Er VW bilister et særligt folkefærd ?
Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 18:57

Så oplevede jeg det igen!
Kører på Helsingørmotorvejen med en alt for kort afstand til den
forankørende (taxa). I banen til højre kører en lastbil med en POLO/GOLF
efter sig. Denne bilist gider (forståeligt nok) ikke køre bag lastbilen, så
han kører 'naturligvis' ind mellem mig og taxaen med den konsekvens at jeg
må op på bremsen. Jeg trutter lidt ad ham. Da han kommer foran lastbilen
trækker han ind til højre igen for af komme ned på siden af mig, hvor han
kan bruge både horn og langfinger.

Sådanne situationer oplever jeg ofte, men af en eller anden grund er minimum
50% af forekomsterne med en VW - (ofte sort GOLF) involveret. I dette
tilfælde dog rød.

Er der noget med, at personer, som køber VW, er af en speciel
'her-kommer-jeg' støbning?
Eller hvad er Jeres erfaringer med den slags kørselsidioti.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-05 18:59

> Er der noget med, at personer, som køber VW, er af en speciel
> 'her-kommer-jeg' støbning?
> Eller hvad er Jeres erfaringer med den slags kørselsidioti.

nej det er bare en masse danskere der ikke fatter at der findes et begreb
der hedder bremselængde, og som SLET ikke kan bedømme afstand :o/

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-05 19:07

de tåber er dem falck samler op på vejen i småstykker, så tag det roligt de
svinder i antal.
Esben

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 19:15

"Esben" <FJERN_Esben(at)mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> de tåber er dem falck samler op på vejen i småstykker, så tag det roligt
de
> svinder i antal.

Så enkelt er det vist ikke. I f.eks. dette tilfælde ville det formentlig
være gået mindst lige så meget ud over mig som 'fjolset'.

Knud

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 21-01-05 19:28

> de

Det tror jeg ikke. Det smitter.....

F.eks. i Rom, kører alle romerne med en billængdes afstand mellem hinanden
til trods for at farten kan komme op på 50-60 km/t nogle steder...

Mvh

Emil

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 19:39

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> F.eks. i Rom, kører alle romerne med en billængdes afstand mellem hinanden
> til trods for at farten kan komme op på 50-60 km/t nogle steder...

Muligvis - men det gør det ikke mere forsvarligt!

I øvrigt kan man iagttage det samme på motorvejene omkring København f.eks.
omkring kl 8 om morgenen.

Knud

Fra : S.B.

Dato : 21-01-05 20:05

> [...]
>

> Muligvis - men det gør det ikke mere forsvarligt!
>
> I øvrigt kan man iagttage det samme på motorvejene omkring København

Golf og Peugoet 307 er typiske Johnny Brian biler, nok derfor at det altid
er dem man bemærker for deres tåbelige kørsel
btw, så kommer der en ny golf i løbet af året, den er kun 80 cm bred, så
Brian nu kan sidde med begge albuer ude af sidevinduerne på en gang.

Steen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-01-05 22:04

> Golf og Peugoet 307 er typiske Johnny Brian biler, nok derfor at det altid
> er dem man bemærker for deres tåbelige kørsel

Peugoet 307 købes som regel ikke af det "segment", som du nævner der. Det er
en familiebil.

Johnny-Brian kører derimod Peugoet 206 med Mujaffa-baglyter og
alu-tankdæksel - eller også kører han 106/Citroën Saxo med tilsvarende li´r.

Golf´en er ikke så fremherskende mere, som den har været, synes jeg... I
hvert fald ikke i Jylland...

I københavn, hvor jeg slår mine folder det meste af ugen, ser jeg dog mange
"dyre" biler, der er hejret ud, så de ligner jeg ved ikke hvad.....de kører
som regel ind fra Brøndby Strand mm..

/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-01-05 10:07

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
>
> Johnny-Brian kører derimod Peugoet 206 med Mujaffa-baglyter og
> alu-tankdæksel - eller også kører han 106/Citroën Saxo med tilsvarende

Og tåbelygterne tændt konstant.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 23:32

"S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Golf og Peugoet 307 er typiske Johnny Brian biler, nok derfor at det altid
> er dem man bemærker for deres tåbelige kørsel

Golf (ældre modeller) er Brian-biler. Samme gælder gamle BMW med 3xx numre
og muligvis Peugeot 206 (+ et par stykker mere). Derimod er jeg aldrig stødt
på den slags tåber i 307 (jeg kører selv 307 stc.)

Jeg har bemærket, at når man ser en bil med VW-cirklen, skal man altid være
ekstra opmærksom. I en meget stor del af tilfældene vil disse bilister lave
en eller anden vanvitig manøvre - bryde ind i en bremselængde,
vognbaneskifter i een uendelighed, overhale højre om etc. Jeg har faktisk
lært min kone, at holde ekstra godt øje med disse trafikvandaler.
Ses bort fra yupiier i nyere/større BMW og Audi, har jeg kun undtagelsesvis
set tilsvarende opførsel, så det må ligge i blodet på de typer, som køber
VW.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-01-05 03:23

Knud Thomsen wrote:

> [...]
> vognbaneskifter i een uendelighed, overhale højre om etc. Jeg har faktisk
> lært min kone, at holde ekstra godt øje med disse trafikvandaler.

Bortset fra den med konen har jeg gjort de samme observationer med:
- Citroen X*
- Biler med WL-*, NF-* og OS-* på nummerpladen (tyske (der er flere, men
det er lige hvad jeg kan huske))
- Biler med nummerplader der viser at de kommer fra departementerne lige
udenfor selve Paris.
- Biler fra div. hovedstæder eller regionshovestæder (ikke så mange
lande man kan se det mere)
- Og så selvfølgelig biler af mærket Skoda. Men de er mere ovre i
afdelingen for "kasket eller blød hat". Og med de nye modeller gør de
sig ikke så ofte uheldigt bemærket.

(Så forøvrigt engang en "Brian"-Golf (Rød, ældre model og mat i lakken)
der _alene_ gjorde sig bemærket. Der stod "ER-DU 18". ER er for Erlangen
nede ved Nürnberg. Og jeg er ret sikker på at fyren der kørte i den ikke
var klar over hvad det betød.)

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Lars Frandsen

Dato : 22-01-05 05:45

<snip>
> [...]
> der _alene_ gjorde sig bemærket. Der stod "ER-DU 18". ER er for Erlangen
> nede ved Nürnberg. Og jeg er ret sikker på at fyren der kørte i den ikke

Jeg morede mig også den dag, jeg mødte en bil fra Heidelberg: "HEI-NZ ##"
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : phk

Dato : 22-01-05 08:15

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg morede mig også den dag, jeg mødte en bil fra Heidelberg: "HEI-NZ ##"

Tyskerne har ønskenummerplader, så det behøver slet ikke være tilfældigt.

De kan dog ikke bestemme de første 1-3 bogstaver selv ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-01-05 01:38

phk wrote:
> [...]
Hvis du ser en bil med HEI-DE ## er det typisk en ønske plade, da HEI
står for Heide nede nordvest for Hamburg. (Gammel dansk land)

> Tyskerne har ønskenummerplader, så det behøver slet ikke være tilfældigt.
>
> De kan dog ikke bestemme de første 1-3 bogstaver selv ..

Hvad det koster i dag med € ved jeg ikke men i Mark'ens dage kostede det
20 DM.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-01-05 01:41

Lars Frandsen wrote:

> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
> <snip>

> Jeg morede mig også den dag, jeg mødte en bil fra Heidelberg: "HEI-NZ ##"

En af de ting der er med til at holde mig vågen når jeg fiser op og ned
gennem Tyskland er at sidde og grine af de nummerplader de sommetider
vil være bekendte at køre rundt med.

Så også en, der helt sikkert har været bestilt. En rød MB SL-serie fra
Pinneberg (ved Hamby) med pladen "PI-MP 1"

Fra : Fly Christensen

Dato : 23-01-05 10:11

On Sat, 22 Jan 2005 05:44:50 +0100, "Lars Frandsen"
<lars.nyheder@webspeed.dk> wrote:

>Jeg morede mig også den dag, jeg mødte en bil fra Heidelberg: "HEI-NZ ##"

Min plade er FL-Y ###

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 21-01-05 23:31

> Muligvis - men det gør det ikke mere forsvarligt!

Det gør det ikke mere forsvarligt....

Men jeg kom lige til at tænke på, at når bilerne kører så tæt på hinanden må
hastighedsFORSKELLEN være mindre hvis der skulle ske et uheld? For hvis der
er ordenligt afstand, kan den forankørende jo nå at komme meget langt ned i
fart, før den bagvedkørende brager ind i vedkommende... Men selvfølgelig vil
der også være flere biler involveret i uheldet...

Mvh

Emil

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 23:41

> [...]

vil
> der også være flere biler involveret i uheldet...

Det er forholdsvist nemt at regne ud.

Ved 36 km/t bevæger du dig frem med 10 meter i sekundet
Ved 72 km/t er det 20 meter i sekundet

Tommelfingerreglen siger en afstand svarende til mindst 2 sekunder er
tilstrækkelig under normale vejrforhold. - mere ved regn og sne.

Altså skal du med 50 km/t holde en afstand på ca. 25-30 meter, hvis du skal
have en chance for at stoppe uden at køre bag op i den foraankørende.

Knud

Fra : Olesen

Dato : 22-01-05 00:10

"Esben" <FJERN_Esben(at)mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> de tåber er dem falck samler op på vejen i småstykker, så tag det roligt
de
> svinder i antal.

Sikkert samme folkefærd, som mener ABS og airbag gør
dem til bedre bilister.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-01-05 20:54

"Knud Thomsen" <knud.thomsensl@etprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Så oplevede jeg det igen!
> Kører på Helsingørmotorvejen med en alt for kort afstand til den
> forankørende (taxa).

Det oplever jeg også tit, de sv.. skulle rykkes rund og smides i ben-lås
:((. HOLD AFSTAND, så går du ikke i panik når en fejlbedømmer afstanden i
sidespejlet. Jeg er helt sikker på at det vil taxa'en også helst.

Fra : phk

Dato : 21-01-05 21:52

> [...]
> han kører 'naturligvis' ind mellem mig og taxaen med den konsekvens at jeg
> må op på bremsen. Jeg trutter lidt ad ham.

Hvorfor gav du ham ikke plads?

--
Per, Esbjerg

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 22:04

> Hvorfor gav du ham ikke plads?

Og hvorfor skulle jeg lige det?
Der var rigelig plads bag latbilen, hvor han bare kunne blive indtil der var
mulighed for at overhale - og der var så vidt jeg kunne se kun en bil bag
mig og derefter masser af plads, så han kunne jo bare vente.
Det var trods alt hans kørebane, der var blokeret og ikke 'min'og taxaens og
ham bagved.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 19:33

"Knud Thomsen" <knud.thomsensl@etprivat.dk> skrev i en meddelelse

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> jeg

> Og hvorfor skulle jeg lige det?

Tja, hvorfor ikke?!

Der ud over: "Kører på Helsingørmotorvejen med en alt for kort afstand til
den...." Hvorfor valgte du at køre med en alt for kort afstand til den foran
kørende?! Det er da lige så tåbeligt som idioten der kører ud foran dig?

> Knud

Lars B

Fra : Knud Thomsen

Dato : 24-01-05 21:05

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
> [...]
foran
> kørende?! Det er da lige så tåbeligt som idioten der kører ud foran dig?

Du hare vist aldrig prøvet at køre på Helsingørmotorvejen - eller andre
motorveje i Kbh-området!
Det er umuligt at få lov at holde den anbefalede afstand - gør man det
kommer der øjeblikkeligt en anden som halverer den.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 22:00

> [...]
> foran
>
> Du hare vist aldrig prøvet at køre på Helsingørmotorvejen - eller andre

Faktisk jo - jeg har ofte arbejde på Frederiksberg, så det har jeg... jeg
forsøger altid at holde afstand, og checker mine spejle - hvis nogen i den
inderste bane ser ud som en der er på vej op i måsen på en hænger, og jeg
kan se i mit spejl at dem bagved holder rimelig afstand, så sænker jeg gerne
farten så vedkommende i højre bane kan komme med ud - deeet ingen problem,
og kan faktisk godt fungere.

> Det er umuligt at få lov at holde den anbefalede afstand - gør man det
> kommer der øjeblikkeligt en anden som halverer den.

Det vil jeg så give dig ret i - man ser ofte at folk ikke tænker på, at når
de pludselig svinger ud, så mindsker de også pludselig afstanden mellem 3
køretøjer... men jeg prøver altid at gøre den situation bedre ved at
nedsætte min egen fart en anelse, uden at det får konsekvenser for den bag
mig....

> Knud

Lars B

Fra : Knud Thomsen

Dato : 24-01-05 22:30

>... men jeg prøver altid at gøre den situation bedre ved at
> nedsætte min egen fart en anelse, uden at det får konsekvenser for den bag
> mig....

Det lyder som en matematisk umulighed medmindre der er gabende tomt flere
hundrede meter bagud!
Det sker faktisk kun om natten eller søndag morgen!

Knud

Fra : Lars Hansen

Dato : 21-01-05 22:23

Knud Thomsen wrote:
> [...]
> 'her-kommer-jeg' støbning?
> Eller hvad er Jeres erfaringer med den slags kørselsidioti.

Jeg tror nu ikke at man lige umiddelbart kan lave en generalisering på
baggrund af bilmærke. Jeg har selv kørt golf i tre år og var endda i en
aldersgruppe så jeg både af forsikringsselskaber og mine omgivelser blev
stemplet som brian pga at man kørte i et sænket køretøj der stod gti på.

Dog må jeg sige at jeg ikke kan erindre noget tidspunkt er blevet
"rettet på plads" med hverken blinkende lygter eller et horn. Jeg har
heller ikke på noget tidspunkt haft behov for at bruge langefingeren selv.

