Interessant artikel på DR Penge
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-01-05 13:14

Hej folkens

http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=229538

Læg mærke til, hvad folk stemmer, når de skal fortælle, hvilken type bil, de
næste gang vil købe.

/Jan W Nielsen
TDi - power når du træder på speederen

Fra : BJ

Dato : 24-01-05 13:17

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Læg mærke til, hvad folk stemmer, når de skal fortælle, hvilken type bil,
> de
> næste gang vil købe.

Gad vide om dette vil ændre sig, når det ikke længere er muligt for private
at køre i (tilskuds-)gulpladebiler..?

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-01-05 13:19

> Gad vide om dette vil ændre sig, når det ikke længere er muligt for
private
> at køre i (tilskuds-)gulpladebiler..?

Mon ikke det er ganske begrænset..?

Man kunne også spørge, hvad det ville betyde, hvis renten steg...? (mindre
friværdi og generelt dyrere finansiering)

Anyway - jeg tror sgu, det der diesel er kommet for at blive)

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 24-01-05 13:24

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mon ikke det er ganske begrænset..?

Det tror jeg ikke.

Selv vor lokale socialdemokratiske folketingsmedlem kører i
dieselgulpladepotte (VW-varebil ... sprit ny).

> Man kunne også spørge, hvad det ville betyde, hvis renten steg...? (mindre
> friværdi og generelt dyrere finansiering)

En hel det..;)

> Anyway - jeg tror sgu, det der diesel er kommet for at blive)

Naturligvis er det det.

Erhvervslivet kan sagtens have både glæde og stor fordel fremover.

Med introduktionen af de nye (T)FSI-motorer (som jo tager nogle år for at
slå igennem i Danmark, på grund af vore høje afgifter), vil billedet se
anderledes ud om nogle år.

Jeg plejer at sig "med 5-årsbølgen".

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-01-05 16:02

> Med introduktionen af de nye (T)FSI-motorer (som jo tager nogle år for at
> slå igennem i Danmark, på grund af vore høje afgifter), vil billedet se
> anderledes ud om nogle år.

> Jeg plejer at sig "med 5-årsbølgen".

Hele branchen - herunder også det "øverste strategiske lag" regner med en
stigene diesel-andel i rigtig mange år fremover.

Jeg kan ikke huske, hvor hulen jeg læste det - men jeg husker det som
troværdig info.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 24-01-05 16:07

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hele branchen - herunder også det "øverste strategiske lag" regner med en
> stigene diesel-andel i rigtig mange år fremover.

Under forudsætning af dieselolien ikke "harmoniseres" og FSI-motorene lider
en krank skæbne.

I vort lille land er skatter og afgifter desuden en rigtig dark horse som
kan komme i et frygteligt trav, hvis de "forkerte" kommer til fadet.

De skal jo bruge en del basører til at finasiere "de nye arbejdspladser"
med.

> Jeg kan ikke huske, hvor hulen jeg læste det - men jeg husker det som
> troværdig info.

Den er sikkert ganske troværdig på en lang række, for bilproducenterne,
interessante markeder.

--
Bjørn J.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 24-01-05 13:55

On Mon, 24 Jan 2005 13:19:27 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@nitetsvar.dk> wrote:

>Anyway - jeg tror sgu, det der diesel er kommet for at blive)

Tja, det er vel en kombination af gul-plade-effekten og
chipping-effekten (på HDI og TDI): to rabatter i een !

Desværre er mit kørselsbehov ikke til en diesel. Jeg har kun korte
ture, på 10-20 km. Få gange om året noget længere.

Sådan en diesel kan altså ikke levere kabinevarme før efter 25 km.
Virkningsgraden af motoren er simpelthen bedre, så kølevandet bliver
langsommere varmt.

Det eneste positive jeg kan se ved diesel er det høje drejningsmoment
og chip-muligheden oven-i-købet.

Er den chippet, så forurener den også dejligt meget !

mvh

John

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 24-01-05 14:22

En helt masse bits fra JK (at mail dot dk) til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Er den chippet, så forurener den også dejligt meget !

Det er en påstand med begrænset sandhed.

