Benzinpumpe
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 22:18

halløj

Jeg har gang i et u-båds projekt og har i den forbindelse tænkt mig at bruge
en benzinpumpe til at fylde/tømme ballasttankene der skal rumme 1L vand.

Har nogle trickede spørgsmål til sådan en benzinpumpe.
- Når pumpen er stoppet, er den så 100% tæt eller kan den lække en smule
mellem suge og pumpeside?
- Kan den tåle at pumpe vand, eller ruster det hele på no time?
- Hvor meget væske kan sådan en filur pumpe pr minut?
- Hvor mange bar pumper den med?

--
Tom

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-01-05 22:24

> [...]
> - Kan den tåle at pumpe vand, eller ruster det hele på no time?
> - Hvor meget væske kan sådan en filur pumpe pr minut?

Var en sprinklerpumpe ikke mere nærliggende at anvende? De plejer at være
udemærkede til vand ;)

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 22:31

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> bruge

> Var en sprinklerpumpe ikke mere nærliggende at anvende? De plejer at være
> udemærkede til vand ;)

uhhh, glemte et spørgsmål i den forbindelse. Den skal både kunne pumpe og
suge og de fleste sprinklerpumper kan ikke suge hvis pumpen ikke er på højde
med vandsøjlen. Så kan en benzinpumpe både pumpe og suge?

--
Tom

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-01-05 22:38

> [...]
højde
> med vandsøjlen. Så kan en benzinpumpe både pumpe og suge?

Nu kender jeg jo ikke designet på din ubåd (RC-legetøj?) men jeg har lidt
svært ved at forestille mig at pumpen ikke kan komme ned i bunden af den.

Om en benzinpumpe både kan pumpe og suge ved jeg godt nok ikke - Den skal
vel også være lille og fiks så du kan næppe bruge sådan et skrummel som er
sænket ned i tanken på Golf'en og den type som anvendes til benzin/oliefyr
er vist både for langsom og kræver stor modstand for overhovedet at fungere,
nåh ja og så kan sådan en kun skubbe væsken én vej igennem.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 22:43

> [...]
> fungere,
> nåh ja og så kan sådan en kun skubbe væsken én vej igennem.

U-båden er 1,7m lang så der er plads nok til selv en goller-pumpe, hvis den
ellers opfylder kravene

--
Tom

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-01-05 23:02

> U-båden er 1,7m lang så der er plads nok til selv en goller-pumpe, hvis
den
> ellers opfylder kravene

Desværre kan jeg ikke svare på dine spm. om benzinpumper, men jeg har noget
svært ved at forestille mig den kan holde tæt ved trykforskel på til og
fraløbssiderne.

Jeg har lidt svært ved at lure dit design men blev så interesseret i dit
projekt at jeg straks røg på google og bla. fandt nedenstående som kunne
have din interesse:
http://www.heiszwolf.com/subs/tech/tech01.html#Dynamic

Mvh
Claus

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-01-05 22:52

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> [...]

> mellem suge og pumpeside?
> - Kan den tåle at pumpe vand, eller ruster det hele på no time?

I nogle benzinpumper, er al mekanik oversvømet af benzin, en sådan pumpe vil
naturligvis IKKE være velegnet til dit formål

Hvad med at blæse tankene med CO2 ? og lade en topventil fylde dem? Du ved
med åbning i bunden.

En lille CO2 cylinder, en lille trykreduktionsventil, og magnetventilen fra
et co2 svejs.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 22:59

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil
> naturligvis IKKE være velegnet til dit formål

Hvorfor ikke?

> [...]
> med åbning i bunden.
>
> En lille CO2 cylinder, en lille trykreduktionsventil, og magnetventilen

Dur ikke da en trykflaske bliver for hurtigt tømt. Der skal 1L luft i
tankene hver gang den skal til overfladen, hvilket er rimelig meget

--
Tom

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-01-05 23:04

> Dur ikke da en trykflaske bliver for hurtigt tømt. Der skal 1L luft i
> tankene hver gang den skal til overfladen, hvilket er rimelig meget

Men hvor får du luften fra når modellen er neddykket?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 23:11

> ved

> Men hvor får du luften fra når modellen er neddykket?

Ved en pumpe, drejer det sig ikke om at få vand eller luft i tanken, men
bare vand eller ikke vand. Det vil sige at når der ikke er vand er der et
vacum. Det er vægtforskellen som gør om u¨-båden dykker eller er på
overfladen, da den fortrænger samme mængde vand hele tiden.

--
Tom

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-01-05 23:23

> [...]
> vacum. Det er vægtforskellen som gør om u¨-båden dykker eller er på
> overfladen, da den fortrænger samme mængde vand hele tiden.

Så den samme pumpe skal altså også kunne suge vakuum i tanken og gerne holde
tæt når den ikke er i drift..... Noget af en opgave at finde sådan én fyr.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 23:28

> Så den samme pumpe skal altså også kunne suge vakuum i tanken og gerne
> holde
> tæt når den ikke er i drift..... Noget af en opgave at finde sådan én fyr.

