Her er det bedste og ringeste bilmærke!
Fra : Mogens

Dato : 02-01-05 12:52

Europas største bilmagasin "Autobild" har bedømt
20 bilmærker ud fra følgende:
1) resultaterne af 7.000.000 rapporter fra TÜV bilinspektion
2) spurgt 25.000 bilejere
3) omfanget af tilbagekaldelser
4) langtidstestet en række biler (100.000 km)
5) læserbrevkassen i bladet
6) testet forhandlere og værksteder
7) bilmærkernes garanti- og kulancebestemmelserne

Resultatet er det, at Mazda er vinder!
Mazda 6 er desuden den bedste bilmodel, hvor den i
bladets langtidstest kørte 100.000 km uden een ene-
ste fejl eller problem!

Rangereringen er som følger:
1) Mazda
2) Toyota (tidligere no. 1)
3) Honda
4) Hyundai og Nissan

6) Mitsubishi
7) Opel (højeste rangerende europæiske bilmærke !)
8) Volvo
9) Smart
10) Ford

11) Citroën og Mercedes
13) Seat (øverste VAG-mærke !)
14) Audi og BMW
16) Peugeot, Renault, Skoda og VW
20) Fiat

Tja' :)
--
/Mogens

Fra : Rasmus

Dato : 02-01-05 13:01

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote in message
> [...]
> 4) Hyundai og Nissan
>
> 6) Mitsubishi
> 7) Opel (højeste rangerende europæiske bilmærke !)

Hvor ligger Alfa??, eller måtte de droppe at teste den, da de ikke kunne
finde en der kunne køre ?

mvh
Rasmus

Fra : Mogens

Dato : 02-01-05 13:06

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor ligger Alfa??, eller måtte de droppe at teste den, da de ikke kunne
> finde en der kunne køre ?

Det er min opfattelse, at der sælges forholdsvis få Alfa'er i
Tyskland, hvorfor resultatet derfor vil være uinteressant dels
ift. mængden af læsere og dels ift. potentielle købere, der
vælger bilen uanset rygtet...

Fra : Mogens

Dato : 02-01-05 13:07

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tyskland, hvorfor resultatet derfor vil være uinteressant dels
> ift. mængden af læsere og dels ift. potentielle købere, der

Sagt på en anden måde -> man kan jo ikke have alle
bilmærker med i testen og valgt at stoppe ved de
20 mest solgte, IMO...

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 17:41

> [...]
> Tyskland, hvorfor resultatet derfor vil være uinteressant dels
> ift. mængden af læsere og dels ift. potentielle købere, der

Tænk! Sådan troede jeg at det var netop med Mazda, Toyota, Nissan,
Mitsufutsko og Hydrema.
De holder ikke ligefrem på hvert gadehjørne i det 3. rige.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 03-01-05 17:53

> Tænk! Sådan troede jeg at det var netop med Mazda, Toyota, Nissan,
> Mitsufutsko og Hydrema. De holder ikke ligefrem på hvert gadehjørne

Næh, men der sælges nok noget mere end Alfa, vil
jeg tro. "Autobild" må vide det, hvis nogen læser det
blad. Der er jo altid en månedlig opgørelse at se...
www.autobild.de/aktuell/neuheiten/artikel.php?artikel_id=7425

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-05 13:16

> [...]
> Tyskland, hvorfor resultatet derfor vil være uinteressant dels
> ift. mængden af læsere og dels ift. potentielle købere, der

Det samme gælder åbentbart også for PSA tosser som mig og VW fanatikere

--
mvh/rg. Christian

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-01-05 13:02

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Tja' :)

Tja' - det er der jo ikke noget nyt i

Det undrer mig, at Citrobang ligger relativt højere ens Peugøjt - de burde
rent teknikmæssigt være ens ?

/Caspersen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 02-01-05 13:14

C. Caspersen wrote:
> Tja' - det er der jo ikke noget nyt i
>
> Det undrer mig, at Citrobang ligger relativt højere ens Peugøjt - de burde
> rent teknikmæssigt være ens ?

Garanti, kulance og værkstedernes kvalitet var vist også faktorer. Det
kan være de gør forskellen, selvom de danske Citroën-værksteder vistnok
har et ringere ry end Peugeots.

Mvh.

Fra : Basil

Dato : 02-01-05 16:53

Lars L. Hansen wrote:

> Garanti, kulance og værkstedernes kvalitet var vist også faktorer. Det
> kan være de gør forskellen, selvom de danske Citroën-værksteder vistnok
> har et ringere ry end Peugeots.
>
> Mvh.