Miljøstyrelsens eneste argument for at en diesel der er chippet, er at folk
der vælger at chippe en diesel, kører mere råddent, vildt og på alle måder
generende :)

En af mine bekendte kan efter at han fik sin Seat TDi (ikke PD), chippet fra
110 hk -> 137 hk, konstatere at den kører ca. 1 km/l mere end før, når han
kører samme motervejsmønster (130 km/t).
Jeg nægter at tro på at en bil der kører længere på literen, forurener mere...
Men måske er jeg bare gammeldags :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"We only spooned! We didn't fork....."
-- Michael J. Fox as Michael Flaherty in 'Spin City'

Fra : Torben E

Dato : 24-01-05 15:31

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kører samme motervejsmønster (130 km/t).
> Jeg nægter at tro på at en bil der kører længere på literen, forurener

Det kan den faktisk godt hvis dent er en benziner, om det glæder
for en diesel ved jeg ikke.
Diesel er ikke noget for mig, der er for lidt moment i dem

Torben E

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 24-01-05 15:48

En helt masse bits fra Torben E til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Det kan den faktisk godt hvis dent er en benziner, om det glæder
> for en diesel ved jeg ikke.

Set det syntes jeg lyder vældigt interessant.
Hvordan kan det være?

Umiddelbart vil jeg mene at en bedre forbrænding, enten giver mindre varme til
omgivelserne og/eller færre udstødsgasser, når fremdrivningen (målt i km/l)
bliver bedre.

Det du siger er at på en benziner vil, bilen både køre længere på literen _og_
afgive flere udstødsgasser?
Det må da alt andet lige så betyde, at den ikke bliver nær så varm?

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I expect your best. Anything less, you should have joined Air Force"
-- Gene Hackman as Capt. Ramsey in 'Crimson Tide'

Fra : Torben E

Dato : 24-01-05 16:10

> Det du siger er at på en benziner vil, bilen både køre længere på literen
> _og_
> afgive flere udstødsgasser?
> Det må da alt andet lige så betyde, at den ikke bliver nær så varm?

Nej den kan faktisk blive varmere, hvis blandingsforholdet bliver
tyndere vil der dannes NOx, samtidig kan der overføres mere
varme ud i vandet pga. det højere forbrændingstryk fjerner
lidt af det døde lag luft der står stille ved cylindervægene.

Torben E

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-01-05 17:10

Torben E wrote:

> Nej den kan faktisk blive varmere,

Hvordan ?

> hvis blandingsforholdet bliver
> tyndere vil der dannes NOx,

Ja..

> samtidig kan der overføres mere
> varme ud i vandet pga. det højere forbrændingstryk

Forbrændingstrykket er et produkt af kompressionstrykket og tilført
energi/brændstof, dette er altid højest ved diesel da det her er trykket i
cylinderen der starter forbrændingen og ikke en gnist fra tændrøret.

> fjerner
> lidt af det døde lag luft der står stille ved cylindervægene.

Dødt lag "luft" ????

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Torben E

Dato : 24-01-05 17:27

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan ?

Ved at lave en mere fuldstændig forbrænding + at når bankegrænsen
nærmes vil udst. temp´en falde, derfor det varmere forbrændingskammer.

> Forbrændingstrykket er et produkt af kompressionstrykket og tilført
> energi/brændstof, dette er altid højest ved diesel da det her er trykket i
> cylinderen der starter forbrændingen og ikke en gnist fra tændrøret.

Det er ikke højest ved en diesel pga. den ingen t rør har , men pga. den
højere grundkomp.

> Dødt lag "luft" ????

Ja det er måske lidt kryptisk beskrevet, men jeg vidste ikke lige
hvad jeg skulle kalde det, forbrændingen forsætter ikke helt ud til
cyl væggene / stempelkronen ved normale forbrændinger, men
bliver stoppet af et tyndt lag der ikke afbrændes, dette lag mindsker
ved højeforbrændings temp/tryk, det er det der giver stempelskader
ved feks. en turbomotor der tændingsbanker.

Torben E

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-01-05 20:05

Torben E wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ved at lave en mere fuldstændig forbrænding + at når bankegrænsen
> nærmes vil udst. temp´en falde, derfor det varmere forbrændingskammer.

Suk, - blot det dog var så enkelt, Hvorfor - f.eks. tror du der i dag bruges
enorme resurcer på udvikling af CDI/HDI motorer med ekstremt højt tryk på
indsprøjtningen, samt multipoint.

> Det er ikke højest ved en diesel pga. den ingen t rør har , men pga.
> den højere grundkomp.

Har jeg da sagt det.????

Prøv nu lige at sætte dig ind i bl.a. diesel og benzins forskellige
flammepunkter, der ligger måske noget, og ligeledes energiindholdet, eller
om du vil det større energiindhold i diesel i forhold til benzin,

> [...]
> ved højeforbrændings temp/tryk, det er det der giver stempelskader
> ved feks. en turbomotor der tændingsbanker.

