Fartbøde ...
Fra : Karsten

Dato : 25-01-05 14:47

Hej Nyhedsgruppe,

Da jeg har en ven som desværre er kommet i en fotofælde med en lastbil, er
han usikker på om for frakendt sit kørekort ... Han har kørt 73 km/t på en
strækning hvor det tilladige er 60 km/t ... Men han mener at der er andre
regler for lastvogn ... De må kun køre 50 km/t over alt i hovedstaden ... Er
der nogle som kan svare på det ????

Hvis han får frakendt sit kørekort er det vel kun betinget ??? Og hvis det
er tilfællet skal han op til en ny køreprøve, ik'????

Nu ligger det sådan at han skal op og tage lastbil hængerkort i slutningen
af februar ...
Kan han tage denne prøve og kan den også gælde som køreprøve for hart
overtrædelsen ???

Håber i kan hjælpe ...

/Karsten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-01-05 14:49

Karsten telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
>
> Hvis han får frakendt sit kørekort er det vel kun betinget ??? Og
> hvis det er tilfællet skal han op til en ny køreprøve, ik'????

Lastbiler må i byzone altid KUN køre maks. 50 km/t. Grænsen er for lastbiler
svjh 40 %, så han skal til ny oriterende køreprøve. Hvis han består beholder
han kortet - gør han ikke, mister han det til han består.

--Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Karsten

Dato : 25-01-05 16:07

Hej Morten,

Hvis han skal til en ny prøve, hvad koster sådan noget ??? Og hvor længe for
han lov til at køre med sit kort ??? Og det er vel kun lastbil-kørekortet
som er betinget .. Hans kørekort kategori B kan han vel stadigvæk bruge ???

På forhånd tak for dine besvarelser ...

/Karsten

meddelelse news:41f64e4c$0$48319$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Per O.

Dato : 25-01-05 16:49

"Karsten" <karsten@murning.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Morten,
>
> Hvis han skal til en ny prøve, hvad koster sådan noget ??? Og hvor længe
> for
> han lov til at køre med sit kort ???

Han får en frist indenfor hvilken han skal have bestået en orienterende
køreprøve.

Og det er vel kun lastbil-kørekortet
> som er betinget .. Hans kørekort kategori B kan han vel stadigvæk bruge
> ???

Nææ nej, det er retten til at føre bil som ryger! Grunden er jo at man
antager at en så stor overskridelse beviser at manden ikke kan føre bil på
betrygende vis, og derfor skal bevise at han godt kan alligevel, på trods af
overskridelsen. Kan han ikke bevise det, så må han begynde at køre budcykel
i stedet,

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Leonard

Dato : 25-01-05 17:03

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

> [...]
>overskridelsen. Kan han ikke bevise det, så må han begynde at køre budcykel

Og hvis han mister retten til at køre i en årrække, skal han så til
alle prøverne igen for at generhverve til alle kategorierne?

--
Leonard

Fra : blue

Dato : 25-01-05 17:38

> Og hvis han mister retten til at køre i en årrække, skal han så til
> alle prøverne igen for at generhverve til alle kategorierne?

Består man ikke prøven første gang, eller undlader man at gå op til prøven,
vil førerretten blive inddraget. Da prøven består af en teoretisk og en
praktisk prøve, vil førerretten således blive inddraget såfremt man ikke
består teoriprøven eller den praktiske prøve.

Hvis man 3 gange har aflagt KONTROLLERENDE køreprøve uden at bestå, eller
der forløber 3 år eller mere, før prøven bestås, skal eventuelle yderligere
prøver bestås til alle de kategorier, som man ønsker at generhverve kørekort
til.

Hvis man i prøvetiden begår endnu en forseelse, som i sig selv ville have
givet en betinget frakendelse, bliver førerretten frakendt ubetinget.

Fra : Leonard

Dato : 25-01-05 17:42

"blue" <xx@xx.xx> wrote:

> [...]
>prøver bestås til alle de kategorier, som man ønsker at generhverve kørekort

Så kan jeg regne ud at hvis man bliver fradømt kørekortet i mere end 3
år, så skal der også nye prøver til i alle kategorier, men hvad hvis
man bliver fradømt kørekortet i 2 år?

--
Leonard

Fra : Karsten

Dato : 25-01-05 19:02

Hej nyhedsgruppe ...

Jeg har lige snakket med min ven, og han har været så heldig at han skal
tage hængerkort om 4 uger, og aflægger derfor både en teoretisk og en
praktisk prøve og vil derfor få sine kørekort tilbage uden at skulle
generhverve dem ... Se kørekort bekendtgørelsen §69, stk. 2.

