Hvornår er en motor "sporty"...?
Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 19:58

Hej folkens

Jeg vil gerne spørge de ærede skribenter om følgende:

"Hvornår mener I, at en motor er "sporty"..?

Dette besynderlige og udsvævende begreb "sporty" har jo været grundlag for
en del debat gennem tiden herinde.

Er en motor mon "sporty", hvis den "lyder godt" (som for eksempel med "hul i
udstødningen"), hvis den kan tage mange omdrejninger (som en tunet knallert
eller en 600 kubik motorcykel), eller er det nok, at den leverer den power,
der skal til, for at bilen har nogle ordentlige præstationer..?

For mit eget vedkommende er jeg ikke engang sikker på, at jeg vil hæfte
betegnelsen "sporty" på en motor overhovedet. En bil kan være det - men en
motor.. Hmmm...

....måske ville jeg kalde det "kraftfuld"...alt det andet er vare "lir" og
følelse...men det hænger jo nok også lidt sammen med min egen opfattelse af
sagen.

For mig er "sporty" lig med kraftfuld (og ikke alt for tung) - alt det andet
er bare "lækkerhed"....tror jeg...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 20:06

> "Hvornår mener I, at en motor er "sporty"..?

Synes at en GTI 8V med K-Jettronik indsprøjtning motor fra en Golf II, er et
rigtigt godt eksempel på en sporty motor, den trækker rigtig godt fra bunden
af, og den yder lækkert ved høje rpm + det sidste som jeg synes er ret
vigtigt, når man tager koblingen og slipper gassen så falder rpm som en
jetjager, dvs rigtig fed speeder responce !!
Det er nok den mest sporty motor jeg har prøvet i en alm personbil..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 20:25

> [...]
> vigtigt, når man tager koblingen og slipper gassen så falder rpm som en
> jetjager, dvs rigtig fed speeder responce !!

Altså:

- Præstationer. (målbart)
- Lyd..? (følelse)
- speederrespons (målbart)

Jeg er enig i den sidste - et relativt let svinghjul betyder også noget. Den
kommer under "tyngden", som jeg nævner.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 20:44

> Altså:
>
> - Præstationer. (målbart)

Ja men relativt !! ikke nødvendigvis at 200hk er bedst ! kommer meget an på
hvordan motoren levere karften..

> - Lyd..? (følelse)

Tjaa lyden er jo cool nok, men man kan få alle motorer til at lyde godt..
Næsten..

Ja men bestemt også motorstyringen...

Mvh
Morten

Fra : Olesen

Dato : 01-01-05 21:59

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> - Præstationer. (målbart)
> - Lyd..? (følelse)
> - speederrespons (målbart)

Hvad nogle synes er sporty, synes andre nok er kedelig,
så kan det vel være eet fedt, om man kan måle nok så meget ?

Tal på papir siger ikke altid lige meget, det ser man
gang på gang i eks. top gear.

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-01-05 20:06

Jan W. Nielsen wrote:

> [...]
> sagen.
>
> For mig er "sporty" lig med kraftfuld (og ikke alt for tung) - alt det andet

Man kan vel næppe kalde en motor til en stor lastbil sporty, selvom den
yder mange heste...
Omvendt kan man heller ikke kalde en lille motor i en "fræk" bil sporty
hvis den ikke yder mange heste.

Jeg tror jeg tilslutter mig det med at enkelte dele af en bil ikke kan
være sporty, men at helheden kan være sporty.

Jeg mener selv at f.eks. en Honda CBR 600 er sporty, men det er så også
udfra køreegenskaber, ydelse og udseende..
Men det er jo en motorcykel, og en helt anden sag.

De fleste små frække sportsvogne er også sporty, så det er jo nok noget
af det samme som jeg mente med Honda'en.
Altså en blanding/helhed af:

Ydelse
Udseende
Køreegenskaber

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 20:23

> Man kan vel næppe kalde en motor til en stor lastbil sporty, selvom den
> yder mange heste...

Nej, den er for stor og tung.

Samme effekt og moment i en bil på 1100 kg kunne nok være ret "sporty"..

> Jeg tror jeg tilslutter mig det med at enkelte dele af en bil ikke kan
> være sporty, men at helheden kan være sporty.

Enig..

Min opfattelse er i øvrigt, at nogle ting bidrager målbart til "sporty" -
altså gode præstationer - mens andre ting FØLES "sporty" - som for eksempel
hullet i lydpotten. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 01-01-05 20:26

> Jeg vil gerne spørge de ærede skribenter om følgende:
>
> "Hvornår mener I, at en motor er "sporty"..?

Det kan i min verdens siges meget kort. Den skal være omdregningsvillig.
--
Claus Fabritius

Watch out where, the huskies go,
and don't you eat no yellow snow

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 20:45

> Det kan i min verdens siges meget kort. Den skal være omdregningsvillig.

Jamen, så skal du jo bare have en 125 ccm motorcyelmotor i din bil - pyt med
effekten.

Er det dét, som du mener..?

)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 01-01-05 20:59

> Jamen, så skal du jo bare have en 125 ccm motorcyelmotor i din bil - pyt
med
> effekten.
>
> Er det dét, som du mener..?

Der skal selvfølgelig være sammenhæng mellem vægt og effekt, men hvis vi
tager to motorer med samme ydelse hvor den ene virker doven og leverer al
sin effekt i bunden og den anden er omdrejningsvillig og skal have lidt
snoninger for at flytte sig, så er jeg ikke i tvivl om hvilken af dem der
virker mest sporty for mig.

> )

Jeg vidste godt at det jeg skrev kunne misforståes, da jeg læste Anders'
svar på dit spørgsmål :)

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 22:56

> [...]
> sin effekt i bunden og den anden er omdrejningsvillig og skal have lidt
> snoninger for at flytte sig, så er jeg ikke i tvivl om hvilken af dem der

Så vil jeg om-formulere mit spørgsmål:

Vil du have en Hayabusa-motorcykel-motor med 175 hk fra 1300 ccm i din 1600
kg Alfa Romeo 166..?

Vægt/effektforholdet er for såvidt i orden - og maskinen kan dææælme tage
omdrejninger..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 23:15

> Vægt/effektforholdet er for såvidt i orden - og maskinen kan dææælme tage
> omdrejninger..

Jeps men INTET bundtræk til en bil....

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 23:44

> Jeps men INTET bundtræk til en bil....

My point exactly - hvad skal man med effekt, der ligger i et
omdrejningsspænd, man ikke kører i ret ofte..?

