Vinterføre.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-01-05 17:03

Er lige kommet hjem fra Finland.

Da jeg kørte ud søndag aften, sneede det lidt på Sjælland. Det sneede
lidt mere ovre i Skåne. Fra Jönköping og til Kapellskär sneede det
hele vejen, uden at der var tale om snestorm.

Var der glat?

Det må der s'gu have været . + 11 km. på en strækning jeg har kørt
utallige gange, og som giver samme resultat hver gang.

De 11 km. er simpelthen gået op i hjulspin.

Det er s'gu utroligt hvor svært det er at administrere 430 hk. og 2100
Nm, når underlaget bliver lidt alternativt.

Det er iøvrigt heller ikke optimalt at 60% af vogntogsvægten ligger
ude på hængeren, når det går op ad bakke.

Det er muligt at tage trykket fra boogieakslen, hvis man skønner at
det giver mere grip. Så har man et tryk på op mod 17-18 tons på
trækakslen. Det forhindrer ikke at Tulipantraktoren laver uhæmmet
hjulspin i 16. gear, hvis man kommer til at give en anelse for megen
gas.

Til gengæld vil jeg fremføre det postulat, at ABS er den opfindelse
til biler der er mest værdifuld, i nyere tid.

Det koster iøvrigt en helvedes masse penge at køre i vinterføre. 37.4
liter pr. 100 km. Det er langt over hvad "far" ellers kan præstere. Vi
lægger det på portoen. ))

Jo jo, der er monteret vinterdæk på trækakslen, hvis nogen skulle være
i tvivl.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 17:15

> Jo jo, der er monteret vinterdæk på trækakslen, hvis nogen skulle være
> i tvivl.

Hvorfor kun på trækakslen?
Jeg har godt bemærket at både broren som kører til Sverige og en af mine
kammier som kører til nordNorge også kun kører med vinterdæk på trækakslen.
Er det totalt ligegyldigt med vinterdæk på de styrende, eller er det i bund
og grund et spørgsmål om penge.

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-01-05 17:41

On Thu, 27 Jan 2005 17:14:58 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Er det totalt ligegyldigt med vinterdæk på de styrende, eller er det i bund

Efter ABS'ens indtog, er det principielt ligegyldigt.

Kører man på Norge, hvor de stadig har et par serpentinerveje tilbage,
lægger man bare styrekæder på forhjulene af BÅDE forvogn og hænger.
Det er for at have lidt styr på de sideværts kræfter.

Det økonomiske aspekt er næsten ligemeget, da vi skifter dæk efter
opgaven og årstiden.

Det var i gamle dage meget brugt hos mindre vognmænd at køre på
Skandinavien om vinteren på sommergummi, men det gik næsten over, da
bjærgningsbilerne blev ved med at skubbe den slags køretøjer ned bag i
køen af ventende,

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-01-05 05:19

Folmer Rasmussen wrote:

> Efter ABS'ens indtog, er det principielt ligegyldigt.

HOST! Du kan ikke seriøst mene at mængden af friktion mellem dæk
og underlag er underordnet fordi bilen har ABS??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-01-05 10:49

On Fri, 28 Jan 2005 05:18:43 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>HOST! Du kan ikke seriøst mene at mængden af friktion mellem dæk
>og underlag er underordnet fordi bilen har ABS??

>--

Thomas. Du skal sørge for at klæde dig varmt på her i den kolde tid.
Sådan en hoste kan sætte sig til alt muligt grimt.

Jeg har aldrig sagt noget om friktion i forbindelse med dette indlæg,
men jeg påstår bare, at friktion er en sekundær faktor når det drejer
sig om kørsel med vogntog.

Jeg véd godt at det kan være svært at forstå for folk i dette forum,
hvor der bliver skrevet meget om 4-hjulsudskridninger, tophastigheder
over 300 km/t. osv., men i et vogntog drejer det sig mest om at holde
den planlagte kurs. Farten er (som regel) afpasset på forhånd.

I modsætning til flere af panelets skribenter, mener jeg, at
eksportchauffører er ekstremt gode til at holde afstand NÅR DET ER
GLAT.

Således er den primære opgave at holde arrangementet udstrakt i den
vognbane man har valgt at køre i, og det er ABS'en rigtig god til.

Du skal være klar over, at hvis man som eksportchauffør løber tør for
asfalt, og havner ude i den storslåede natur med magnetiske marker og
alt muligt, så havner man uværgerligt i medierne, bl.a. fordi vejen
som regel skal spærres af, mens bjærgningsarbejdet pågår. Desuden
fremgår det jo som regel tydeligt hvorfra trucken kommer, hvilket gør
én til offer for kollegernes spot og spé.

Det sidstnævnte er meget værre end både dagbøder og andre straffe, og
alene derfor er de fleste truckere overordentligt omhyggelige med,
hvad de går og laver.