Har da aldeles ikke noget med et dødt lag luft at skaffe, men derimod noget
med varme at gøre. midt i forbrændingkamret er varmen højest, det der afgør
om det brænder og hastiheden af forbrændingen, er alene den varme som
afstedkommes ved kompresionen, altså i centrum af forbrændingen er varmen
maksimal, den aftager naturligvis ude ved cylindervæggen hvor der er koldest
bl.a. p.g.a. motorens kølesystem..

Fra : Torben E

Dato : 24-01-05 20:26

> Suk, - blot det dog var så enkelt, Hvorfor - f.eks. tror du der i dag
> bruges
> enorme resurcer på udvikling af CDI/HDI motorer med ekstremt højt tryk på
> indsprøjtningen, samt multipoint.

Fordi højere tryk giver mulighed (alt andet lige) for bedre forstøvning,
og en mere præcis dosering, og du behøver ikke sukke.

> Har jeg da sagt det.????

Det synes jeg da der står, men lad nu det ligge.

> Prøv nu lige at sætte dig ind i bl.a. diesel og benzins forskellige
> flammepunkter, der ligger måske noget, og ligeledes energiindholdet, eller
> om du vil det større energiindhold i diesel i forhold til benzin,

Det er jeg klar over.

> [...]
> afstedkommes ved kompresionen, altså i centrum af forbrændingen er varmen
> maksimal, den aftager naturligvis ude ved cylindervæggen hvor der er

Er du sikker ? det er vel lidt siden du blev udlært

Nedenstående er fra

http://www.germanmotorcars.com/Detonation.htm

If you subjected an aluminum piston to that temperature, it would just
melt. The reason it doesn't melt is because of thermal inertia and because
there is a boundary layer of a few molecules thick next to the piston top.
This thin layer isolates the flame and causes it to be quenched as the flame
approaches this relatively cold material. That combination of actions
normally protects the piston and chamber from absorbing that much heat.
However, under extreme conditions the shock wave from the detonation spike
can cause that boundary layer to breakdown which then lets a lot of heat
transfer into those surfaces.
Engines that are detonating will tend to overheat, because the boundary
layer of gas gets interrupted against the cylinder head and heat gets
transferred from the combustion chamber into the cylinder head and into the
coolant. So it starts to overheat. The more it overheats, the hotter the
engine, the hotter the end gas, the more it wants to detonate, the more it
wants to overheat. It's a snowball effect. That's why an overheating engine
wants to detonate and that's why engine detonation tends to cause
overheating.

Torben E

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-01-05 09:57

Torben E wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
>

> Fordi højere tryk giver mulighed (alt andet lige) for bedre
> forstøvning,

Ja..

> og en mere præcis dosering,

Trykket giver ikke i sig selv pression.

> og du behøver ikke sukke.

"Sukket" var absolut ikke udadvendt *G*

> Det synes jeg da der står, men lad nu det ligge.

Prøv så lige at læse en ekstra gang.

> Er du sikker ? det er vel lidt siden du blev udlært

Uanset hvor og hvornår jeg er udlært, er _grundbegreberne_ omkrin diesel og
forbrænding mig bekendt ikke ændret.

At udviklingen afstedkommer nye motortyper ændrer ikke en tøddel på
_grundbegreberne_.

> Nedenstående er fra
>
> http://www.germanmotorcars.com/Detonation.htm

Lang udredning som jeg ret hurtig droppede, synes ikke om en artikler eller
skribenter der blander _grundbegreberne_ så meget sammen at de gør en
forbrændingmotor til en eksplosionsmotor (detonation). :(

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Torben E

Dato : 25-01-05 15:27

> [...]
> skribenter der blander _grundbegreberne_ så meget sammen at de gør en
> forbrændingmotor til en eksplosionsmotor (detonation). :(

Jow jow, men det jeg startede med at svare på var ang. varme udvikling
i en benz motor der fik fortyndet blandingen, hvilket medføre kørsel
tættere på bankegrænsen (hvilket medfører lavere udst temp pga. den
større varmeoverførsel til overfladen qua. det "døde" lag formindskes)

Men tak for skriveriet, jeg tror ikke vi kommer meget nærmere

Mvh.

Torben E

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 24-01-05 18:10

> [...]

