VW-motorer og longlife service
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 25-01-05 15:20

Jeg har en Skoda Octavia TDi fra januar 2002 med motorkode ALH.

Ifølge den første ejer (som jeg købte bilen af) er den under kategorien
longlife service og i servicebogen er der da også stemplet på første side,
at første serviceeftersyn er ved forventet 50kkm.

Nu har jeg så sendt bilen på værksted for første gang i den tid jeg har
haft den (den skulle lige kigges efter inden turen går sydpå om et par
uger - km-stand er ca. 125000) og så siger min mekaniker at han ikke
kan forstå et den skulle være med longlife. Ifølge AutoData er der slet
ikke longlife på den en motor med den kode. Jeg har alle tidligere
kvitteringer og jeg kan se at den i hvert fald har fået fyldt den specielle
longlife olie på, men at det er sket noget oftere end 50kkm intervaller.

Så nu er jeg forvirret (og det er han også) - er der nogen her der ved
hvornår der blev indført longlife på Skodaer (ikke VW eller Audi) og
om ALH fra jan 2002 kan være en mulig longlife?

Pft.
/Jakob

Fra : Claus

Dato : 25-01-05 17:38

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> hvornår der blev indført longlife på Skodaer (ikke VW eller Audi) og
> om ALH fra jan 2002 kan være en mulig longlife?

Her er et bud: 26/1-2001 Værkstedsbesøg bliver en sjælden fornøjelse. Den
nye Octavia kører op til 30.000 km eller 2 år, før service kommer på tale.
For dieselversionerne er tallene op til 50.000 km eller 2 år.
Serviceintervallerne er variable og afhænger af kørestilen, og bilen
fortæller selv, når det er tid til service.
http://www.semler.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv.asp?menustate=nyhed&nyhedsID=5

Vh. Claus

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 25-01-05 18:00

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse news:ct5sfr$mmb$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> Serviceintervallerne er variable og afhænger af kørestilen, og bilen
> fortæller selv, når det er tid til service.

Mange tak.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 19:03

> [...]
> hvornår der blev indført longlife på Skodaer (ikke VW eller Audi) og
> om ALH fra jan 2002 kan være en mulig longlife?

Det kan meget vel være en longlife motor, i VW blev longlife indført på ALH
motoren fra årgang 2001, men man kan faktisk selv bestemme om man vil køre
longlife eller ej.
Inden i motor opsætningen kan man angive longlife eller ej, og hvilken
olietype man anvender, service computeren beregner så selv hvornår der er
tid til service.

På VW og Audi bilerne er det angivet i PR koderne med GQ1 hvis den fra
fabrikken er kodet til longlife.
Jeg er ikke klar over om Skoda bruger samme koder.

PR koderne findes i instruktionsbogen og i baggagerummet under gulvtæppet.
Her er et ekspempel på en motor med longlife, der står GQ1 ca. midt på
sedlen.

http://vwfanatic.dk/Info/PR-seddel.html

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 19:07

> [...]
>
> PR koderne findes i instruktionsbogen og i baggagerummet under gulvtæppet.
> Her er et ekspempel på en motor med longlife, der står GQ1 ca. midt på

Sorry - jeg skrev forkert ovenikøbet 2 gange, det skal være QG1 i PR
koderne.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 25-01-05 20:35

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:41f68ad4$0$22713$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Sorry - jeg skrev forkert ovenikøbet 2 gange, det skal være QG1 i PR koderne.

Mange tak Claus - jeg tager info'en med til min mekaniker.

/Jakob