Ikke vistnok, det har de.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 17:06

> Det undrer mig, at Citrobang ligger relativt højere ens Peugøjt - de burde
> rent teknikmæssigt være ens ?

Det samme er jo gældende for Audi og VW - men her er Audi dydsmønsteret af
de to, mens der har været flere problemer med VW.

--
/Jan W Nielsen

Fra : FJ

Dato : 02-01-05 13:08

> [...]
> 4) Hyundai og Nissan
>
> 6) Mitsubishi
> 7) Opel (højeste rangerende europæiske bilmærke !)

Kan jo ikke komme bag på nogen

FJ

Mazda 626 GT 2,5i V6

Fra : BJ

Dato : 02-01-05 15:04

"FJ" <41mazdagtv6@jubiipost.dk fjern 41> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mazda 626 GT 2,5i V6

Lidt malurt i bægeret .... den potte er vist ikke en Mazda 6. Den er vist

Bortset fra det, jeg har selv haft en 626 Coupé og den var ganske
glimrende..:)

--
Bjørn J.

Fra : FJ

Dato : 02-01-05 17:43

> [...]
>
> Lidt malurt i bægeret .... den potte er vist ikke en Mazda 6. Den er vist
>
> Bortset fra det, jeg har selv haft en 626 Coupé og den var ganske

Den "Potte" som du nævner bliver i stalden til Mazda tager en 6/cyl
hjem igen Livet er for kort til 4 cyl.

FJ
Mazda 626 GT 2,5i V6

Fra : BJ

Dato : 02-01-05 17:53

"FJ" <41mazdagtv6@jubiipost.dk fjern 41> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den "Potte" som du nævner bliver i stalden til Mazda tager en
> 6/cyl hjem igen Livet er for kort til 4 cyl.

Du kan skifte over til 4x4 med en V6 3.0 ... )

http://makeashorterlink.com/?M29C1542A

Man kunne da også fristes af en 626 4x4 Turbo, men den ser lidt lille
ud..

Jeg kan ingen info finde om en evt. kommende Mazda 9. Mon der kommer en
sådan..?

http://thehollywoodextra.com/mazda/mazda9.jpg

--
Bjørn J.

Fra : anders majland

Dato : 02-01-05 17:12

> Lidt malurt i bægeret .... den potte er vist ikke en Mazda 6. Den er vist

Nej men de er nok ikke blever ringere med årene ... Min gamle mazda 626 var
der ikke meget mekanisk at rep'e på over 14år og 350000km. Var den blevet
supplerende rustbeskyttet var den nok stadig kørende .....

> 16) Peugeot, Renault, Skoda og VW
PHK:

Hvorfor så betale mere for vw end for end skoda

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Skoda Fabia Kombi 1.2 2004 - 4dage på værsksted indenfor de første 8000km.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 18:57

> Nej men de er nok ikke blever ringere med årene ... Min gamle mazda 626
> var der ikke meget mekanisk at rep'e på over 14år og 350000km.

Ja det kan INGEN anden bil vist klare

--
Tom

Fra : phk

Dato : 02-01-05 14:51

> [...]

> 3) Honda
> 4) Hyundai og Nissan

Hvis det er fakta, så er vi en del VW-fans der benægter fakta :)

Per, Esbjerg

Fra : Anders Sørensen

Dato : 02-01-05 15:50

Den Sun, 2 Jan 2005 14:51:09 +0100, skrev "phk"
<phk_stopspam@esenet.dk>:

>"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

>Hvis det er fakta, så er vi en del VW-fans der benægter fakta :)

Og det kan I jo så gøre i en rum tid, indtil VW får lært at lave biler
som holder.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Peter Weis

Dato : 02-01-05 16:53

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

> Hvis det er fakta, så er vi en del VW-fans der benægter fakta :)

Endeligt indser I det selv

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 02-01-05 16:54

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse

> Endeligt indser I det selv

ROFL

Fra : Non-Desperado

Dato : 02-01-05 14:52

Der var engang en bruger ved navn "Mogens"
<dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> der skrev:

>Rangereringen er som følger:
>1) Mazda
>2) Toyota (tidligere no. 1)
>3) Honda
>4) Hyundai og Nissan

Og prisen taget i betragtning, så ligger Hyundai jo ganske lunt i
svinget.

Og lur mig om ikke jeg tilfældigvis er indehaver af en sådan. *G*
- -
Non-Desperado

Fra : BJ

Dato : 02-01-05 15:06

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Uanset hvad, må det give en del stof til eftertanke for de europæiske
bilfabrikker (og deres ansatte som samler potterne)..og ikke mindst den
samlede industri...;)

Mon de overlever 10 år mere..?