Det kan da også være at jeg var en af de få golf ejere som kunne lide
sin bil og som mente at holde afstand var en god måde at sørge for at
den ikke blive bulet eller i værste fald krøllet(det ser forresten ikke
kønt ud i en golf II, der skal jeg ihvertfald ikke nyde noget af at være
inden i den hvis det sker).

Mvh Lars

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-01-05 10:18

Lars Hansen wrote:

> Jeg tror nu ikke at man lige umiddelbart kan lave en generalisering på
> baggrund af bilmærke.

Jo, det tror jeg man kan.

Jeg kører ikke ofte på motorvej. Men når jeg gør det er det med
hastighed på det tilladte. (+/- 5km/t)

Jeg har talt det antal gange jeg har overhalet en sort Audi.
Det er sket 4 gange på 3 år.

Ellers kommer de altid "flyvende" i ydersporet.

Jeg har en formodning om at de der kører Audi har en særlig tilladelse
til at køre 25% over grænsen.
Er det korrekt.?

Andre jeg sjældent ser overholde grænsen, er Citroen C5.

Så jo, man kan vurdere billisten udfra bilen.

Mvh. Jørgen

Fra : Mogens

Dato : 22-01-05 11:41

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse

> Jo, det tror jeg man kan.

Næppe...

> [...]
> Er det korrekt.?
> Andre jeg sjældent ser overholde grænsen, er Citroen C5.
> Så jo, man kan vurdere billisten udfra bilen.

Jeg har det på fuldstændig samme måde med folk, der
som dig kører i Skoda. De kan generelt ikke "køre bil",
forstået på dén måde at deres flair for, hvorledes "man
bør gøre" er minimal/væk.

Måske det hænger sammen oplevelsen af "drivers feeling"
i vognen

Fra : Aksel

Dato : 22-01-05 11:58

> [...]
> Er det korrekt.?
>
> Andre jeg sjældent ser overholde grænsen, er Citroen C5.
>
> Så jo, man kan vurdere billisten udfra bilen.

Er du ikke klar over at grunden til at Audi, BMW, Mercedes og Porche er så
dyre er at man køber en andel i det hurtige spor på motorvejene, andre kan
låne sporet, men er forpligtet til at trække til højre mår en af ejerne
kommer.

I Tyskland er ejerskabet så indarbejdet at kun de mest eksklusive italienske
og engelske mærker kan betragtes som gæster, franske og fjernøstlige kan
aldrig opnå gæstestatus, uanset hvor dyre eller hurtige de er.

Hilsen Aksel (Audi V6)

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-01-05 12:03

En helt masse bits fra Lars Hansen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Jeg tror nu ikke at man lige umiddelbart kan lave en generalisering på
> baggrund af bilmærke.

Nå - der var ellers en artikel om det i nyeste nummer af Motor, som endda har
været ganske flittigt debatteret i netop denne gruppe (tråden "FDM/Motor har
gjort en rundspørge" fra 7. jan. Startende med
<news:41deab9c$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>). Der var det så især
Alfa Romeo-folket der blev mobbet, men holdningen var vist generelt at man
netop kan generalisere på baggrund af valg af bilmærke og -model.

> Jeg har selv kørt golf i tre år og var endda i en
> aldersgruppe så jeg både af forsikringsselskaber og mine omgivelser blev
> stemplet som brian pga at man kørte i et sænket køretøj der stod gti på.

Det er da også om noget en generalisering. Forsikringsselskaberne er nok de
helt rigtige til det, da de ligger inde med et enormt statistisk materiale.
Vi andre taler jo kun overvejende på baggrund af vores fordomme :)

[...]

> Det kan da også være at jeg var en af de få golf ejere som kunne lide
> sin bil og som mente at holde afstand var en god måde at sørge for at
> den ikke blive bulet

Verden er sjældent sort/hvid - og heller ikke her. Der er ingen regel uden
undtagelse. F.eks. har jeg på et tidspunkt bemærket at jeg syntes at jeg har
indtryk af, at folk der kører Citroen og Alfa Romeo generelt er mere rådne
billister, end folk der f.eks. kører Toyota og Kia. Men dermed siger jeg ikke
at _alle_ der kører Citroen eller Alfa Romeo er rådne billister, kun at jeg
syntes at der er en overvægt, i forhold til antallet af biler. Andre folk har
andre indtryk og det er nok forskellen i øjnene der ser, der gør udslaget
der :)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"He's like a turd that won't flush"
-- Dennis Hopper as Deacon in 'Waterworld'

Fra : phk

Dato : 22-01-05 13:50

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Lad os bare sige at forsikringsselskaberne bruger statistikkerne til at
placere deres kunders præmier - men du skal så huske at de skal gange med
ulykkesreservedelsindekset (hvis der ellers findes sådan et).

> [...]
> materiale.
> Vi andre taler jo kun overvejende på baggrund af vores fordomme :)

Det kunne forsikringsselskaberne også sagtens finde på hvis det tjener til
at fylde deres lommer op.

Hvorfor er der forskel på en 110HK TDI og en 110 HK GTI - f.eks.?

--
Per, Esbjerg

Fra : Knud Thomsen

Dato : 22-01-05 14:41

> Lad os bare sige at forsikringsselskaberne bruger statistikkerne til at
> placere deres kunders præmier - men du skal så huske at de skal gange med
> ulykkesreservedelsindekset (hvis der ellers findes sådan et).

Vil du dermed påstå at f.eks. VW ejere laver billigere uheld end resten?

Hvis du tænker på, hvad det koster at lappe bilerne sammen bagefter, behøver
det jo ikke være den billigste sammen bagefter. Det kunne jo lige så vel
være Ferrarien, som desværre blev ramt af en tåbe uden at være skyld i
noget som helst. Her antager jeg at Ferrari stumper er væsentlig dyrere end
VW stumper.

Knud

Fra : phk

Dato : 22-01-05 14:58

"Knud Thomsen" <knud.thomsensl@etprivat.dk> skrev i en meddelelse

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Vil du dermed påstå at f.eks. VW ejere laver billigere uheld end resten?

Nahh, jeg mente svaret helt generelt :)

> [...]
> være Ferrarien, som desværre blev ramt af en tåbe uden at være skyld i
> noget som helst. Her antager jeg at Ferrari stumper er væsentlig dyrere

Jeg tænker at mange drengerøve kører Ferrari og har svært ved at tumle de
mange HK når de gerne vil have det skal gå stærkt. Så jeg synes det er helt
rimeligt at Ferrari-drengene får sparket røv når de skal betale forsikringen
på deres legetøj.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-01-05 15:20

Henrik Bøgh wrote:

> Der var det så især
> Alfa Romeo-folket der blev mobbet, men holdningen var vist generelt at man
> netop kan generalisere på baggrund af valg af bilmærke og -model.

Det må være mit cue til at blande mig. I Alfa'er kører man
agressivt fordi bilerne lægger op til hurtig kørsel. I VW'erne
kører man agressivt fordi man er vred over sit bilvalg og ønsker
at lortet skal dø!

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-01-05 17:46

En helt masse bits fra Thomas Strandtoft til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> [...]
> agressivt fordi bilerne lægger op til hurtig kørsel. I VW'erne
> kører man agressivt fordi man er vred over sit bilvalg og ønsker

Hydr hydr hydr. Den var nu alligevel lidt sjov. Og så kan man jo reflektere
lidt videre over det (jævnfør

Alfa Romeo 156 (tspark): Mænd uden tålmodighed
Audi A2: Drengerøve med penge
Citroen C3: Kvinder
Mitsubishi Pajero: Mænd med en lille tissmand
Nissan Patrol: Mænd med en lille tissemand, med lidt mindre penge
Opel Vectra: Mænd fra landet
Peugeot 206: Fattige frankofile drengerøve
Porsche Cayenne: Mænd med en lille tissemand, med mange penge
VW Golf: Mænd der ønsker at deres bil skal dø

(ovenstående er selvfølgelig dybt ironisk, fordomsfuldt og på ingen måde
særligt sagligt)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Zulu - kanalen for dem, der aldrig er hjemme?"
-- Jens Søndergaard Sandal i dk.medier.tv

Fra : phk

Dato : 22-01-05 18:19

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> agressivt fordi bilerne lægger op til hurtig kørsel. I VW'erne
> kører man agressivt fordi man er vred over sit bilvalg og ønsker

Og de har bil for livet fordi VW kan simpelthen ikke dø ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-01-05 20:52

phk wrote:

> Og de har bil for livet fordi VW kan simpelthen ikke dø ;)

Stakler!

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-05 22:40

> [...]
> 'her-kommer-jeg' støbning?
> Eller hvad er Jeres erfaringer med den slags kørselsidioti.

Det er jo nok som man ser på det, jeg synes at jeg oplever det samme med med
Peugeot 406 specielt mørkeblå metallic :)

Måske er årsagen til at det er sorte VW'er du har set dig gal på er at det
er den eneste nogenlunde farve VW kan tilbyde.
Hver anden VW der sælges er vist sort (Black magic pearl).

Jeg tror sq* ikke at du kan ligge andet i det end at VW er en ret populær
bil, ligesom Peugeot'en.

Iøvrigt finder jeg din adfærd med at dytte ret anstødelig da man skal hjælpe
hindnanden i trafikken.
Hvis du skulle op på bremsen har du nok ikke holdt den foreskrevene afstand.
Nu oplevede jeg ikke jo selvfølgelig ikke situationen og ved derfor ikke
nøjagtigt hvad der skete. Men hvis han blinkede i god tid, så synes jeg godt
at man kan hjælpe manden ved at lette på gassen og lade ham komme ud af
"fælden"
Desværre ser man tit at folk køre tæt og er skide ligeglad med at hjælpe en
medbillist der er gået i "sandwich" fælden.

Jeg praktisere selv ofte at åbne op og give et lille "kør bare" signal til
folk der er ved at komme op i nakken på en langsomtkørende, desværre er det
kun ca. halvdelen der fatter vinket, og så må de selv om det, så er jeg
altså kørt.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 23:19

> [...]
hjælpe
> hindnanden i trafikken.
> Hvis du skulle op på bremsen har du nok ikke holdt den foreskrevene

Som jeg selv skrev, holdt jeg ikke korrekt afstand (det får man aldrig lov
til på Helsingørmotorvejen), men det bliver da ikke bedre af, at en eller
anden tåbe absolut skal møve sig ind på den afstand, som i forvejen er
kneben til een bil. Han må da bare vente til det bliver hans tur!

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-05 23:42

> [...]
> anden tåbe absolut skal møve sig ind på den afstand, som i forvejen er
> kneben til een bil. Han må da bare vente til det bliver hans tur!

Det har du ret i, man må ikke knibe sig ind imellem to biler hvis ikke der
er sikkerhesmæssig korrekt plads.
Men hvis man blinker ud skal bagfra kommende jo lette på gassen (ikke
bremse).
Det er tilladt at genere traffiken i det omfang hvor der ikke skal bremses
men blot lettes på gassen.

Nu er det ikke så ofte jeg kører på Helsingør motorvejen, men kommer der en
10 gange om året i mogen trafikken.
Så jeg ved godt hvor tæt (og somme tider stærkt) der bliver kørt.

Jeg vil nu alligevel postullere at med lidt hjælpsomhed glider traffiken
bedre.

Der er ikke nogen der vinder på at hidse sig op over at andre skifter
vognbane når det er klemte.
Når alt kommer til alt er det jo kun sekunder det drejer sig om.
Men jeg vil da godt medgive at mange sommetider ikke tænker sig om, og
bringer sig selv i "sandwich" situation som kunne være undgået hvis de havde
læst traffiken bare en lille smule.
Som jeg også skrev er de kun ca. halvdelen der forstår et vink med en
vognstang, og så må man altså bremse :)

Men for at vende tilbage til dit oprindelige postulat om at det var sorte
Golfer og Poloer der altid var ballade med, så tror jeg mere på at det et
udtryk for at der kører mange biler af den pågældende type.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 22-01-05 15:49

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev :

>Men hvis man blinker ud skal bagfra kommende jo lette på gassen (ikke
>bremse).

Hvor har du den ide fra ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 16:17

> Hvor har du den ide fra ?

Fra da jeg tog kørekort.
Det er lovligt at være til lidt gene i trafikken, dvs. at hvis en bagfra
kommende skal lette på gassen, men ikke bremse er det OK.
Jeg mener også ret bestemt at man lærte at holde tilbage for biler der
blinkede for at komme ud fra f.eks en parkeringsbås. Eller biler der
markerede et ønske om vognbaneskift.

Og jeg mener at hele essensen i denne "sag" er om den indeklemte markerede
med blink at han ønskede at skifte vognbane eller ej.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 22-01-05 16:31

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev :

>Fra da jeg tog kørekort.

okay ....

>Det er lovligt at være til lidt gene i trafikken, dvs. at hvis en bagfra
>kommende skal lette på gassen, men ikke bremse er det OK.

Jep - men det er nu ikke særligt hensigtsmæssigt, at tro at brugen af
blinket giver lov til bare at braldre en bane ud foran andre, eller at
tro at man overlader ansvaret til andre.

>Jeg mener også ret bestemt at man lærte at holde tilbage for biler der
>blinkede for at komme ud fra f.eks en parkeringsbås. Eller biler der
>markerede et ønske om vognbaneskift.

Det må have været en lidt vel flink kørelærer ;)

>Og jeg mener at hele essensen i denne "sag" er om den indeklemte markerede
>med blink at han ønskede at skifte vognbane eller ej.

