Dato : 27-01-05 23:04

Hej.

Jeg overvejer at købe en MB. Det bliver sandsynligvis en E290 fra 1996-1997
med ca. 400-500.000 på bagen. De kan jo fåes til menneske penge: ca.
200.000,-

MEN.... konen har indtil videre nedlagt veto! Hun mener at det er helt hen i
vejret at betale 200.000 for en gammel bil der allerede har kørt ca. 10
gange rundet om jorden. Og et eller andet sted har hun jo ret.

En kollega har lige købt en E270 CDI fra 2000, og hans tidligere erfaring
er, at Mercedes holder prisen usædvanligt godt. Men hvor godt holder den
prisen? Hvis jeg i stedet køber fx. en Passat... vil denne holde prisen
tilsvarende godt? Jeg er naturligvis villig til at "betale" lidt mere i tab,
mod at køre en Mercedes, der for mig (som I sikkert kan høre) er en drøm.
Men det er da klart at hvis værdi tabet + vedligehold. omkost. er vanvittigt
meget større på en "gammel" MB, der sandsynligvis har tjent som taxi + haft
endnu en ejer, kan det da være at man skulle bøje sig i støvet, og købe en
folkevogn? Jeg har ikke noget specielt imod VW, men jeg synes at der er et
eller andet specielt ved MB! Jeg kører ca. 30-35.000 om året, og komforten
spiller da en rimelig stor rolle.

Jeg håber at der er nogen der har en lille "soltrålehistorie" om at ældre MB
ikke falder mere i værdi end andre biler, samt at de ikke er specielt dyre i
vedligehold. Man hører jo så meget ang. rustproblemer (sikkert kun fordi der
ér MB). Men på den anden side...jeg vil da også gerne høre om det, hvis
nogen fraråder mig at købe en gammel spand fra 1997... Mercedes eller ej!

Mvh

Jasper

Fra : claus b. p.

Dato : 28-01-05 12:54

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> ér MB). Men på den anden side...jeg vil da også gerne høre om det, hvis
> nogen fraråder mig at købe en gammel spand fra 1997... Mercedes eller ej!

Afskrivningen på min forrige Mercedes: 160000 - 75000 = 85000 kr. over 5 år.
(Model 124 st. car) Reparationer og vedligeholdelse: ca. 35000 kr. Dvs.
120.000kr /5 år= 24000 kr/år. Dertil kommer driftsudgifter som diesel og
dæk. Man kan være mere eller mindre heldig med antallet af reparationer, i
dette tilfælde endte jeg med at have skiftet alt under motorhjelmen.
Min nye -2000 Mercedes har allerede kostet dyrt iforhold til, men jeg begik
den fejltagelse at køre på autoriseret værksted.
Hvis man ser på det investerede beløb, får man billigere afskrivning på en
Mercedes til fx. 200k end de fleste andre biler til samme pris, i
særdeleshed hvis man tager størrelsen med i betragtning. Det er muligt at en
Passat eller Golf også kan dække et behov, men det er mindre biler.
Men selvfølgelig kræver det lidt mentalhygiejne at sætte sig ud over at give
så meget for så "brugt" en bil. De fleste der gør det bliver dog ikke
skuffede. Bare se på undersøgelserne over hvor mange der ville købe samme
mærke igen. MB ejere er meget trofaste, VW ejere oftere skeptiske.
Men rent paktisk, sørg for at gennemgå bilen grundigt, gerne med en med
erfaring for MB, eller FDM. Check forsikringspriser, de forskellige
selskaber vurderer meget forskelligt. 290TD er en utroligt solid og god
maskine, og har rimelig effekt. Og komforten i selv en gammel træt undervogn
er tit bedre end mange andre bilers.

Held og lykke med at overtale konen.

/Claus

Fra : Michael Nielsen

Dato : 28-01-05 16:53

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> Held og lykke med at overtale konen.

Han skal bare skubbe konen ind bag rattet på den, så er den sagen bif ;)
(Men måske en 177 hk E300 Turbodiesel? Det er sgu lidt af en øse... :) )

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Eg Egemarke

Dato : 29-01-05 00:20

Eller endnu bedre snakke med et værksted og hive "worst case" frem og få et
pris overslag på hvad det koster med en Ny maskine i samt bytte samtlige
fjedre og bøsninger, så har du ca prisen for din "nye" brugte mercedes der
godt nok har kørt meget på papir men er som ny mekanisk.
Tænk på at en skærm eller en bagklap er ligeglad om den har kørt 100000000
Km eller 10 når bare den er "som ny"
Jeg har selv kørt meget med 290 TD som taxa at den er ikke nem at tage livet
af

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : claus b. p.

Dato : 30-01-05 01:15

"Michael Nielsen" <benzito@online.no> wrote in message

> "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> Han skal bare skubbe konen ind bag rattet på den, så er den sagen bif ;)
> (Men måske en 177 hk E300 Turbodiesel? Det er sgu lidt af en øse... :) )

Ja det er underligt som konens brok over at store biler er svære at parkere
i København ikke fremkommer i forbindelse med at hun får lov at låne
stationcaren.
/Claus