--
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 02-01-05 15:40

> Uanset hvad, må det give en del stof til eftertanke for de europæiske
> bilfabrikker (og deres ansatte som samler potterne)..og ikke mindst den
> samlede industri...;) - Mon de overlever 10 år mere..?

Man ser jo allerede trenden -> krisen krasser og man fyrer folk.
Vældig interessant, at Opel har fået så meget styr på det, at nu de
er blevet de bedste blandt europæererne og ikke mindst tyskerne!

Fra : BJ

Dato : 02-01-05 15:52

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man ser jo allerede trenden -> krisen krasser og man fyrer folk.

Det må man vist svært sige.

> Vældig interessant, at Opel har fået så meget styr på det, at nu de
> er blevet de bedste blandt europæererne og ikke mindst tyskerne!

Nu er statistik noget ganske morsomt noget.

Den samme undersøgelse siger følgende omkring reparationer:

1) Toyota 0,8
2) Honda 0,8
3) Smart 1,9
4) Mazda 2,9
5) Nissan 3,2
6) Mitsubishi 3,2
7) Volvo 4,9
8) Skoda 5,3
9) Peugeot 5,5
10) Hyundai 5,8
11) BMW 6,6
12) Audi 6,7
13) Seat 7,4
14) Ford 7,4
15) Mercedes 8,6
16) Citröen 9,0
17) VW 9,7
18) *OPEL* 10,4..............
19) Fiat 11,0
20) RENAULT 11,5

Det vil sige, den bedste Japser er 6 gange bedre end den bedste europæer
(Volvo) og hele 14 gange bedre end den ringeste (Renault).

I forhold til OPEL er det "kun" 13 gange.....

--
Bjørn J.

Fra : Kim

Dato : 02-01-05 16:04

> [...]
> 10) Hyundai 5,8
> 11) BMW 6,6
> 12) Audi 6,7
> 13) Seat 7,4
> 14) Ford 7,4
> 15) Mercedes 8,6
> 16) Citröen 9,0
> 17) VW 9,7
> 18) *OPEL* 10,4..............
> 19) Fiat 11,0
> 20) RENAULT 11,5
>
> Det vil sige, den bedste Japser er 6 gange bedre end den bedste europæer
> (Volvo) og hele 14 gange bedre end den ringeste (Renault).
>
> I forhold til OPEL er det "kun" 13 gange.....

Kan vi konkludere at Europæiske biler er noget lort i forhold til Japanske??
Mvh. Kim

Fra : BJ

Dato : 02-01-05 16:07

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan vi konkludere at Europæiske biler er noget lort i forhold til
> Japanske??

Det afhænger helt og aldeles af, hvordan du læser statistik.

Man kan blot konstatere at japanske biler er bedre samlet, holder bedre, har
færre fejl og deres værksteder yder en bedre service/support.

Det at købe en bil er dog stadig subjektivt........

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 17:35

> [...]
> færre fejl og deres værksteder yder en bedre service/support.
>
> Det at købe en bil er dog stadig subjektivt........

Enig, det er to forskellige ting...

Holdbarhed er ikke det samme som egenskaber imo...

Hvad er den bedste bil: den der kører godt, men holder skidt?
Eller den der kører skidt, men holder godt?

Det bedste kompromis må være Honda efter den tyske og BMW efter den
danske...

Mine svigerforældre vælger aldrig andet end Toyota Corolla. Begrundelse: der
er ikke noget pis. De køber den endvidere hos den samme forhandler, hvilket
de har gjort i snart 30 år.

De synes, den kører "vildt" godt, for de sammenligner kun med den gamle
Corolla. I øjeblikket har de den første udgave af Corolla Verso, den skal nu
skiftes med den nye Corolla Verso til små 360.000 kr.

Mine svigerforældres yndlingshistorier er om min moders Alfa og alle de
gange den har været på værksted. Ifølge min svigerfar er det 5 gange om
måneden... Når jeg så bemærker, at Alfaen ville blive kørt sporenstregs på
værksted, hvis den kørte som Corollaen, er jeg mærkelig...

Pointen er, at for dem er deres Corolla ubetinget den bedste bil. For min
mor er det ligeså ubetinget Alfaen... Og ingen af dem kan jo siges at have
ret.

Mvh.

Frederik

Fra : Mogens

Dato : 02-01-05 17:42

"Frederik" <f.caroe snabela suf.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> måneden... Når jeg så bemærker, at Alfaen ville blive kørt sporenstregs på
> værksted, hvis den kørte som Corollaen, er jeg mærkelig...

