BMW: Boblen fra motoren
Fra : Casper Bang

Dato : 27-01-05 18:11

Hej,

Jeg har en BMW E30 320i fra 1989.
Efter et par ugers stilstand var jeg i dag ude og køre (skulle give den
starthjælp, da der ikke var noget strøm på den, så den fik en god lang tur
for at blive ladt op).

Da bilen var blevet varm, kunne jeg ind imellem høre en "boblende" lyd ude
fra motoren!? Jeg lå og kørte med omkring 2200 omdrejninger på det
tidspunkt - havde ikke haft kørt den hårdt på noget tidspunkt.
Måleren for vandet var i det normale felt.
Der lå sne på min kølerhjelm, så kan det bare være det der er smeltet, og
ramt den varme motor (med kogt vand til følge)?

Det undrer mig bare en del, da jeg ikke kan lokalisere lyden. Ved ikke helt
om det er noget jeg skal være nervøs for :/

På forhånd tak.
Casper

Fra : p.jarnbak

Dato : 28-01-05 10:15

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:41f9208b$0$48703$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> tidspunkt - havde ikke haft kørt den hårdt på noget tidspunkt.
> Måleren for vandet var i det normale felt.

Måske er der luft i varmeapparatet.
Hej Palle

Fra : Casper Bang

Dato : 28-01-05 11:11

> Måske er der luft i varmeapparatet.

Det lyder da egentligt meget fornuftigt.
Hvordan testes/udluftes dette? Og er det noget faretruende?

Tak!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-01-05 15:25

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41fa0fa4$0$48691$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Jeg tror snarere den falder i søvn, når den ikke skal bestille mere....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Casper Bang

Dato : 28-01-05 15:55

> Jeg tror snarere den falder i søvn, når den ikke skal bestille mere....

sødt :)
Jeg prøver dog at finde en ny rekord i hvor "økonomisk" den kan køre -
omkring 2200 omdrejninger i femte (omkring 85 km/t) ser ud til at være cirka
det mest økonomiske, uden at være til gene for andre i trafikken.
Håber at få den over 10 km/l :p
Dérfor lod jeg den ikke komme særligt højt op i omdrejninger.

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-01-05 15:23

Casper Bang skrev:

> Håber at få den over 10 km/l :p

Det var da et højt benzinforbrug - min 2-liters GSi spadserer med lethed
13,5 km/l.
Hans

Fra : phk

Dato : 30-01-05 21:33

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Det var da et højt benzinforbrug - min 2-liters GSi spadserer med lethed
> 13,5 km/l.

Det var da et højt benzinforbrug - min 1.9 liters TDI´er spadserer nemt 24,5
km på literen v/90 km/t (ægte).

--
Per, Esbjerg
Frelst :)

Fra : Christensen

Dato : 30-01-05 21:55

> Det var da et højt benzinforbrug - min 2-liters GSi spadserer med lethed
> 13,5 km/l.
> --

Man kan vel heller ikke _helt_ sammenligne en 4-benet kadett-ski med en
6-benet køremaskine fra Bayern?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-01-05 22:07

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev :

>Man kan vel heller ikke _helt_ sammenligne en 4-benet kadett-ski med en
>6-benet køremaskine fra Bayern?

tjaehhhh - hvis en Scorpio 2.9i kan rende 11,5 på literen med
pløreturbine, skulle en bette 2 liters 6'er vel kunne runde de 10 på
literne relativt nemt ...

(alt med måde efter speederfoden's størrelse , naturligtvis)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-01-05 23:17

Christensen skrev:

> Man kan vel heller ikke _helt_ sammenligne en 4-benet kadett-ski med
> en 6-benet køremaskine fra Bayern?

Nej, den 6-cylindrede har en større indre friktion, men yder på den anden
side ikke mere end min - men så skal jeg godtnok ikke ha en (ældre) 6'er-BMW
når man ikke kan forvente bedre forbrugstal.
Hans