Nu har du autobahnen for dig selv
Fra : Hans Hansen

Dato : 24-01-05 23:18

Efter selv at have set det live og i tysk TV - flygter LKW væk fra autobahn
efter at de nu skal betale 0,40 Euro/km over på
Bundesstrassen, det er jo 3 kroner/km chaufføren kan "nuppe" til sig selv

Fra : Soren Pedersen

Dato : 24-01-05 23:31

Hans Hansen wrote:
> Efter selv at have set det live og i tysk TV - flygter LKW væk fra autobahn
> efter at de nu skal betale 0,40 Euro/km over på
> Bundesstrassen, det er jo 3 kroner/km chaufføren kan "nuppe" til sig selv

Hmmmmmmm.....Hvis det er danske vogne bliver det nok lidt sværer at tro
på de chauffører der påstår at deres vognmand "pisker" dem til at bryde
hastighedsgrænser og køre-hviletidsbestemmelser fordi de er åh-så pressede.

Jeg er ikke selv chauffør, så hvis der er nogen der kan sansynliggøre at
det ikke tager væsentlig længere tid at krydse Tyskland på landevejene
frem for motorvejene undskylder jeg.

Mvh
Søren

Fra : BJ

Dato : 24-01-05 23:36

"Soren Pedersen" <smpFJERN@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er ikke selv chauffør, så hvis der er nogen der kan sansynliggøre at
> det ikke tager væsentlig længere tid at krydse Tyskland på landevejene
> frem for motorvejene undskylder jeg.

Med den nye EU-lov, bliver der i hvert fald trængsel i førehuset.

De skal vel være en 3 til 4 stykke i skrumlet for at kunne runde Secilien..?

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-05 05:12

BJ wrote:

> Med den nye EU-lov, bliver der i hvert fald trængsel i førehuset.
> De skal vel være en 3 til 4 stykke i skrumlet for at kunne runde Secilien..?

Det vil højest sansynligt ende op med at der kun er en i bilen. De to
andre der vil blive nødvendig for at runde Sicillien vil blive placeret
på hoteller, eller anden overnatning, på strategisk valgte steder derned af.

Mere sansynligt er det dog at danske eksportchaufførere bliver sådan
nogle der bringer en trailer ned et bestemt sted i Tyskland (Belgien
hvis Frankrig/Spanien er målet). for der at overlade traileren til en
chauffør fra et andet land.

Denne bringer så traileren videre ned til aflæsse landet. Her bliver den
igen byttet med en selvkørende vognmand (#1) der så kører ud og tømmer
og læsse op igen.

Når de to chaufførere har holdt deres hvil kommer der en anden bil op
med en anden trailer. Og så går det hjemad igen. Sådan en omgang kan
nåes tre gange om ugen indenfor reglerne.

Turen til Sicillien kan iøvrigt godt køres af samme chauffør hele vejen
rundt. Den skal blot fordeles over to kalenderuger. Det samme gælder for
en tur Spanien rundt.

1) Hvis de øvrige lande har indrettet deres nationale lovgivning (Den
der ratificerer direktivet) på samme måde som i Danmark bliver
selvkørende vognmænd der udelukkende kører nationalt ikke omfattet af
det nye direktiv. Dvs. de kan have op til 56 KØREtimer på en uge,
indenfor 15 arbejdstimer pr. dag. Dog max 90 køretimer på to uger.
En chauffør, eller en vognmand der kører internationalt, må også have de
45 køretimer om ugen, men de skal holdes indenfor 48 arbejdstimer i snit
over 4 måneder. Indenfor samme kalenderuge må der dog max være 60
arbejdstimer.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : BJ

Dato : 25-01-05 16:42

KLIP ... en masse god viden.

Tak for forklaringen.

Man må tilstå, du er inde i emnet..

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-05 04:51

BJ wrote:

> KLIP ... en masse god viden.
> Tak for forklaringen.
> Man må tilstå, du er inde i emnet..

Nu er det mit job at køre derned af.

Og da de begyndte at snakke om vejafgift i Tyskland satte jeg mig til
min Route 66 og fandt en vej jeg kunne køre fra Padborg (DK) til De
Lutte (NL) uden at skulle køre på betalingsvej.

Den jeg fandt holder bare ikke hvis alle begynder at bruge den.

Tyskerne har i øvrigt også bebudet at de, hvis de ser at for mange kører
væk fra motorvejene, vil udvide betalingspligten til også at omfatte
nogle af de (, så,) atraktive bondeveje.

Fra : BJ

Dato : 26-01-05 10:07

KLIP

> Tyskerne har i øvrigt også bebudet at de, hvis de ser at for mange kører
> væk fra motorvejene, vil udvide betalingspligten til også at omfatte nogle
> af de (, så,) atraktive bondeveje.

Det er ikke nemt at være chauffør i vore dage..;)

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-05 21:16

BJ wrote:

> Det er ikke nemt at være chauffør i vore dage..;)

Det sværeste er dog at gøre speditørene forståligt at det er deres
afdeling at stikke kursen ud, og at få kunderne til at betale hvad det
koster.

Fra : BJ

Dato : 26-01-05 22:03

KLIP

> Det sværeste er dog at gøre speditørene forståligt at det er deres
> afdeling at stikke kursen ud, og at få kunderne til at betale hvad det
> koster.

Vi vil jo alle gerne tjene penge og andre have deres løn.

Det gælder for alle såsom speditører, vognmænd, chauffører, varehusejere,
ekspedienter osv. osv...

Dog må det være rart at have nogen og skyde skylden på, hvis indtjeningen
ikke står mål med forventningerne..)