Det ved jeg nu ikke - hvis du vil skifte vognbane er det søreme din
egen forbandede pligt at gøre det på en måde hvor du ikke er til fare
eller unødig gene for andre - og siden beskrivelsen tyder på at det
ville have været den nemmeste sag i verden at man blot slækkede på
speederen til venstrebanen var fri, for så uden at genere nogen kunne
overhale lastbilen, tyder det jo ikke på at man har brugt pæren (ret
godt)

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 17:38

> Det må have været en lidt vel flink kørelærer ;)

Jo han var da en meget fin fyr, med en god trafik moral, omend han var et
noget dyrt bekendtskab :)

> [...]
> speederen til venstrebanen var fri, for så uden at genere nogen kunne
> overhale lastbilen, tyder det jo ikke på at man har brugt pæren (ret

Det er vi helt enig, jeg prøver såmænd også bare at afdække om han har gjort
et hæderligt forsøg på at komme ud på ordentlig vis.
Vi aner jo ikke hvordan han er havnet der, han kan jo være kommet ind på
motorvejen fra en tilkørselsbane og så havnet i fælden.
Nu var trafikken jo tæt som Knud skrev blev der også kørt stærkt i
ydersporet, så er det jo ikke den nemmeste sag i verden.
Men hvis man gør forarbejdet korrekt så ingen er i tvivl om hvad ens hensigt
er, ja så mener jeg at man som medtrafikkant godt kan være large og hjælpe
ham ud. Der er jo andre end en selv der har travlt, og det koster kun et par
sekunder.

Noget tyder jo så på at han ikke blinkede, men bare pludselig trak ud - og
ja så er man en tåbe :)

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 22-01-05 18:48

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev :

>Jo han var da en meget fin fyr, med en god trafik moral, omend han var et
>noget dyrt bekendtskab :)

Nu mente jeg det nok lidt ironisk ;)

>Det er vi helt enig, jeg prøver såmænd også bare at afdække om han har gjort
>et hæderligt forsøg på at komme ud på ordentlig vis.

Som tråden starter står der ikke meget - det kommer først lidt længere
nede, men skidt pyt - ingen af os har jo set det

>Vi aner jo ikke hvordan han er havnet der, han kan jo være kommet ind på
>motorvejen fra en tilkørselsbane og så havnet i fælden.

Mjoehhh - fælde og fælde, er vel så meget sagt - når man triller ind
på en motorvej, kan man jo ikke bare forvente man kan vride øret om,
og fise fuld skrue derudaf - der kan jo være ting i vejen, som f.eks
en lastbil, eller en morlille ;)

> [...]
>ham ud. Der er jo andre end en selv der har travlt, og det koster kun et par

Deri har du ret - men hvis man er havnet bag en lastbil, og det man
ser i side/bakspejl er at der ligger 2 biler, før venstrebanen er fri
- så er man i mine øjne noget alternativt begavet, hvis synes man selv
har fortrinsret frem for andre, og derfor blot gør som folk flest
(desværre) - kun ser sit eget ego lide skade - og derfor skider på
almindelig pli

Det er desværre den fremherskende tone derude i trafikken - du ved
visen : "Jeg, mig, og ingen andre , hverken på siden eller foran"

med hensyn til dine par sekunder, så er der kun få ting, der kan
berrettige at man ikke selv venter de par sekunder, til banen er fri

>Noget tyder jo så på at han ikke blinkede, men bare pludselig trak ud - og
>ja så er man en tåbe :)

der ser sådan ud, men igen - det visuelle mangler.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 23-01-05 00:53

> [...]
> Vi aner jo ikke hvordan han er havnet der, han kan jo være kommet ind på
> motorvejen fra en tilkørselsbane og så havnet i fælden.

Uanset hvor Golfen kom fra er det ham som kører bag et relativt
langsomkørende køretøj og derfor må han lide den tort indtil der er plads
til at han kan gøre noget andet.

> [...]
> ham ud. Der er jo andre end en selv der har travlt, og det koster kun et

Naturligvis kan man være large, men hvorfor er mine sekunder mindre vigtige
end hans ?

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-01-05 02:53

Knud Thomsen wrote:

> Naturligvis kan man være large, men hvorfor er mine sekunder mindre vigtige
> end hans ?

Hvorfor er dine sekunder mere vigtige end hans?

Fra : Knud Thomsen

Dato : 23-01-05 09:25

> Hvorfor er dine sekunder mere vigtige end hans?

Det siger jeg heller ikke, men det var altså mig som kørte i venstre bane
uden at der var plads til en mere foran. Det var den anden som ville skifte
bane, så må det altså også være ham, som må ofre tiden.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 02:28

Knud Thomsen wrote:

> Det siger jeg heller ikke, men det var altså mig som kørte i venstre bane
> uden at der var plads til en mere foran. Det var den anden som ville skifte
> bane, så må det altså også være ham, som må ofre tiden.

Var det ikke dig selv der skrev at du kørte for tæt på taxi'en?

Havde du nu holdt en acceptabel afstand var situationen jo ikke blevet
farlig.

Så hud jeg visker skrev du heller ikke noget om hvor længe I havde kørt
med den afstand. Og der var vist heller ikke noget om hvordan trafikken
så ud foran taxi'en. (Det kan det selvfølgelig også være lidt svært at
orientere sig om da taxi'er jo ofte er nogle "herrebrede" MB'er.)

Fra : Knud Thomsen

Dato : 24-01-05 09:29

> Havde du nu holdt en acceptabel afstand var situationen jo ikke blevet
> farlig.

Uanset om jeg i forvejen kørte tæt eller der var de autoriserede 50-60 meter
(svarende til hastigheden) ville der jo ikke være plads til en ekstra bil,
da det ville halvere afstanden for båade ham og mig.

Jeg kan ikke se eller forstå nogen regler, hvor ham i højrebanen har nogen
som helst førsteret til at bryde ind i venstrebanen, hvor der ikke er
tilstrækkelig plads, dvs. med vores hastighed minimum et hul på 100 meter.

Hvad der var foran taxien er sådan set fuldstændig ligegyldigt i denne
sammenhæng.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 12:30

Knud Thomsen wrote:

> Uanset om jeg i forvejen kørte tæt eller der var de autoriserede 50-60 meter
> (svarende til hastigheden) ville der jo ikke være plads til en ekstra bil,
> da det ville halvere afstanden for båade ham og mig.

Så hud jeg visker skrev du at du, og taxi'en kørte med en væsentlig
højere hastighed end den lastbil der var i det andet spor.

Går vi ud fra at den har kørt med "standart hastighed" har I kørt med en
hastighed der giver at en acceptabel afstand mellem Jer er over 100 m.
(Tommelfingerregler: Hastighed i km = afstand i meter)

> [...]
> som helst førsteret til at bryde ind i venstrebanen, hvor der ikke er
> tilstrækkelig plads, dvs. med vores hastighed minimum et hul på 100 meter.

Som jeg har nævnt i andet indlæg er færdselsloven fyldt med pligter, men
den indeholder uendelig få rettigheder.

Det indebærer bl.a. at DU ikke har krav på at andre holder sig ude af
det stykke vej du ønsker at bruge. Men derimod at DU har pligt til at
indrette dig efter den anden trafik.

At vise gensidig hensyn indebærer bl.a. at man ikke arbejder på at gøre
det så svært som muligt for andre at komme frem ved at man, f.eks.,
kører så tæt på de forankørende at man umuliggør andres færden.

At vise gensidig hensyn indebærer, bl.a., også at man holder en
acceptabel afstand og letter lidt på højre fod så andre også kan være i
trafikken uden at behøve at vente til myllertiden er forbi for at kunne
komme forbi en lastbil.

> Hvad der var foran taxien er sådan set fuldstændig ligegyldigt i denne
> sammenhæng.

Det er bl.a. et spørgsmål om den der VW havde kørt længe og markeret at
den gerne ville med ud i den hurtigere trafik. Og hvilke muligheder der
tidligere havde været for det.

Men jeg ved godt at trafikken er en kamp. En kamp om at tilkæmpe sig så
meget plads som muligt, så hurtigt som muligt og så længe som muligt.

Så du skal såmen ikke tage det her mere personligt end højest
nødvendigt, for du er absolut ikke den eneste egoist i trafikken.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-01-05 02:28

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
> speederen til venstrebanen var fri, for så uden at genere nogen kunne
> overhale lastbilen, tyder det jo ikke på at man har brugt pæren (ret

Nu er færdselsloven fyldt med sådan en masse herlige gensidige
forpligtigelser.

En af dem er her:

Overhaling

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om
et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
sådant sving. Cyklist og fører af ikke registreringspligtig knallert kan
overhale køretøjer af andre arter til højre.

Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden
fare, herunder særlig:

1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig
lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden
hindring for overhalingen,

*2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet
køretøj,*

3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og

4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane,
hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt
er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til
ulempe for denne.

Den er der faktisk mange der glemmer. (stk. 2)

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 23-01-05 13:25

> [...]

>ulempe for denne.
>
>Den er der faktisk mange der glemmer. (stk. 2)

Jep - men den forankørende der tænkes på er vist den forankørende i
den vognbane man befinder sig på

Forstået på at man ikke bør begynde at overhale en bil, der er begyndt
på en overhaling.

På motorvej snakker man nok mere om forbikørsel, når en bil i en bane
passerer en bil i en anden bane

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 03:23

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Jep - men den forankørende der tænkes på er vist den forankørende i
> den vognbane man befinder sig på

Det står der sådan set ikke noget om.
Nu melder historien ikke noget om om den der VW lige er kommet ind på
motorvejen. Er det ikke tilfældet er der nok en del der har "glemt" at
holde til højre, og er blevet i andet spor

"På tysk" er det ganske normalt at "påbegynde" sin overhaling så snart
man får øje på en lastbil (½-1 km fremme). Det er en uskik jeg gerne så
vi undlod at få "indført" herhjemme.

Det jeg siger er at en hel del flere burde "kaste" deres mobil ind i
højre spor når der er plads og vente med at begynde at overhale indtil
det er nødvendigt.

> Forstået på at man ikke bør begynde at overhale en bil, der er begyndt
> på en overhaling.

Men der står faktisk heller ikke nogen steder at man godt må overhale en
bil der har markeret at den vil overhale, på motorvej.

> På motorvej snakker man nok mere om forbikørsel, når en bil i en bane
> passerer en bil i en anden bane

Man snakker om forbikørsel på alle veje med to eller flere spor i samme
retning. Ikke specielt på motorveje. Men "forbikørsel" er altid kædet
sammen med at trafikken er tæt. (Det står der i øvrigt primært for ikke
at kriminalisere "indvendig forbikørsel")

Det korte af det lange, i den beskrevne situation, er at nogen har skidt
i nællerne. Og det er ikke kun VW'en.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 24-01-05 09:31

> Det korte af det lange, i den beskrevne situation, er at nogen har skidt
> i nællerne. Og det er ikke kun VW'en.

Hvem andre ??
Jeg kan under ingen omstændigheder se, hvem der ellers skulle have overtrådt
nogen regler i denne sammenhæng.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 12:14

Knud Thomsen wrote:

> Hvem andre ??
> Jeg kan under ingen omstændigheder se, hvem der ellers skulle have overtrådt
> nogen regler i denne sammenhæng.

Vi tager lige de første to sætninger i dit oprindelige indlæg igen:
"Så oplevede jeg det igen!
Kører på Helsingørmotorvejen *med en alt for kort afstand til den
forankørende* (taxa). "

(Betydende tekst fremhævet af mig)

Havde du nu holdt en acceptabel afstand til den taxi havde situationen
måske slet ikke opstået.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 24-01-05 12:38

> [...]
> forankørende* (taxa). "
>
> (Betydende tekst fremhævet af mig)
>
> Havde du nu holdt en acceptabel afstand til den taxi havde situationen

Det er noget vrøvl. Med 120 burde jeg have haft 50-60 meter, men det kan man
aldrig få lov til uden at nogen bryder ind og afkorter den afstand. Derfor
kørte jeg som de fleste andre gør med noget der ligner det halve.
Uanset jeg kører med en afstand til taxaen på 10 meter eller på 85 meter, er
der alligevel ikke plads til endnu en bilist mellem os uden at afstanden
bliver godt og vel halveret for begge.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 14:05

Knud Thomsen wrote:

> Det er noget vrøvl. Med 120 burde jeg have haft 50-60 meter, men det kan man
> aldrig få lov til uden at nogen bryder ind og afkorter den afstand. Derfor
> kørte jeg som de fleste andre gør med noget der ligner det halve.

Mener du det virkelig alvorligt at du finder det acceptabelt at køre 120
km/t med en indbyrdes afstand på 10 meter?

De 50 meter er jo det du har kørt inden du begynder at bremse. Og så
skal du bruge 50 meter mere til at bremse på. (Men dem behøver man
selvfølgelig ikke at tænke på hvis man planlægger at bruge karosseribremsen.

> Uanset jeg kører med en afstand til taxaen på 10 meter eller på 85 meter, er
> der alligevel ikke plads til endnu en bilist mellem os uden at afstanden
> bliver godt og vel halveret for begge.

Havde jeg kørt den taxi, med dig hængende 10 meter bag mig havde du, til
en start, fået tre blink med alarmblinket. Havde det ikke kunnet få dig
til at finde ud af at holde en acceptabel afstand, havde min bil fået
lov til at løbe farten af sig så jeg kunne komme ind i et hul så du
kunne komme forbi (F.eks. et acceptabelt stykke bag den der VW (Som
sikkert ville havde benyttet lejligheden til at komme foran dig.))

Fra : Knud Thomsen

Dato : 24-01-05 14:30

> [...]
> kunne komme forbi (F.eks. et acceptabelt stykke bag den der VW (Som
> sikkert ville havde benyttet lejligheden til at komme foran dig.))

Jeg har ikke sagt jeg kørte med 10 meters afstand for det er meget langt fra
forsvarligt - det jeg siger er, at uanset om jeg kørte med 10 meter eller 85
meters afstand, så har Golfen INTET at gøre mellem mig og taxaen. (Jeg
kørte nok med en afstand et eller andet sted derimellem nogenlunde svarende
til, hvad man 'kan få lov til' i trafikken)

Jeg håber ikke nogen sinde jeg møder dig i trafikken - en så sløvt og
langsomt tænkende person skal man ikke ønske at møde i nogen som hels form
for trafik.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 18:52

Knud Thomsen wrote:

> [...]
> kørte nok med en afstand et eller andet sted derimellem nogenlunde svarende
> til, hvad man 'kan få lov til' i trafikken)

Nu var det jo dig og ikke mig der var der den dag, så jeg kan jo kun
skrive ud fra det du selv fortæller.