ROFL - genial :)

> Pointen er, at for dem er deres Corolla ubetinget den bedste bil. For min
> mor er det ligeså ubetinget Alfaen... Og ingen af dem kan jo siges at have
> ret.

He, he...
Min tråd var ift. 7 punkter, der tager udgangspunkt
i teknikken, men også rummer andre områder...

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 18:06

> [...]
> måneden... Når jeg så bemærker, at Alfaen ville blive kørt sporenstregs på
> værksted, hvis den kørte som Corollaen, er jeg mærkelig...

*ROFL*

Det er sgu en af de bedste bemærkninger, jeg har længe har hørt om biler ..

--
/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 02-01-05 18:12

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> *ROFL*
>
> Det er sgu en af de bedste bemærkninger, jeg har længe har hørt om biler
> ..

Enig, valget står jo klart mellem at køre i bil eller cykle/tage bussen.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 17:10

> Nu er statistik noget ganske morsomt noget.

Ja, det er det - man kan sige, at ikke enhver har forudsætningerne for at
bruge en statistik.

Man kan altid sige et eller andet - kunsten er at vide, hvad man IKKE kan
sige på baggrund af de givne data.

(No wonder det er et helt videnskabligt fag i sig selv - der kan hurtigt gå
Erasmus Montanus i den)

--
/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 02-01-05 17:23

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man kan altid sige et eller andet - kunsten er at vide, hvad man IKKE kan
> sige på baggrund af de givne data.

Det har du helt ret i.

De færreste vil indrømme at have taget en beslutning og så få at vide (af
andre), de har gjort en forkert (og købt noget værre lort)..

> (No wonder det er et helt videnskabligt fag i sig selv - der kan hurtigt
> gå
> Erasmus Montanus i den)

Jeg behøves nu ikke at tage Erasmus til hjælp for at erkende, Volvoen har
haft 2 fejl (kølerblæser og spjældhus til en samlet værdi af over 12.000 kr.
som fejl).

Jeg behøver heller ikke samme Erasmus til at fortælle mig at værkstedservice
er en (uhyggelig) dyr affære hos Volvo..... det kan jeg tørt konstatere i
mit regnskab.

At jeg så synes samtlige ansatte på det lokale værksted er herlige mennesker
og de yder for mig en god service, er noget helt andet (og lad så være med
at konstatere: "Det betaler du da også for").

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 19:11

> Jeg behøver heller ikke samme Erasmus til at fortælle mig at
> værkstedservice er en (uhyggelig) dyr affære hos Volvo..... det kan jeg
> tørt konstatere i mit regnskab.

Og det på strods af at du får nogle af dine reparationer lavet gratis

> At jeg så synes samtlige ansatte på det lokale værksted er herlige
> mennesker og de yder for mig en god service, er noget helt andet (og lad
> så være med at konstatere: "Det betaler du da også for").

Nej det kunne da ikke falde mig ind

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 02-01-05 19:20

KLIP

> Og det på strods af at du får nogle af dine reparationer lavet gratis

Sagen ligger nu ved Volvo Personvogne Danmark A/S.

Genboen og jeg har fået skiftet lortet *inden* ovennævnte udsendte deres
brev.

Værkstedet vil gerne have dækning for deres indtægt på 2 x 5.120,- kr.

At både genboens og mit spjældhus røg indenfor den samme uge, vil jeg
egentlig gerne have en snak med samme Volvo om.

Jeg har også lige fået skiftet de forreste støddæmpere ved + 200.000 km. De
fejlede umiddelbart intet, men gav nogle forfærdelige lyde fra sig, når jeg
forcerede større bump.

Slutteligen så jeg gerne bilpressen tage fabriksgaranti op på udenlandsk
importerede biler (altså hvor der ikke står en såkaldt autoriseret
mærkeimportørvirksomhed bag).

Man må da klart og utvetydigt kunne få svar direkte fra fabrikkerne,
hvorledes det forholder sig med fabriksgaranti, uanset hvor bilen er solgt
(fra ny) og hvor og hvem bilen ejes af.

(Jeg finder stadig udskiftningen af spjlædhuset må betales af Volvo AB,
Sverige som fabriksgaranti og jeg hælder til at mene det samme om
støddæmperne.

Vi har ligeledes begge fået udskiftet nogle "kødben" i bagshjulsophænget.

Alle ulykkerne sker på begge biler stort set samtidig (vi har kørt stort set
de samme antal kilometer).

)

--
Bjørn J.

Fra : TDN

Dato : 02-01-05 15:24

> [...]
> 4) Hyundai og Nissan
>
> 6) Mitsubishi
> 7) Opel (højeste rangerende europæiske bilmærke !)