Det er ubrugeligt i normal kørsel - men ok - i race kører den fra en 2.0 med
150 hk, for den har gear så den konstant kan ligge mellem 11 og 13.000
o/min.

Men dér kører man ikke timevis i træk..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 00:02

> [...]
med
> 150 hk, for den har gear så den konstant kan ligge mellem 11 og 13.000

hehe nej, men hvis vi snakker sporty, så er man jo tidt oppe i rpm, det er
jo ikke sporty at køre med 3000rpm..
Men den ville være ubrugelige i byen sådan en...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 00:34

> hehe nej, men hvis vi snakker sporty, så er man jo tidt oppe i rpm, det er
> jo ikke sporty at køre med 3000rpm..
> Men den ville være ubrugelige i byen sådan en...

Den pågældende Alfa Romeo 166 - med 175 hk fra en Hayabusa-motor på 1300
ccm - ville også være ubrugelig, hvis den skulle følge med en 175 hk 2,4 JTD
på de små bjergveje.

Årsagen er ganske enkelt, at ingen raske mennesker, konstant ville piske
afsted med nålen farende rundt ved det røde felt i lang tid f gangen -
heller ikke med en "sporty" benzinmotor. Det gør man kun i korte periode af
få minutter af gangen.

Derfor ville der i praksis ikke gå ret lang tid - på de berømte bjergveje -
så ville JTD´eren stille og roligt trække fra.

....det bedste af det hele...JTD´eren ville ikke engang vide, at ham den
anden med den "sporty" motor havde forsøgt at køre om kap med ham...han
sejler i mål på momentet..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 10:27

> [...]

> Den pågældende Alfa Romeo 166 - med 175 hk fra en Hayabusa-motor på 1300
> ccm - ville også være ubrugelig, hvis den skulle følge med en 175 hk 2,4

Hvorfor spørger du til en sporty motor, hvis du vil have en momentstærk
motor der gør sig godt i en familiebil?

> [...]
> afsted med nålen farende rundt ved det røde felt i lang tid f gangen -
> heller ikke med en "sporty" benzinmotor. Det gør man kun i korte periode

Jamen, så hører jeg ikke til blandt de raske. Jeg nyder det hvergang jeg
redliner konstant på KTI :)

> Derfor ville der i praksis ikke gå ret lang tid - på de berømte
bjergveje -
> så ville JTD´eren stille og roligt trække fra.

Men hvorfor er de bjrgveje interessante for os? Jeg tror de færreste biler
har svært ved at trække en bil op af de stooooooooooooooore danske bakker.

> ...det bedste af det hele...JTD´eren ville ikke engang vide, at ham den
> anden med den "sporty" motor havde forsøgt at køre om kap med ham...han
> sejler i mål på momentet..

Men hvem tror du ville komme hurtigst rundt på en bane?

Fra : phk

Dato : 02-01-05 10:26

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> hehe nej, men hvis vi snakker sporty, så er man jo tidt oppe i rpm, det er
> jo ikke sporty at køre med 3000rpm..

Det kommer an på hvilken motor vi snakker om - og hvordan man definerer
sporty.

Hvis sporty = komme ud af røret er enhver turbodiesel sporty ved de
omdrejninger ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 10:25

> Så vil jeg om-formulere mit spørgsmål:
>
> Vil du have en Hayabusa-motorcykel-motor med 175 hk fra 1300 ccm i din
1600
> kg Alfa Romeo 166..?

Jeg ved ikke om jeg vil have det, men nu er en 166'er jo også en tung slæde.
Jeg er dog ikke et sekund i tvivl om at det er en sporty motor, og så er det
sådan set lige meget om en dieselhakker gør det bedre på en bjergvej.

Hvis du kigger på en DTC racers motorkarakteristik har du et godt bud på
hvad der må være det udtimative inden for sport. Og ja, jeg ved godt at
meget andet er hurtigere, men det er nok det vi har nærmest her i DK.

> Vægt/effektforholdet er for såvidt i orden - og maskinen kan dææælme tage
> omdrejninger..

Lige netop. Dermed er den sporty.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 10:28

> Jeg ved ikke om jeg vil have det. (en motorcykelmotor i en bil, red.)
[...]
> Jeg er dog ikke et sekund i tvivl om at det er en sporty motor, og så er
det
> sådan set lige meget om en dieselhakker gør det bedre på en bjergvej.

Ok...

> Lige netop. Dermed er den sporty.

Ok...

(Men nu vil jeg lige for sjovt åbne afdelingen for insekt-erotik ;-.))

Hvordan kan du mene, at der kun kræves mange heste om mange omdrejninger for
at en motor er sporty..? Betyder det ikke noget, at den også har moment..?

Jeg mener - i eksemplet ovenfor - som godt nok er ekstremt, ja - taber in
"sporty" motor jo til en ikke-sportslig motor (efter din definition... Det
er vel ikke særligt sportsligt..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 10:50

> (Men nu vil jeg lige for sjovt åbne afdelingen for insekt-erotik ;-.))

Hvorfoir overrasker det mig ikke

> Hvordan kan du mene, at der kun kræves mange heste om mange omdrejninger
for
> at en motor er sporty..? Betyder det ikke noget, at den også har moment..?

I dagligdagen er det rart med masser af moment ved lave omdregninger, men
når vi snakker om at noget skal være sportys kan jeg ikke se betydningen af
at man jokker klampen i bund ved 2000 omdrejninger og bilen så flytter sig.
Med en sporty motor gearer man et par gear ned og så er tidligere nævnte
dieselmotor sat på plads. Der er ikke ret mange der vil være glade for det i
dagligdagen, men det er jo heller ikke det du efterlyste.

> Jeg mener - i eksemplet ovenfor - som godt nok er ekstremt, ja - taber in
> "sporty" motor jo til en ikke-sportslig motor (efter din definition... Det
> er vel ikke særligt sportsligt..?

Ja, den taber, da den ikke bliver kørt så den lever op til sit potentiale.
Havde den fået de tæsk der skulle til havde TDi'eren nok ikk taget sejren.
Ellers ville du jo se langt flere dieselbiler i motorsporten.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 11:18

> Med en sporty motor gearer man et par gear ned og så er tidligere nævnte
> dieselmotor sat på plads. Der er ikke ret mange der vil være glade for det
> dagligdagen, men det er jo heller ikke det du efterlyste.

Det har du sandelig ret i - når jeg spørger ind til det, skyldes det heller
ikke, at jeg er direkte uenig med dig - men blot fordi, det er sjovt at
"komme ind til kernen".

