En helt masse bits fra Nielsen til dk.fritid.bil gav følgende:
[...]
> 1.
> Det grønne kort - hvor dan ser det ud og hvordan ved jeg at bilen har dette.
> Hvis bilen ikke har det, så skal jeg vel skrive til bilens forsikringselskab
> og bede dem om at sende dette kort til ejeren - korrekt? (Hvor lang tid går
> der ingen kortet bliver modtaget)
Det grønne kort er et internationalt bevis på at din bil har en
ansvarsforsikring. Det er i øvrigt et krav i visse lande
Der er mere info om det (og et billede!) på
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Ferie/Gron%20kort.aspx
> 2.
> Det gule og røde kort - hvad er det?
Det gule kort kender jeg ikke (sygesikringsbevis?), men det røde kort er et
bevis på at din bil er kaskoforsikring. I nogle (alle?) forsikringsselskaber
er det ensbetydende med at man har en garanti for forsikringshjælp v. uheld.
Der er mere info på
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Ferie/Rodt%20kort.aspx
> 3.
> Bilens ejer er medlem af "Dansk Autohjælp" - skal jeg have et tlf nr eller
> noget med hvis uheldet er ude i tyskland, østrig og italien?
Ja det er altid en god ide at have nummeret til deres alarmcentral på sig. Ved
samme lejlighed bør du lige få klarlagt hvordan de dækker i de områder.
> 4.
> Snekæder - vil snekæder være nødvendigt for at køre igennem østrig og
> brennerpasset i midten af februar? Bilen har vinterdæk på!
Måske. Jeg ville tage dem med og bruge de 200,- det koster at leje dem. For en
sikkerhedsskyld.
Jeg _mener_ faktisk at have læst de nogle gange kan finde på at spærre
Brennerpasset for køretøjer uden snekæder, men jeg har aldrig set det ske.
> 5.
> Vignette til de østrigske motorveje - hvor fås de? Kan den bestilles
> herhjemme?
Ja. De fleste FDM-kontorer har dem, ligesom nogle campingpladser herhjemme
også sælger dem.
>
> Hvad mangler jeg ellers? Kontanter i Euro til de italienske motorveje og en
> reflexvest (påkrævet) til Italien hvis man havarerer
Inden du tager afsted bør du kontrollere at du har en advarselstrekant, at du
har et gyldigt DK-mærke (i Østrig skulle de eftersigende være lidt på
dupperne omkring det), at reservedækket og værktøj er i orden (er der
låsemøtrikker på dækkene så huske låsehovedet!) og at registreringsattesten
er nogenlunde læselig, ligesom pas, kørekort o.s.v. skal være gyldige :)
Alt efter bilens alder, model og læs, _kan_ en ekstra dunk kølevæske og
motorolie være en fornuftig ting at medbringe.
--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh ||
http://lagengymnastik.dk/
"All suspects er guilty. Period! Otherwise they wouldn't be suspects!"
-- Bill Farmer as Announcer to 'Troops'