Men jeg kan tolke det du skriver til at når du har "tilkæmpet" dig et
stykke vej er det dit. Og ingen skal komme og tage det fra dig.

Jeg siger heller ikke at den der VW ikke gjorde noget forkert. Jeg siger
blot, ud fra din egen beskrivelse, at den ikke var den eneste der gjorde
noget forkert den dag, på det sted.

> Jeg håber ikke nogen sinde jeg møder dig i trafikken - en så sløvt og
> langsomt tænkende person skal man ikke ønske at møde i nogen som hels form
> for trafik.

Nu skal du jo først finde ud af hvilken hastighed du skal køre med for
at komme til at indhente mig.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-01-05 21:25

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Det korte af det lange, i den beskrevne situation, er at nogen har skidt
>i nællerne. Og det er ikke kun VW'en.

Se - det havde jeg egentligt ikke tænkt mig at vurdere på - men ok -

skal der vurderes, er det gutten der ikke kan vente på at der er
tilstrækkeligt fri plads i banen - der har skidt i nælderne, og ingen
andre

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-05 04:36

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
> skal der vurderes, er det gutten der ikke kan vente på at der er
> tilstrækkeligt fri plads i banen - der har skidt i nælderne, og ingen

Min brug af "skidt i nællerne" skal nok mest sidestilles med "gjort
noget forkert", som jeg vist også har fået fortalt.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-01-05 20:06

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Forstået på at man ikke bør begynde at overhale en bil, der er begyndt
> på en overhaling.

Det er ellers ret underholdende..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-01-05 21:27

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Det er ellers ret underholdende..

Jep - præcis som når nogen pludseligt sætter farten i vejret, når de
ser en bil er ved at overhale dem ;(

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-01-05 20:14

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Jep - præcis som når nogen pludseligt sætter farten i vejret, når de
> ser en bil er ved at overhale dem ;(

Nah, der er en væsentlig forskel.

Hvis jeg er ved at overhale "normalt", så har jeg vurderet
hastighed på vedkommende jeg overhaler og besluttet at jeg har det
nødvendige overskud til at suse udenom. Hvis vedkommende pludselig
jokker på gassen, ændres betingelserne for min overhaling, dvs.
jeg befinder mig pludselig i en situation der er værre end det
udgangspunkt jeg traf beslutningen på.

Vælger jeg derimod at overhale en bil der selv er ved at overhale,
så kender jeg allerede modpartens fartpotentiale inden jeg går
igang. Jeg vurderer altså om jeg har det fornødne overskud til at
overhale en bil der allerede har speederen i bund, og bør som
sådan ikke få grimme overraskelser undervejs. Jeg synes det er en
temmeligt afgørende forskel.

At det så generelt er en dårlig ide at "gå med" på en overhaling
eller ligefrem overhale en der overhaler er en helt anden snak,
det er ikke ligefrem noget der højner sikkerheden.

Min bemærkning om det underholdende stammer fra en oplevelse på
ruten mellem Ringsted og Roskilde, det er en vej med 3 spor ialt
der veksler mellem at have 1 spor i "min retning" og 2 modkørende
til at have 2 spor i "min retning" og kun et enkelt modkørende.
Jeg lå som bil nummer 3 i en stribe, hvor forreste bil ikke kørte
specielt hurtigt. Føreren af bilen mellem mig og den forreste var
tydeligvis ret ophidset over det lave tempo, så da vejen endelig
blev to-sporet i vores retning, gav han den alt hvad den kunne
trække ud i en overhaling. Jeg gik med på overhalingen, og da han
så trak ind til højre kørte jeg forbi ham og gav ham lejlighed til
at opleve at blive overhalet selv om han havde sømmet i bund..
Indrømmet, det var ikke det allermest modne jeg nogensinde har
gjort..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-01-05 21:21

> [...]

>at opleve at blive overhalet selv om han havde sømmet i bund..
>Indrømmet, det var ikke det allermest modne jeg nogensinde har

Arhh - det betyder da mindre et sådan sted

Jeg kunne da også have lavet det stunt, uden at føle mig ilde berørt
over det

Den eneste overhaling jeg har fortrudt var en overhaling af en
lastbil, hvor en skvaddergøg bestemte sig for at dreje ud fra en
sidevej, og køre i samme retning som lastbilen (og jeg!) kom fra

Scorpioen hyler sgu' noget, når man går fra 4 til 2'nd remskive

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-01-05 18:04

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Den eneste overhaling jeg har fortrudt var en overhaling af en
> lastbil, hvor en skvaddergøg bestemte sig for at dreje ud fra en
> sidevej, og køre i samme retning som lastbilen (og jeg!) kom fra

Det har jeg også prøvet, sådan en gut der kører ud fra en sidevej
på min venstre side og nøjes med at kigge til sin venstre for at
se om der er frit. Hans hajtænder siger godtnok at han skal
orientere sig til begge sider inden han kører ud, men hey, hvorfor
kigge til højre, der plejer jo ikke at komme nogen der.. Det giver
sgu lidt varme i bremserne når man når man kyler sig selv tilbage
bag den bil man var igang med at overhale, men sådan er der jo så
meget..

> Scorpioen hyler sgu' noget, når man går fra 4 til 2'nd remskive

Det er også en mulighed, det kræver bare noget mere plads..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 26-01-05 19:47

> [...]

>sgu lidt varme i bremserne når man når man kyler sig selv tilbage
>bag den bil man var igang med at overhale, men sådan er der jo så

Jep - jeg fatter ikke som folk efterhåndne skider på deres pligter

og inden glorien skinner for mange i øjnene, bør jeg jo nok indrømme
at den overhaling ikke var vel gennemtænkt - en lastbil kan sgu'
skjule mange sjove ting

>Det er også en mulighed, det kræver bare noget mere plads..

siden en lastbil er noget svær at puffe af vejen, såehhh ....

Fra : Knud Thomsen

Dato : 23-01-05 00:50

> Og jeg mener at hele essensen i denne "sag" er om den indeklemte markerede
> med blink at han ønskede at skifte vognbane eller ej.

At blinke giver altså ikke ret til at skifte kørebane, men det er en pligt
(på motorvej) at køre det inden man skifter kørebane. Derfor er diskussionen
om, hvorvidt han blinkede eller ej fuldstændig ligegyldig.

Knud

Fra : Thomas Frandsen

Dato : 22-01-05 07:28

> [...]

> trækker han ind til højre igen for af komme ned på siden af mig, hvor han

Hvilken bil køre du selv i?, mon der er en sammenhæng i mellem det og din
vilje til at "læse" trafikken. Hvor stor var din hast. ifht. lastbilen,
Polo/Golfen?.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 22-01-05 07:58

"Thomas Frandsen" <nix@bix> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Hvilken bil køre du selv i?, mon der er en sammenhæng i mellem det og din
> vilje til at "læse" trafikken. Hvor stor var din hast. ifht. lastbilen,

Jeg kører som tidligere oplyst Peugeot 307 Stc. - og nej - jeg 'læser'
trafikken bedre end de tåber, som bare tror de kan køre som de vil. Jeg
forsøger at holde størst mulig (forsvarlig) afstand til forankørende, men i
dette tilfælde kørte jeg for tæt iht. hastigheden - og det blev kun
forværret af at fjolset i VW'en yderligere halverede den afstanden.
I venstre bane kørte vi vel ca. 120-130 km/t - lastbilen (og dermed VW'en)
formoder jeg nogenlunde overholdt hastighedsgrænsen for lastbiler.

Knud

Fra : Thomas Frandsen

Dato : 22-01-05 09:31

> [...]

> I venstre bane kørte vi vel ca. 120-130 km/t - lastbilen (og dermed VW'en)
> formoder jeg nogenlunde overholdt hastighedsgrænsen for lastbiler.

Det ser man, det der, men er nu ikke genrelt for VW-bilister alene :(. Det
lyder som om der gemmer sig en wannabe' etellerandetsted ;). Det der hidser
mig op, er når bilister i yderbanen, og de har "frit" spor, afpasser deres
hast., så den kun er LIDT hurtigere end højre banes= de er 100årogensommer
om at overhale. Selv om det så må være lysende klart for enhver, at der
kommer en forhindring som er meget langsommere , drømmer de ikke om at ændre
hastighed, så de enten overhaler i en fart el. giver plads til at man kan
komme uden om, det er som om de sidder og venter på at man træder på bremsen
.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 22-01-05 10:50

Thomas Frandsen wrote:

> [...]
> komme uden om, det er som om de sidder og venter på at man træder på bremsen

Enig. Det er som regel dem med fartpilot som på den måde mister deres
kapacitet for ordentlig opførsel i trafikken.

mvh Bernhard

Fra : Thomas Frandsen

Dato : 22-01-05 11:22

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Enig. Det er som regel dem med fartpilot som på den måde mister deres
> kapacitet for ordentlig opførsel i trafikken.

Pas på!!!, det er forbudt at tale nedsættende om udbredelsen af en, af de
senere teknologiske landvindinger ;). Nogen sammenligner dens effekt på
sikkerheden med ABSsystemts udbredelse, for de bliver "meget mere rolige og
afslappede",årvågne og dermed parate......host .

Fra : Bernhard Ege

Dato : 22-01-05 12:18

Thomas Frandsen wrote:

> [...]
> sikkerheden med ABSsystemts udbredelse, for de bliver "meget mere rolige og
> afslappede",årvågne og dermed parate......host .

Fartpilot ser jeg som værende en farlig foranstaltning. Når hjernen ikke
har noget at tænke på så går den i stå. Idet fartpiloten tager noget af
belastningen af hjernen så er der større sandsynlighed for at man er
uopmærksom. Jeg har prøvet fartpilot men dens gener var for store til at
man kunne bruge den i Danmark (og fordi jeg blev mindre opmærksom).

Når man bruger fartpilot så viler man jo ikke føderne på hverken bremse,
speed eller kobling. De betyder at i en faresituation reagerer man
langsommere, uanset hvor parat man er

mvh Bernhard

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 14:32

> [...]
>
> Når man bruger fartpilot så viler man jo ikke føderne på hverken bremse,
> speed eller kobling. De betyder at i en faresituation reagerer man

Sådan en gang fis og øregas.
Fartpiloten er guds gave til bilfolket.
Jeg har haft fartpilot i mine sidste to biler og får det også i den næste
kan jeg godt melde.

Man er fuldstændig lige så opmærksom på traffiken selvom fartpiloten er
slået til, og foden er placeret fladt i gulvet lige ved bremsen.
Reguleringer af hastigheden foregår nu bare med hånden vha. knapperne.
Tværtimod er fartpiloten med til at afhjælpe at man sidder og stresse med
krampe i benet fordi man holder foden i en dum vinkel.

Hvilke genere er der taler om ifbm. fartpilot ?
Jeg er klar over at der lige skal en halvtimes tilvæning til, men så er der
heller ikke mere.
Jeg bruger den selv meget ofte i bymæssig bebyggelse, netop for at undgå at
komme til at køre for stærkt.
I øvrigt er det alm. lærdom ikke at hvile foden på koblingen, venstre fod er
i gulvet eller på fodstøtten.
Man har heller ikke en fod på bremsen (med mindre man venstrefodsbremser) så
dine argumenter falder lidt til jorden.
Mon ikke det er fordi du er en kende for urutineret som billist.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : phk

Dato : 22-01-05 15:01

[..En helt masse om fartpilotens velsignelser cuttet ..]

Amen til det hele bortset fra det der med at styre hastigheden med selve
fartpiloten. Det er for svært at styre i en TDI fordi den er så fuld af
drejningsmoment :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 15:10

> [...]
>
> Amen til det hele bortset fra det der med at styre hastigheden med selve
> fartpiloten. Det er for svært at styre i en TDI fordi den er så fuld af

Nu kører du jo G3 som jeg selv gør p.t.

G3 har slet ikke så smart en styring som G4 og G5, her er der en + / - knap
til at tilpasse hastigeheden med samt en "abruf" knap.
Så man skal altså ikke bruge bremse eller koblingspedalen til at afbryde
med, som man skal i G3'en.
Og det virker altså bare helt fint, jeg har ofte kørt i "formandens" G4 GTI
TDI og det virker helt fint uden ryk eller andre uhensigtsmæssigheder.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : phk

Dato : 22-01-05 18:25

> [...]
> knap til at tilpasse hastigeheden med samt en "abruf" knap.
> Så man skal altså ikke bruge bremse eller koblingspedalen til at afbryde

Min har ikke minusknap, ellers fungerer den som du beskriver.

> Og det virker altså bare helt fint, jeg har ofte kørt i "formandens" G4
> GTI TDI og det virker helt fint uden ryk eller andre uhensigtsmæssigheder.

Den er nok ikke så voldsom i accellerationen som min er ;) Den er så voldsom
at den ikke duer til at finjustere med.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bernhard Ege

Dato : 22-01-05 18:56

Claus Petersen wrote:

> [...]
> dine argumenter falder lidt til jorden.
> Mon ikke det er fordi du er en kende for urutineret som billist.

Fartpiloten er guds hadegave til bilfolket.

Når man har en fod på speeder så er afstand til bremsen kortere end hvis
foden var på gulvet. At bruge fartpilot i byen fordi du ellers ville
køre for hurtigt læser jeg som om du ikke har styr nok på bilen eller
også er urutineret som bilist.

Og nej "man" er ikke lige så opmærksom i trafikken med fartpilot slået
til som med den slået fra. Det er dog muligt "du" er det.

De gener jeg oplevede med fartpiloten var at den skulle slåes fra hele
tiden fordi en forankørende sænkede farten og korrigeres hele tiden hvis
man ville følge trafikken. Det var lige til at få stress af. Uden
fartpilot er det den nemmeste sag i verden at følge trafikken der nu
altså ikke følger en konstant fart med mindre en bil med fartpilot
ligger og daller foran een.