> varme ud i vandet pga. det højere forbrændingstryk fjerner
> lidt af det døde lag luft der står stille ved cylindervægene.

Nu kan det godt være jeg er lidt langsom, men sådan som jeg læser dit svar på
det jeg skrev så antager du:

At den tilførte benzinmængde er konstant,
at den tilføjede luftmængde er faldende,
at bilen kommer længere på en liter benzin,
at bilen producerer flere gram udstødningsgasser, samt
at kølevandstemperaturen faktisk bliver varmere?

Et eller andet sted syntes jeg ikke lige jeg kan få det til at hænge sammen :(

Q(brændstof) + Q(luft) + Q(kompression + P(gnist) =
P(fremdrift) + Q(varme) + Q(udstødsgasser)

Eller har jeg overset noget?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Ouuh - now leather is a different thing...."
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'

Fra : Torben E

Dato : 24-01-05 18:31

> [...]
> det jeg skrev så antager du:
>
> At den tilførte benzinmængde er konstant,
> at den tilføjede luftmængde er faldende,

Det var nu omvendt

> at bilen kommer længere på en liter benzin,

Ja, det kan være muligt.

> at bilen producerer flere gram udstødningsgasser, samt

Sandsynligvis ikke en større mængde, men anderledes sammensætning.

> at kølevandstemperaturen faktisk bliver varmere?

Ja.

> [...]
> sammen :(
>
> Q(brændstof) + Q(luft) + Q(kompression + P(gnist) =
> P(fremdrift) + Q(varme) + Q(udstødsgasser)

Jeg forstår desværre ikke det ovenstående.

Torben E

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-01-05 09:40

En helt masse bits fra Torben E til dk.fritid.bil gav følgende:

> "Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Det var rart lige at få det på plads. Ellers bliver det så forvirrende i
længden :)

[...]

[...]

> Jeg forstår desværre ikke det ovenstående.

Q(brændstof) = den tilførte energi med brændstoffet
Q(luft) = den tilførte energi med luften
Q(kompression) = den tilførte energi ved kompressionen
P(gnist) = den tilførte effekt ved gnisten (otto-motor)
P(fremdrift) = den resulterende effekt til gearet
Q(varme) = den energi der opvarmer kølevandet
Q(udstødsgasser) = den energi der ryger ud med udstødsgasserne

Min pointe var at den energi/effekt man tilfører v. brændstof + luft +
kompression + gnist alt andet lige må være lig med effekten/energien der
afleveres til gearet, til kølevandet og til udstødsgasserne.
Idet jeg antog at det vi havde på venstre side af => var konstant, og vi på
højre side øgede P(fremdrift), så måtte Q(varme) og/eller Q(udstødsgasser)
nødvendigvis formindskes.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Rules are ... like ... arbitrary"
-- Samuel L. Jackson as Elmo McElroy in '51st State'

Fra : Torben E

Dato : 25-01-05 15:34

> [...]
> på
> højre side øgede P(fremdrift), så måtte Q(varme) og/eller Q(udstødsgasser)

Præcis, varmen i udst gasserne formindskes og der slippes mindre
HC ud, deraf kommer den varme der overføres til vandet ved bankning.

Torben E

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-01-05 18:43

> [...]

> Præcis, varmen i udst gasserne formindskes og der slippes mindre
> HC ud, deraf kommer den varme der overføres til vandet ved bankning.

Og så er vi tilbage ved udgangspunktet:

Forurener den så også mere?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"It's just something about engines that calms me down"
-- Chad Lindberg as Jesse in 'Fast and Furious'

Fra : Torben E

Dato : 25-01-05 18:49

> Og så er vi tilbage ved udgangspunktet:
>
> Forurener den så også mere?

Anderledes, mere NOx, mindre HC, NOx´en spises ikke så godt
af katten.

TorbenE

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-01-05 18:59

En helt masse bits fra Torben E til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Anderledes, mere NOx, mindre HC, NOx´en spises ikke så godt
> af katten.

Det er egentlig spøjst du nævner at der kommer mere NOx.
Jeg ved godt at katten ikke er så begejstret for NOx, men jeg har da lært at
NOx'er (ganske vist ved kulstøvsbrænding, men det må da være det samme ved
benzin), faktisk kan reduceres ved at reducere luftoverskudet - ja faktisk er
et lille luftunderskud at foretrække, i den henseende.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Wow! This guy has a huge....appartment...."
-- Michael J. Fox as Michael Flaherty in 'Spin City'

Fra : Torben E

Dato : 25-01-05 21:41

> [...]
> er
> et lille luftunderskud at foretrække, i den henseende.