Men betyder det så, at en sportslig motor måske ikke altid *over længere
tid* kan levere så kraftfuld en indsats, som en ikke-sportslig motor..?

(Her tænker jeg på, at man jo ikke altid "giver den kniven helt til kanten",
når man kører i sin egen GTI-agtige bil.)

> [...]
sejren.
> Ellers ville du jo se langt flere dieselbiler i motorsporten.

Det hænger formentlig også meget sammen med, hvilke betingelser, man giver
de forskellige motorer.

Men har jeg forstået dig rigtigt, hvis jeg konkluderer, at en sportsligt
udlagt motor med måske 150 hk ikke nødvendigvis kører fra en TDi med 150 hk
med "normal frisk kørsel"..?

(Forstået på den måde, at man ikke konstant kører oppe over 5.500 o/min.)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 11:32

> Det har du sandelig ret i - når jeg spørger ind til det, skyldes det
heller
> ikke, at jeg er direkte uenig med dig - men blot fordi, det er sjovt at
> "komme ind til kernen".

Det gør skam heller ikke noget.

> Men betyder det så, at en sportslig motor måske ikke altid *over længere
> tid* kan levere så kraftfuld en indsats, som en ikke-sportslig motor..?

Det kan diskuteres. Kommer an på hvor længe man vil give den tæsk :)

> (Her tænker jeg på, at man jo ikke altid "giver den kniven helt til
kanten",
> når man kører i sin egen GTI-agtige bil.)

Ja. Så har du ret.

> Det hænger formentlig også meget sammen med, hvilke betingelser, man giver
> de forskellige motorer.

I dit eksempel med Leon'erne har de rimelig ens betingelser, så her er det
føreren der er afgørende.

> [...]
> med "normal frisk kørsel"..?
>
> (Forstået på den måde, at man ikke konstant kører oppe over 5.500 o/min.)

Ja, det har du ret i. Hvis man kun kører til fx. 5000 RPM tror jeg sagtens
at en Leon/Golf TD150 kan tage en Integra, men kører man begge bilerne
optimalt er jeg ikke i tvivl om hvad der er hurtigst.

Fra : Kim

Dato : 02-01-05 11:41

> [...]
> at en Leon/Golf TD150 kan tage en Integra, men kører man begge bilerne
> optimalt er jeg ikke i tvivl om hvad der er hurtigst.

Er fabriksopgivelserne ikke omtrent ens ??

Kim

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 12:01

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er fabriksopgivelserne ikke omtrent ens ??

Nej :) Integraen leverer langt mere end TDI'en, men det var et eksempel på
at en sporty motor/bil sagtens kan være langsommere end en diesel så længe
man kører på dieselbilens vilkår.

Fra : Torben E

Dato : 02-01-05 12:50

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej :) Integraen leverer langt mere end TDI'en, men det var et eksempel på
> at en sporty motor/bil sagtens kan være langsommere end en diesel så længe
> man kører på dieselbilens vilkår.

Og handa´en vil endda have en meget større fordel hvis
testen foretages på den´s premisser 6000-9000rpm

Torben E

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 20:48

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Og handa´en vil endda have en meget større fordel hvis
> testen foretages på den´s premisser 6000-9000rpm

Hvis 6-9000 RPM er et krav tror jeg slet ikke at dieselbilen forlader
startlinien :)

HVad er egentlig grunden til at en dieselbil ikke kan tage flere
omdregninger?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-01-05 21:20

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev :

>HVad er egentlig grunden til at en dieselbil ikke kan tage flere
>omdregninger?

uden at være sikker - er det vist noget med forbrændings-hastigheden

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Torben E

Dato : 02-01-05 21:24

> HVad er egentlig grunden til at en dieselbil ikke kan tage flere
> omdregninger?

At diselen brænder langsommere end benzin.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 15:53

> Ja. Så har du ret.

Hvordan vil du sige, at de to bilers kapløb bliver i de føromtalte bjerge,
hvis vi har to par biler, der er som følger:

"Golf 1,8T GTi 150 hk/210 Nm" mod "Golf TDi 150 hk/320 Nm."

eller

"Peugeot 206 RC 177 hk/202 Nm" mod "Seat Ibiza TDi 160 hk/330 Nm" (eller en
chippet TDi 130 med 160 hk/400 Nm)

Min påstand er, at Peugeot 206 RC vil kunne hænge på så længe den piskes
af sted med mellem 6.000 og 7.000 o/min - men at han ret hurtigt falde af,
fordi han trods alt er glad for sin bil. og måske ikke bryder sig om
at "køre tarmene ud af den" i meget mere end 5-10 min af gangen.

Derefter vil TDi´eren stille og roligt trække fra fordi man her helt
udramatisk og mellem 2.000 og 3500 o/min har masser af hestekræfter til
rådighed.

Derfor så er TDi´erne med samme effekt som benzinbilerne oftere "hurtigere
kørende" i bjergene, end benzinbilerne er. De kører igennem på momentet.

> Ja, det har du ret i. Hvis man kun kører til fx. 5000 RPM tror jeg sagtens
> at en Leon/Golf TD150 kan tage en Integra, men kører man begge bilerne
> optimalt er jeg ikke i tvivl om hvad der er hurtigst.

Det er der ingen tvivl om. Men det billede, som jeg beskrev ovenfor, ville
sikkert melde sig igen, hvis man så tog en chippet Ibiza TDi 160 med 195 hk
og måske 430 Nm

Mon ikke moralen er, at TDi´eren klarer sig forbløffende godt sammenlignet
med benzinbiler, der har samme effekt - og at dette skyldes deres kolossale
moment..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 02-01-05 20:07

> [...]
> fordi han trods alt er glad for sin bil. og måske ikke bryder sig om
> at "køre tarmene ud af den" i meget mere end 5-10 min af gangen.

TDI´en er tungere. Den vil forsøge at køre lige ud i højere udstrækning end
benzineren. Den er desuden også tungere at få i fart og tungere at bremse.
Alle 3 problemer jeg har når jeg kører om kap med GTI-betvingerne i
Golf-clubben.

Men selvfølgelig har den et overdådigt moment så den klarer sig alligevel :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 21:04

> [...]
> benzineren. Den er desuden også tungere at få i fart og tungere at bremse.
> Alle 3 problemer jeg har når jeg kører om kap med GTI-betvingerne i

Det samme sagde man jo om Fabia TDi 130, der skulle køre om kap med BMWs Min
Cooper, der er hurtigere fra 0-100 km/t, og angiveligt har bedre
"køreegenskaber".