Desuden synes jeg altid at have haft et problem med at finde et sted til
at hvile højre fod hvis fartpiloten var slået til. Mit knæ var bøjet
mere end hvis jeg brugte speederen selv og det var frygtelig irriterende.

Og mit eksempel med at foden hvilkende på kobling og bremse var et tænkt
eksempel.

mvh Bernhard

Fra : phk

Dato : 22-01-05 20:47

> Claus Petersen wrote:

> Sådan en gang fis og øregas.
> Fartpiloten er guds hadegave til bilfolket.

Hvad vil du helst køre bagved - en med eller en uden fartpilot?

> [...]
> for hurtigt læser jeg som om du ikke har styr nok på bilen eller også er

Du kan også læse det som om han kører i en bil der er meget nemt at køre for
stærk i i byområde fordi det er umuligt at høre på motoren hvor hurtigt den
kører (1.200 rpm ved 50 km/t).

> Og nej "man" er ikke lige så opmærksom i trafikken med fartpilot slået til
> som med den slået fra. Det er dog muligt "du" er det.

Du mener atltså at des mere man har at lave bag rattet, des mere opmærksom
bliver man?

> De gener jeg oplevede med fartpiloten var at den skulle slåes fra hele
> tiden fordi en forankørende sænkede farten og korrigeres hele tiden hvis
> man ville følge trafikken. Det var lige til at få stress af.

Jamen det skyldes jo at du kører for tæt på de forankørende. Hvis du holder
en afstand på 100 meter eller mere kan du sagtens klare dig ved at sætte
fartpiloten på passende hastighed. Du kører simpelthen for aggressiv til at
kan bruge en fartpilot!

> Uden fartpilot er det den nemmeste sag i verden at følge trafikken der nu
> altså ikke følger en konstant fart med mindre en bil med fartpilot ligger
> og daller foran een.

Daller? Det ord bekræfter den påstand jeg lige har fremsat!

> Desuden synes jeg altid at have haft et problem med at finde et sted til
> at hvile højre fod hvis fartpiloten var slået til. Mit knæ var bøjet mere
> end hvis jeg brugte speederen selv og det var frygtelig irriterende.

Man bestemmer jo selv hvor man vil have det andet ben. Hvis du ikke kan have
den andre steder end på speederen bør du nok prøve at tage bevægeapparatet
med til lægen for at se om der er noget i vejen med dig.

> Og mit eksempel med at foden hvilkende på kobling og bremse var et tænkt
> eksempel.

Den slags tænker man end ikke på.

Undtagen hvis man er ung og uerfaren, selvfølgelig :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-01-05 22:00

phk wrote:

> Hvad vil du helst køre bagved - en med eller en uden fartpilot?

Jeg vil helst køre bag en der bruger sine spejle, men det er en
helt anden debat..

> Du mener atltså at des mere man har at lave bag rattet, des mere opmærksom
> bliver man?

Sådan fungerer det for mig, hvis ikke jeg er "beskæftiget" så
bliver jeg ufokuseret og sløv. Naturligvis er der en øvre grænse
for hvor meget jeg kan holde styr på, men som udgangspunkt er det
en dårlig ide at give mig en passiv rolle.

--
Hygge..
Thomas

Fra : phk

Dato : 22-01-05 23:49

> [...]

> for hvor meget jeg kan holde styr på, men som udgangspunkt er det
> en dårlig ide at give mig en passiv rolle.

Du mister dit kørekort når bilerne kommer til at kan det hele selv ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-01-05 19:50

phk wrote:

> Du mister dit kørekort når bilerne kommer til at kan det hele selv ;)

Jeg er slet ikke sikker på jeg ønsker at køre hvis de øvrige biler
kører af sig selv..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bernhard Ege

Dato : 24-01-05 20:03

Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg er slet ikke sikker på jeg ønsker at køre hvis de øvrige biler
> kører af sig selv..

Næh, for så kan man lige så godt tage toget (ok, ikke helt rigtigt,
men oplevelsen bliver i hvert fald lige så kedelig).

mvh Bernhard

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-01-05 19:48

Bernhard Ege wrote:

> Næh, for så kan man lige så godt tage toget (ok, ikke helt rigtigt,
> men oplevelsen bliver i hvert fald lige så kedelig).

På den anden side, jeg har jo altid kørt i gamle biler, så måske
kunne det blive en interessant oplevelse når nu alle de nye,
automatiske biler af sig selv prøver at undgå "konflikter" med
tossen i den gamle bil? Se det for dig, jeg kører som det passer
mig og alle de øvrige biler kæmper deres bedste for at holde
ordentlig afstand eller komme af banen fordi deres afstandsmålere
og alarmer siger den er helt gal..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-01-05 21:23

> [...]

>mig og alle de øvrige biler kæmper deres bedste for at holde
>ordentlig afstand eller komme af banen fordi deres afstandsmålere

Fik en griner !

Strandtoft i fuld galop på den herlige vej ude et sted bag Veksø, og
en række biler bagefter, hvor automatikken febrilsk prøver at holde
trop, medens chaufføren leder i manualen efter knappen til at slå
automatikken fra ;)

Fra : Bernhard Ege

Dato : 26-01-05 02:46

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
> en række biler bagefter, hvor automatikken febrilsk prøver at holde
> trop, medens chaufføren leder i manualen efter knappen til at slå

LOL

mvh Bernhard

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-01-05 17:58

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
> en række biler bagefter, hvor automatikken febrilsk prøver at holde
> trop, medens chaufføren leder i manualen efter knappen til at slå

Det må da være bilerne foran mig der er febrilske, dem bagved kan
jo bare sætte farten ned.. Nogen der sagde jaget vildt??

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 26-01-05 19:48

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Det må da være bilerne foran mig der er febrilske, dem bagved kan
>jo bare sætte farten ned.. Nogen der sagde jaget vildt??

automatik har det jo med at leve sit eget liv, så et system der holder
afstanden kan vel virke begge veje ? hehe...

Fra : Bernhard Ege

Dato : 23-01-05 01:18

phk wrote:
> "Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Hvad vil du helst køre bagved - en med eller en uden fartpilot?

Een uden fartpilot for så er der variation i hastigheden som forhindrer
mig i at blive uopmærksom. Bevares, jeg kan blive lettere irriteret over
det men man kan ikke vinde i alle situationer. At køre bag ved een med
fartpilot virker sløvende på mig.

> Du kan også læse det som om han kører i en bil der er meget nemt at køre for
> stærk i i byområde fordi det er umuligt at høre på motoren hvor hurtigt den
> kører (1.200 rpm ved 50 km/t).

Jeg hører da ikke rigtig motoren når jeg kører 50, men jeg har da et
speedometer som kan oplyse mig. Desuden kan jeg vælge at følge trafikken
skulle den bevæge sig langsommere eller hurtigere, helt uden at flytte
en finger.

> Du mener atltså at des mere man har at lave bag rattet, des mere opmærksom
> bliver man?

Til en vis grænse, ja. Man kan vende den om og sige at jo mindre man har
at lave desto mere uopmærksom bliver man. Her kan forskellen mellem
menneskerne så spille ind, for nogle har nok at lave med fartpilot slået
til og andre har for lidt at lave med fartpilot slået til. Hvis min
rolle bag rattet nedtones for meget, så bliver min opmærksomhed også
nedtonet. Det skal siges at jeg helst heller ikke snakker under kørsel
da jeg mister for meget koncentration på den måde og jeg kan godt lide
at have fuld koncentration om kørslen når jeg er bag rattet. Det gør så
også at jeg føler mig rimelig afslappet efter et par timers kørsel,
måske endda mere end da jeg startede.

> [...]
> fartpiloten på passende hastighed. Du kører simpelthen for aggressiv til at

Jeg holder god afstand til forankørende med mindre jeg vil overhale hvor
jeg kører en anelse tættere på hvis forankørende ikke trækker ind efter
overhalninger (hvilket sker ofte da de fejllæser min intention som om
jeg ønsker at forblive bagved). Men en passende afstand er stadig ikke
god nok. Det forbliver et problem at få 2 biler, begge med fartpiloter
aktiveret, at holde samme fart. Man kan regulere i et væk og gæt hvor
fokus er... den er på at ramme forankørendes hastighed hvilket er
trafikmæssigt totalt ligegyldigt. Næsten alt andet er vigtigere. Det var
det jeg konstaterede og siden har jeg aldrig brugt fartpilot. Jeg kører
betydelig mere afslappet når jeg ikke bruger fartpilot og irriterer mig
mindre om svingende hastigheder på forankørende netop fordi jeg nemt og
enkelt kan tilpasse min egen hastighed dertil.

> Daller? Det ord bekræfter den påstand jeg lige har fremsat!

Det er jo som man læser det. Du mener jeg kører for tæt på og dermed
kører aggressivt. Jeg fortæller dig at jeg holder større afstand end de
fleste på motorvejen (og ligger nok som de fleste i byerne). I den
ovenstående situation tænkte jeg på en fartpilotbruger som lavede en
sædvanlig sløv overhalning (sikker fordi 2 fartpilotbilister kører lige
ved siden af hinanden). Så bliver da bagvedkørende (mig) irriteret fordi
der ligger en tåge-åge og daller foran een.

Men ikke alle brugere af fartpilot er lige tovlige. Der findes jo en del
som kan finde ud af at trykke på speederen hvis de ser nogen ligge bag
ved sig og de trækker endda ind efter de har klaret deres overhalning.
Sådanne brugere af fartpilot kan jeg nu godt acceptere for de holder øje
med hvad der sker.

> Man bestemmer jo selv hvor man vil have det andet ben. Hvis du ikke kan have
> den andre steder end på speederen bør du nok prøve at tage bevægeapparatet
> med til lægen for at se om der er noget i vejen med dig.

Hvorfor? Jeg har ingen problemer med at holde foden på speederen eller
bremsen og det er jo helt fint. At jeg ikke bryder mig om at fjerne
fødderne fra pedalerne medens jeg kører skal jeg da ikke til læge for.

mvh Bernhard

Fra : Verner Olsen

Dato : 23-01-05 01:20

On Sat, 22 Jan 2005 12:17:57 +0100, Bernhard Ege
<bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

>Når man bruger fartpilot så viler man jo ikke føderne på hverken bremse,
>speed eller kobling. De betyder at i en faresituation reagerer man
>langsommere, uanset hvor parat man er

Tja - Personligt har jeg foden der hvor den "altid" er - På
speederen... Jeg behøver bare ikke at træde på den (=jeg behøver ikke
at koncentrere mig om farten) og der plejer jo at være enighed i dette
forum om, at "det er for dårligt at man skal koncentrere sig om
hastigheden istedet for at koncentrere sig om trafikken" - DERFOR kan
en fartpilot være en god ting.

>mvh Bernhard

Verner

Fra : Bernhard Ege

Dato : 23-01-05 12:47

Verner Olsen wrote:

> [...]
> forum om, at "det er for dårligt at man skal koncentrere sig om
> hastigheden istedet for at koncentrere sig om trafikken" - DERFOR kan

Tjaa, dvs. din fartpilot kan løfte din fod? Det er da vist ikke så mange
fartpiloter der kan...

mvh Bernhard

Fra : Verner Olsen

Dato : 23-01-05 14:28

On Sun, 23 Jan 2005 12:47:00 +0100, Bernhard Ege

>Tjaa, dvs. din fartpilot kan løfte din fod? Det er da vist ikke så mange
>fartpiloter der kan...

Øh nej???

>mvh Bernhard

Verner

Fra : Bernhard Ege

Dato : 23-01-05 18:12

Verner Olsen wrote:

> Øh nej???

Dvs. du skal selv flytte foden når fartpiloten vil løfte speederen. Det
kræver så at du lægger mærke til det for ellers vil fartpiloten da blot
sikre at du kører hurtigere og hurtigere

mvh Bernhard

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 18:46

On Sun, 23 Jan 2005 18:11:43 +0100, Bernhard Ege
<bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

<,,,>
>Dvs. du skal selv flytte foden når fartpiloten vil løfte speederen. Det
>kræver så at du lægger mærke til det for ellers vil fartpiloten da blot
>sikre at du kører hurtigere og hurtigere

Åhh nej. Hvis du træder på pedalen og overhaler og så slipper igen,
finder bilen fint den hastighed du kørte før.
Jeg er eddermaneme ved at være træt af disse religionskrige, er det
ikke dieselbiler, så er det fartpiloter. Det næste må vel være aircon
eller ESP??............

--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Bernhard Ege

Dato : 24-01-05 00:04

Ivan Madsen wrote:
> [...]
> Jeg er eddermaneme ved at være træt af disse religionskrige, er det
> ikke dieselbiler, så er det fartpiloter. Det næste må vel være aircon

Jeg ved da godt at fartpiloten finder farten som bilen havde før en
overhalning, det har aldrig været et spørgsmål. Og heller ikke aircon
eller ESP.

Hvis du er så træt, så undlad at læse tråden. Og hvis du kommenterer, så
læs hvad du kommenterer på

mvh Bernhard

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 09:43

On Mon, 24 Jan 2005 00:04:15 +0100, Bernhard Ege
<bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

<...>

>Hvis du er så træt, så undlad at læse tråden. Og hvis du kommenterer, så
>læs hvad du kommenterer på

Placeringen af indlægget var måske mindre heldig, men du gør jo ganske
klart længere tilbage, at fartpiloter på det nærmest er noget, fanden
har skabt. Det mener jeg så ikke, men jeg så bare endnu en tråd, hvor
indlæggene blev mere og mere insisterende for hvert sit synspunkt. Det
var det, jeg kaldte religionskrig og jeg foreslog så bare et par nye
emner .
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Verner Olsen

Dato : 23-01-05 20:29

On Sun, 23 Jan 2005 18:11:43 +0100, Bernhard Ege
<bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

>Dvs. du skal selv flytte foden når fartpiloten vil løfte speederen. Det

Min fartpilot vil da ikke løfte speederen(?)
Jeg vil nu og da override fartpiloten, men det er jo egentlig blot
"normal kørsel".