Når du nu selv bringer friktion på bane, så prøv et glatførekursus,
hvor der er tilgang til både to- og treakslede køretøjer.

Du vil erfare, at når du skal udføre den manøvre der går ud på at få
køretøjet til at skride ud, for derefter at rette det op igen, er det
betydeligt vanskeligere at få et tre-akslet køretøj til overhovedet at
skride ud, end et to-akslet.

Et 25 meter vogntog som jeg kører har ikke mindre end tre gange to
aksler. Boogien på forvognen, dollyen og trailerhjulene.

Derfor er det også malplaceret, at personbilsførere mobiliserer den
højeste form for forargelse, når de bliver overhalet af et vogntog på
en vinterklædt motorvej. Det er ikke en skid farligt.

Forargelsen skyldes bilistens forskrækkelse og ærgrelse over egen
manglende formåen. Sådan en personbil ryger jo ret ud i naturen bare
den skal forcere den lille snevold der ofte er mellem sporene på
motorvejen.

Eller som de siger i tysk radio:

Bitte nicht die Schandinavische LKW's folgen. )

Det er en skam, at vi p.gr.a. globale omstændigheder ikke længere må
have passagerer med, for ellers ville jeg invitere dig på en tur til
Finland. Det skulle du nok kunne klare, med et forsvarligt beredskab
af rene underhylere. )

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-05 11:02

Folmer Rasmussen skrev:

> Bitte nicht die Schandinavische LKW's folgen. )

Når den kommer regner jeg den også for at gælde for mig. Jeg har ikke
din erfaring fra det nordiske.

> [...]
> have passagerer med, for ellers ville jeg invitere dig på en tur til
> Finland. Det skulle du nok kunne klare, med et forsvarligt beredskab

Er det noget specielt svensk eller finsk? Eller er det firmaet?

Jeg har da ikke hørt om det forbud andet end ved kørsel med farlig gods.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-01-05 11:15

On Fri, 28 Jan 2005 11:02:16 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Når den kommer regner jeg den også for at gælde for mig. Jeg har ikke
>din erfaring fra det nordiske.

>--

Naaarrrhh.

Jeg har s'gu da mere end én gang holdt oppe på en af toppene af
Kasselbakkerne og kigget ned ad bobslædebanen.

Det ender som regel med at hviletidsreglerne bliver udvidet med
nøjagtigt det tidsrum det tager før grusbilen kommer, eller de får
ryddet op i det kaos der allerede er nede i bakken.

Det er firmaets egne regler.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-05 11:39

Folmer Rasmussen skrev:

> Naaarrrhh.
> Jeg har s'gu da mere end én gang holdt oppe på en af toppene af
> Kasselbakkerne og kigget ned ad bobslædebanen.

Det er jo nok fordi du ikke kan stole på at tysken ved hvordan man
behandler sne. Det har de vist lidt mere check på oppe nordpå.

Sydpå er det også noget der måske sker. Nordpå er du sikker på at det
kommer.

> Det ender som regel med at hviletidsreglerne bliver udvidet med
> nøjagtigt det tidsrum det tager før grusbilen kommer, eller de får
> ryddet op i det kaos der allerede er nede i bakken.

Et held at de har husket artikel 12.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-01-05 21:37

Folmer Rasmussen wrote:

> Thomas. Du skal sørge for at klæde dig varmt på her i den kolde tid.
> Sådan en hoste kan sætte sig til alt muligt grimt.

Den er desværre allerede godt igang.. :-/

> Jeg har aldrig sagt noget om friktion i forbindelse med dette indlæg,
> men jeg påstår bare, at friktion er en sekundær faktor når det drejer
> sig om kørsel med vogntog.

Det lyder godtnok lidt ufatteligt..

> [...]
> have passagerer med, for ellers ville jeg invitere dig på en tur til
> Finland. Det skulle du nok kunne klare, med et forsvarligt beredskab

Tjaae, spørgsmålet er om du kunne holde til 18-20 timer (eller
hvad sådan en tur nu tager) med "Hvis man har en sesambolle og
fjerner sesamen, så har man en bolle, right? Hvad så hvis man
tager en thebirkes og fjerner birkesen, har man så bare the og i
givet fald, hvilken slags the er det så?"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : phk

Dato : 27-01-05 17:43

> [...]
> trækakslen. Det forhindrer ikke at Tulipantraktoren laver uhæmmet
> hjulspin i 16. gear, hvis man kommer til at give en anelse for megen

For omkring 25-30 år siden fik jeg det indtryk at det var en fordel at køre
med boogie, når man kørte Norge og Sverige. Trækker den ikke på begge
aksler? Gjorde de det dengang?

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-01-05 17:53

On Thu, 27 Jan 2005 17:42:39 +0100, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>For omkring 25-30 år siden fik jeg det indtryk at det var en fordel at køre
>med boogie, når man kørte Norge og Sverige. Trækker den ikke på begge
>aksler? Gjorde de det dengang?

