Biltur til italien - gode råd ønskes.
Fra : Nielsen

Dato : 25-01-05 12:31

Hej NG.

Håber i herinde kan fortælle mig lidt om hvad jeg skal forberede mig til og
på, hvis jeg skal en tur til Italien med en lånt bil.

Selv har jeg fundet frem til nogle spm. som jeg håber i kan svare på og evt.
komme med yderligere oplysninger som jeg måtte have glemt.

1.
Det grønne kort - hvor dan ser det ud og hvordan ved jeg at bilen har dette.
Hvis bilen ikke har det, så skal jeg vel skrive til bilens forsikringselskab
og bede dem om at sende dette kort til ejeren - korrekt? (Hvor lang tid går
der ingen kortet bliver modtaget)

2.
Det gule og røde kort - hvad er det?

3.
Bilens ejer er medlem af "Dansk Autohjælp" - skal jeg have et tlf nr eller
noget med hvis uheldet er ude i tyskland, østrig og italien?

4.
Snekæder - vil snekæder være nødvendigt for at køre igennem østrig og
brennerpasset i midten af februar? Bilen har vinterdæk på!

5.
Vignette til de østrigske motorveje - hvor fås de? Kan den bestilles
herhjemme?

Hvad mangler jeg ellers? Kontanter i Euro til de italienske motorveje og en
reflexvest (påkrævet) til Italien hvis man havarerer

På forhånd tak for hjælpen.
Vh Nielsen

Fra : Lars

Dato : 25-01-05 12:37

Hej Nielsen,

"Nielsen" <thefuturefreak@hotmail.com> wrote in message

> 3.
> Bilens ejer er medlem af "Dansk Autohjælp" - skal jeg have et tlf nr eller
> noget med hvis uheldet er ude i tyskland, østrig og italien?

Det ville da være en rigtig god idé med et nummer! Ring til DA og spørg dem
hvordan "de" fungerer i udlandet så du er sikker.

> 4.
> Snekæder - vil snekæder være nødvendigt for at køre igennem østrig og
> brennerpasset i midten af februar? Bilen har vinterdæk på!

Tjah.. Jeg ville eddermame ærge mig hvis jeg havde sparet de 150 kroner og
så ikke kunne passere på grund af sne. Men jeg ved ikke om det VIL være
nødvendigt eller om det KAN være nødvendigt. Da vi var afsted var det i
April måned og der var ingen sne

> 5.
> Vignette til de østrigske motorveje - hvor fås de? Kan den bestilles
> herhjemme?

De kan købes i FBM butikken, bl.a. Gør det! Det er meget nemmere end at
skulle stoppe der lige efter grænsen og købe.

> Hvad mangler jeg ellers? Kontanter i Euro til de italienske motorveje og
> en
> reflexvest (påkrævet) til Italien hvis man havarerer

Motorvejene - så vidt jeg husker tager de alle kreditkort.

Reflexvest er påkrævet - til alle der ønsker at stå ud af bilen ved havari.

** Lars

Fra : Nielsen

Dato : 25-01-05 12:58

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> Det ville da være en rigtig god idé med et nummer! Ring til DA og spørg
dem
> hvordan "de" fungerer i udlandet så du er sikker.

Hej Lars - tak for svarene.
Fandt et udlands nr til DAH på http://www.dah.dk/webcare.asp?ID=Stc55-Itm
helt nederst på siden.

> [...]
> så ikke kunne passere på grund af sne. Men jeg ved ikke om det VIL være
> nødvendigt eller om det KAN være nødvendigt. Da vi var afsted var det i

Hvor kan snekæder købes til 150.-?

> De kan købes i FBM butikken, bl.a. Gør det! Det er meget nemmere end at
> skulle stoppe der lige efter grænsen og købe.

Tak for tippet. Fandt det på fdms egen hjememside

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-01-05 13:08

En helt masse bits fra Nielsen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Hvor kan snekæder købes til 150.-?

Mange autoværksteder udlejer dem til 150-250,-/uge.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"C-3PO wasn't gay, he was British!"
-- Eric McCormack as Will Truman in 'Will & Grace'

Fra : Lars

Dato : 25-01-05 13:39

Hejsa,

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in message

> Mange autoværksteder udlejer dem til 150-250,-/uge.

Hvis man er SIKKER på at de passer og HAR STYR på at sætte dem på så der
ikke skal trænes først.. Kan man købe dem i "indsæt byggemarked med xx dages
åbent køb her" - køre på ferie med dem - og returnere dem ubrugt og få
pengene retur hvis de altså ikke har været anvendt

** Lars

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-01-05 13:43

En helt masse bits fra Lars til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> [...]
> åbent køb her" - køre på ferie med dem - og returnere dem ubrugt og få
> pengene retur hvis de altså ikke har været anvendt

Kald mig bare en kylling, men jeg turde sgu' ikke forlade mig på et sæt
snekæder jeg aldrig have prøvet :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Nobody looks good bent over. Especially to pick up a cheque"
-- Frank Zappa

Fra : Lars

Dato : 25-01-05 13:47

Hej Henrik,

> Kald mig bare en kylling, men jeg turde sgu' ikke forlade mig på et sæt
> snekæder jeg aldrig have prøvet :)

Hehe.. Heller ikke mig, da Plus at det var da meget rart lige at øve
påsætning et par gange hvis man ikke har gjort det før...