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-05 02:32

BJ skrev:

> [...]
> ekspedienter osv. osv...
> Dog må det være rart at have nogen og skyde skylden på, hvis indtjeningen

Hvis du mener at det er mig der behøver en at skyde skylden på er du
forkert på den.

Jeg skal bare have min løn og så have besked på hvad man ønsker at
betale for.

Jeg ved godt at nogen mener at de ikke skal betale for noget som helst.

Men man får nu engang kun det man betaler for.

Men bliver jeg sendt afsted på en tur, bliver det speditøren der kommer
til at afgøre om den skal være så billig som mulig eller så hurtig som
mulig. Det er ikke noget jeg skal afgøre.

Og jeg har da prøvet at køre ture hvor "man" glemte at sætte sig ind i
hvad forholdene bød og derfor gav mig forkert besked. Da "man"
efterfølgende forsøgte at tvære den af på mig var "man" så uheldig at
jeg havde fået mine beskeder på skrift.

(Det er så herligt at kunne høre over et skrive-system at munden klapper
i.)

Fra : BJ

Dato : 27-01-05 09:00

KLIP

> (Det er så herligt at kunne høre over et skrive-system at munden klapper
> i.)

LOL.

Rart når tingene er i orden.

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-05 04:54

Hans Hansen wrote:

> Efter selv at have set det live og i tysk TV - flygter LKW væk fra autobahn
> efter at de nu skal betale 0,40 Euro/km over på
> Bundesstrassen, det er jo 3 kroner/km chaufføren kan "nuppe" til sig selv

Hvordan skulle han dog kunne det?

Han skal jo stille med bilag på de udgifter han har haft. Ellers skal
han jo betale selv.

Dem der kører derned fast får i øvrigt installeret en dims så betaling
sker automatisk. (Når ellers tyskerne kan følge med med at producere dem.)

Dermed være ikke sagt at lastbilerne flygter over på bondevejene. Men så
er det efter ordre hjemmefra.

En tur fra Padborg til Holland tager 1½ time længere hvis man bruger
bondevej hele vejen i stedet for motorvej. Det skal også regnes med.

Men jeg tror det vil være muligt at se mange østeuropæiske biler på
bondevejene. Derovre bruger de nogle afartede lønningdsystemer. F.eks.
er det almindeligt at chaufføreren får et forud udregnet antal Euro med
til diesel. Det han så kan spare er løntillæg. Det samme kunne nemt
indføres for vejafgiften.

Fra : phk

Dato : 26-01-05 11:23

> Hans Hansen wrote:

> En tur fra Padborg til Holland tager 1½ time længere hvis man bruger
> bondevej hele vejen i stedet for motorvej. Det skal også regnes med.

Er det noget du har prøvet i praksis? Jeg synes ikke det er ret lang tid.

Jeg var en tur paa den anden side af HB i gaar. Aldrig har jeg set saa mange
toldere
køre rundt og checke lastbiler ... 6 mødte jeg fra Bremen til FL.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-05 23:09

phk wrote:

> Er det noget du har prøvet i praksis? Jeg synes ikke det er ret lang tid.

Nej. Men R66 er sat op med de hastigheder jeg ved jeg kan holde. (55
km/t i snit på bondevej og 25-30 i byområder)

> Jeg var en tur paa den anden side af HB i gaar. Aldrig har jeg set saa mange
> toldere køre rundt og checke lastbiler ... 6 mødte jeg fra Bremen til FL.

De skal jo sikre sig at alle lastbilerne har husket at betale vejafgift.
De er jo mange hundrede Euro bagud med at få vejafgift ind, så de er
sultne.

Så de kører nok med alle mand sat ind i næste månede også.

Var det i person- eller lastbil. Og var der i såfald installeret
betalingssystem i den bil?

Fra : phk

Dato : 27-01-05 06:49

> Nej. Men R66 er sat op med de hastigheder jeg ved jeg kan holde. (55 km/t
> i snit på bondevej og 25-30 i byområder)

Jeg har meget lidt erfaring med at bruge hovedveje i Tyskland på lange
stræk - holder de hastigheder i virkeligheden? Jeg mener rødtlysperioder
tager jo mange steder en hel dag pr. lyskryds :)

> De skal jo sikre sig at alle lastbilerne har husket at betale vejafgift.
> De er jo mange hundrede Euro bagud med at få vejafgift ind, så de er
> sultne.

De kører jo med blåt blink og grønne sikkerhedsveste - så jeg troede bare
det var politiet uden at tænke nærmere over det :)

> Så de kører nok med alle mand sat ind i næste månede også.
>
> Var det i person- eller lastbil. Og var der i såfald installeret
> betalingssystem i den bil?

Jeg kørte i personbil. Tolderne kørte i Mercedes Vito.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-05 22:02

phk skrev:

> Jeg har meget lidt erfaring med at bruge hovedveje i Tyskland på lange
> stræk - holder de hastigheder i virkeligheden? Jeg mener rødtlysperioder
> tager jo mange steder en hel dag pr. lyskryds :)

På den rute jeg har fundet kører man uden om de størrere byer.

De har så meget trafik dernede at det der med at lave omfartsveje har de
rimelig styr på.

> De kører jo med blåt blink og grønne sikkerhedsveste - så jeg troede bare
> det var politiet uden at tænke nærmere over det :)

Det er også politiet der kontrollerer om afgiften er betalt. Men jeg
tror også at BAG (Deres godstransport"politi") kontrollerer det.

> Jeg kørte i personbil. Tolderne kørte i Mercedes Vito.

Hvis blot du ikke skaber dig totalt tosset skulle du være nogenlunde fri
for at blive stoppet i personbil.