Ellers en spændende debat ...

/Karsten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-05 04:55

Per O. wrote:

> Nææ nej, det er retten til at føre bil som ryger!

Får han lov at køre hvis han lover ikke at ryge?

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Knud Thomsen

Dato : 25-01-05 14:53

> Hej Nyhedsgruppe,
>
> Da jeg har en ven som ...............

Hvorfor er det altid en ven sådan noget sker for?

Jeg har så godt som aldrig set nogen, som erkender det er dem selv, der
kvajer sig.

Knud

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-01-05 15:17

Hej!

Knud Thomsen wrote:

> Hvorfor er det altid en ven sådan noget sker for?
>
> Jeg har så godt som aldrig set nogen, som erkender det er dem selv, der
> kvajer sig.

Jeg blev taget i en fartkontrol sidste år - og jeg kørte skam for stærkt!

--
Mvh, Kim Voss Schrader (Ca. 10km/t vil jeg tro, men jeg fik aldrig en bøde :))

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-01-05 15:21

En helt masse bits fra Knud Thomsen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Jeg har så godt som aldrig set nogen, som erkender det er dem selv, der
> kvajer sig.

På foranledning kan jeg da godt afsløre, at jeg her til eftermiddag har været
nede og betale min anden ATK-bøde siden nytår :(

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"He needed a smack on the head. That's what he got"
-- Tommy Lee Jones as Sam Gerard in 'U.S. Marshals'

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-01-05 16:13

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
været
> nede og betale min anden ATK-bøde siden nytår :(

man kan ellers trække dem i næsten 6 måneder, uden der sker yderligere.

mvh
Bendt

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-01-05 19:23

En helt masse bits fra Bendt Rasmussen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> man kan ellers trække dem i næsten 6 måneder, uden der sker yderligere.

Utvivlsomt, men så længe at de ikke glemmer dem, mener jeg at man lige så godt
kan få betalt lortet og så komme videre. Så god er renten trods alt ikke i
disse tider :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

I read you e-mail - and you need a life...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-05 04:28

Henrik Bøgh wrote:

> På foranledning kan jeg da godt afsløre, at jeg her til eftermiddag har været
> nede og betale min anden ATK-bøde siden nytår :(

Var det ikke en idé at få et klippekort?

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-01-05 13:57

En helt masse bits fra Finn Guldmann til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Var det ikke en idé at få et klippekort?

Så længe jeg ikke kører med det offentlige, skal jeg ikke have noget
klippekort. Den dag politiet giver et lift kan det komme på tale ;)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"C-3PO wasn't gay, he was British!"
-- Eric McCormack as Will Truman in 'Will & Grace'

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-05 02:02

Henrik Bøgh skrev:

> Så længe jeg ikke kører med det offentlige, skal jeg ikke have noget
> klippekort. Den dag politiet giver et lift kan det komme på tale ;)

I nogen tilfælde syntes det da meget nemmere.

Kørte de den helt ud kunne de sætte en klippekortautomat op på næste
p-plads- Så kunne de sende beskeden til den med det samme og så kunne
man lige holde ind og få det overstået straks.

Men tempo'et i det, er det en fortsættelse fra tidligere. Eller er det
blot ren uheldighed at der kommer to lige efter hinnanden?

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-01-05 11:20

> [...]

> Men tempo'et i det, er det en fortsættelse fra tidligere. Eller er det
> blot ren uheldighed at der kommer to lige efter hinnanden?

Ren uheldighed. Frekvensen er normalt væsentligt lavere (statistisk set, skal
jeg ikke have flere i år).

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Hjemmeværnet er altså militærets svar på åndsvageforsorgen"
-- Mick Øgendahl

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-05 00:46

Henrik Bøgh skrev:

> Ren uheldighed. Frekvensen er normalt væsentligt lavere (statistisk set, skal
> jeg ikke have flere i år).

Ja, for at min statistik holder skal jeg vente ca. 4 år mere inden den
næste.

(1 privat + 4 erhverv på 30 år)

Fra : Bo Christensen

Dato : 25-01-05 15:24

> Hvorfor er det altid en ven sådan noget sker for?
>
> Jeg har så godt som aldrig set nogen, som erkender det er dem selv, der
> kvajer sig.
*LOL*
lige mine ord

Fra : Torben E

Dato : 25-01-05 15:36

"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har så godt som aldrig set nogen, som erkender det er dem selv, der
> kvajer sig.