** Lars

Fra : Lars

Dato : 25-01-05 13:38

Hej Nielsen,

> Hej Lars - tak for svarene.
> Fandt et udlands nr til DAH på http://www.dah.dk/webcare.asp?ID=Stc55-Itm
> helt nederst på siden.

Ahh! Smart!

> Hvor kan snekæder købes til 150.-?

Det var hvad jeg gav for dem i den "lokale" biltilbehørs-biks i Sverige...
Efter at jeg én gang prøvede ikke at kunne komme op af en lidt-stejl
stigning hjemme hvor vi bor fordi sneen smeltede og blev spejlglat.. Så kan
man lære det! *GG*

** Lars

Fra : TG4600

Dato : 25-01-05 17:03

"Nielsen" <thefuturefreak@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
H-nyborg mener det 99,- i denne måned så hvorfor pokker leje dem??

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-01-05 13:07

> [...]

> og bede dem om at sende dette kort til ejeren - korrekt? (Hvor lang tid går

Det grønne kort er et internationalt bevis på at din bil har en
ansvarsforsikring. Det er i øvrigt et krav i visse lande

Der er mere info om det (og et billede!) på
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Ferie/Gron%20kort.aspx

> 2.
> Det gule og røde kort - hvad er det?

Det gule kort kender jeg ikke (sygesikringsbevis?), men det røde kort er et
bevis på at din bil er kaskoforsikring. I nogle (alle?) forsikringsselskaber
er det ensbetydende med at man har en garanti for forsikringshjælp v. uheld.

Der er mere info på
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Ferie/Rodt%20kort.aspx

> 3.
> Bilens ejer er medlem af "Dansk Autohjælp" - skal jeg have et tlf nr eller
> noget med hvis uheldet er ude i tyskland, østrig og italien?

Ja det er altid en god ide at have nummeret til deres alarmcentral på sig. Ved
samme lejlighed bør du lige få klarlagt hvordan de dækker i de områder.

> 4.
> Snekæder - vil snekæder være nødvendigt for at køre igennem østrig og
> brennerpasset i midten af februar? Bilen har vinterdæk på!

Måske. Jeg ville tage dem med og bruge de 200,- det koster at leje dem. For en
sikkerhedsskyld.
Jeg _mener_ faktisk at have læst de nogle gange kan finde på at spærre
Brennerpasset for køretøjer uden snekæder, men jeg har aldrig set det ske.

> 5.
> Vignette til de østrigske motorveje - hvor fås de? Kan den bestilles
> herhjemme?

Ja. De fleste FDM-kontorer har dem, ligesom nogle campingpladser herhjemme
også sælger dem.

> Hvad mangler jeg ellers? Kontanter i Euro til de italienske motorveje og en
> reflexvest (påkrævet) til Italien hvis man havarerer

Inden du tager afsted bør du kontrollere at du har en advarselstrekant, at du
har et gyldigt DK-mærke (i Østrig skulle de eftersigende være lidt på
dupperne omkring det), at reservedækket og værktøj er i orden (er der
låsemøtrikker på dækkene så huske låsehovedet!) og at registreringsattesten
er nogenlunde læselig, ligesom pas, kørekort o.s.v. skal være gyldige :)
Alt efter bilens alder, model og læs, _kan_ en ekstra dunk kølevæske og
motorolie være en fornuftig ting at medbringe.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"All suspects er guilty. Period! Otherwise they wouldn't be suspects!"
-- Bill Farmer as Announcer to 'Troops'

Fra : LD

Dato : 25-01-05 18:40

> 2.
> Det gule og røde kort - hvad er det?

Det røde kort er som tidligere skrevet bevis på at bilen er kaskoforsikret.
Ydermere giver det ret til akut hjælp via SOS Internationals alarmcentral,
skulle du komme ud for en mekanisk skade, eller køre sammen med nogen.

Bemærk dog at en reperation vanligtvis skal tage over 3 arbejdsdage, før
der gives ret til videre befordring.

> 3.
> Bilens ejer er medlem af "Dansk Autohjælp" - skal jeg have et tlf nr eller
> noget med hvis uheldet er ude i tyskland, østrig og italien?

Undersøg vilkårene. DAH sender anmodningen videre til SOS International,
når uheldet sker udenfor landets grænser, men det dækningen kan være en
anden.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-01-05 20:50

Nielsen wrote:

> Hvad mangler jeg ellers? Kontanter i Euro til de italienske motorveje og en
> reflexvest (påkrævet) til Italien hvis man havarerer

Check hvornår olien sidst er skiftet. Den hyppigste dødsårsag for
danske biler på de tyske motorveje er at olien er for dårlig. Hver
gang en motor slukkes og afkøles dannes der kondens i motoren.
Oliestanden kan således se fin ud, selv om en del af olien måske
er vand. I det daglige er det ikke det store problem, for det er
sjældent bilen bliver kørt længe nok til at alt vandet når at
fordampe, men giver man bilen 10-12 timer i træk på autostradaen
koger vandet efterhånden væk og oliestanden bliver for lav med
motorhavari til følge. Derfor er det en rigtigt god ide at skifte
olien inden sådan en langtur.

--
Hygge..
Thomas