kædeskift
Fra : Martin Simonsen

Dato : 22-05-01 19:56

En lille advarsel til alle der går med planer om selv at skifte kæde på
deres kværn.

Sørg for at have det rigtige værktøj !!!.

Jeg begyndte at skifte min kæde i den tro at det var en simpel opgave (det
sagde min mekaniker), men det viste sig at være meget svært at afkorte kæden
uden et værktøj til at skubbe nitterne ud med.
At samle kæden er også svært når man ikke har et værktøj til at presse
samleleddet på plads med. Det manglene værktøj blev i mit tilfælde erstattet
med en skruestik, som jeg brugte til hårdt og brutalt at presse lortet
sammen med. Nu må vi se hvor lang tid den kæde holder. kædeskiftet tog 4
timer!!!.

Hilsen Martin
Suzuki GS500E med 1 stk. ny kæde og 2 stk. nye tandhjul

Fra : Morten Juel

Dato : 22-05-01 20:15

> Sørg for at have det rigtige værktøj !!!.
Eller vær opfindsom

> Jeg begyndte at skifte min kæde i den tro at det var en simpel opgave
Det er det også hvis man kan tricket

> men det viste sig at være meget svært at afkorte kæden uden et værktøj til
at skubbe
> nitterne ud med.
Nej nej, man tager da bare og bruger en vinkelsliber, eller en slibemaskine,
og fjerner et led

> At samle kæden er også svært når man ikke har et værktøj til at presse
> samleleddet på plads med.
Her brugte jeg en stor hammer, til at holde bag ledet, og endnu en hammer
til at slå på ledet med, dette gik 10-4, uden at skade kæde eller stel
men men, den hopper IKKE på af sig selv, det skal bruges lidt snilde, og
lidt kræfter

> Nu må vi se hvor lang tid den kæde holder. kædeskiftet tog 4 timer!!!.
Ja megen begyndelse er svær, det tog også mig lidt tid første gang, men det
var vist ikke mere end 2 timer
Og min har da holdt endnu, og jeg har vel trillet små 1000km efterhånden...

Mvh
Morten **som heller ikke har smart værktøj**

Fra : Knud Jacobsen

Dato : 22-05-01 20:58

Martin Simonsen <martin89@worldonline.dk> skrev i en
> En lille advarsel til alle der går med planer om selv at skifte kæde på
> deres kværn.
>
> Sørg for at have det rigtige værktøj !!!.

Nemlig. Et par toppe og et par fastnøgler - og så af med bagsvingeren!

Knud Stange Jakobsen
TDM 850

Fra : boe

Dato : 22-05-01 21:08

Knud Jacobsen <dagskolen@paradis.dk> wrote:

> Nemlig. Et par toppe og et par fastnøgler - og så af med bagsvingeren!

Det er ret svært at *afkorte* en kæde ved hjælp af en fastnøgle og en top

Bo, VF1000F

Fra : Morten Juel

Dato : 22-05-01 21:09

> Det er ret svært at *afkorte* en kæde ved hjælp af en fastnøgle og en top

hehe ikke med viljen på det rette sted )

Mvh
Morten

Fra : Pein

Dato : 22-05-01 23:02

Martin Simonsen skrev ...

>, men det viste sig at være meget svært at afkorte kæden
>uden et værktøj til at skubbe nitterne ud med.

Slib toppen af en (eller 2) nitte(r) og skub dem ud. Når toppen er væk kan
de slås ud med selv en forsigtig lille dorn.

> At samle kæden er også svært når man ikke har et værktøj til at
>presse samleleddet på plads med.

Jeg tror ikke det burde være så svært. En alm. tang skulle vist være nok.

> Kædeskiftet tog 4 timer!!!.

Jeg har for nyligt skiftet kædekit selv for første gang. Det tog ikke lang
tid. Men jeg havde også fået lidt tips af offrødderne. De ved ikke alt,
men det nærmer sig.
Det der tog længst tid var at løsne forreste kædehjul, fordi jeg var så
nørdet at pille kæde og baghjul og hele svineriet af inden jeg gik i gang
med forreste kædehjul, og jeg trak dermed bare motoren rundt, som jo var
det eneste til at holde igen.
Den fejl laver jeg ikke en gang til.

Jeg skal snart til det på TransAlp'en også. Har lige bestilt kittet.

Mvh. Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Armand

Dato : 23-05-01 22:56

> [...]
> sagde min mekaniker), men det viste sig at være meget svært at afkorte
> kæden uden et værktøj til at skubbe nitterne ud med.

Den største fejl er da at købe en kæde der ikke passer!!!
Havde du fået dig den rette kædelængde, havde været 2½ time hurtigere!

> At samle kæden er også svært når man ikke har et værktøj til at
presse
> samleleddet på plads med.

En polygriptang og lidt gefühl (= lidt klemning af gangen i hver ende!)
plejer at kunne klare sagen!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-05-01 00:18

> Den største fejl er da at købe en kæde der ikke passer!!!
> Havde du fået dig den rette kædelængde, havde været 2½ time hurtigere!

Ja. Jo. Men er du klar over hvor meget man sparer ved at købe 10m kæde ad
gangen?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 24-05-01 12:17

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> Ja. Jo. Men er du klar over hvor meget man sparer ved at købe 10m kæde
> ad gangen?

Jo!

Men det er ikke på den første kæde at besparelsen forekommer, og jeg ved
af erfaring at de færreste (= promiller!) tænker bare så langt som til
næste bagdæks-skifte om to måneder, så dén mulighed udelod jeg!

Den som derimod planlægger igennem storkøb, magter oftest også at
planlægge forkomsten af nødvendigt værktøj á kædesprænger (som egentlig
er et relativt billigt værktøj) og dækjern/afbalanceringsbuk

--
Armand.