>kræver så at du lægger mærke til det for ellers vil fartpiloten da blot
>sikre at du kører hurtigere og hurtigere

Måske har jeg bare ikke forklaret mig godt nok?
Jeg HAR monteret fartpilot, min kørestilling med fartpiloten slået på,
er dog ikke forskellig fra min kørestilling uden fartpiloten. Jeg
hviler kun foden på speederen og har derfor ikke problemer med at
aktivere hverken bremse eller speeder hvis der sker noget "unormalt".

>mvh Bernhard

Verner

Fra : Bernhard Ege

Dato : 24-01-05 00:01

Verner Olsen wrote:

> [...]
> hviler kun foden på speederen og har derfor ikke problemer med at
> aktivere hverken bremse eller speeder hvis der sker noget "unormalt".

Tjaa, jeg forstår måske ikke hvordan din fartpilot virker. Min fartpilot
virkede på den måde at den flyttede speederen og hvis jeg hviler min
fod på speederen, så kunne fartpiloten ikke slække på den pga vægten af
foden. Den kunne dog godt hive speederen længe mod gulvet. Så hvis jeg
hvilede min fod på speederen medens fartpiloten var aktiveret så ville
jeg kun opleve an øget fart uanset hvad fartpiloten ville. Derfor kunne
jeg ikke hvile min fod på speederen medens fartpiloten var aktiv.

Din fartpilot virker tilsyneladende på en anden måde siden det ikke er
et problem for dig.

mvh Bernhard

Fra : BJ

Dato : 24-01-05 00:09

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

KLIP

> Din fartpilot virker tilsyneladende på en anden måde siden det ikke er et
> problem for dig.

Jeg vil skyde på, den ene fartpilotstyring er en analog og den anden en
digital.

--
Bjørn J.

Fra : Verner Olsen

Dato : 24-01-05 11:17

On Mon, 24 Jan 2005 00:01:27 +0100, Bernhard Ege
<bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

>Din fartpilot virker tilsyneladende på en anden måde siden det ikke er
>et problem for dig.

Korrekt - Min er "fuldelektronisk" (kan man vist godt kalde det
Det er en Fiat med "speeder by wire"

Det er mit _gæt_ at alle fartpiloter "af i dag" er ren elektronik.

>mvh Bernhard

Verner

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-01-05 12:05

En helt masse bits fra Bernhard Ege til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Enig. Det er som regel dem med fartpilot som på den måde mister deres
> kapacitet for ordentlig opførsel i trafikken.

Jeg forstår ikke helt ovenstående.
Skriver du at folk med fartpilot generelt viser mindre hensyn, eller er det
dem uden fartpilot?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Does he love you deep enough - ouuuhh - to take you there?"
-- Live: Deep Enough

Fra : Bernhard Ege

Dato : 22-01-05 12:14

Henrik Bøgh wrote:
> [...]
>

> Jeg forstår ikke helt ovenstående.
> Skriver du at folk med fartpilot generelt viser mindre hensyn, eller er det

Ja. Min opfattelse er at dem som overhaler mig på motorvej og som har
svært ved at komme forbi (fordi fartforskellen er lav, måske 1km/t)
oftest bruger fartpilot (de er mægtig gode til at holde konstant fart).
Det er generende da man som nævnt så oftest bliver tvunget til at bremse
da lastbilen længere frem ikke kører så hurtig og fordi ham som
overhaler med fartpilot slået til ikke få trykket på speederen for at
for overstået den overhalning med mindst chikane.

Det gælder selvfølgelig ikke alle med fartpilot, men de
langsomtoverhalende skiller sig ofte ud ved at holde en konstant fart.

mvh Bernhard

Fra : Ole Thomsen

Dato : 22-01-05 12:43

Bernhard Ege wrote:

> [...]
>
> Det gælder selvfølgelig ikke alle med fartpilot, men de
> langsomtoverhalende skiller sig ofte ud ved at holde en konstant fart.

Jeg tror du tager fejl. Man kan sagtens speede op over en strækning og
falde tilbage til tidligere fart uden at skulle betjene piloten, så på
det område er der ingen forskel fra de der ikke har set lyset

Bortset fra det er det nøjagtig ligeså irriterende for en bruger af
fartpilot at blive spærret inde af en snegler.

Ole Thomsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-01-05 13:20

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du tager fejl. Man kan sagtens speede op over en strækning og
> falde tilbage til tidligere fart uden at skulle betjene piloten,

Den funktion ser man så aldrig brugt, hvis opførslen er affødt af at der
køres med f.pilot. Som andre er ind på, gør de at man sidder og "slumre"-
mister "rytmen" i trafikken, og kun hvis der opstår direkte fare reagere
man. Reelt burde man indløse en billet ved Pilmark&Co. ;).

Fra : phk

Dato : 22-01-05 13:58

> [...]
> mister "rytmen" i trafikken, og kun hvis der opstår direkte fare reagere
> man. Reelt burde man indløse en billet ved Pilmark&Co. ;).

Trafikanter med fartpiloter slumrer ikke i trafikken. Tværtimod sætter de
som på nåle når de nærmer sig andre bilister og irriterer sig over at de
ikke finder en rytme i trafikken hvor de holder den samme hastighed i stedet
for at bølge op og ned i hastighed.

Jeg har svært ved at se overhovedet hvorfor du tror det er _din_ hastighed
alene der skal afgøre hvor hurtigt andre kører?

Måske er manden med fartpiloten begyndt at overhale på et tidspunkt hvor din
hastighed ikke er så høj, men efterhånden som du nærmer dig bilerne foran
sætter du hastigheden op ... du trænger faktisk til at få en fartpilot
monteret! :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Bernhard Ege

Dato : 22-01-05 14:45

phk wrote:

> [...]
> hastighed ikke er så høj, men efterhånden som du nærmer dig bilerne foran
> sætter du hastigheden op ... du trænger faktisk til at få en fartpilot

En overhalning med 1km/t fartforskel når begge kører omkring 130km/t er
ikke en overhalning men chikane. Man skal få sin overhalning overstået i
et rimeligt tempo og så trække ind igen, ikke gøre ligesom lastbilerne
og fortsætte sin overhalning over flere km.

mvh Bernhard

Fra : Knud Thomsen

Dato : 22-01-05 14:55

> [...]
> et rimeligt tempo og så trække ind igen, ikke gøre ligesom lastbilerne
> og fortsætte sin overhalning over flere km.

I lige præcis den beskrevne situation var der kun en løsning - Golfen skulle
have trykket let på bremsen, blevet bag lastbilen og trukket ud til
overhaling, når der var tilstrækkelig plads til manøvren.

Så skulle han i øvrigt have opført sig begavet bagefter - jeg gider ikke se
på hans langfinger!

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 15:13

> [...]
> have trykket let på bremsen, blevet bag lastbilen og trukket ud til
> overhaling, når der var tilstrækkelig plads til manøvren.

Jeg synes ikke at vi har fået opklaret om han blinkede til ud til overhaling
i god tid, så du havde mulighed for at lette på gassen?

> Så skulle han i øvrigt have opført sig begavet bagefter - jeg gider ikke
> se
> på hans langfinger!

Nej det forstår jeg godt, usmageligt.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Knud Thomsen

Dato : 22-01-05 15:43

> Jeg synes ikke at vi har fået opklaret om han blinkede til ud til
overhaling
> i god tid, så du havde mulighed for at lette på gassen?

Jeg aner ikke om han blinkede eller ej. Det handler ikke om at jeg skal
lukke ham ind i min (vores) bane. Det handler om, at tåben må blive hvor han
er indtil der er tilstrækkelig plads til at han kan foretage sin overhaling.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 16:22

> [...]
> han
> er indtil der er tilstrækkelig plads til at han kan foretage sin

Jeg synes du lyder meget vred, kom over det.
Vi har faktisk alle en ret til at køre på vejene.

Og hvis man hjalp lidt hist og her går det hele lidt længere.

Hvis gutten bare trak ud, ja så er han sq* en tåbe.
Men hvis han i god tid havde blinket ud, uden at der blev åbnet op, ja så
kørte tåberne nok i ydersporet.
Som du selv nævnte bliver der kørt tæt på Helsingørmotovejen i morgen
myldretraffikken, så man kan nemt blive klemt inde.
Hvordan vil du have at man skal komme op på 110-130 når man kører bag en
lastbil der kører 80-85.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Knud Thomsen

Dato : 23-01-05 00:57

> Vi har faktisk alle en ret til at køre på vejene.

Ja - men det medfører ikke retten til at forsøge at slå andre ihjel. Det er
jo det man lægger op til ved at stjæle halvdelen af en afstand, som i
forvejen er for kort.

> [...]
>
> Hvis gutten bare trak ud, ja så er han sq* en tåbe.
> Men hvis han i god tid havde blinket ud, uden at der blev åbnet op, ja så

Nej - uanset hvor tidligt du blinker, må du ikke køre ud før der er passende
plads til den manøvre.

> Hvordan vil du have at man skal komme op på 110-130 når man kører bag en
> lastbil der kører 80-85.

Golfen har jo nok reduceret afstanden op til lastbilen over en strækning -
og valgte altså at genere dem til venstre frem for selv at sænke farten
midlertidigt og blive bag lastbilen.

Knud

Fra : phk

Dato : 22-01-05 15:05

> [...]

> et rimeligt tempo og så trække ind igen, ikke gøre ligesom lastbilerne og
> fortsætte sin overhalning over flere km.

Hvor tæt kører du for at vise du gerne vil forbi?

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-01-05 15:42

phk wrote:

> [...]
> ikke finder en rytme i trafikken hvor de holder den samme hastighed i stedet

...og vi ved alle hvor vigtig en "ingrediens" irritation er i
trafikken..

Mon ikke sandheden er, at der er forskel på hvordan folk fungerer?
Nogle vil opleve at det er herligt at bilen stortset "passer sig
selv", det giver dem mulighed for at slappe af og have overskud
til en eventuel krisesituation. Andre, som bl.a. mig, oplever, at
jo mindre der er at beskæftige sig med, des mere ukoncentreret og
ufokuseret bliver man.

Når jeg kører en "komfortbil" med alt hvad der bimler og bamler af
hjælpemidler, så går jeg totalt kold. Energien drænes fra mig og
jeg er ved at gabe kæberne af led. Kører jeg derimod i en bil og
på en rute der holder mig beskæftiget, fx. godt med sving,
pedalarbejder og gearskift, så får jeg et kick ud af køreturen og
stiger ud betydeligt friskere end jeg satte mig ind.

For andre vil pedalarbejde og gearskift resultere i "udmattelse",
dvs. jo mere de skal beskæftige sig med, des mere udkørte bliver
de. For personer af den kaliber er lange lige motorvejsstræk i en
bil med automatgear og fartpilot lige sagen - de kan "meditere"
uden forstyrrelser undervejs og stige "udhvilede" ud..

Nogle mennesker genfinder energi ved at snuppe en middagslur,
andre ved at løbe en tur i den friske luft - det ene er ikke
nødvendigvis mere "rigtigt" end det andet.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-01-05 02:10

phk wrote:

> [...]
> hastighed ikke er så høj, men efterhånden som du nærmer dig bilerne foran
> sætter du hastigheden op ... du trænger faktisk til at få en fartpilot

Uha. Pas på med at sige sådan noget. Du træder jo en hel masse mennesker
over tærene.

(Ikke vedr. fartpilot, men det om at hæve hastigheden når man bliver
overhalet.)

I øvrigt mener jeg at almindelig (#1) overvågenhed overfor hvad der
foregår omkring een vil fjerne "behovet" for at en eller anden, i en
laaaang overhaling lukker een inde bag en lastbil. Når man ser at
risikoen for at blive "lukket af" nærmer sig er man da væk.

1) Mit mål for det. Ved godt at det ikke er det samme som for en hel del
af mine medtrafikanter.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 22-01-05 17:32

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> "slumre"- mister "rytmen" i trafikken, og kun hvis der opstår direkte
> fare reagere man. Reelt burde man indløse en billet ved Pilmark&Co.

Du tager fuldstændig fejl. En fartpilot er medvirkende til at man falder
ind i rytmen,simpelthen fordi det gør at man ikke skal justere farten så
ofte.

Ole Thomsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-01-05 20:55

> [...]

> Du tager fuldstændig fejl. En fartpilot er medvirkende til at man falder
> ind i rytmen,simpelthen fordi det gør at man ikke skal justere farten så

Nej for man tvinger ALLE andre til at tilpasse sig sin hastighed . Og
jeg bliver temmelig irriteret over den slags tvang, så hvis jeg ser een
komme "snigende" med +1- 2kmt , trækker jeg ud og overhaler som Knud har
oplevet. Thomas har så klogt sagt ,at for ham er det en "sovepude", og jeg
har det lige sådan.

Fra : phk

Dato : 22-01-05 21:06

> Nej for man tvinger ALLE andre til at tilpasse sig sin hastighed .

Det er da fuldstændig ligegyldig om der er fartpilot i en bil eller ej -
indhenter du en bil med eller uden fartpilot tvinger du de bagvedfrakommende
til at tage stilling til hvad de skal gøre. Det gør da nul forskel. Fordelen
ved at indhente en med fartpilot er så at vedkommende ikke ligger og cykler
op og ned i hastighed.

> [...]
> oplevet. Thomas har så klogt sagt ,at for ham er det en "sovepude", og jeg

"Kommer snigende med +1-2 km/t ...." - du ved jo ikke en pind om om det er
en med eller uden fartpilot der kommer snigende.

Du synes simpelt hen det går for langsomt med fartpilot?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-01-05 22:10

> Det er da fuldstændig ligegyldig om der er fartpilot i en bil eller ej -
> indhenter du en bil med eller uden fartpilot tvinger du de
> bagvedfrakommende til at tage stilling til hvad de skal gøre.

Hvis du ikke har f.pilot er du en AKTIV del, du skal tage stilling til om du
vil give plads eller speede op. Hvis du har f.pilot "er det meget nemmere at
lade tiden gå sin gang" og ellers være pi. ham... ligeglad .