Jeg erkender det er sket for mig, og har skrevet det her i gruppen.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 15:43

> [...]
>
> Hvorfor er det altid en ven sådan noget sker for?
>
> Jeg har så godt som aldrig set nogen, som erkender det er dem selv, der

Jeg har ALDRIG fået en fartbøde her i danmark, så jeg tolker det som at jeg
ALDRIG har kørt for stærkt

--
Tom

Fra : Rander

Dato : 25-01-05 23:27

Tue, 25 Jan 2005 15:43:17 +0100 brugte "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> 22 linier på at fortælle dette til
dk.fritid.bil:

>Jeg har ALDRIG fået en fartbøde her i danmark, så jeg tolker det som at jeg
>ALDRIG har kørt for stærkt

Det har jeg heller ikke, på trods af at jeg en enkelt gang har set blitzen.
Jeg går ud fra at skildpadden som jeg var ved at overhale dækkede for noget
af nummerpladen...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Dødt vidne så mordoptakt (Fyns Amts Avis)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-05 05:23

Rander wrote:

> Det har jeg heller ikke, på trods af at jeg en enkelt gang har set blitzen.
> Jeg går ud fra at skildpadden som jeg var ved at overhale dækkede for noget
> af nummerpladen...

Da de så billedet er de nok blevet enige om at du var straffet nok i
forvejen.

Fra : Rander

Dato : 26-01-05 15:12

Wed, 26 Jan 2005 05:22:50 +0100 brugte Finn Guldmann 19 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Da de så billedet er de nok blevet enige om at du var straffet nok i
>forvejen.

Npph, du har selv prøvet det?

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Tre damer stod og talte sammen, og da to trådte tilbage og en frem var der jo
ikke noget at gøre. (Skadesanmeldelse)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-05 02:03

Rander skrev:

> Npph, du har selv prøvet det?

Ikke at undgå på den konto.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-01-05 15:56

"Knud" == Knud Thomsen <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> writes:

> "Karsten" <karsten@murning.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det altid en ven sådan noget sker for?

> Jeg har så godt som aldrig set nogen, som erkender det er dem selv,
> der kvajer sig.

Det vil jeg såmænd gerne. Jeg blev fotograferet forrige fredag (og
blev så forskrækket at jeg nær var stødt sammen med en modkørende),
men jeg har ikke fået det dyre billede endnu.

Er der nogen der ved hvor lang tid man skal vente på at få regningen?

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Knud Thomsen

Dato : 25-01-05 16:17

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved hvor lang tid man skal vente på at få regningen?

Kommer den ikke indenfor 5 dage er du sandsynligvis een af de omkring 30%
heldige, hvor billedet er af en kvalitet, som ikk kan bruges,

Knud

Fra : Per O.

Dato : 25-01-05 16:51

> [...]
> men jeg har ikke fået det dyre billede endnu.
>
> Er der nogen der ved hvor lang tid man skal vente på at få regningen?

Jeg ventede i små 14 dage før jeg fik det dyre portrætfoto (1000kr er meget
for et så dårligt billede)!

Men een fartbøde på 25år er også ok, når jeg altid kører lidt for stærkt !

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 17:00

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ventede i små 14 dage før jeg fik det dyre portrætfoto (1000kr er
> meget for et så dårligt billede)!

Har du prøvet at ringe til dem og klage over kvaliteten?! Det gjorde jeg da
jeg fik mit... det blev de ikke sååå glade for, de synes ikke det var videre
sjovt at jeg ikke ville betale for et sort/hvidt billede i så lousy
kvalitet!

> Men een fartbøde på 25år er også ok, når jeg altid kører lidt for stærkt !

Det er da meget flot - jeg har selv kun fået en enkelt på 17 år...

> Per O.

Lars B

Fra : Jonas R.

Dato : 25-01-05 18:23

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> wrote in message SNIP
> [...]
> videre sjovt at jeg ikke ville betale for et sort/hvidt billede i så lousy

Jeg blev stoppet for at køre forstærkt i tyskland, hvor de havde video
filmet mig.
Jeg prøvede også at høre om jeg ikke kunne få en kopi af videoen til min
scrap bog. De synes heller ikke det var videre morsomt, forstår ikke
hvorfor. Er vel meget fair at få lidt for sine penge hehe ;)

/Jonas R.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-05 22:38

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> scrap bog. De synes heller ikke det var videre morsomt, forstår ikke
> hvorfor. Er vel meget fair at få lidt for sine penge hehe ;)

Ja, det manglede sgu da bare, når man skal betale :)

> /Jonas R.

Lars B

Fra : Jonas R.