Fabia´en tog den med mere end et sekund pr omgang - selvom den ikke føltes
sportslig i sammenligning.

> Men selvfølgelig har den et overdådigt moment så den klarer sig alligevel
:)

Det er jo det..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 20:54

`
> Hvordan vil du sige, at de to bilers kapløb bliver i de føromtalte bjerge,
> hvis vi har to par biler, der er som følger:

Jeg ved slet ikke hvorfor vi skal snakke om bjerge, når vi snakker sporty
motorer i Danmark. Vi har dårligt noget højere end Himmelbjerget, så hvordan
kan bjergene være relevante?

> [...]

> fordi han trods alt er glad for sin bil. og måske ikke bryder sig om
> at "køre tarmene ud af den" i meget mere end 5-10 min af gangen.

Hvad så hvis vi tager 10 omgange på KTI i stedet? Hvilken af bilerne er så
hurtigst? Eller en tur ud af nogle små snoede landeveje omkring en tilfældig
dansk provinsby? Det er jo ikek noget problem at finde steder hvor ens
"favoritbil" klarer sig bedre end andre. Det er blot at vælge nogle
betingelser der passer godt til den.

> [...]
> kørende" i bjergene, end benzinbilerne er. De kører igennem på momentet.

Hvor hvor tit kører du i bjerge? Jeg befinder mig noget optere på KTI end på
et bjerg :)

> Mon ikke moralen er, at TDi´eren klarer sig forbløffende godt sammenlignet
> med benzinbiler, der har samme effekt - og at dette skyldes deres
kolossale
> moment..?

Jo, men hvad hjælper det, når det ikke er sjovt at køre i dem?

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 21:16

> Jeg ved slet ikke hvorfor vi skal snakke om bjerge, når vi snakker sporty
> motorer i Danmark. Vi har dårligt noget højere end Himmelbjerget, så
hvordan
> kan bjergene være relevante?

Fordi det gør ting tydelige - det ved man, når man har kørt der nogle gange.

> Hvad så hvis vi tager 10 omgange på KTI i stedet? Hvilken af bilerne er så
> hurtigst?

Det var det, som man gjorde med Fabia TDi 130 og Mini Cooper. Mini´en var
hurtigst fra 0-100 og havde de bedste "køregenskaber", men Fabiaen vandt
alligevel.

> Hvor hvor tit kører du i bjerge? Jeg befinder mig noget optere på KTI end

> et bjerg :)

Det samme gør sig gældende på en dansk motorvej, hvor en 115 hk 1,8 er
MONSTER-død i forhold til en 115 hk TDi. De der turbo-diesel-heste er
simpelhen "større".

(Kender godt fysikken - men karaktaristikken har den effektvirkning)

> Jo, men hvad hjælper det, når det ikke er sjovt at køre i dem?

Det har du ret i - men jeg synes sgu, det er federe at køre en TDi med de
samme kræfter som en almindelig benzinbil.

/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 21:28

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Fordi det gør ting tydelige - det ved man, når man har kørt der nogle
gange.

Jeg har aå aldrig selv prøvet det, så det skal jeg ikke kunne sige.

> Det var det, som man gjorde med Fabia TDi 130 og Mini Cooper. Mini´en var
> hurtigst fra 0-100 og havde de bedste "køregenskaber", men Fabiaen vandt
> alligevel.

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde 0-100 tider på de to biler, men det var
trods alt kun den lille 115 hestes Cooper. Under alle omstændigheder var det
dog overraskende.

Jeg tror at det ville være bedre at sammenligne en Golf IV GTi TDi 150 og en
GTi 1.8T 150 hk. Jeg ved ikke om sådan en sammenligning er foretaget, men
jeg kunne faktisk godt tænke mig at se resultatet.

> Det samme gør sig gældende på en dansk motorvej, hvor en 115 hk 1,8 er
> MONSTER-død i forhold til en 115 hk TDi. De der turbo-diesel-heste er
> simpelhen "større".

Ja, men bruger du gearene burde der ikke være noget vundet på at køre
diesel.

> (Kender godt fysikken - men karaktaristikken har den effektvirkning)

Kører man afslappet har du naturligvis ret. Kører man race (Som jeg mener er
det relevante, når vi snakker sporty motorer) tror jeg at de to biler
matcher hinanden fint.

> Det har du ret i - men jeg synes sgu, det er federe at køre en TDi med de
> samme kræfter som en almindelig benzinbil.

Det er så smag og behag. Jeg vil hellere køre en bezin med turbo end en TDi.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 21:42

> Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde 0-100 tider på de to biler, men det var
> trods alt kun den lille 115 hestes Cooper.

Mini Cooper er hurtigere.

> Under alle omstændigheder var det
> dog overraskende.

Tja.. )

> [...]
> GTi 1.8T 150 hk. Jeg ved ikke om sådan en sammenligning er foretaget, men
> jeg kunne faktisk godt tænke mig at se resultatet.

Også mig..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-01-05 05:45

Claus Fabritius wrote:

> Jeg tror at det ville være bedre at sammenligne en Golf IV GTi TDi 150 og en
> GTi 1.8T 150 hk. Jeg ved ikke om sådan en sammenligning er foretaget, men
> jeg kunne faktisk godt tænke mig at se resultatet.

Hvor stort slagvolumen har sådan en TDi 150 egentlig?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Claus Fabritius

Dato : 03-01-05 08:56

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Hvor stort slagvolumen har sådan en TDi 150 egentlig?

Det er en 1.9

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-01-05 20:51

Claus Fabritius wrote:

> Det er en 1.9

Okay, jeg var bare nysgerrig. Tak.

--
Hygge..
Thomas

Fra : N/A

Dato : 02-01-05 21:41

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-01-05 21:41

"Jan W. Nielsen" wrote:

> [...]
> fordi han trods trods alt er glad for sin bil. og måske ikke bryder sig om
> at "køre tarmene ud af den" i meget mere end 5-10 min af gangen.

Når du skriver bjerge, så tænker jeg på "serpentinerveje" der snor
sig fra sving til sving opad bjerget. Da det hyppigste argument
FOR diesel plejer at være "det er mageligt og man behøver ikke
rode i gearkassen hele tiden", så vil et "dieseldovendyr" sikkert
også være meget imod at bruge bremser og rat for meget, det er jo
"ubekvemt". Af samme årsag vil benzinbilisten naturligvis vinde
duellen i overlegen stil.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-01-05 16:52

"Jan W. Nielsen" wrote:

> (Her tænker jeg på, at man jo ikke altid "giver den kniven helt til kanten",
> når man kører i sin egen GTI-agtige bil.)

