|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Teste gløderør Fra : Henrik Juul |
Dato : 17-01-05 21:09 |
|
Kan man ved at måle evt. modstand i et gløderør teste, om det er
defekt?
/Henrik
| |
Eg Egemarke (17-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 17-01-05 22:17 |
|
Sæt strøm til via polerne på batteriet !! Gløder det virker det !!
Og bliver den ikke rødglødende du´r den ikke så nemt er det
brug evt et start kabel og sæt på og så til stel med gløderøret enten bliver
den rødglødende med det samme (og virker) eller osse sker der ikke en fis og
så virker den ikk
det er PRÆCIS det samme bilen selv gør når den forvarmer !
--
--
MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:ep6ou0pj9l8q2c9dcgen1mf74goatsbt5i@4ax.com...
> Kan man ved at måle evt. modstand i et gløderør teste, om det er
> defekt?
>
> /Henrik
| |
Uffe Ravn (17-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 17-01-05 22:37 |
|
"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev
> Sæt strøm til via polerne på batteriet !! Gløder det virker det !!
> Og bliver den ikke rødglødende du´r den ikke så nemt er det
> brug evt et start kabel og sæt på og så til stel med gløderøret enten
bliver
> den rødglødende med det samme (og virker) eller osse sker der ikke en fis
og
> så virker den ikk
> det er PRÆCIS det samme bilen selv gør når den forvarmer !
I gamle dage var nogle gløderørene i nogle biler forbundet i serie, de ville
brænde af ved den test du beskriver.
Men alle biler med serieforbundne gløderør er vel forlængst døde og
pressede?
Mvh. Uffe Ravn
| |
![](/images/tree/0.gif) Hans L. Jørgensen (18-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 18-01-05 08:17 |
|
Uffe Ravn wrote:
> "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev
>
>
> I gamle dage var nogle gløderørene i nogle biler forbundet i serie,
> de ville brænde af ved den test du beskriver.
>
> Men alle biler med serieforbundne gløderør er vel forlængst døde og
> pressede?
>
Kan du huske hvilke mærker der brugte serieforbindelse??
Har aldrig oplevet dem, hverken i lastvogn, traktor, eller personbilmotorer.
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Uffe Ravn (18-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 18-01-05 08:20 |
|
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev
> > I gamle dage var nogle gløderørene i nogle biler forbundet i serie,
> > de ville brænde af ved den test du beskriver.
> >
> > Men alle biler med serieforbundne gløderør er vel forlængst døde og
> > pressede?
>
> Kan du huske hvilke mærker der brugte serieforbindelse??
Desærre ikke, det var i halfjerserne. Men de var helt klar serieforbundne,
for hvis bare et enkelt gløderør var defekt, var der slet ingen forvarmning
på.
>
> Har aldrig oplevet dem, hverken i lastvogn, traktor, eller
personbilmotorer.
Mvh. Uffe Ravn
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) MIC (18-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : MIC |
Dato : 18-01-05 19:02 |
|
> Kan du huske hvilke mærker der brugte serieforbindelse??
Jeg har set dem på Mercedes 200 220 230 250 D i 70'erne
og Mercedes varebiler fra den tid
mvh MIC
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hans L. Jørgensen (18-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 18-01-05 22:32 |
|
MIC wrote:
>> Kan du huske hvilke mærker der brugte serieforbindelse??
> Jeg har set dem på Mercedes 200 220 230 250 D i 70'erne
> og Mercedes varebiler fra den tid
Ja OK,- har selv haft 200 & 220 D på disse var der kun et gennemgående
kabel.
Hvis de skal serieforbindes kræver det at man ikke bruger motorblokken
direkte som stel (-) for gløderøret.
Har godt nok aldrig observeret det, skønt jeg har haft med dieselbiler at
gøre i mere end 40 år, både lastbiler og personvogne.
