Speedometernålen "hopper"
Fra : Michael

Dato : 26-01-05 00:09

Jeg har en Ford Mondeo fra 94, gået 90.000 km.

Når jeg kører, kan nålen finde på at "hoppe" periodisk, vi
snakker +- 2 km./t. Pænt irriterende. Nogen der har et bud
på hvad der kan være galt?

En kammerat har en Mondeo fra samme årgang - den gør
det også, dog lidt oftere end min.

--
Mvh.
Michael Bested

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-05 08:07

> [...]
> på hvad der kan være galt?
>
> En kammerat har en Mondeo fra samme årgang - den gør

Nu er jeg ikke ford ekspert så jeg ved ikke med sikkerhed hvilken type
speedomet sådan en vogn har.
Men hvis det er mekaniskt hele vejen fra gearkassen kan det være et slidt
speedometer kabel - det kan måske smøres.
Hvis det derimod er elektronisk er det kablet jo udelukket istedet er det så
mekaniken omkring viseren der er ved at være slidt.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-05 17:38

> [...]
> Hvis det derimod er elektronisk er det kablet jo udelukket istedet er det
> så mekaniken omkring viseren der er ved at være slidt.

I de gamle (før 97') mondeo'er er det med kabel og i de nye elektronisk.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-05 21:37

> I de gamle (før 97') mondeo'er er det med kabel og i de nye elektronisk.

OK! Så er der en chance for at det er kablet.
Det kan vel ikke være så dyrt, evt. kan man prøve at smøre det.
Jeg smurte engang kablet på min fhv Passat 89, det hjalp i en længere
periode men så kom det pludseligt tilbage.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Non-Desperado

Dato : 26-01-05 09:46

"Michael" <spam@spam.dk> skrev:

> [...]
>på hvad der kan være galt?
>
>En kammerat har en Mondeo fra samme årgang - den gør

Jeg vil give Claus ret, det er med al sandsynlighed
speedometerkablet der er slidt.

Jeg tog i 2000 det lille erhvervskort i en Mondeo 1,8 fra '93 og
den havde det samme "problem".
Kørelæreren fortalte at han i første omgang havde fået smurt
kablet, men det virkede faktisk ikke.
Et par dage senere var problemet væk, og da var kablet blevet
skiftet ud.

Prisen kan jeg ikke huske, men det var vist relativt dyrt i
forhold til problemets størrelse.
- -
Non-Desperado

Fra : Jesper Knudsen

Dato : 27-01-05 13:13

Jeg har samme problem med min escort fra 97 - Den er begyndt at hoppe
temmeligt meget på det seneste.

Hvad kan et sådan kabel koste, og kan man evt. bytte det selv?

Mvh
Jesper Knudsen