Knækket tandrem ?
Fra : Allan Møller

Dato : 21-01-05 20:18

Svogeren ringede om jeg ikke kunne komme og trække ham væk fra et mindre
godt sted i eftermiddags -
det gjorde jeg og det ser ud som om at tandremmen er knækket under kørsel.
Vi kan skubbe bilen rundt med næsten igen kraft i alle gear - så den er vel
knækket ?
Eller kan det være andet.

Hvad med skader på motoren ? Det er en Escort 1.8 RS fra 1996

Hvis man kan forvente skader på motoren - hvilker er det så udover evt.
ventiler ?

Han forsøgte at starte bilen en del gange efter nedbruddet - har det nogen
betydning ?

Og værksteder er bare ikke til at finde på Amager eller i nærheden som kunne
lave den
i løbet at nogle dage - et par uger var svaret der hvor vi var.
Nogen som kender et godt værksted uden for meget ventetid i storkøbenhavn ?

Mvh. Alan

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-05 20:23

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi kan skubbe bilen rundt med næsten igen kraft i alle gear - så den er

Det lyder da mere som noget er gået i stykker i gearkasse eller kobling

--
Tom

Fra : Allan Møller

Dato : 21-01-05 20:42

> Det lyder da mere som noget er gået i stykker i gearkasse eller kobling

Nu er jeg _absolut_ ikke mekanikker eller noget der bare kunne minde om det.
Men hvis vi satte bilen i et gear og skubbede den kunne vi trille den næste
som om den
var i frigear - dog kørte kileremmen rundt men ingen modstand på noget.

Det er lige meget om det var 1ste eller 5te gear og jeg ved da så meget at
bilen ikke kan skubbes
overhovedet (af 2 mennesker) i 1ste gear - sikkert heller ikke i 5te.

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-05 22:04

> [...]
> næste som om den
> var i frigear - dog kørte kileremmen rundt men ingen modstand på noget.

Tja så er den vist go' nok med tandremmen. Det lyder som om alle ventiler er
bøjede og står pivåbne.....så det koster mange penge

--
Tom

Fra : Allan Møller

Dato : 21-01-05 23:09

> Tja så er den vist go' nok med tandremmen. Det lyder som om alle ventiler
> er bøjede og står pivåbne.....så det koster mange penge

Nogen ide om hvad vi snakker her ? 5.000 - 10.000 - 15.000 kr ?

Vi bor jo i Sverige og bilen har en ringe værdi max. 30.000 sv.kr.
Der er netop ofret 10.000 kr på at få den igennem til syn så det er jo
snart et spørgsmål om den skal skrottes.

Er der ellers noget godt/skidt at sige om den motor ? (1.8 RS)

Mvh. Allan

Fra : Olesen

Dato : 22-01-05 00:08

> Er der ellers noget godt/skidt at sige om den motor ? (1.8 RS)

Ja den er dyr at reparere, når tandremmen går..

-hvorfor forsøgte han at tørne motoren efterflg. ?
Lød det så godt, han bare lige ville se, om den
ville starte ? *S*

Fra : Allan Møller

Dato : 22-01-05 00:33

> Ja den er dyr at reparere, når tandremmen går..
>
> -hvorfor forsøgte han at tørne motoren efterflg. ?
> Lød det så godt, han bare lige ville se, om den
> ville starte ? *S*

Han er om muligt endnu mindre bilkyndig end mig - forsøgte at
starte den en del gange. Han troede til at starte med at han bare
var gået i stå - men det var han jo så også.

Det med at den blev tørnet da vi skubbede den i gear - var en fejl.
Troede den stod i frigear men han havde parkeret i 1ste gear og vi skubbe
og trak med torv helt fint uden den mindste modstand. (ca. 1 km.)

Mvh. Allan

Fra : Olesen

Dato : 22-01-05 00:41

> Det med at den blev tørnet da vi skubbede den i gear - var en fejl.
> Troede den stod i frigear men han havde parkeret i 1ste gear og vi skubbe
> og trak med torv helt fint uden den mindste modstand. (ca. 1 km.)

...og der var ikke den mindste mislyd ?