FDM har offentliggjort Nordisk Autoindex 2004 også baseret på 25.000
bilejere, men nordiske istedet og det gør åbentbart en forskel for
resultatet ser noget anderledes ud !!!!

1. BMW
2. Toyota
3. Saab
4. Mercedes
5. Audi
6. Volvo
7. Honda
8. Mazda
9. VW
10. Peugeot
11. Nissan
12. Hyundai
13. Mitsubitshi
14. Citroën
15. Renault
16. Skoda
17. Ford
18. Opel
19. Seat
20. Fiat

Så kommer det store spm.... er tyskerne så meget anderledes end os
(Nordboerne) eller vægter de andre ting de har med deres undersøgelse så
meget at det rykker resultatet så meget for det statisktiske materiale på
bilejersiden er det samme (antallet af adspurgte bilejere). Min holdning er
at jeg tror mere på Autoindex 2004, da vi nok køber nogle andre modeller end
tyskerne grundet afgiften og har andre importører og garanti og
kulancebestemelser o.s.v. så jeg mener ikke denne undersøgelse direkte kan
overføres til Danske forhold.

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 02-01-05 15:42

"TDN" skrev

> Så kommer det store spm.... er tyskerne så meget anderledes end os

Næh, men undersøgelsen er,
Nordisk Autoindex handler om ejertilfredshed, og der indgår ikke en
opgørelse af tekniske fejl.

Så man kan jo sagtens have en tilfreds BMW ejer, men med en bil med flere
fejl end f. eks. Mazda.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 15:53

> FDM har offentliggjort Nordisk Autoindex 2004 også baseret på 25.000
> bilejere, men nordiske istedet og det gør åbentbart en forskel for
> resultatet ser noget anderledes ud !!!!
>
> 1. BMW

jeps, det kan man forstå

/Juel

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 15:59

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tyskerne grundet afgiften og har andre importører og garanti og
> kulancebestemelser o.s.v. så jeg mener ikke denne undersøgelse direkte kan

Fiat er da rimelig konsistent :)

Mercedes undrer mig, når man tænker på den furore de har været igennem. En
vens onkel har lige skiftet sin w124, der havde gået en mullioard kilometer
uden nogen problemer overhovedet... Til en W210 300TD, der som det første
lige skulle have lavet en masse rust...

Mvh.

Frederik

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 19:15

> [...]
> kilometer
> uden nogen problemer overhovedet... Til en W210 300TD, der som det første

Hvis du hører fra taxa-folket så er der nu ganske mange problemer med
Mercedes og da mærket er rimelig anvedet som taxa, så vil det fylde meget i
statestikken.

Rust, gearkasser, bremser har længe trukket mercedes ned i sølet til alle de
andre

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 20:08

> [...]
> statestikken.
>
> Rust, gearkasser, bremser har længe trukket mercedes ned i sølet til alle

Det er det, jeg mener. Jeg forstår ikke deres høje placering i den danske
statistik...

Mvh.

Frederik

Fra : Henning

Dato : 02-01-05 16:15

>Resultatet er det, at Mazda er vinder!
>Mazda 6 er desuden den bedste bilmodel, hvor den i
>bladets langtidstest kørte 100.000 km uden een ene-
>ste fejl eller problem!

Øv, min skal på værkstedet i morgen pga. hylende kabineblæser,
oliefyret fungerer ikke og den ene Xenon-lygte højdejusterer ikke
automatisk. Ikke nok med det - for mindre end en uge siden kom der nyt
dæk på pga. punktering... Og den har kun kørt 30.000km...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 16:18

> Øv, min skal på værkstedet i morgen pga. hylende kabineblæser,

Ja det er min også begyndt på nu.. pisse irriterende, men ok den har også
holdt 280000km uden at blive skiftet

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 19:16

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> automatisk. Ikke nok med det - for mindre end en uge siden kom der nyt
> dæk på pga. punktering... Og den har kun kørt 30.000km...

Vil du holde din .... du må ikke ødelægge statestikken )

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 20:54

> "Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Vil du holde din .... du må ikke ødelægge statestikken )

Jeg er 10261% sikker på at det er en mandagsmodel, og at min ikke vil få de
fejl (7-9-13 bank underbordet, arme og ben krydset)

> --
> Tom

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 16:23

> [...]

> Resultatet er det, at Mazda er vinder!
> Mazda 6 er desuden den bedste bilmodel, hvor den i
> bladets langtidstest kørte 100.000 km uden een ene-

Jada - jeg er vist ikke længere i tvivl om at jeg har købt den rigtige bil

> Tja' :)

Tja :)

> --
> /Mogens

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 18:54

> 10) Ford
>
> 11) Citroën og Mercedes

YESYESYES Ford er laaaaanget bedre end mercedes

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 02-01-05 18:59

KLIP

> YESYESYES Ford er laaaaanget bedre end mercedes

LLOOOOOLLLLLL

--
Bjørn J.