Ja, og den må gerne være fra Ford

(men så dukker den nok aldrig op til overfladen igen)

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-01-05 23:30

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> Ja, og den må gerne være fra Ford

*LOL*

MVh. Uffe Ravn

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-01-05 23:36

> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og den må gerne være fra Ford
>
> (men så dukker den nok aldrig op til overfladen igen)

Du kan vel lige nå at afmontere den i Deo'en, teste den og montere den igen
inde du skal på job i morgen tidlig ;)

Mvh
Claus

Fra : Torben Madsen

Dato : 07-01-05 12:55

> Ja, og den må gerne være fra Ford
>
> (men så dukker den nok aldrig op til overfladen igen)
>
> --
> Tom

Det bliver ikke godt med en benzinpumpe fra en bil. Det er en god trykpumpe,
men dens egenskaber til at suge vacuum med er ikke noget at skrive hjem
om....

mvh
Torben Madsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-01-05 23:17

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev

> Men hvor får du luften fra når modellen er neddykket?

Fra flasken

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-01-05 23:22

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> Hvorfor ikke?

Fordi at kul, kulholdere, kulfjedre, og kommutator vil være tærret op i
løbet af no time.

Men hvis du finder en benzinpumpe hvor selve motoren ikke kører i benzin,
kan den måske bruges.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Q

Dato : 07-01-05 00:42

> [...]
>
> Har nogle trickede spørgsmål til sådan en benzinpumpe.

> - Kan den tåle at pumpe vand, eller ruster det hele på no time?

Det kommer an på hvor rent vandet er.... Jeg tror dit største problem er at
de mekaniske dele bliver smurt af benzinen og derfor vil slides mere ved at
pumpe vand..

> - Hvor mange bar pumper den med?

Aner det ikke, men generelt kan du få trykket til at stige ( til en hvis
grænse ) ved at reducere flowet på afgangssiden..

Et par af de benz. pumper jeg har set var membranpumper, og de kan ikke uden
videre pumpe "baglæns", så du skal nok kigge efter andre pumpetyper
istedetfor...

Prøv at kigge efter en slangepumpe ( Peristaltisk pumpe ) eller en lille
tandhjulspumpe.. Uanset hvad skal den være selvansugende ( Self Priming ),
hvis du vil have den til at suge..

Slangepumpen kan du ihvertfald uden problemer ændre retning på, men om den
er 100% tæt når den ikke kører kan jeg ikke svare på..

Alternativt kunne du vha. 4 on/off ventiler vende retning på pumpen og
samtidig være sikker på at der er 100% lukket gennem pumpen når den ikke
kører.. Råb op hvis du har behov for en tegning af setuppet..

/peter

Fra : Bjarne

Dato : 07-01-05 12:53

In article <41ddaaff$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
   "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:
> halløj
>
> Jeg har gang i et u-båds projekt og har i den forbindelse tænkt mig at bruge
> en benzinpumpe til at fylde/tømme ballasttankene der skal rumme 1L vand.
Jeg har haft fingrene i en benzinpumpe fra Mercedes/Bosch

> Har nogle trickede spørgsmål til sådan en benzinpumpe.
> - Når pumpen er stoppet, er den så 100% tæt eller kan den lække en smule
> mellem suge og pumpeside?
I MB pumpem sidder der ventil så der ikke løber benzin tilbage i pumpen.

> - Kan den tåle at pumpe vand, eller ruster det hele på no time?
Aner det ikke.

> - Hvor meget væske kan sådan en filur pumpe pr minut?
Frit fra hukummelsen : 1/2 liter på 20 sekunder ~ 1,5 liter i minuttet.
Hvis du er meget interesseret, skal jeg lige kigge i bøgerne når jeg kommer hjem.

> - Hvor mange bar pumper den med?
5-6 bar.

Men..... den bruger altså støm, sådan en fyr. Temmelig meget.

mvh,
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 15:33

> Frit fra hukummelsen : 1/2 liter på 20 sekunder ~ 1,5 liter i minuttet.
> Hvis du er meget interesseret, skal jeg lige kigge i bøgerne når jeg
> kommer hjem.

Er meget intresseret

> 5-6 bar.
>
> Men..... den bruger altså støm, sådan en fyr. Temmelig meget.

Ingen problem. u-båden har 13.2 Ah batterier

--
Tom

Fra : bjb@INGENSPAMc.dk

Dato : 08-01-05 19:35

In article <41de9d94$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

> Er meget intresseret
Har kigget : 1 liter/ 40sekunder = 1,5 liter/minut, så det var meget godt husket.

> Ingen problem. u-båden har 13.2 Ah batterier
Fint, så har du til 1 times kontinuelig drift. Den bruger 8-10 A. Men den skal vel ikke
køre hele tiden.

Omtalte pumpe er sådan een der sidder i en 500 fra 1980-1986. Den er lavet af Bosch.
Hvis du henvender dig til en Bosch forhandler, er der masser a muligheder. Prisen på den
her er omkring 1000 kroner.

mvh,
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-05 20:14

<bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af Bosch.
> Hvis du henvender dig til en Bosch forhandler, er der masser a muligheder.

tak

--
Tom