Gør man ikke?!?

Det minder mig om et foredrag på Roskilde Teknisk Skole
alfaklubben arrangerede. Emnet var ABS bremser og en af lærerne
havde splittet sådan en ad og fortalte om virkemåden af de
forskellige stumper. På et tidspunkt sagde han "Nu er det jo ikke
hver dag man aktiverer sin ABS..". Dette blev mødt af en mumlen og
adskillige "Det gør jeg da.." tilkendegivelser.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 17:12

> [...]
> hver dag man aktiverer sin ABS..". Dette blev mødt af en mumlen og
> adskillige "Det gør jeg da.." tilkendegivelser.

*LOOL*

Ja, og hr og fr Danmark har ALDRIG prøvet den, og henvender sig ved
forhandleren, når de en vinterdag oplever, at "bremsen er gået i stykker og
rusker".. Ha-ha...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-01-05 20:36

Jan W. Nielsen wrote:
> Hej folkens
>
> Jeg vil gerne spørge de ærede skribenter om følgende:
>
> "Hvornår mener I, at en motor er "sporty"..?

Jeg vil mene det er når motoren leverer sin kraft over en bredt
"omdrejnings-spektrum", altså f.eks. fra 2000-7000 omdrejninger, og kraften
ikke på noget tidspunkt kommer i "store klumper" som det f.eks. gør hvis
bilen er udstyret med Turbo.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Claus Fabritius

Dato : 01-01-05 20:51

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kraften
> ikke på noget tidspunkt kommer i "store klumper" som det f.eks. gør hvis

Vil det sige at fx en V TEC motor ikke er sporty? Jeg tror jeg får svært ved
at finde en mere sporty motor end den der ligger mellem forhjulene på en
Honda Integra. Den trækker ok om til 6000 RPM hvor den bliver helt hysterisk
op til 9000 RPM. Altså kommer trækket i en "klump" fra 6-9k RPM

Fra : Olesen

Dato : 01-01-05 22:00

> [...]
hysterisk
> op til 9000 RPM. Altså kommer trækket i en "klump" fra 6-9k RPM

Så sporty er = omdrejninger ?
Hvad så med en Leon TDI som er omtalt i en anden tråd ?

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 10:29

> Så sporty er = omdrejninger ?

Groft sagt ja. Det kommer nok dybest set an på hvordan kræfterne bliver
leveret.

> Hvad så med en Leon TDI som er omtalt i en anden tråd ?

Den er ikke sporty, hvis du spørger mig. Jeg har prøvet en TDI130 liggende i
en Golf og jo, den kunne flytte sig. Meget overbevisende endda. Men uanset
præstationerne vil jeg ikke kalde den sporty.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 10:29

> Den er ikke sporty, hvis du spørger mig. Jeg har prøvet en TDI130 liggende
> en Golf og jo, den kunne flytte sig. Meget overbevisende endda. Men uanset
> præstationerne vil jeg ikke kalde den sporty.

Hænger det sammen med "følelsen af motoren" uden foran..?

(Det er jo så fair nok... og følelsen af sportslighed betyder også noget for
mig..)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 10:53

> Hænger det sammen med "følelsen af motoren" uden foran..?

Sådan kan mon nok godt udtrykke det. Et eller andet sted er det for mig et
spørgsmål om, om jeg sidder med et stort smil, når bilen bliver skudt af.
Vel at mærke ikke når jeg holder ved siden af brian i Gloffen, sælgeren i
firmabilen eller rigmanden i sportsvognen, men når jeg er alene på vejen.

> (Det er jo så fair nok... og følelsen af sportslighed betyder også noget
for
> mig..)

Tak for forståelsen :)

Fra : Kim

Dato : 02-01-05 10:42

> [...]
> en Golf og jo, den kunne flytte sig. Meget overbevisende endda. Men uanset
> præstationerne vil jeg ikke kalde den sporty.

Det har vel også noget med at en TDI er meget lyddæmpet ,pludselig kører man
alt for stærk uden man har hørt noget , men når man kigger på speedometeret
, kan man se den flytter sig.
Mvh. Kim

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-01-05 11:10

> [...]
man
> alt for stærk uden man har hørt noget , men når man kigger på

Den er kraftigt lyddæmpet, men det er ikke derfor jeg ikke vil kalde den
sporty. Det er pga. måden den leverer krafterne.

Fra : phk

Dato : 01-01-05 21:05

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> Hej folkens
>
> Jeg vil gerne spørge de ærede skribenter om følgende:
>
> "Hvornår mener I, at en motor er "sporty"..?

Hvornår en motor er sporty?

Det må da være en bil der ikke skal køres op i omdrejninger for at komme
fremad?

Så er der de biler som lyder sporty når de kommer op i omdrejninger.

Bemærk her især visse BMW-ejere, som virkelig kan få deres bil til at lyde
sporty ved at køre dem ud i 1. og 2. gear. Uden at de egentlig kommer nogen
steder alligevel.

En VR6 lyder sporty. Men hvad er der ved dem når de ikke kan køre fra en
chipped turbodiesel på quartermilen? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 21:31

> En VR6 lyder sporty. Men hvad er der ved dem når de ikke kan køre fra en
> chipped turbodiesel på quartermilen? :)

hehe har du kørt imod en 1cylindret VR6 motor ????? de plejer jo nok at
kunne flytte sig

Mvh
Morten

Fra : phk

Dato : 01-01-05 21:46

> hehe har du kørt imod en 1cylindret VR6 motor ????? de plejer jo nok at
> kunne flytte sig

Der var 2 mand i den, - det var den eneste handicap. Men måske var jeg også
chaufføren overlegen ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars G

Dato : 01-01-05 22:20

phk wrote:
> En VR6 lyder sporty. Men hvad er der ved dem når de ikke kan køre fra en
> chipped turbodiesel på quartermilen? :)

Jeg kan ikke forstå de der diesel´er ikke snart vinder eks. på Le mans ?
Eller kan de kun ryge og lugte fælt af diesel os

\Lars G

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 22:50

> Jeg kan ikke forstå de der diesel´er ikke snart vinder eks. på Le mans ?
> Eller kan de kun ryge og lugte fælt af diesel os

Folk tror at hvis de lige giver deres diesel bil en chipboks så er det en
rally bil hehe ....
Underlig tendens..