Ja, var det ikke også lige det jeg skrev,
mere luft kontra benz = mere NOx
Og vice versa

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 22:59

> Diesel er ikke noget for mig, der er for lidt moment i dem

*ROFL*

Hvad smider din egentlig - det må være ret voldsomt..?

/Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 25-01-05 15:32

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Hvad smider din egentlig - det må være ret voldsomt..?
>
> /Jan W Nielsen

Tjaa, et gæt, omkring 500 nm. +- , ved 3500-4500 rpm.

Torben E

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-01-05 18:08

> Tjaa, et gæt, omkring 500 nm. +- , ved 3500-4500 rpm.

Imponerende...

Og bilen kører hver dag - som almindelig bil, ikke..?

/Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 25-01-05 18:25

> Og bilen kører hver dag - som almindelig bil, ikke..?
>
> /Jan W Nielsen

Jow, den bliver brugt til alt, til/fra arbejde, indkøb, affald til
lossepladsen, og lidt sjov i weekenderne

Torben E

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-01-05 14:32

JK (at mail dot dk) wrote:

> Sådan en diesel kan altså ikke levere kabinevarme før efter 25 km.
> Virkningsgraden af motoren er simpelthen bedre, så kølevandet bliver
> langsommere varmt.

Min TDi er altså ok varm efter 10km med en udetemp. på -2 grader.

/Jakob

Fra : phk

Dato : 24-01-05 14:50

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Min TDi er altså ok varm efter 10km med en udetemp. på -2 grader.

Det kan sagtens tage længere tid - det kommer an på hvor du kører. Kører du
ud på motorvejen bliver den hurtig varm. Kører du inde i byen når den aldrig
driftstemperatur, hvis blæseren står på fuld knald:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-01-05 14:57

phk wrote:
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan sagtens tage længere tid - det kommer an på hvor du kører. Kører
du
> ud på motorvejen bliver den hurtig varm.

Kører ca. 2 km inden jeg kører på motorvej. Efter endnu 2-3 km begynder
luften at blive lun - efter endnu 3-4 km er kølevandet nået op til 90
grader.
Blæseren står som regel på 1. trin.

/Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-01-05 15:01

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message

> du
>
> Kører ca. 2 km inden jeg kører på motorvej. Efter endnu 2-3 km begynder
> luften at blive lun - efter endnu 3-4 km er kølevandet nået op til 90
> grader.

Min HDi'er kommer aldrig over 75-80°C.

> Blæseren står som regel på 1. trin.

Min står på middel.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-01-05 15:19

Christian B. Andresen wrote:

> Min HDi'er kommer aldrig over 75-80°C.

Ret skal være ret - er faktisk ikke sikker på hvad måleren viser, men
pilen står lodret (mener dog at der står 90 på instrumentet).

/Jakob

Fra : Deaster

Dato : 24-01-05 16:26

Jakob Jeppesen wrote:

> Ret skal være ret - er faktisk ikke sikker på hvad måleren viser, men
> pilen står lodret (mener dog at der står 90 på instrumentet).

Jep, det gør der også.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-01-05 09:32

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message

> Jep, det gør der også.

Så højt kommer min HDi aldrig op, hverken under køkørsel eller langt stræk
med fx. 130 km/t.
Er det et problem eller en fordel at kølevandet ikke bliver varmere ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : anders

Dato : 24-01-05 15:04

Min Vito var som regel varm allerede inden jeg satte mig ind i den.

Powered by Eberspächer....

Nu skal fyret bare monteres i 307'eren

Anders

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 18:37

On Mon, 24 Jan 2005 14:57:29 +0100, Jakob Jeppesen wrote:

> luften at blive lun - efter endnu 3-4 km er kølevandet nået op til 90
> grader.

Ja kølevandet er - det har intet at gøre med hvor "varm" motoren er. Du
skal kigge på din olietemp. - den alene bestemmer hvornår du kan tillade
dig at strække højrefod.

Når olien når 80-100grader så er motoren varm.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-01-05 21:56

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en meddelelse

> [...]
> dig at strække højrefod.
>
> Når olien når 80-100grader så er motoren varm.