Fra : Olesen

Dato : 02-01-05 19:22

> YESYESYES Ford er laaaaanget bedre end mercedes

Mercedes købte endda motorer VW på et tidspunkt...

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 19:28

> Mercedes købte endda motorer VW på et tidspunkt...

Tror jeg gerne...jeg kan heller ikke høre forskel på en goller I, II diesel
og en gammel MB diesel......det lyder forfærdelig i begge tilfælde

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 02-01-05 19:40

> Tror jeg gerne...jeg kan heller ikke høre forskel på en goller I, II
diesel
> og en gammel MB diesel......det lyder forfærdelig i begge tilfælde

Nu var det en vw benzin i en VITO da MB ikke selv
havde et motor på tidspunktet som passede i karossen...

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-01-05 10:05

En helt masse bits fra Mogens til dk.fritid.bil gav følgende:

> Europas største bilmagasin "Autobild" har bedømt

[...]

> Rangereringen er som følger:
> 1) Mazda
> 2) Toyota (tidligere no. 1)
> 3) Honda
> 4) Hyundai og Nissan
>
> 6) Mitsubishi
> 7) Opel (højeste rangerende europæiske bilmærke !)
> 8) Volvo
> 9) Smart
> 10) Ford
>
> 11) Citroën og Mercedes
> 13) Seat (øverste VAG-mærke !)
> 14) Audi og BMW
> 16) Peugeot, Renault, Skoda og VW
> 20) Fiat

Jeg havde selv samme debat med den gamle (vi kører i øvrigt begge VW så det er
ikke noget med religioner), men jeg syntes at man ofte glemmer en væsentlig
ting i den her sammenhæng:

Asiatisk producerede biler er _meget_ konventionelle. De er traditionelt set
et sted mellem 3 og 5 år om at tage ny teknik (af den slags der oftest giver
problemer) til sig, i forhold til europæerne og amerikanerne. Det vil sige at
de venter, med at europæerne og amerikanerne har luget problemerne ud, så
optimerer de produktet og processen og så spytter de det ud.
Og sådan gør de i øvrigt med mange ting (skibe og elektronikkomponenter for
bare at nævne et par eksempler jeg kender særdeles godt til).

En enkelt undtagelse er (mig bekendt) Lexus - og guess what?
I USA har de ikke en skid færre problemer med den, end med øvrige biler i
samme klasse :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Happy and I'm smiling, walk a mile to drink your water"
-- Jethro Tull: Living In The Past

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 12:36

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/
>
> "Happy and I'm smiling, walk a mile to drink your water"

Man skal da ikke mange år tilbage, før tyske biler var noget af det mest
skrabede. Det er da netop i takt med, at de har hældt udstyr i dem, at de er
blevet upålidelige.

At Lexus skulle være et problembarn i US genkender jeg ikke, tværtimod...
Tager jeg fejl?

Mvh.

Frederik

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-01-05 15:15

En helt masse bits fra "Frederik" <f.caroe snabela suf.nu> til dk.fritid.bil
gav følgende:

[...]

> At Lexus skulle være et problembarn i US genkender jeg ikke, tværtimod...

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Life is about finding inner peace"
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 17:17

Den gamle Mester Bøgh følte sig opstemt efter nytårsdrammen og skrev:

"En enkelt undtagelse er (mig bekendt) Lexus - og guess what?
I USA har de ikke en skid færre problemer med den, end med øvrige biler i
samme klasse :)"

Den unge Student Frederik, der i følge ham selv er morderlig kvik i pæren
svarede:

"At Lexus skulle være et problembarn i US genkender jeg ikke, tværtimod..."

Den gamle Mester Bøgh tænkte, at det var dog satans med knægten, og fyrede
følgende svada af mod hvalpen:

"Det var nu heller ikke det jeg skrev :)"

Og så stod de der uden at rigtigt vide, hvad der nu skulle ske. Den unge
Student Frederik, der var et pænt menneske, var blevet oprigtigt ked af alt
det, der var blevet sagt.

Det hele blev dog godt igen, da den unge Student Frederik, der som bekendt
var mordelig kvik i pæren gak ind på gamle Mester Bøghs hjemmeside, hvor han
fandt ud af, at den gamle Mester Bøgh i virkeligheden er et par måneder
yngre end den unge Student Frederik.

