|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Klimaanlæg - Audi A6/1995 Fra : Henrik Steffensen |
Dato : 19-01-05 09:04 |
|
Jeg har klima i ovennævnte bil. Imidlertid er det frakoblet ved temperaturer
under 4-5 grader. Det skyldes nok, at man normalt ikke har behov for
egentlig køling i denne situation, og systemet afkobler derfor
"kølemaskinen".
Imidlertid kan anlægget jo med fordel bruges til at affugte luften, så der
ikke kommer dug på ruderne.
Kan jeg indstille anlægget til at være tilkoblet altid, medmindre jeg
trykker på den knap, som jeg manuelt kan frakoble det med?
| |
Ukendt (19-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-01-05 11:12 |
|
> Kan jeg indstille anlægget til at være tilkoblet altid, medmindre jeg
> trykker på den knap, som jeg manuelt kan frakoble det med?
Køleanlægget kan ikke køle nede ved de grader, det er ikke teknisk muligt
med den løsning..
Kun kan jo prøve at stille dit køleskab udenfor, det kan heller ikke, fordi
det er samme teknologi..
Mvh
Morten
| |
Ukendt (19-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-01-05 16:12 |
|
"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:41ee325a$0$48328$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kan jeg indstille anlægget til at være tilkoblet altid, medmindre jeg
>> trykker på den knap, som jeg manuelt kan frakoble det med?
>
> Køleanlægget kan ikke køle nede ved de grader, det er ikke teknisk muligt
> med den løsning..
Jo men det kræver man bruger en anden gas som kunne være R290 i stedet for
R134a
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) Torben E (19-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 19-01-05 16:25 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41ee78bb$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Jo men det kræver man bruger en anden gas som kunne være R290 i stedet for
> R134a
>
R134a kan da nemt komme under frysepunktet, eller hvad ?
Torben E
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (19-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-01-05 16:33 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41ee7bcf$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41ee78bb$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Jo men det kræver man bruger en anden gas som kunne være R290 i stedet
>> for R134a
>>
>
> R134a kan da nemt komme under frysepunktet, eller hvad ?
Tja hvad er nemt?
Det kan godt lade sig gøre, men der skal bare mere og mere energi til at
komme længere ned. Det kører efter en logaritmisk kurve......så i praksis
vil det nok være lettere at bruge en anden gas frem for at sætte en større
kompressor i.
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Torben E (19-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 19-01-05 16:42 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41ee7d96$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Tja hvad er nemt?
> Det kan godt lade sig gøre, men der skal bare mere og mere energi til at
> komme længere ned. Det kører efter en logaritmisk kurve......så i praksis
> vil det nok være lettere at bruge en anden gas frem for at sætte en større
> kompressor i.
>
Okay, jeg havde en cpu køler der var med 134 gas, den lå
nemlig pænt under frysepunket (-20 intern i cpu), men de brugte
vel 134 pga. kompressoren ikke kunne håndtere trykket fra en
"lavere" gas ?
Torben E
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (19-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-01-05 16:48 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41ee7fd5$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41ee7d96$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Tja hvad er nemt?
>> Det kan godt lade sig gøre, men der skal bare mere og mere energi til at
>> komme længere ned. Det kører efter en logaritmisk kurve......så i praksis
>> vil det nok være lettere at bruge en anden gas frem for at sætte en
>> større kompressor i.
>>
>
> Okay, jeg havde en cpu køler der var med 134 gas, den lå
> nemlig pænt under frysepunket (-20 intern i cpu), men de brugte
> vel 134 pga. kompressoren ikke kunne håndtere trykket fra en
> "lavere" gas ?
Svært at sige. Hver gas har sine fordele og ulemper. R290 tager jo længere
tid om at fordampe, så det vil tage lidt længere tid at køle ned med R290 i
stedet for R134a. Det kan være at man ikke kan leve med dette delay i
kølingen, for at undgå at CPU'en brænder af.