Mvh
Morten

Fra : Olesen

Dato : 01-01-05 23:15

> Folk tror at hvis de lige giver deres diesel bil en chipboks så er det en
> rally bil hehe ....
> Underlig tendens..

Nu er rallye jo andet end grusveje...

Fra : phk

Dato : 02-01-05 10:28

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Folk tror at hvis de lige giver deres diesel bil en chipboks så er det en
> rally bil hehe ....
> Underlig tendens..

Kris Nissen vandt for nogle år siden en god placering i en chippet Golf III.
Jeg har ikke detaljer men der er sikkert en der kan finde nogen :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 10:37

> Kris Nissen vandt for nogle år siden en god placering i en chippet Golf
III.
> Jeg har ikke detaljer men der er sikkert en der kan finde nogen :)

Hver år til DHB er der en diesel klasse, og de biler står sq helt stille,
man kan dårligt se at de accelerere i forhold til benzinbilerne.. det er så
ynkeligt..

Mvh
Morten

Fra : phk

Dato : 02-01-05 11:25

> [...]
> man kan dårligt se at de accelerere i forhold til benzinbilerne.. det er

Har du nogensinde prøvet en diesel?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 11:43

> Har du nogensinde prøvet en diesel?

Ja så sent som i sidste uge, en spritny 307 SW 2.0 HDI med 136/320 hk/Nm og
6gears manuel gearkasse.. hvorfor ??

/Juel

Fra : phk

Dato : 02-01-05 14:16

> Ja så sent som i sidste uge, en spritny 307 SW 2.0 HDI med 136/320 hk/Nm
> og
> 6gears manuel gearkasse.. hvorfor ??

Fordi det undrer mig du har været ude i en diesel når du synes de er så
ynkelige.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 14:28

> Fordi det undrer mig du har været ude i en diesel når du synes de er så
> ynkelige.

nok mest fordi de kun trækker i et begrænset område, og man skal sidde og
flå i den lorte gearstang hele tiden..

Mvh
Morten

Fra : Kim

Dato : 02-01-05 14:41

> nok mest fordi de kun trækker i et begrænset område, og man skal sidde og
> flå i den lorte gearstang hele tiden..
>
> Mvh
> Morten

Det er jo lige netop det man ikke skal i en TDI, når man er i 5 gear
behøver man ikke geare ned for at komme frem., Men det kan da godt være ,man
skal bruge gearstangen mindre i en omdrejningsvilig Honda f.eks.
Kim

Fra : phk

Dato : 02-01-05 20:09

> Det er jo lige netop det man ikke skal i en TDI, når man er i 5 gear
> behøver man ikke geare ned for at komme frem., Men det kan da godt være
> ,man skal bruge gearstangen mindre i en omdrejningsvilig Honda f.eks.

Det skal man jo så netop ikke.

--
Per, Esbjerg

Fra : phk

Dato : 02-01-05 20:10

> nok mest fordi de kun trækker i et begrænset område, og man skal sidde og
> flå i den lorte gearstang hele tiden..

Hvorfor skal du det?

Har du en bil med automatgear siden du er irriteret over det?

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim

Dato : 02-01-05 12:45

> [...]
> man kan dårligt se at de accelerere i forhold til benzinbilerne.. det er

Hvad sammenligner du med?
Kan en 180 hk TDI ikke accelerere omtrent som en 180 hk. bencin 1,8T
eller er den ynkelig langsom i forhold til 1,8 T??
Mvh. Kim

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 12:55

> Hvad sammenligner du med?
> Kan en 180 hk TDI ikke accelerere omtrent som en 180 hk. bencin 1,8T
> eller er den ynkelig langsom i forhold til 1,8 T??

uden at vide det, vil jeg sige nej, nok mest pga gearskifte..
Men har som sagt ingen facts bag..

Mvh
Morten

Fra : Olesen

Dato : 01-01-05 21:57

> [...]

> "Hvornår mener I, at en motor er "sporty"..?

> For mig er "sporty" lig med kraftfuld (og ikke alt for tung) - alt det

Jeg syntes Polo'ens 1.1 ltr. motor var sporty.
Den trak pænt og reagerede prompte.
Den var medgørlig i astadig tempo, men
når den fik pisken, så blev lyden voksen
og den mindede overhovedet IKKE om
en motor på 1.1 liter. Den var som
et lille dyr, som pludselig blev arrig, og
så sku' man ikke ta' fejl..

Men igen, alt er relativt, men en
6 cylindret BMW 320i er imho
ikke særlig sporty længere, selvom
den har lyden...ja, den er næsten direkte
tarvelig i 1. gear, når man gir' den lidt gas.

Hjulene går ned i knæ (læs: skæv camber-vinkel)
motoren går i rødt felt i skridt hastighed osv...dêt
er da lamt.

Fra : KubikH

Dato : 01-01-05 23:49

> [...]
> og den mindede overhovedet IKKE om
> en motor på 1.1 liter. Den var som
> et lille dyr, som pludselig blev arrig, og

Hæ Hæ
I flere år glædede jeg mig hvergang den gamle 127´er skulle luftes.
Den blev i daglig tale kaldt "1/4Ferrarien"
Selv om man havde tævet den igennem i mere end et år, kunne den stadig
overraske en positivt.
Man kunne blive helt bange over så hurtig den kunne føles.
Tænk sig 45 heste!!
Savner den en gang imellem

Niels

Fra : Lars G

Dato : 01-01-05 22:05

Jan W. Nielsen wrote:
> Hej folkens
>
> Jeg vil gerne spørge de ærede skribenter om følgende:
>
> "Hvornår mener I, at en motor er "sporty"..?

Så du Top Gear 12-12-2004
http://gear.viper007bond.com/downloads.php?display=69

Mitsubishi Lancer Evo VIII FQ400

Den motor er jo bare helt vild !!!!!!

Men når en Fiat Stilo 1.6 kan køre fra den

Jeg mener jeg ikke det er en "sporty" motor

Men hvad med en Ferrari F430 ?

http://gear.viper007bond.com/downloads.php?display=68

Lyden er jo bare perfekt !!

Og den ser jo ud til at trække ok

Så ser det jo ud til at køreenskaberne er ok !!