>--

Det kan man vælge.

På en eksportvogn er der kun træk på 1 aksel, idet en tandemboogie er
noget tungere, og man så kan læsse færre pakker.

Der findes et alternativ der hedder Robson-Drive, men det bliver
heller ikke brugt på eksportbiler.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-01-05 12:18

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev

> Der findes et alternativ der hedder Robson-Drive, men det bliver
> heller ikke brugt på eksportbiler.

Er en sådan boogiebjørn ikke også lidt hård ved dækkene?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-01-05 22:01

On Fri, 28 Jan 2005 12:17:32 +0100, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev

>Er en sådan boogiebjørn ikke også lidt hård ved dækkene?

>--

Jo, det kan godt ses at den er der, men der kan købes mange dæk for
den prisforskel der er på en tandem-boogie og et Robson-Drive.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-01-05 23:34

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message news:41faa3be$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev

> Er en sådan boogiebjørn ikke også lidt hård ved dækkene?

Tjaa vi havde en ny chafut der lige skulle prøve hvad den knap var til ude
på motorvejen med 90 km/t.-....
og 1km senere skulle han ha 4 nye dæk til oksen!!!, robson drive duer kun til
byggepladser og meget glat føre og i kort tid, skulle jeg hilsen fra vognmanden
og sige

--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : Allan Møller

Dato : 29-01-05 12:19

> [...]
> til
> byggepladser og meget glat føre og i kort tid, skulle jeg hilsen fra

Uheldigt ! På "min" bil kan den kun indkobles i lavt gearområde.
Det er vel max. 30 km/t

Mvh. Allan

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-01-05 23:25

phk wrote:
> [...]
>
> For omkring 25-30 år siden fik jeg det indtryk at det var en fordel
> at køre med boogie, når man kørte Norge og Sverige. Trækker den ikke

Det findes stort set kun på køretøjer der benyttes i teræn, entrepenørbiler
og denslags.

Som Folmer fint siger det koster lasteevne p.g.a. den øgede vægt.

Jeg kørte for 35 år siden kølevogn boogieforvogn/anhænger, hvis der var
problemer på bakker o.s.v. tog man trykket fra bagerste aksel, det virkede
rigtig godt både på bakker og når man skulle bakke hvor det var op ad bakke
til ramper o.s.v.. Specielt når der var ren is hvor man f.eks. skulle bakke
og dreje meget samtidig var det eninemt, da det øgede trykket på de
trækkende hjul og samtidig lettede en smule af trykket på forakslen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-01-05 19:38

..

> De 11 km. er simpelthen gået op i hjulspin.
>
> Det er s'gu utroligt hvor svært det er at administrere 430 hk. og 2100
> Nm, når underlaget bliver lidt alternativt.

Har man ikke traction control i sådan en højcomputeriseret lastbil ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-01-05 20:07

On Thu, 27 Jan 2005 19:38:01 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>.

>Har man ikke traction control i sådan en højcomputeriseret lastbil ?

>--

Nej, det harmoniserer dårligt med f.eks. diff.spær.

Der ville, tror jeg, være alt for mange situationer, hvor man
simpelthen ikke ville være i stand til at få arrangementet til at
flytte sig.

Der findes ikke noget så enkelt som at sidde fast i vinterføre, med en
lastbil. Det sker s'gu hele tiden. Ved bakning til rampe. Ved
parkering, når man har glemt at gøre dækkene kolde, så man holder i to
isskåle. Når man manøvrerer på lidt plads, hvor hjulene ikke triller
frit osv.

ESP er derimod ved at gribe om sig, men det er en del af den nye
teknologi jeg stadig har tilgode at afprøve.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-01-05 12:38

> Det må der s'gu have været . + 11 km. på en strækning jeg har kørt
> utallige gange, og som giver samme resultat hver gang.
>
> De 11 km. er simpelthen gået op i hjulspin.

Øhh -- forresten Folmer, kunne du ikke blive akkordaflønnet med afregning
efter kørte km ? - det kunne man jo se nogen perspektiver i !

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-01-05 13:00

On Fri, 28 Jan 2005 12:38:19 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Øhh -- forresten Folmer, kunne du ikke blive akkordaflønnet med afregning
>efter kørte km ? - det kunne man jo se nogen perspektiver i !

>--

Det er man faktisk delvist, idet aflønningen er en kombination af
kilometerpenge og timeløn.

Mit problem er bare, at vi kører helt nøjagtigt den samme rute hver
gang, så der sammen med fagforeningen er lavet et fastprissystem.

Helt nøjagtigt er det turen efter gældende overenskomst + 15%.

De 15% som vi får ekstra var for at få fagforeningens godkendelse, men
iflg. firmaet sparer man de fleste af pengene ind igen, via mindre
administration ved lønbehandlingen.

En god forretning for begge parter.

Venlig hilsen
Folmer