R134a er også billigere at købe.
--
Tom
| |
Henrik Steffensen (20-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik Steffensen |
Dato : 20-01-05 15:48 |
|
"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:41ee325a$0$48328$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kan jeg indstille anlægget til at være tilkoblet altid, medmindre jeg
>> trykker på den knap, som jeg manuelt kan frakoble det med?
>
> Køleanlægget kan ikke køle nede ved de grader, det er ikke teknisk muligt
> med den løsning..
> Kun kan jo prøve at stille dit køleskab udenfor, det kan heller ikke,
> fordi
> det er samme teknologi..
Det forstår jeg ikke. I min gamle A6'er (også fra 1995) var der
eftermonteret et klimaanlæg (lidt nyere end det i den nuværende), hvor der
aldrig var problemer. Her kunne jeg uden problemer koble den til - den
kølede jo selvfølgelig ikke om vinteren - og den affugtede luften. Så det er
mere affugtningen fremfor kølingen, jeg er interesseret i.
| |
Henrik Steffensen (20-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik Steffensen |
Dato : 20-01-05 16:59 |
|
"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:41ee1476$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har klima i ovennævnte bil. Imidlertid er det frakoblet ved
> temperaturer under 4-5 grader. Det skyldes nok, at man normalt ikke har
> behov for egentlig køling i denne situation, og systemet afkobler derfor
> "kølemaskinen".
>
> Imidlertid kan anlægget jo med fordel bruges til at affugte luften, så der
> ikke kommer dug på ruderne.
>
> Kan jeg indstille anlægget til at være tilkoblet altid, medmindre jeg
> trykker på den knap, som jeg manuelt kan frakoble det med?
For meget længe siden var der en, som havde et link til en manual vedrørende
klimaanlægget - her kunne man måske indstille noget???? Kan dette link
fremskaffes?
| |
Ukendt (21-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-01-05 23:48 |
|
> Jeg har klima i ovennævnte bil. Imidlertid er det frakoblet ved
> temperaturer under 4-5 grader. Det skyldes nok, at man normalt ikke har
> behov for egentlig køling i denne situation, og systemet afkobler derfor
> "kølemaskinen".
>
> Imidlertid kan anlægget jo med fordel bruges til at affugte luften, så der
> ikke kommer dug på ruderne.
>
> Kan jeg indstille anlægget til at være tilkoblet altid, medmindre jeg
> trykker på den knap, som jeg manuelt kan frakoble det med?
Hvis du vil holde ruderne dugfri skal du såmænd bare trykke på "defrost"
symbolet.
Du ved den der med en forrude med nogle bølgende streger på, det har altid
virket for mig.
--
/Claus
http://vwfanatic.dk
| |
Henrik Steffensen (24-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik Steffensen |
Dato : 24-01-05 07:02 |
|
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41f186ae$0$22706$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>> Jeg har klima i ovennævnte bil. Imidlertid er det frakoblet ved
>> temperaturer under 4-5 grader. Det skyldes nok, at man normalt ikke har
>> behov for egentlig køling i denne situation, og systemet afkobler derfor
>> "kølemaskinen".
>>
>> Imidlertid kan anlægget jo med fordel bruges til at affugte luften, så
>> der ikke kommer dug på ruderne.
>>
>> Kan jeg indstille anlægget til at være tilkoblet altid, medmindre jeg
>> trykker på den knap, som jeg manuelt kan frakoble det med?
>
> Hvis du vil holde ruderne dugfri skal du såmænd bare trykke på "defrost"
> symbolet.
> Du ved den der med en forrude med nogle bølgende streger på, det har altid
> virket for mig.
Den virker også OK, men det er bare lidt træls at køre med blæseren på fuld
styrke, når man blot kunne køre med det på alm. styrke - sammen med
tilkoblet affugtning i klimaet - og opnå det samme.
| |
|
|