Derefter tilgav den unge Student Frederik den unge Mester Bøgh det hele, men
da han trods alt jo var morderlig kvik i pæren, kunne han ikke lade være med
at spørge sig selv: Hvordan fanden har han fået råd til at køre VW i så ung
en alder?

Mvh.

Frederik

Fra : Mogens

Dato : 03-01-05 17:54

ROFLMAO

Den unge mand brillierer igen!

--
/Mogens

Fra : Cosworth POWER

Dato : 03-01-05 18:02

> [...]
> hele, men da han trods alt jo var morderlig kvik i pæren, kunne han
> ikke lade være med at spørge sig selv: Hvordan fanden har han fået

Hehe - genialt skrevet ;)))

--
Thomas Krath
Turbo lag is created to give V8's a chance!!

http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-01-05 18:45

> [...]

> Student Frederik, der var et pænt menneske, var blevet oprigtigt ked af alt

Det skal du såmænd ikke være. Min pointe var nu bare - i al enkelthed - at
Lexus, mig bekendt, ikke er noget problembarn men heller ikke på nogen måde
nogen perle.

[...]

> Hvordan fanden har han fået råd til at køre VW i så ung
> en alder?

Fordi den unge Henrik, trods sin unge alder, er færdig med sin uddannelse og
har et rigtigt (alt efter hvordan man ser på statsansatte) arbejde, med
rigtig løn :)

I øvrigt vældigt festligt skrevet :D

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"One ping, Vassily. One ping only"
-- Sean Connery as Capt. Ramius in 'the Hunt for Red October'

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 19:21

> Den gamle Mester Bøgh følte sig opstemt efter nytårsdrammen og skrev:
> Den unge Student Frederik, der i følge ham selv er morderlig kvik i pæren
> svarede:

*ROFL*

--
/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-01-05 21:50

"Frederik" <f.caroe snabela suf.nu> skrev

<snip>

*ROFLPIMP*

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:11

> *ROFLPIMP*

Pimp..??

--
/Jan W Nielsen
TDI - power når du træder på speederen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:20

> Pimp..??

Et gæt: Pissing(eller Peeing) In My Pants?!

> /Jan W Nielsen

Lars B

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-01-05 22:39

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev

> Et gæt: Pissing(eller Peeing) In My Pants?!

Rigth!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-05 11:17

> [...]
> Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/
>
> "Happy and I'm smiling, walk a mile to drink your water"

Så er det nok derfor at Wired Magazine i 2004, bedømte Toyota som den eneste
bilproducent til at være mellem de 40 mest innovative virksomheder i verden.
I 2003 var det Honda ene bilproducent på den liste, og i 2002 var det
Mercedes.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 04-01-05 15:28

En helt masse bits fra Kim Kristensen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Så er det nok derfor at Wired Magazine i 2004, bedømte Toyota som den eneste
> bilproducent til at være mellem de 40 mest innovative virksomheder i verden.

Med al respekt for de kære japanere, men har du læst betænkningen for deres
placering på listen?

"18. Toyota Motor (new)
LEAN, GREEN DRIVING MACHINE
Any doubt that Toyota owns the hybrid-car market vanished in February when, as
1 billion TV viewers worldwide watched, stars like Sting, Jack Black, and
Charlize Theron pulled up to the Oscars in (the envelope, please) a Prius.
Honda also makes hybrids, and GM and Ford will roll theirs out this year (the
latter using Toyota's tech). But with the Prius, Toyota has already captured
the hearts of the eco crowd - and made other automakers green with envy. The
company, which mass-produced the first part-electric, part-gas powered
vehicles in 1997, will boost Prius production by a third this year and
transplant its hybrid technology to its Highlander line and the Lexus brand
starting this fall. Toyota's innovation extends to assembly lines: Although
its plants have been regarded as the industry's most efficient for decades,
it recently upgraded them to standardize factory equipment and processes. Now
it's studying every component to squeeze out remaining inefficiencies.There's
no stopping a company that won't stop improving."
[kilde: http://www.wired.com/wired/archive/12.06/wired40.html?pg=3 ]

Du må have mig meget undskyldt men hybridbiler og effektive produktionslinjer,
siger i min bog ikke ret meget om, nye gadgets i mængden af biler
(bakalarmer, sædevarme, lækkert design, elektriske døre, ABS, ESP o.s.v.).

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Du må aldrig drøvle på sugesiden - der hvor fadøllet kommer ud :)"
-- ukendt

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-05 18:47

> [...]
>
> Du må have mig meget undskyldt men hybridbiler og >effektive
produktionslinjer, siger i min bog ikke ret >meget om, nye gadgets i mængden

Sjovt som verdenen ændre sig, engang var japanske biler kun sælgelige fordi
de var fyldt med gadgets og nu burde de være usælgelige som følge af mangel
på samme.

> (bakalarmer,

Ved sgu' ikke hvor den kommer fra.

>sædevarme,

Der er vel ikke den store genistreg i at proppe en varmepude i et bilsæde.

> lækkert design,

Et spørgsmål om smag og behag.

>elektriske >døre,

Den første jeg kommer til at tænke på er Honda Accord stationcar, jeg ved
faktisk ikke hvor sådan noget ellers sidder men der er jo nok også andre.

> ABS,

Så vidt jeg ved noget en underleverandør til har opfundet.

> ESP o.s.v.).

Jeg ved ikke hvem der er kommet på det, men det blev meget kendt da
A-klassen gik på skjoldet.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 05-01-05 20:01

En helt masse bits fra Kim Kristensen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Ved sgu' ikke hvor den kommer fra.

Ifølge Chevrolet opfundet af Chevrolet (læste det i en manual tilbage i 2002).

> Der er vel ikke den store genistreg i at proppe en varmepude i et bilsæde.

Var det Citroen der formåede at brænde op til flere sæder af på den konto? :)

[...]

> Så vidt jeg ved noget en underleverandør til har opfundet.

Det er Bosch (der jo er europæiske).

> Jeg ved ikke hvem der er kommet på det, men det blev meget kendt da
> A-klassen gik på skjoldet.

Mig bekendt oprindeligt opfundet af MB til MB 500-klassen.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Der var et egern mand!"
-- Mads Mikkelsen som Arne i 'Blinkende Lygter'

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 16:54

> Så er det nok derfor at Wired Magazine i 2004, bedømte Toyota som den
eneste
> bilproducent til at være mellem de 40 mest innovative virksomheder i
verden.

Hvilken innovation (og hvor i virksomheden) er der mon tale om..?

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 04-01-05 17:20

> Hvilken innovation (og hvor i virksomheden) er der mon tale om..?

Kantinen...

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 18:14

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-05 18:50

> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Kantinen...

Ja sikkert også der, det virker som om mange europæiske bilproducenter snart
kun har råd til at byde på vandgrød.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-05 18:48

> [...]
> eneste
> verden.
>
> Hvilken innovation (og hvor i virksomheden) er der mon tale om..?

Det tror jeg du skal spørge listemagerne om, det er jo dem der vejer og
bedømmer.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 19:37

> Det tror jeg du skal spørge listemagerne om,

Det er jo lige det - men dog temmelig relevant.

Måske er det inovativ produktion, HR eler logistik.. Who knows..

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-05 21:19

> Det er jo lige det - men dog temmelig relevant.
>
> Måske er det inovativ produktion, HR eler logistik.. Who knows..
>
> /Jan W Nielsen
> TDi - power når du træder på speederen

Jeg ved ikke hvilke parametre de regner med, kun hvordan resultatet ser ud.

Nå det kommer til opfindelser er der jo ikke ret mange, langt de fleste
kommer andre steder fra og er så optimeret til automotivt brug. Radioen var
jo opfundet inden Blaupunkt (eller hvem de nu kom på ideen), kunne udvikle
en der var så lille af montage i en bil var muligt. Det er jo heller ikke
japanerne der har opfundet topstykker med mere end to ventiler pr. cylinder,
men udbredt teknikken til masserne. Jeg har erfaret at der er stor forskel
på hvad folk regner for opfindelser, nogle mener at det er at benytte
eksisterende teknikker og proppe dem i en bil mens andre mener at det er at
de først bliver præsenteret i en bil.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 05-01-05 19:59

En helt masse bits fra "Jan W. Nielsen" <intetsvar> til dk.fritid.bil gav
følgende:

Det kan læses på http://www.wired.com/wired/archive/12.06/wired40.html?pg=3 .

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"A cockroach. In the corner. I think it's a bantamweight"
-- Charisma Carpenter as Cordelia Chase in 'Angel'

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-05 23:26

> Det kan læses på
http://www.wired.com/wired/archive/12.06/wired40.html?pg=3 .

Ja.....?

Du ved det ikke selv..?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-01-05 12:14

En helt masse bits fra "Jan W. Nielsen" <intetsvar> til dk.fritid.bil gav
følgende:

[...]

> Du ved det ikke selv..?

Jow jow. Jeg har endda citeret og kommenteret på det i
<1292765.aRRAUnysjE@henrik.lan.lagengymnastik.dk>.

Det korte af det lange var vist:

Deres udvikling af hybridbiler
Deres effektivisering af produktionsapparatet
Deres aktive undersøgelser af optimering af eksisterende komponenter.