Det er vi da helt enige om, men da vi diskuterer varme i kabinen, mener
jeg nu nok at kølevandets temperatur er mere vigtigt end oliens ditto

/Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 22:03

On Mon, 24 Jan 2005 21:56:29 +0100, Jakob Jeppesen wrote:

> Det er vi da helt enige om,

OK

> men da vi diskuterer varme i kabinen, mener
> jeg nu nok at kølevandets temperatur er mere vigtigt end oliens ditto

Det kan vi blive enig om - jeg synes bare tråden var ved at bevæge sig
hen hvor en motor var varm når vandet var :)

Fra : phk

Dato : 24-01-05 14:49

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

> Sådan en diesel kan altså ikke levere kabinevarme før efter 25 km.

Det passer så ikke. "Sådan en diesel" er forsynet med en dypkoger i vandet
til varmeapparatet. Lang tid før min vandtemperaturmåler i bilen når 90
grader strømmer der over 100 grader varm luft ud af dyserne til kabinen.

Det burde ikke kunne lade sig gøre, men det gør der. Jeg har en
temperaturmåler der kan måle varme på afstand. Det kogende vand i gryden er
100 grader - det luft der kommer ud af dyserne har jeg set på 110 grader!

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-01-05 14:59

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
er
> 100 grader - det luft der kommer ud af dyserne har jeg set på 110 grader!

Godt jeg ikke har den bil.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-01-05 16:56

> [...]
> temperaturmåler der kan måle varme på afstand. Det kogende vand i gryden
> er 100 grader - det luft der kommer ud af dyserne har jeg set på 110

100 grader varm luft til kabinen??? Tror du skal have pengene igen for det
apparat du måler med.

Niels

Fra : Deaster

Dato : 24-01-05 14:49

JK (at mail dot dk) wrote:

> [...]
>
> Sådan en diesel kan altså ikke levere kabinevarme før efter 25 km.
> Virkningsgraden af motoren er simpelthen bedre, så kølevandet bliver

Det er vist en overdrivelse af de større, min fars Golf TDI begynder at
blive rimelig var efter en 2-4 km, og gennemvarm efter en 6-8 km.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-01-05 14:59

> Det er vist en overdrivelse af de større, min fars Golf TDI begynder at
> blive rimelig var efter en 2-4 km, og gennemvarm efter en 6-8 km.

Det samme med min HDi'er

--
mvh/rg. Christian

Fra : Mogens

Dato : 24-01-05 19:57

> private at køre i (tilskuds-)gulpladebiler..?

Den halve plads = den halve afgift
(og husk liiige det ublu tillæg = misundelsesafgiften)

Fra : BJ

Dato : 24-01-05 21:32

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den halve plads = den halve afgift
> (og husk liiige det ublu tillæg = misundelsesafgiften)

Jeg er helt med på fordelene..;)

De varer kun så længe ved, en regering ikke mangler det skattegrundlag
(også)..eller finder det misundelsesværdigt..

--
Bjørn J.

Fra : Henning

Dato : 24-01-05 16:36

On Mon, 24 Jan 2005 13:14:04 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=229538
>
>Læg mærke til, hvad folk stemmer, når de skal fortælle, hvilken type bil, de

Tja, for en uge siden offentligjorde en artikel, at diesel var på vej
ud, fordi forskellen på brændstofprisen efterhånden var ved at være
udlignet... Hvad skal man tro på?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 21:31

> [...]
>
> http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=229538
>
> Læg mærke til, hvad folk stemmer, når de skal fortælle, hvilken type bil,

"De er skøre de Romere" :)

> /Jan W Nielsen

Lars B
Mazda 6, 2.3L - Benzinbrænder

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 22:57

> "De er skøre de Romere" :)

*LOL*

Stor kommentar fra en stor tegneserie - de spillede en stor rolle i min
barndom/ungdom...

> Lars B
> Mazda 6, 2.3L - Benzinbrænder

Lækker slæde - lækker kværn..

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-01-05 23:22

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>*LOL*

>Stor kommentar fra en stor tegneserie - de spillede en stor rolle i min
>barndom/ungdom...

dem glemmer man sgu'da aldrig - men Kaliffen er også svært morsom

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 23:22

> *LOL*
>
> Stor kommentar fra en stor tegneserie - de spillede en stor rolle i min
> barndom/ungdom...

Det samme her og jeg kan stadig nyde dem til tider.

> Lækker slæde - lækker kværn..

Ja, og Ja :) ... men den er godt nok lidt mere forslugen end Roverens 2.0L
.... gennemsnit lige nu, efter 900 Km, er 11L/100Km, men det har så også
været mest bykørsel.

> /Jan W Nielsen

Lars B