Dato : 25-01-05 18:21

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote KLIP
> Er der nogen der ved hvor lang tid man skal vente på at få regningen?

Der kan sagtens gå en måneds tid eller mere, har jeg ihvert fald oplevet.
Det kan også sagtens gå meget stærkere :)

MVH

Jonas R:

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-05 04:39

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> men jeg har ikke fået det dyre billede endnu.
>
> Er der nogen der ved hvor lang tid man skal vente på at få regningen?

Efter to-tre uger begynder vognmanden at snakke om "dyrt pasfoto", og så
går der yderligere en uge eller to inden "hilsnen" kommer.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 16:53

> [...]
>
> Hvorfor er det altid en ven sådan noget sker for?
>
> Jeg har så godt som aldrig set nogen, som erkender det er dem selv, der

Jeg er da engang blevet "taget" for at have kørt 13 Km/t for stærkt... ups,
der gled min glorie ned!

> Knud

Lars B

Fra : Rander

Dato : 25-01-05 23:26

Tue, 25 Jan 2005 14:52:58 +0100 brugte Knud Thomsen 14 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Hvorfor er det altid en ven sådan noget sker for?
>Jeg har så godt som aldrig set nogen, som erkender det er dem selv, der
>kvajer sig.

Forrige år kørte to af mine venner over for rødt lys, selvom de havde set
det - men det havde jeg ikke, og det var desværre mig der holdt fast i
rattet...

Det kostede kr. 1.000 at betale ved kasse 1. I den forbindelse vil jeg
iøvrigt gerne klage over det usportslige i at anvende civile politibiler!

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Gode råd er noget man giver, hvis man er for gammel til at gå forud med
et dårligt eksempel. (Francois de La Rochefoucauld)

Fra : Henning

Dato : 25-01-05 16:20

On Tue, 25 Jan 2005 14:47:08 +0100, "Karsten" <karsten@murning.dk>
wrote:

> [...]
>regler for lastvogn ... De må kun køre 50 km/t over alt i hovedstaden ... Er

Hvorfra ved han han har kørt 73km/t? Har han fået bødeforlægget sker
der vel ikke mere i den sag?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : ///M

Dato : 25-01-05 16:57

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message

> Hvorfra ved han han har kørt 73km/t? Har han fået bødeforlægget sker
> der vel ikke mere i den sag?

Der er vist noget der hedder fartskrivere i lastbiler....

--
///M

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-01-05 22:37

Henning wrote:

> Hvorfra ved han han har kørt 73km/t? Har han fået bødeforlægget sker
> der vel ikke mere i den sag?

Måske fordi den "rare" mand har fortalt ham hvad han skriver i raporten.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-05 04:46

Henning wrote:

> Hvorfra ved han han har kørt 73km/t? Har han fået bødeforlægget sker
> der vel ikke mere i den sag?

Sådan en lastbil er udstyret med en fartskriver.

Men hvis det er den der viser 73 km/t er der basis for at kunne kommer
under 70 km/t i det grundlag der regnes bøde efter.

Sådan en fartskriver skal have en nøjagtighed på 2% fra den ene ende at
skriveren til den anden. Og 6% fra vej til skive.

Og da nogle værksteder "tuner" lastbiler ved at give dem en fejlvisning
så de ser ud til at køre mere end de gør kan man ikke helt regne med
den. (Reelt 88 km/t+visning 90 km/t = tilsyneladende bedre økonomi)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-05 04:20

Karsten wrote:

> [...]
> regler for lastvogn ... De må kun køre 50 km/t over alt i hovedstaden ... Er

Svjv har staten Danmark tabt en sag omkring det der med den generelle
hastighed for lastbiler i byzone. Sagen skulle være gået på at en der
havde holdt sig under de skiltede 70 km/t, i byzone, havde ført sagen
videre til EF-domstolen.

Og her havde Danmark tabt. Fordi de 50 km/t for lastbiler ikke er
skiltet de steder hvor der er skiltet en anden hastighed i byzone.

Danmark er det eneste land der har det sådan. (svjv)

Danmark har ikke anderkendt at afgørelsen skulle have virkning for
andre, tilsvarende, sager. (Har ikke kunnet finde noget om sagen på
nettet)

> Hvis han får frakendt sit kørekort er det vel kun betinget ??? Og hvis det
> er tilfællet skal han op til en ny køreprøve, ik'????

Hvis I regner fra de 50 km/t er grænsen for betinget frakendelse ved 70
km/t. Hvis I vil regne fra de skiltede 60 km/t er grænsen ved 84 km/t.
(40% over det tilladte.)

Det er en mulighed.