Interval mellem oliskift
Fra : TriDane

Dato : 26-01-05 09:01

Min mekaniker hævder det er nødvendigt at skifte olie på min Golf II fra
1989 hver 7.500 km. Er det ikke alt for tit? Når man kører roligt og
fornuftigt er det så ikke nærmere ved 15.000 km der skal laves olieskift.

Hvor langt bør intervallet være mellem eftersyn?

mvh.
Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-01-05 09:06

TriDane telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> fra 1989 hver 7.500 km. Er det ikke alt for tit? Når man kører roligt
> og fornuftigt er det så ikke nærmere ved 15.000 km der skal laves

hvis han siger, at du sagtens kan kører 15.000 km, og motoren går i stykker,
hvem skal så betale?
Hvis han siger, at du skal skifte ved hver 7.500 kr., og motoren ikke går,
hvem skal så ikke betale?

Det vil sige, at ved at sige til dig, at du sagtens kan kører x 2, så mister
han dels en ½ kunde og dels risikere han at skulle penge for en motor...

Jeg forstår sagtens, at han ikke vil afvige de 7.500 km.

Jeg mener personligt, at hvis bilen kører fornuftigt meget, og det er en god
olie, så kan man godt kører 15.000 km.

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : phk

Dato : 26-01-05 13:53

meddelelse news:41f74f70$0$48329$14726298@news.sunsite.dk...
> TriDane telepaterede følgende til sin PC:

> Jeg mener personligt, at hvis bilen kører fornuftigt meget, og det er en
> god olie, så kan man godt kører 15.000 km.

Så skifter man olie uden de rensende stoffer i den gamle olie og hælder nyt
olie på. Den nye olie begynder med det samme arbejdet med at rydde op efter
den gamle olie og i løbet af meget kort tid renser den nye olie ikke mere...

Jeg fik det råd af en klog mand engang (lærer på teknisk skole) at hvis man
dyppede et stykke køkkenrulle i olien så kunne man se på olien om den var ok
eller ej.

Jeg husker dog ikke hvordan køkkenrullen skulle se ud.

Hvis ingen ved det, kan jeg godt grave nummeret frem på læreren og forhøre
mig. Alternativt, hvis der er nogen fra Holstebro Tekniske Skole, så kan de
selv snakke med ham :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Olesen

Dato : 26-01-05 17:12

> Jeg husker dog ikke hvordan køkkenrullen skulle se ud.

Mener den godt må være let sort lidt inde på papieret,
men yderste fugtige kant skal være lysebrun

Fra : phk

Dato : 27-01-05 06:42

'>> Jeg husker dog ikke hvordan køkkenrullen skulle se ud.

> Mener den godt må være let sort lidt inde på papieret,
> men yderste fugtige kant skal være lysebrun

Netop - der var i hvert fald noget med en kant runt omkring det sorte :)

--
Per, Esbjerg

Fra : TDN

Dato : 26-01-05 17:36

"TriDane" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fornuftigt er det så ikke nærmere ved 15.000 km der skal laves olieskift.
>
> Hvor langt bør intervallet være mellem eftersyn?

Det kommer vel an på dit kørselsmønster. Små korte kolde ture og meget få
kørte kilometer om året taler vel for oftere at få skiftet olien og hvis du
kører meget og motoren når at blive varm taler for lidt længere mellem
olieskiftene. Min VW Jetta 1.3 fra 1985 skifter jeg ved 10.000 km (hvilket
min mekker også mener er ok), men den kører også knap 100 km om dagen og
bruger ikke olie mellem skiftene.

Mvh
Thomas

Fra : Claus Petersen

Dato : 26-01-05 17:54

> [...]
> fornuftigt er det så ikke nærmere ved 15.000 km der skal laves olieskift.
>
> Hvor langt bør intervallet være mellem eftersyn?

Det kunne godt lyde som om det var en Turbo Diesel, med det skifteinterval.
Det er ihvertilfælde de eneste motorer som svjv. officielt har haft det
skifteinterval.

Bensiner havde svjv 10.000 km på det tidspunkt.
Først da TDI'erne kom i starten af 90'erne forlængede man intervallet til
15.000 også på bensinere.

Men jeg vil vove den påstand at hælder du en ordentlig olie på, og hvis
motoren i en god stand, ja så kan du godt kører 10.000 eller max 1 år på
olien.

--

Claus.
www.vwfanatic.dk