\Lars G

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-01-05 22:20

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>"Hvornår mener I, at en motor er "sporty"..?

det er da et besynderligt spørgsmål ;)

lidt a'la pærer versus bananer

en sporty motor i en slap karosse dur ikke , som en slap motor i en
sporty karosse heller ikke dur

(med karosse mener godt opsat undervogn)

tingene skal imo være i harmoni med hinanden før man kan snakke om at
få en oplevelse ud af det

men motoren alene, må vel være noget der kan "levere varen" - levere
en god response, og være magtfuld, og istand til at ændre omdrejninger
hurtigt

karossen : styrer derhen hvor man ønsker, uden at have kedelige
overraskelser i baghåndne

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 23:02

> det er da et besynderligt spørgsmål ;)
> lidt a'la pærer versus bananer

Du er da noget fræk, at kalde spørgsmålet for besynderligt og pærer og
bananer - specielt før du sikrer dig, at du forstår, hvad der spørges om.
)

> en sporty motor i en slap karosse dur ikke , som en slap motor i en
> sporty karosse heller ikke dur.

Jeg spørger kun til, hvornår en motor er sporty.

> men motoren alene, må vel være noget der kan "levere varen" - levere
> en god response, og være magtfuld, og istand til at ændre omdrejninger
> hurtigt

Er det det samme som et godt moment at "any given time"..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-01-05 23:32

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Du er da noget fræk, at kalde spørgsmålet for besynderligt og pærer og
>bananer

Nejda ......

Jeg fortæller dig ganske hudløst ærligt at spørgsmålet forekommer mig
besynderligt - sådan lidt i stil med at sammenligne de føromtalte
frugter

Du er jo selv lidt inde på besynderligheden i spørgsmålet i dit
spørgsmål

citat :

[...]

/citat

> - specielt før du sikrer dig, at du forstår, hvad der spørges om.
>)

Nu ikke flere af de der spørgsmål, der kun kan besvares når man
forstår de ting der ikke er fortalt ;)

Jeg tør godt kalde en motor i sig selv sporty, men hvad vil man dog
kunne bruge det til, uden man har en hujende anelse om hvilken slags
karosse den bliver plantet i ?

En gemen Lotus 1600 motor, kan sgu være temmeligt sportslig, når den
ligger i dertil indrettede omgivelser, det samme kan Escort BDA
motoren , eller den go'e gamle Twin_cam satan - Men planter man de 2
sidstnævnte i en Granada karosse anno 1972 - så er det sportslige sgu'
gået fløjten - og det i den grad

Så nej - jeg mener ikke det er frækt, at stille parallelerne mellem
føromtalte frugter op

Du er jo selv lidt inde på det :

citat:

>eller er det nok, at den leverer den power,
>der skal til, for at bilen har nogle ordentlige præstationer..?

motoren gør det ikke alene - bilen skal også leve op til det - eller
for den sags skyld , er en hamrende god motor til en MC plantet i et
udueligt stel, der flekser, så snart man vrider øret på den, ødelægger
omgivelserne hurtigt det sportslige indtryk

Nu har jeg ikke ZX10'eren længere - men hvis du kender følelsen af at
vride øret, og håbe røvhullet kan indhente dig inden det er for sent
at sy det fast, så har du noget, hvor man med rette kan påstå
oplevelsen er ret så sportslig (hmmm... vel også lidt uhyggelig!)

Du kan have en knusende god karosse - Focus , eller om muligt Focus 2
- de kan begge levere varen, men motoren halter agterud

en BDa motor i en Focus karosse - kunne jeg tro er sjov, og såmænd
også ret sporty

>Jeg spørger kun til, hvornår en motor er sporty.

det ved jeg du gjorde.

Jeg har en maskine liggende (i et motorrum) der er ret så sporty,
desværre er karossen ikke 2 potter værd, maskinen er tunet op, har
lettet svinghjul, solige gasværker og alt det andet frække, så den
dag, jeg kaster den i en god karosse, så har jeg noget rigtigt sjovt

den tør jeg da godt kalde sporty, men jeg kan jo ikke rigtigt bruge
det til noget

>Er det det samme som et godt moment at "any given time"..?

ikke i min bog - hvis motoren hurtigt kan ændre sit omdrejningstal -
altså er livlig på responsen, kan den nok også humme sig derhen hvor
det sner ;)

Hvis ikke den altså sidder i en gumpetung karosse.

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 23:49

> Jeg fortæller dig ganske hudløst ærligt at spørgsmålet forekommer mig
> besynderligt - sådan lidt i stil med at sammenligne de føromtalte
> frugter

Fro det første har det da intet med frugter at gøre - og der er heller ikke
sammenligningsproblemer som der antydes med talemåden.

For det andet tager mit spørgsmål udgangspunkt i en bekrivelse ("sporty"),
der konstant trækkes frem om netop motorer - i snakken om beznzin kontra
diesel.

Derfor er mit spørgsmål ikke besynderligt, IMO.

> Jeg har en maskine liggende (i et motorrum) der er ret så sporty,

Hvad er det, der gør dem sporty..? (som tidligere spurgt.)

> ikke i min bog - hvis motoren hurtigt kan ændre sit omdrejningstal -
> altså er livlig på responsen, kan den nok også humme sig derhen hvor
> det sner ;)

Er det ikke det samme som moment - og hvis ikke - hvad vil du så mene er
forskellen på at kunne ændrer omdrejningtal hurtigt og så moment..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-01-05 00:07

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Derfor er mit spørgsmål ikke besynderligt, IMO.

intet af det du skriver , ændrer på at jeg synes spørgsmålet er lidt
spøjst, da det ikke kan stå alene.

>Hvad er det, der gør dem sporty..? (som tidligere spurgt.)

som jeg blandt andet beskrev, havde den lettet svinghjul, og en del
andre sager, der gør at den er hurtig til at reagere på gassen, og kan
levere en god oplevelse (i rette omgivelser)

Men - igen - Omgivelserne betyder i min bog, temmeligt meget for om
motoren kan få lov til at udfolde sig, altså føles sporty

>Er det ikke det samme som moment - og hvis ikke - hvad vil du så mene er
>forskellen på at kunne ændrer omdrejningtal hurtigt og så moment..?

Nej - der har intet med hverken moment, eller hestekræfter at gøre,
disse ting er jo ret stationære målinger, og siger i sig selv ikke
noget om hvor hurtigt en motor f.eks kan ændre sine omdrejninger

så er vi ovre i noget inerti noget

tag en motor med et tungt svinghjul kontra en med et let - de kan måle
det samme, uden man deraf kan drage nogle konklusioner

bevares, der skal mindre moment til at dreje et let svinghjul, men når
først det drejer............

