defekte bremseskiver og klodser på fabia
Fra : Knud Viborg

Dato : 27-01-05 17:18

Min skoda fabia 1.2 er til komb. 60000Km og 2 års eftersyn. Der har
været en raslelyd som synes at komme fra bunden – den er kun tilstede
når jeg drejer skarpt, hvorfor jeg mener der er tale om et løstliggende
emne i et hulrum i bilens bund. Jeg ved ikke det store om biler, kører
sjældent over 90 km/t.
Mit værksted, Skoda på Viborgvej i Århus : I første omgang har de set et
”skjold” bag motoren som de ikke umiddelbart ved hvad er, det skal de
undersøge først, senere ligger der en besked på min tlf.: forreste
bremseklodser og skiver er defekte og skal skiftes.

Mine spørgsmål går på:
1)er det ikke usædvanligt med en bil købt ny og knap 2 år med det km antal?
2)Defekte skiver og klodser er vel dækket af 2 års garanti?

Håber på kommentar fra gruppen.

Mhv Knud

Fra : phk

Dato : 27-01-05 17:41

"Knud Viborg" <n@n.dk> skrev i en meddelelse

> Mine spørgsmål går på:
> 1)er det ikke usædvanligt med en bil købt ny og knap 2 år med det km
> antal?
> 2)Defekte skiver og klodser er vel dækket af 2 års garanti?

Er de skæve? Eller hvad er der i vejen med dem?

--
Per, Esbjerg

Fra : Knud Viborg

Dato : 27-01-05 19:28

phk wrote:
> "Knud Viborg" <n@n.dk> skrev i en meddelelse

> Er de skæve? Eller hvad er der i vejen med dem?

Jeg vil spørge til dette imorgen.
tak for svar. knud

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-01-05 18:08

> [...]
antal?
> 2)Defekte skiver og klodser er vel dækket af 2 års garanti?

1) Det er meget forskelligt fra et/en mærke/model til en anden, og så har
det også en del at gøre med hvordan og hvor man kører. Jeg har hørt og læst
om Peugeot 406’ere som fik skiftet de dele efter 35-40.000 km, til Honda
Accord’er som når at runde 200.000 km før der skal skiftes nogle bremsedele.
Selv fik jeg nye klodser efter 83.000 km og skiver efter 100.000 km og kører
vist ret gennemsnitligt, dog hver sommer (dengang) med 450-500 kg påhæng
uden bremser som jo også slider på bilen bremser.

2) Jeg mener ikke at Skoda har to års garanti men reklamationsret hvilket jo
er lig med 6 måneders garanti, samt 18 måneder hvor du skal bevise at fejlen
ikke skyldes dig. Har værkstedet sagt defekt eller slidt ned, der er jo en
forskel. Hverken reklamationsret eller garanti dækker normalt sliddele som
der jo er tale om her, i hvert fald ikke hvis det er slid der er tale om.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Knud Viborg

Dato : 27-01-05 19:27

Kim Kristensen wrote:
> [...]
> der jo er tale om her, i hvert fald ikke hvis det er slid der er tale om.

På tlf. svar. siger de at de er defekte, jeg skal tale med værkstedet
imorgen. Jeg har ikke træk på bilen.
tak for svar knud

Fra : anders majland

Dato : 28-01-05 10:18

> Min skoda fabia 1.2 er til komb. 60000Km og 2 års eftersyn.
> 2)Defekte skiver og klodser er vel dækket af 2 års garanti?

Hvis det bare er slid... Værkstedet er jo nød nødt til at udskifte dem hvis
de vurderer at de ikke kan holde indtil næste service. Du ville jo også
blive utilfreds hvis de holdt op med at virke inden næste service.

Hvis skiverne er skæve er på anden måde defekte, kan du prøve at reklamerer
over det. Men chancen for at dem dækket er nok ikke store da både klodser og
skiver er sliddele.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk