Batteriskift = hurtig tomgang
Fra : Peter Holm

Dato : 02-01-05 10:38

hejsa
efter at have skiftet batteri i en Citroen AX 1.1 går bilen pludselig meget
højt i tomgang. Ved start ca. 3000 rpm, og efter autochokeren slår fra ca.
2000 rpm. Det er jo da mindst 1000 rpm højere end normalt.

Kan det skyldes batteriet, eller har jeg skubbet til noget i motorrummet
under operationen?

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 10:40

> Kan det skyldes batteriet, eller har jeg skubbet til noget i motorrummet
> under operationen?

mon ikke bare at computeren lige skal lære at styre bilen igen...
Ved aftagning af batteri, kan min bimmer ikke holde tomgang før den har
"lært" det igen.. hehe for øvrigt ret irriterende med automatgear..

Mvh
Morten

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 02-01-05 11:25

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> mon ikke bare at computeren lige skal lære at styre bilen igen...

Computer? På en AX 1.1? Hvilken årgang taler vi om?

\Mandal

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 11:40

> Computer? På en AX 1.1? Hvilken årgang taler vi om?

Jeg ved ikke om de har en, det var skam bare et bud

Mvh
Morten

Fra : Peter Holm

Dato : 02-01-05 12:16

Brian Fisker [8900] wrote:
> "Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Computer? På en AX 1.1? Hvilken årgang taler vi om?

den er fra 1991
Ved ikke om den er i stand til at lære noget

Peter

Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 15:16

> mon ikke bare at computeren lige skal lære at styre bilen igen...
> Ved aftagning af batteri, kan min bimmer ikke holde tomgang før den har
> "lært" det igen.. hehe for øvrigt ret irriterende med automatgear..

Hvad skal man gøre det for at "lære" den det igen?
Hvor gammel er den bimmer du har egentligt?

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 15:48

> Hvad skal man gøre det for at "lære" den det igen?

Man skal vel i virkeligeheden bare køre nogle ture, men jeg har øvet mig i
det på min, og det hurtigste er at lade motoren køre til den er varm.
Derefter gasse let op, så styringen selv skal fange "Motoren" i tomgang så
den ikke dør, til at starte med skal man lige hjælpe lidt med speederen, men
den lærer det på den måde på ca 10 minutter..

> Hvor gammel er den bimmer du har egentligt?

88'

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 16:57

> [...]
> men
> den lærer det på den måde på ca 10 minutter..

Ok, det må jeg prøve så. Min 89'er står lige nu uden strøm på batteriet, men
mindes da ikke at have haft problemer med tomgangen de andre gangen den er
løbet tør.
Kan være det kan hjælpe på andre ting :) Who knows?

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 17:11

> [...]
men
> mindes da ikke at have haft problemer med tomgangen de andre gangen den er

batteriet skal være helt af !! selv om du ikke kan starte og deslige er der
som regel altid strøm nok til at holde hukommelsen i computeren ved lige
!...

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 17:32

> men
>
> batteriet skal være helt af !! selv om du ikke kan starte og deslige er
> der
> som regel altid strøm nok til at holde hukommelsen i computeren ved lige

Hmm, ok det vidste jeg ikke. Der er ikke engang strøm nok til at min alarm
kan blinke - men who knows?
Jeg har nogle problemer med indsprøjtningen; den drukner når den prøver at
starte - kunne man forestille sig at det ville hjælpe hvis jeg pillede
batteriet af, så den kunne få lov til at rekalibrere sig selv?
Well, det er da et forsøg værd :)

MVH
Casper Bang
BMW 320i, 1989

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 20:50

> [...]
> starte - kunne man forestille sig at det ville hjælpe hvis jeg pillede
> batteriet af, så den kunne få lov til at rekalibrere sig selv?

ja skader gør det ikke, men det kan jo også være at du har et andet problem
et sted :o/

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 22:57

> ja skader gør det ikke, men det kan jo også være at du har et andet
> problem
> et sted :o/

Ja, det er jeg bange for - men mekanikeren har mere eller mindre givet op
:( Jeg skulle vende tilbage NÅR det skete igen, og han ville udlæse
computeren igen, og se om det var de samme fejl den fandt...
Han var dybest set på bar bund :(

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 00:01

> [...]
> :( Jeg skulle vende tilbage NÅR det skete igen, og han ville udlæse
> computeren igen, og se om det var de samme fejl den fandt...

Hvad med at prøve med en ny motorstyring, evt fra en hugger.. ??
Eller prøve med andre dysser, hvis nu en af dem hænger... også brugte self..
så kan du altid købe nye senere..
Du kan jo evt tafe stikket af en dyse af gangen, for at se om det kun er på
en cylinder...

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 03-01-05 09:12

> Hvad med at prøve med en ny motorstyring, evt fra en hugger.. ??

Hmm, ja måske - problemet er bare at den kører PERFEKT når den først kommer
i gang; ikke nogle problemer andet end ved start. Og det er ikke ved hver
start; kan ske både når den er kold og varm, men ikke hver gang.

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 09:20

> [...]
> i gang; ikke nogle problemer andet end ved start. Og det er ikke ved hver
> start; kan ske både når den er kold og varm, men ikke hver gang.

er den bare svær at starte ?? er du sikker på at den drukner sig ??
Det kunne jo være den ene benz pumpe så !, det er den der skal lave fortryk,
lige når du drejer nøglen, så der er tryk på benzen til når du skal starte..

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 03-01-05 09:47

> [...]
> fortryk,
> lige når du drejer nøglen, så der er tryk på benzen til når du skal

Tjaa, mekanikeren har tjekket alt det igennem, samt skiftet tændrør.
Han fandt dog til sidst ud af at det var fordi tændrørerne blev våde, og den
druknede.
Den snurrer fint, men man kan høre at der ikke går gang i den; den kører
bare uden at "motoren antænder".