Fra : Allan Møller

Dato : 22-01-05 00:45

> ..og der var ikke den mindste mislyd ?

Tjohh - ikke hvad vi kunne høre til at starte med men efter den var trukket
af sted til parkeringsplads - og en mere sagkyndig kom til stedet kunne vi
godt høre at det ikke lød så godt.

Mvh. Allan

Fra : Torben E

Dato : 22-01-05 08:50

> ..og der var ikke den mindste mislyd ?

Nope, det lyder som motoren går lettere / friere, det er det hele,
medmindre altså man bøjer ventilerne så meget de knækker
hovederne af, så er man ikke i tvivl om der er noget ivejen

Torben E

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-01-05 06:22

Sat, 22 Jan 2005 00:32:33 +0100, skrev Allan Møller, på 19 linier, i
> [...]

>Troede den stod i frigear men han havde parkeret i 1ste gear og vi skubbe
>og trak med torv helt fint uden den mindste modstand. (ca. 1 km.)

Der vil da altid være modstand.
Og dreje en motor rundt uden compresion er bare en del lettere.

hvis i har bøjes ventilerne så find en ny motor evt i sverige
(Åbenbart billigere)

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-01-05 09:16

Olesen telepaterede følgende til sin PC:
> -hvorfor forsøgte han at tørne motoren efterflg. ?
> Lød det så godt, han bare lige ville se, om den
> ville starte ? *S*

Det er efter min mening underordnet. I det at den springer og kører en del
omgange før der kobles ud eller lign, så er skaden allerede sket...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-01-05 12:09

> Ja den er dyr at reparere, når tandremmen går..

Lidt off-topic: Kan man ikke længere få en fornuftig bil med kædetrukne
knastaksler?! - Jeg synes, at det er træls at man skal have faste udgifter
til en sølle gummirem, når det (lidt dyrere alternativ) nærmest kan holde,
indtil bilen (af andre årsager) køres til skrotpladsen.

Hilsen
Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-05 12:22

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> skrev i en meddelelse

> [...]
> til en sølle gummirem, når det (lidt dyrere alternativ) nærmest kan holde,
> indtil bilen (af andre årsager) køres til skrotpladsen.

Systemet må helt afgjort være indført af beskæftigelsesmæssige årsager, og
burde forbydes ved lov.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Møller

Dato : 22-01-05 12:34

> Systemet må helt afgjort være indført af beskæftigelsesmæssige årsager, og
> burde forbydes ved lov.

Skal en kæde ikke skiftes ? Er der kæde på VW motorer ?

Mvh. Allan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-05 13:36

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i
> Skal en kæde ikke skiftes ?

Ikke på en standardbils levetid. Den bades i olie, skal ikke trække noget
videre, og farten på kæden er ikke svimlende.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-01-05 13:46

> "Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i
>
> Ikke på en standardbils levetid. Den bades i olie, skal ikke trække noget
> videre, og farten på kæden er ikke svimlende.

Ja, på min 22 år gamle/overkørte motorcykel, der er det jo en sand glæde, at
pille dækslet af ved tandhjulet til knastaksen og skue en olievåd- og stram
kæde... den er ligesom ny! Så jeg forstår ikke helt, hvorfor man I dag
(næsten) må have "gummiremme" på benzinbugettet.

Hilsen
Lars

Fra : Allan Møller

Dato : 22-01-05 14:06

> Ikke på en standardbils levetid. Den bades i olie, skal ikke trække noget
> videre, og farten på kæden er ikke svimlende.

Nu bliver jeg noget i tvivl. Der stod i mit servicehæft at der var skiftet
"kamrem"
det troede jeg var tandrem på svensk. Men når jeg tager oliedækslet af
sidder der en kæde som jeg kan se.
Men jeg har nemlig ikke kunne finde noget i hæftet om skifte af denne
"kamrem"
eller kæde for den sags skyld.

Mvh. Allan

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-01-05 15:11

"Allan Møller" wrote:

> Nu bliver jeg noget i tvivl. Der stod i mit servicehæft at der var skiftet
> "kamrem"
> det troede jeg var tandrem på svensk.