> "Kommer snigende med +1-2 km/t ...." - du ved jo ikke en pind om om det er
> en med eller uden fartpilot der kommer snigende.

Det har du ret i, men som regl vinder "behagelighederne", så det er et
kvalificeret bud på at sådan hænger tingene sammen ;).

> Du synes simpelt hen det går for langsomt med fartpilot?

Næ ikke nødvendigvis, men man taber evnen til at tilpasse sig individuel
befordring ,og vil have alt køre som på skinner- løs en billet til
Pilmark&Co.

Fra : phk

Dato : 22-01-05 23:53

> [...]
> du vil give plads eller speede op. Hvis du har f.pilot "er det meget
> nemmere at lade tiden gå sin gang" og ellers være pi. ham... ligeglad

Det er forkert. Når man indhenter en med fartpilot skal man ALTID tage aktiv
del i hvad der skal til at foregå. Indhenter man forankørende før den
bagvedkørende når at komme forbi? Skal man køre forbi eller ej? Hvis ja,
hvor meget behøver man at accellerere for at komme forbi uden at genere den
bagfrakommende? Vil jeg så overhale?

Der er mange data der skal behandles der ;)

> Næ ikke nødvendigvis, men man taber evnen til at tilpasse sig individuel
> befordring ,og vil have alt køre som på skinner- løs en billet til
> Pilmark&Co.

Jeg har godt nok svært ved at se hvad Pilmark har at gøre med alle de
beslutninger jeg lige har remset op ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ole Thomsen

Dato : 22-01-05 21:18

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Nej for man tvinger ALLE andre til at tilpasse sig sin hastighed

Nu bliver jeg da i tvivl om du ved hvad en fartpilot er?

> . Og jeg bliver temmelig irriteret over den slags tvang, så hvis

Jeg har lissom en fornemmelse af at vi ikke kommer videre her

Ole Thomsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-01-05 22:20

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

> Nu bliver jeg da i tvivl om du ved hvad en fartpilot er?

Et aggregat som tilpasser køretøjets hastighed til en given, og berøver
chaufføren hans evne til hurtigt og analogt, at korrige for
uregelmæssigheder i den omkringliggende trafik.

> Jeg har lissom en fornemmelse af at vi ikke kommer videre her

Hvor for ikke, er mine argumenter ikke tydelige nok, eller er det fordi jeg
ikke har samme mening som dig?.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 22-01-05 22:56

> Et aggregat som tilpasser køretøjets hastighed til en given, og berøver
> chaufføren hans evne til hurtigt og analogt, at korrige for
> uregelmæssigheder i den omkringliggende trafik.

Sikke da noget sludder !

mvh
Bendt

Honda Shuttle med fartpilot

Fra : phk

Dato : 22-01-05 23:56

> Et aggregat som tilpasser køretøjets hastighed til en given, og berøver
> chaufføren hans evne til hurtigt og analogt, at korrige for
> uregelmæssigheder i den omkringliggende trafik.

Jeg vil hellere sige - et apparat som tilpasser køretøjet til een hastighed,
som de andre trafikanter derfor har nemt ved at indrette sig efter frem for
en der cykler op og ned i hastighed.

Jeg forstår slet ikke den sidste linje du skriver - fartpiloten træder jo ud
af funktion lige så snart du træder på en af de 3 pedaler nede i bunden af
bilen. Du ved nok hvad de hedder.

Eller har lige fundet ud af det ;)

> Hvor for ikke, er mine argumenter ikke tydelige nok, eller er det fordi
> jeg ikke har samme mening som dig?.

Dine argumenter er helt henne i hampen ;)

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 23-01-05 00:31

> [...]
ud
> af funktion lige så snart du træder på en af de 3 pedaler nede i bunden af

Nu er der kun 2 pedaler i min, og den slår kun fra, hvis jeg rammer bremsen.
Hvis jeg kører med fartpiloten på, og skal lave en overhaling, er det blot
at trykke på speederen, når jeg slipper den igen, finder fartpiloten selv
march-hastigheden igen efter overhalingen er overstået.

mvh
Bendt

Fra : phk

Dato : 23-01-05 04:30

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at trykke på speederen, når jeg slipper den igen, finder fartpiloten selv
> march-hastigheden igen efter overhalingen er overstået.

Når du trykker på speederen træder den også ud af funktion. Du hæver jo
hastigheden. Hvis den stadig virkede ville det ikke hjælpe en døjt at træde
på speederen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 23-01-05 09:53

> [...]
>
> Når du trykker på speederen træder den også ud af funktion. Du hæver jo
> hastigheden. Hvis den stadig virkede ville det ikke hjælpe en døjt at

Ordkløveri !

mvh
Bendt

Fra : phk

Dato : 23-01-05 11:32

> træde

> Ordkløveri !

Det var ikke mig der startede det.

--
Per, Esbjerg

Fra : Deaster

Dato : 23-01-05 14:16

phk wrote:

> [...]
>
> Når du trykker på speederen træder den også ud af funktion. Du hæver
> jo hastigheden. Hvis den stadig virkede ville det ikke hjælpe en døjt

Jep, men når du så slipper speederen igen, går hastigheden automatisk
tilbage til det som fartpiloten stod på før.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 14:40

> Jep, men når du så slipper speederen igen, går hastigheden automatisk
> tilbage til det som fartpiloten stod på før.

Alt afhængigt efter hvor meget ekstra gas du har givet, eller rettere i hvor
lang tid.
I VAG bilerne kobles den fra hvis man givet den "ekstra tilskud" i et par
minutter.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Deaster

Dato : 23-01-05 15:18

Claus Petersen wrote:

> [...]
> i hvor lang tid.
> I VAG bilerne kobles den fra hvis man givet den "ekstra tilskud" i et

Jep, men er det ikke kun tidsfaktoren som er afgørende, ikke hvor meget
man trykker pedalen svjh. ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : phk

Dato : 23-01-05 16:20

> Alt afhængigt efter hvor meget ekstra gas du har givet, eller rettere i
> hvor lang tid.
> I VAG bilerne kobles den fra hvis man givet den "ekstra tilskud" i et par
> minutter.

Interessant. Hvor har du den oplysning fra?

Vil straks efterprøve i morgen - eller er det kun på IV og V?

--
Per, Esbjerg

Fra : Deaster

Dato : 23-01-05 16:57

phk wrote:

> [...]
>
> Interessant. Hvor har du den oplysning fra?
>
> Vil straks efterprøve i morgen - eller er det kun på IV og V?

Sådan er det ihvertfald på en Golf IV.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-01-05 19:56

Claus Petersen wrote:

> I VAG bilerne kobles den fra hvis man givet den "ekstra tilskud" i et par
> minutter.

Så mangler der bare næste trin på stigen, en fartpilot der
automatisk tænder hvis du har kørt længe med en bestemt hastighed.
Du har taget et stræk med fast hastighed, men ønsker at sætte
farten lidt ned. Du letter på gassen, men den automatiske
fartpilot fortsætter bare derudaf..

--
Hygge..
Thomas

Fra : phk

Dato : 26-01-05 18:56

> [...]
> Du har taget et stræk med fast hastighed, men ønsker at sætte
> farten lidt ned. Du letter på gassen, men den automatiske

Gerne en fartpilot hvor man sætter hastigheden i et display :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-01-05 10:33

> Jeg vil hellere sige - et apparat som tilpasser køretøjet til een
> hastighed, som de andre trafikanter derfor har nemt ved at indrette sig
> efter

Ja i en ½ time ud for mit venstre bagskærm, så jeg ikke kan komme til at
overhale. Det er rigtigt den kan afbrydes, men det sker i praksis kun v. en
lign. oplevelse som Knud, som startede tråden, havde. Den kan ofte undgås
ved at være forudseende og lige løfte foden uden at røre bremsen, men med
f.piloten koblet ind, er bilister mindre villige til dette- der skal andre
!"¤%§ tilpasse sig "MIN" hastighed, den er nemmelig FAST- det er den i en
½time ud for mit venstre bagskærm (..

> Dine argumenter er helt henne i hampen ;)

Og jeg forstår ikke dine, de ligner mere en undskyldning for at bruge en
teknisk "dingenot", som du er blevet udstyret med. Nice to have...og ikke
andet. .

Fra : phk

Dato : 23-01-05 11:36

> [...]
> skal andre !"¤%§ tilpasse sig "MIN" hastighed, den er nemmelig FAST- det
> er den i en ½time ud for mit venstre bagskærm (..

Så er du jo ikke bedre selv - du kører uden fartpilot uden at tilpasse
hastigheden efter andre, så du er ikke bedre selv.

> Og jeg forstår ikke dine, de ligner mere en undskyldning for at bruge en
> teknisk "dingenot", som du er blevet udstyret med. Nice to have...og ikke
> andet. .

Hvis du kikker nogle år tilbage i denne konference vil du opdage jeg har
anbefalet fartpilot. Jeg fik min første fartpilot monteret i 1987 og jeg har
kørt med det siden i mine egne biler.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim

Dato : 23-01-05 12:16

> [...]
> teknisk "dingenot", som du er blevet udstyret med. Nice to have...og ikke

Selv om man kører med fartpilot , kan man sagtens træde på speederen for at
overhale , og så lade bilen falde tilbage på indkoblede hastighed, nogle
steder er det måske ikke hensigtsmæsig at bruge fartpiloten(tæt trafik) men
langt de fleste kører da med en nogenlunde fast hastighed fartpilot eller
ej, jeg tror ikke nogen med fartpilot vil prøve at overhale med +1km/t . Det
er rigtig at man lige skal vænne sig til fartpilot , men når man har lært at
bruge det , er det dejligt komfortabel , de nyeste fartpiloter (kommer på
den nye Passat) har en afstandscensor foran og kan regulere farten efter den
foran kørende bil.
Mvh. Kim

Fra : Verner Olsen

Dato : 23-01-05 01:35

On Sat, 22 Jan 2005 22:20:17 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Et aggregat som tilpasser køretøjets hastighed til en given, og berøver
>chaufføren hans evne til hurtigt og analogt, at korrige for
>uregelmæssigheder i den omkringliggende trafik.

Øh nå.

Der er _intet_ anderledes i hurtigt og analogt at korrigere for
uregelmæssigheder i den omkringliggende trafik når man kører med
fartpilot, i forhold til at køre uden.

Det er de samme pedaler man skal betjene og det er de samme stænger og
cirkler man skal hive i.

Den eneste forskel er, at man uden at træde/justere på speederen
holder en konstant hastighed, som man iøvrigt manuelt kan regulere med
ca. 1 km/t tolerence.

>Hvor for ikke, er mine argumenter ikke tydelige nok, eller er det fordi jeg
>ikke har samme mening som dig?.

Dine argumenter bærer præg af at du ikke i paksis kender til brug af
fartpilot.

Verner

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-01-05 10:48

"Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er _intet_ anderledes i hurtigt og analogt at korrigere for
> uregelmæssigheder i den omkringliggende trafik når man kører med
> fartpilot, i forhold til at køre uden.

Teoretisk har du ret, men min erfaring er at, viljen til små
hastighedsændringer forsvinder, dovenskaben sejre atter, så paniksituationer
undgås eller nedbringes til et minimum. Hvis du vil have jævn,glidende
hastighed, indløs en billet til Pilmark&Co.;).

Fra : Olesen

Dato : 23-01-05 10:59

> [...]
> undgås eller nedbringes til et minimum. Hvis du vil have jævn,glidende
> hastighed, indløs en billet til Pilmark&Co.;).

Hvis en vogn ligger lige bag een, er det så ikke meget
normalt at bremse lidt så han blir' sur ?

Så skal han vel indstille piloten igen, hvilket
må gi' yderligere irritation.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 11:03

> Hvis en vogn ligger lige bag een, er det så ikke meget
> normalt at bremse lidt så han blir' sur ?

Næh....men det passer sjovt nok ofte med at vinduerne skal sprinkles

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 23-01-05 11:09

> Næh....men det passer sjovt nok ofte med at vinduerne skal sprinkles

Er det egentlig et problem for bagvedkørende, medmindre
bilen lige er vokset ?

Man sku' måske hælde lidt FUN saftevand i bagsprinkleren istedet...

Fra : phk

Dato : 23-01-05 11:37

> Næh....men det passer sjovt nok ofte med at vinduerne skal sprinkles

Virker ikke så godt ved firmabiler - som gerne vil køre tæt på.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bernhard Ege

Dato : 23-01-05 12:50

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Teoretisk har du ret, men min erfaring er at, viljen til små
> hastighedsændringer forsvinder, dovenskaben sejre atter, så paniksituationer
> undgås eller nedbringes til et minimum.

Netop også min opfattelse af situationerne.

> Hvis du vil have jævn,glidende
> hastighed, indløs en billet til Pilmark&Co.;).

Ikke forstået...

mvh Bernhard

Fra : Verner Olsen

Dato : 23-01-05 14:34

On Sun, 23 Jan 2005 10:47:41 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Teoretisk har du ret, men min erfaring er at, viljen til små
>hastighedsændringer forsvinder, dovenskaben sejre atter, så paniksituationer

Det mener jeg ikke du har ret i...
Nu er det nok ikke alle fartpiloter der er ens, men den jeg har
justeres simpelt, let og "uden at behøve tænke" med en dims på
ratstammen.. Mao. er redskabet for små hastighedsændringer bare
flyttet til hånden istedet for foden.

Verner

Fra : Verner Olsen

Dato : 23-01-05 01:15

On Sat, 22 Jan 2005 10:50:19 +0100, Bernhard Ege
<bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

>Enig. Det er som regel dem med fartpilot som på den måde mister deres
>kapacitet for ordentlig opførsel i trafikken.