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) CDK (18-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : CDK |
Dato : 18-01-05 22:28 |
|
Hans L. Jørgensen wrote:
> Uffe Ravn wrote:
>
>>"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev
>>
>>
>>I gamle dage var nogle gløderørene i nogle biler forbundet i serie,
>>de ville brænde af ved den test du beskriver.
>>
>>Men alle biler med serieforbundne gløderør er vel forlængst døde og
>>pressede?
>>
>
>
> Kan du huske hvilke mærker der brugte serieforbindelse??
>
> Har aldrig oplevet dem, hverken i lastvogn, traktor, eller personbilmotorer.
>
Alle ældre Land Rovere (seriebilerne) har alle serieforbundne gløderør som
standard... Og der er da en del "ikke-pressede" eksemplarer
/Christian.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hans L. Jørgensen (19-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 19-01-05 09:45 |
|
CDK wrote:
>>
>> Kan du huske hvilke mærker der brugte serieforbindelse??
>>
>> Har aldrig oplevet dem, hverken i lastvogn, traktor, eller
>> personbilmotorer.
>>
>
> Alle ældre Land Rovere (seriebilerne) har alle serieforbundne
> gløderør som standard... Og der er da en del "ikke-pressede"
> eksemplarer
>
Hvad mener du med "ikke pressede".
Får mig i øvrigt til at tænke på at det jo er en møgdårlig løsning med
seriforbundne gløderør, hvis blot et rør afbrydes er alle rør uvirksomme,
ved paralelforbundne vil det dog stadig være muligt at starte selvom et rør
"taber forbindelsen".
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Uffe Ravn (19-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 19-01-05 11:31 |
|
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev
> Hvad mener du med "ikke pressede".
Pressede = ophuggede.
> Får mig i øvrigt til at tænke på at det jo er en møgdårlig løsning med
> seriforbundne gløderør, hvis blot et rør afbrydes er alle rør uvirksomme,
> ved paralelforbundne vil det dog stadig være muligt at starte selvom et
rør
> "taber forbindelsen".
Jeps, enorm ullempe, men måske det dengang var svært at fremstille et
gløderør med tilstrækkelig tynd tråd, som også samtidigt var holdbart.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Uffe Ravn (17-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 17-01-05 22:38 |
|
"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev
> Kan man ved at måle evt. modstand i et gløderør teste, om det er
> defekt?
Sæt spænding til, og mål strømmen, det giver et ret godt fingerpeg.
Mvh. Uffe Ravn
| |
alexbo (17-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 17-01-05 22:39 |
|
"Henrik Juul" skrev
> Kan man ved at måle evt. modstand i et gløderør teste, om det er
> defekt?
Det er bedre at måle forbruget, 5-8 amp.
Hvis du ikke har noget at måle med, og de sidder i bilen så fjern
forbindelsen imellem, tag en ledning direkte fra batteriet, prøv hver
enkelt, der skal komme en pæn gnist.
Den kommer fordi et OK gløderør bruger strøm, hvis der ingen gnist kommer,
bruger det ikke strøm og er defekt.
Har du dem i hånden så brug 2 ledninger, en som stel.
Brug ikke minuspolen som stel direkte, så får du gnisten lige over
batteriet, det er ikke godt.
mvh
Alex Christensen
| |
Ukendt (18-01-2005)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-01-05 08:06 |
|
"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:ep6ou0pj9l8q2c9dcgen1mf74goatsbt5i@4ax.com...
> Kan man ved at måle evt. modstand i et gløderør teste, om det er
> defekt?
Jo meget simpelt.
Afmonter strømstikket (stømskinnen) fra gløderøren.
Med en prøvelampe:
Prøvelampens ledning sættes til plus på batteriet, og den anden ende sættes
på gløderøret.
Lys er = OK, intet eller svagt lys = Ikke OK.
Du kan også ohme direkte på gløderørenes + og til topstykket, der skal stort
set være kortsluttet.
Hvis nogle af gløderøren har en højere modstand f.eks 30-40 Ohm kan de være
svage.
--
/Claus
http://vwfanatic.dk
| |
|
|