Jeg ved at en knastaksel hedder kamaxel på svensk, så det er nok
et rimeligt gæt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Uni Bull

Dato : 30-01-05 16:26

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote in message
> [...]
> til en sølle gummirem, når det (lidt dyrere alternativ) nærmest kan holde,
> indtil bilen (af andre årsager) køres til skrotpladsen.

Jeg mener bestemt at have fået fortalt, at (bl.a.) Skoda og Mercedes bruger
kæde istedet for gummirem.
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-01-05 17:18

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
> "Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote in message
>
> Jeg mener bestemt at have fået fortalt, at (bl.a.) Skoda og Mercedes
bruger
> kæde istedet for gummirem.

Aner ikke noget om Mercedes..

Skoda bruger jo idag udelukkende VW-motorer, og dermed tandrem.
Felicia 1,3, samt Fabia 1,4 MPI bruger Skoda's egen gamle kværn, som er med
kædetræk.

MVH
Kent Glerup

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 31-01-05 08:14

De mercere jeg har haft har alle haft kædetræk.

Det har min nuværende Fiat diesel også...

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-01-05 06:18

Fri, 21 Jan 2005 22:04:21 +0100, skrev "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com>, på 23 linier, i
<41f16e5a$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>Tja så er den vist go' nok med tandremmen. Det lyder som om alle ventiler er
>bøjede og står pivåbne.....så det koster mange penge

Nu kender jeg ikke Ford men andre biler behøver da ikke og ødelægge
ventilerne.
Feks Opel 8V

Og den vil jo heller aldrig kunne lave kompresion hvis den er
sprunget.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 09:49

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <41f16e5a$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

> Nu kender jeg ikke Ford men andre biler behøver da ikke og ødelægge

De bøjer i Zetec motorer

> Og den vil jo heller aldrig kunne lave kompresion hvis den er
> sprunget.

Der vil da ALTID være et par af cylindrene som er igang med at komprimere
hvis krumtappen drejer rundt og ventilerne ikke er ødelagte.

--
Tom

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-01-05 17:12

Sat, 22 Jan 2005 09:48:36 +0100, skrev "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com>, på 29 linier, i
<41f21364$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>De bøjer i Zetec motorer

Ditto i Opel 16V
Jeg har også set en Mondeo smide remmen 20K km efter sidste skift.
Det kostede også en ny motor.

>Der vil da ALTID være et par af cylindrene som er igang med at komprimere
>hvis krumtappen drejer rundt og ventilerne ikke er ødelagte.

Den kan vel stadigt ikke comprimere noget, hvis ventilerne er enten
lukket eller åbne

Der skal jo luft der ind der kan comprimeres ..

Kan bare huske min gamle Opel 8V var meget let og drive rundt efter
tandremmen gik.

Faktisk var man ikke vi tvilv om hvad der var ivejen

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Esben Tærsker

Dato : 21-01-05 20:50

Tom wrote:
> "Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder da mere som noget er gået i stykker i gearkasse eller kobling
>
> --
> Tom

Mon dog? Så burde bilen jo nok kunne starte, eller hva'?

/Esben

Fra : sode

Dato : 22-01-05 18:05

Du får en top for 2000,-
+ en times arbejde

VH/Sode

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-01-05 19:00

Sat, 22 Jan 2005 18:05:01 +0100, skrev sode, på 6 linier, i
<41f281e4$0$29430$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, :

>Du får en top for 2000,-
>+ en times arbejde
>
>VH/Sode

Hvadså med evt ødelagte stempler

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Eg Egemarke

Dato : 22-01-05 20:46

Prøv at gi mig et kald, jeg bor osse i det forjættede land og kan måske
hjælpe med lidt vejledning og billig mekaniker
Fik selv byttet motor i min Saab 9000 for 5000 Kr incl ny motor og alt, det
var bare at "tuta och kjöra" bagefter

073 58 333 45

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Allan Møller

Dato : 22-01-05 21:35

> [...]
> Fik selv byttet motor i min Saab 9000 for 5000 Kr incl ny motor og alt,
> det var bare at "tuta och kjöra" bagefter

Jeg gemmer lige dit nummer til evt. senere brug. Som det er nu står bilen i
Danmark
og vi har fået fat på en mekanikker som har tid på mandag.

Mvh. Allan