Pjat - Fartpilot betyder ikke "een hastighed"... Man trykker lidt på
speederen så man kommer hurtigt forbi...
(Det gør jeg ihvertfald - Jeg hader selv de dersens 1km/t
overhalinger)

>mvh Bernhard

Verner

Fra : phk

Dato : 23-01-05 04:32

> Pjat - Fartpilot betyder ikke "een hastighed"... Man trykker lidt på
> speederen så man kommer hurtigt forbi...
> (Det gør jeg ihvertfald - Jeg hader selv de dersens 1km/t
> overhalinger)

Lige så her.

--
Per, Esbjerg
Ca. 3/4 million km med fartpilot..

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 11:13

http://www.112alarm.dk

Se hvad der sker på vejene i Danmark,

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-01-05 12:11

En helt masse bits fra Knud Thomsen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Er der noget med, at personer, som køber VW, er af en speciel
> 'her-kommer-jeg' støbning?

Det tror jeg ikke vi er, men der er dårlige mennesker i alle grupper :)

> Eller hvad er Jeres erfaringer med den slags kørselsidioti.

Jeg oplever kørselsidioti i stort set alle mærker. Jeg syntes dog at nogle
mærker/modeller er tungere repræsenteret end andre (sorteret alfabetisk):

Alfa Romeo 156 (tspark)
Audi A2
Citroen C3
Mitsubishi Pajero
Nissan Patrol
Opel Vectra
Peugeot 206
Porsche Cayenne
VW Golf

Og dertil kommer så det store udvalg af taxa'er, busser, budbiler o.l.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Kloning af Poul Nyrup er ikke Sci-Fi - Det er perverst!"
-- ukendt

Fra : Jens

Dato : 22-01-05 13:41

Henrik Bøgh <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote:

> Jeg oplever kørselsidioti i stort set alle mærker. Jeg syntes dog at nogle
> mærker/modeller er tungere repræsenteret end andre (sorteret alfabetisk):

---snip---
> Citroen C3
---snip---

Lige netop dén vakte min undren. Er det ikke en "blød hat"-bil?
--

Jens F

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-01-05 13:44

En helt masse bits fra Jens til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Lige netop dén vakte min undren. Er det ikke en "blød hat"-bil?

Joeh - men hold kæft hvor oplever jeg tit at de glemmer at blinke, glemmer at
se sig over skulderen v. højre sving, glemmer at holde øje med den lille
grønne pil v. lysrguleringer og især (min favorit): At holde sig inden for
båsene i Fields (okay - de er så heller ikke vildt store, men den burde sgu'
kunne være der).

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Vi spiller ikke for at vinde, men for at finde en taber"
-- Jimmy Sanders

Fra : phk

Dato : 22-01-05 14:01

> [...]
> båsene i Fields (okay - de er så heller ikke vildt store, men den burde

Jeg kender faktisk en C5 som konsekvent parkerer i et boligområde på en
parkeringsplads beregnet til 2 biler - så jeg har stor antiparti imod
C5´ere.

Og alle andre franske biler :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Knud Thomsen

Dato : 22-01-05 13:56

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Lige netop dén vakte min undren. Er det ikke en "blød hat"-bil?

Jeg vil nok mest betragte den som en damebil - men der er altså også mange
kvinder, som ikke kan færdes forsvarligt i trafikken.

Knud

Fra : phk

Dato : 22-01-05 14:09

> [...]

> Jeg vil nok mest betragte den som en damebil - men der er altså også mange
> kvinder, som ikke kan færdes forsvarligt i trafikken.

Det er ydest sjældent jeg ser kvinder køre alt for tæt bag en taxa med
120-130 stykker ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-01-05 02:12

phk wrote:

> Det er ydest sjældent jeg ser kvinder køre alt for tæt bag en taxa med
> 120-130 stykker ;)

Måske fordi det ikke er så ofte man kan nøjes med at køre 120-130 km/t
for at følge med en taxi.

Fra : JS

Dato : 22-01-05 20:20

> [...]

> han kører 'naturligvis' ind mellem mig og taxaen med den konsekvens at jeg

Hvorfor sagtnede du ikke farten og lod ham komme ind eller trak ud i
ydersporet (går ud fra der var tre baner)?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 22-01-05 21:03

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev :

>Hvorfor sagtnede du ikke farten og lod ham komme ind eller trak ud i
>ydersporet (går ud fra der var tre baner)?

Hvorfor skulle padden der væltede ud foran en anden bil, ikke kunne
vente til de 2 biler der kørte i banen havde passeret lastbilen ?

Så havde han kunnet trække ud, uden at genere nogen ;)

Fra : Knud Thomsen

Dato : 23-01-05 11:30

> [...]
> 'her-kommer-jeg' støbning?
> Eller hvad er Jeres erfaringer med den slags kørselsidioti.

Debatten er vist løbet lidt af sporet - den er kommet til at handle om den
konkrete sag, som egentlig kun var et eksempel.

Mit budskab er opsøgning af erfaring om, hvorvidt personer med særlige
bilmærker (i min erfaring er VW kraftigt overrepræsenteret) opfører sig mere
tåbeligt end andre.

Knud

Fra : phk

Dato : 23-01-05 11:38

> [...]

> Mit budskab er opsøgning af erfaring om, hvorvidt personer med særlige
> bilmærker (i min erfaring er VW kraftigt overrepræsenteret) opfører sig

Der er også flest VW`er på gaden, såhh det .... :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Knud Thomsen

Dato : 23-01-05 11:50

> "Knud Thomsen" <knud.thomsensl@etprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Der er også flest VW`er på gaden, såhh det .... :)

Ja jeg ved det er et af de store mærker antalsmæssigt, men jeg skriver altså
også ordet 'overrepræsenteret', så det har jeg taget højde for.

Knud

Fra : phk

Dato : 23-01-05 13:27

> [...]

> altså
> også ordet 'overrepræsenteret', så det har jeg taget højde for.

Vi kunne jo alle sammen lave vores lille statistik over hvilke bilmærker der
fører sig tåbeligt frem i trafikken - men hver især definerer jo
forskelligt.

Dem jeg oftest ser opføre sig tåbeligt er dem der mangler en pære i det ene
nærlys...
--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 14:53

> [...]
>
> Mit budskab er opsøgning af erfaring om, hvorvidt personer med særlige
> bilmærker (i min erfaring er VW kraftigt overrepræsenteret) opfører sig

Som jeg så også skrev har jeg bemærket det samme med Peugeot, ofte 406 i
mørkefarver.
De har en uheldig tendens til at køre meget for stærkt og så presse sig helt
op bagenden på folk.
Så det har nok lidt med ens egen "farve" at gøre, man føler sig vel altid
selv lidt frelst.

BTW, så har jeg bemærket at antallet af tåber der køre med tågelys(sammen
med nærlys) selv om det ikke er tåget er foruroligende eksplosivt højt ved
Peugeot'er - anyone?

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 23-01-05 15:05

> [...]

>med nærlys) selv om det ikke er tåget er foruroligende eksplosivt højt ved

Om de ligefremt er tåber skal jeg ikke kunne afgøre, men ja - mange
peugeoter har de der lamper tændte. Om det så er by_design de er
tændt, ved jeg ikke.

typisk de nyere modeller 207/307/4xx

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-01-05 12:10

Mogens wrote:

> Jeg har det på fuldstændig samme måde med folk, der
> som dig kører i Skoda. De kan generelt ikke "køre bil",
> forstået på dén måde at deres flair for, hvorledes "man
> bør gøre" er minimal/væk.

Tak :-/ (kører Felicia til daglig)

Jeg tror det hænger mere sammen med andres opfattelse af at Skoda er
et andenrangsbilmærke der bare skal holde sig væk fra vejbanen når
jeg nu kommer her i min <indsæt bilmærke her> som enhver jo kan se
har meget mere ret til at være på vejen.

> Måske det hænger sammen oplevelsen af "drivers feeling"
> i vognen

Vil det sige at jeg begynder at køre anderledes når jeg kommer over i
vores Citroën Xsara. Nej, vel?

Jeg tror ikke en fis på at ens kørestil afhænger af hvilken bil man
kører i. Folk, der tror på det har sandsynligvis osse en onkel der
har røget som en skorsten siden han var fem og alligevel blev 97.
Ingen af delene

Ebbe

Fra : Mogens

Dato : 24-01-05 18:56

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

Tak :-/ (kører Felicia til daglig)

Ebbe, det var et forsøge på at tale manden på plads :)

> Vil det sige at jeg begynder at køre anderledes når jeg kommer over i
> vores Citroën Xsara. Nej, vel?

Igen - det var en joke ud fra begrebet "drivers feeling" :)

> [...]
> kører i. Folk, der tror på det har sandsynligvis osse en onkel der
> har røget som en skorsten siden han var fem og alligevel blev 97.

Det kan jeg så godt afkræfte - ovenstående.
Og min familie vil give mig ret.
Kørestil og bil hænger sammen - der er himmelvid forskel
på, hvorledes jeg "håndterer" hverdagen i min Camaro Z28
ift. min Alfa Romeo 164 Q4/Omega 3000 24V. No doubt!

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-01-05 15:19

Knud Thomsen wrote:

> [...]
særlige
> bilmærker (i min erfaring er VW kraftigt overrepræsenteret)

Jeg synes nu idioterne er nogenlunde jævnt fordelt på bilmærker. Jo,
jeg har skam også oplevet VW-førere, der kørte ualmindelig åndsvagt
(se f.eks. <http://makeashorterlink.com/?Q22B34F4A>) men jeg har altså
også oplevet en del der ikke bare kendte færdselsloven men også
overholdt den.

Ebbe

Fra : Knud Thomsen

Dato : 24-01-05 15:53

[...]

Naturligvis kender de fleste heldigvis færdselsloven nogenlunde og kører
derefter, men det er den sidste gruppe mellem 0 og x %, hvor jeg synes VW,
Audi og BMW er overrepræsenterede i forhold til den mængde af pågældende
mærke, som kører på vejene.

Jeg husker f.eks. aldrig nogensinde at have oplevet en Toyota eller Mazda
opføre sig tåbeligt.

Knud

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-01-05 20:01

Knud Thomsen wrote:

> Jeg husker f.eks. aldrig nogensinde at have oplevet en Toyota eller Mazda
> opføre sig tåbeligt.

Kan jeg ikke nøjes med at sige: Toyota Hiace?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Knud Thomsen

Dato : 24-01-05 21:03

Mazda

> Kan jeg ikke nøjes med at sige: Toyota Hiace?

Enig - men jeg tænkte på personbiler (selv om det ikke klart fremgik).

'Håndværker-biler' er helt på højde med VW uanset mærke!!

Knud

Fra : phk

Dato : 26-01-05 18:57

"Knud Thomsen" <knud.thomsensl@etprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Enig - men jeg tænkte på personbiler (selv om det ikke klart fremgik).
>
> 'Håndværker-biler' er helt på højde med VW uanset mærke!!

Du trænger til at få noget baghjul af en VW ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 22:03

> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg husker f.eks. aldrig nogensinde at have oplevet en Toyota eller Mazda
> opføre sig tåbeligt.

Nu er vi Mazda-ejere også nogle helgene ude i trafikken (deeet gaaas!)

> Knud

Lars B
Mazda 6, 2.3L Sport

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-01-05 13:43

Mogens wrote:
> Kørestil og bil hænger sammen - der er himmelvid forskel
> på, hvorledes jeg "håndterer" hverdagen i min Camaro Z28
> ift. min Alfa Romeo 164 Q4/Omega 3000 24V. No doubt!

Okay, når der er tale om den slags biler kommer jeg ikke uden om at
give dig ret

Men for almindelige familiebilers vedkommende tror jeg stadig ikke der
er den store forskel.

Ebbe

Fra : Knud Thomsen

Dato : 27-01-05 14:31

Så skete det igen - og igen en VW, som skal vise sin stil. Denne gang en
sort Vento uden mærker i øvrigt.
Jeg kommer kørende ad en større vej og sagtner farten, da jeg skal til højre
op af en boligvej. Ventoen er bagved, men kan slet ikke vente til jeg
drejer - overhaler i høj hast i modsatte kørebane til stor fare for en
modkørende bilist. Heldigvis skete der ikke noget denne gang, men jeg synes
altså det er en tendens, at VW ejere skal vise 'her-kommer-jeg' stilen.

Knud

Fra : phk

Dato : 28-01-05 06:41

"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> synes
> altså det er en tendens, at VW ejere skal vise 'her-kommer-jeg' stilen.

Huskede du at begynde at blinke i god tid?

Selvfølgelig gjorde du det :)

Hvad er god tid for dig?

--
Per, Esbjerg

Fra : Knud Thomsen

Dato : 28-01-05 07:50

..

> Huskede du at begynde at blinke i god tid?
>
> Selvfølgelig gjorde du det :)
>
> Hvad er god tid for dig?

Naturligvis blinkede jeg i god tid - på stedet må man iøvrigt kun køre 50
km/t.
Uanset hvornår jeg blinkede giver det ikke fjolset ret til en overhaling,
når der er modkørende trafik.

Knud

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-01-05 08:44

Thomas Strandtoft wrote:

> Det må være mit cue til at blande mig. I Alfa'er kører man
> agressivt fordi bilerne lægger op til hurtig kørsel.

Jeg mødte undtagelsen, der bekræfter reglen i går aftes. Jeg holdt
bag ved en AR 156 2.0 TSpark ved krydset Jagtvej/Lyngbyvej og skulle
ligesom ham til højre ud ad Lyngbyvej. Der bliver grønt og sådan en
to-liters sag skulle jo nok kunne give en Skoda Felicia baghjul,
specielt når klokken er over 23, næste lyskryds er lige skiftet til
grønt, hastighedsgrænsen er 60 km/t og der er fuldstændig fri bane.

Han lagde sig også i midterbanen som alle der kører der jævnligt ved
at man skal om aftenen (på det tidspunkt holder der parkerede biler i
inderbanen længere fremme)

Og så kørte han max 40 km/t - og det blev han ved med.
Sløøøøøvt. Nå, men han måtte jo så finde sig i at blive
overhalet af en otte år gammel Skoda

Ebbe