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 00:40

> intet af det du skriver , ændrer på at jeg synes spørgsmålet er lidt
> spøjst, da det ikke kan stå alene.

Det er så din holdning - med tryk på holding - spørgsmålet i sig selv giver
helt og aldeles mening, som det er formuleret.

> Men - igen - Omgivelserne betyder i min bog, temmeligt meget for om
> motoren kan få lov til at udfolde sig, altså føles sporty.

Men det er vel noget ved motoren i sig selv, der er "sporty"..? (Men det
kommer vi til senere, kan jeg se..)

> Nej - der har intet med hverken moment, eller hestekræfter at gøre,
> disse ting er jo ret stationære målinger, og siger i sig selv ikke
> noget om hvor hurtigt en motor f.eks kan ændre sine omdrejninger

Altså - når der er belstning på en motor - og det er der jo som regel når
den ligger i en bil, vil du så hævde, at drejningsmoment ikke har noget at
gøre med at ændre omdrejningstallet på motoren..?

Eller skal jeg forstå dig således, at "sporty" KUN er noget med at kunne
ændre omdrejningstal hurtigt, når du holder i lyskrydset med foden på
koblingen..?

(Så er det sgu da meget sjovt i hvert fald... he-he..Vru,m-vrum..)

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-01-05 10:53

> [...]

>den ligger i en bil, vil du så hævde, at drejningsmoment ikke har noget at
>gøre med at ændre omdrejningstallet på motoren..?

drejningsmomentet fortæller kun at motoren yder så og så meget lige
nu, ikke hvad den kan yde om 1 sekund

et stor moment, kan en elefant også levere, men kalde den sportslig ?

masset af kræfter har den også - men kade den sportslig ?

Jaguaren derimod har måske mindre af begge dele, men kan levere dem på
en eksplosiv måde - altså det der måske kan sammenlignes med en god
response

(nåehh ja - vægten på tingene spiller også ind, som i en Lotus7,
versus den tidligere nævnte fuldfede Granada anno 1972

>Eller skal jeg forstå dig således, at "sporty" KUN er noget med at kunne
>ændre omdrejningstal hurtigt, når du holder i lyskrydset med foden på
>koblingen..?

Overhovedet ikke ;)

Der er en del andre faktorer der indgår, før man (imo) kan kalde en
motor sporty

nogle kalder en turboladet motor sportslig, blot fordi den kan levere
en masse kræfter - men hvis de først kommer pludseligt og måske
uventet, er det i mine øjne ikke sportsligt.
På det punkt er turbo'erne dælme blevet bedre (mindre ketchup effekt)

(dieslerne falder så her gennem, da de rammer muren, på en træls måde
;)

<< satans : jeg havde ellers prøvet at holde bensin versus diesel ude
af tråden >>

Hvis tingene er afpasset, så kræfterne følger speederen, er vi ved at
være der, forudsat de andre ting passer til.

>(Så er det sgu da meget sjovt i hvert fald... he-he..Vru,m-vrum..)

det er jo børnenes version ;) - indtil lortet går i stå, når man
smider koblingen og motoren går i stå med et suk.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 15:40

> drejningsmomentet fortæller kun at motoren yder så og så meget lige
> nu, ikke hvad den kan yde om 1 sekund

Er drejningsmomentet ikke et udtryk for med hvilken kraft motoren kan hæve
omdrejningstallet ved en given belastning..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-01-05 17:27

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Er drejningsmomentet ikke et udtryk for med hvilken kraft motoren kan hæve
>omdrejningstallet ved en given belastning..?

Nej

Drejningsmomentet er et tal for den kraft motoren påvirker akslen med

lidt ascii art :

moment

\/
_________________________/\
\/

pinden er 1 meter aksel

siger vi du har et moment på 300NM (newtonMeter) betyder det
at akslen påvirkes med et tryk på 300Newton

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 18:18

> siger vi du har et moment på 300NM (newtonMeter) betyder det
> at akslen påvirkes med et tryk på 300Newton

Og hvad betyder det mon, når akslen påvirkes med et stort moment - i forhold
til når akslen påvikes med et lille moment..?

(vi forudsætter her ,at der er modtand på akslen - ganske som der er på
hjulet på en bil)

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-01-05 19:07

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Og hvad betyder det mon, når akslen påvirkes med et stort moment - i forhold
>til når akslen påvikes med et lille moment..?

det er vist længe siden du har cyklet ? ;)

>(vi forudsætter her ,at der er modtand på akslen - ganske som der er på
>hjulet på en bil)

den behøver ikke ændre si nomdrejningshastighed af den grund

igen - det er et stationært mål - en bil der f.eks kører x-antal
km/t, hvor motorer yder dette eller hint moment - kan jo fint blive
ved med at køre med den samme hastighed

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 19:49

> den behøver ikke ændre si nomdrejningshastighed af den grund

Betyder det, at der ikke er sammenhæng, mellem hvor stort et moment motoren
lægger, og på hvor hurtigt bilen kan accelerere fra en hastighed til en
anden..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-01-05 20:59

jan@fedtegreven.dk wrote:

> moment
> |

> \/
> _________________________/\
> \/
>
> pinden er 1 meter aksel

Hvis vi to så sætter os i hver ende af en vippe, er det så din
eller min ende der er mest "sporty"??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 21:05

> Hvis vi to så sætter os i hver ende af en vippe, er det så din
> eller min ende der er mest "sporty"??

Det hele ville være lettere at afgøre hvis det JLo eller Britneys ende

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-01-05 21:22

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Hvis vi to så sætter os i hver ende af en vippe, er det så din
>eller min ende der er mest "sporty"??

Nu har *jeg* jo slanket mig en hel del - såehhh deet....

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-01-05 05:40

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Nu har *jeg* jo slanket mig en hel del - såehhh deet....

Aj, hvor usportsligt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-01-05 01:14

> [...]
> koblingen..?
>
> (Så er det sgu da meget sjovt i hvert fald... he-he..Vru,m-vrum..)

Ifølge målingerne på www.bilnorge.no bruger en Seat Leon 1,9 TDi Cupra 150
hk 9,0 sek. i topgear på at nå fra 70-100 km/t, og en Opel Corsa 1,2 75 hk
bruger 13,0 sek. i samme disciplin. Det svare til (ud fra gearingen i
topgear) at Leon går fra 1326 til 1894 omd. og Corsa fra 2201 til 3145 omd.
eller at Leon øger med 568 omd. på 9,0 sek. og Corsa med 944 omd. på 13,0
sek. Så Leon er i stand til at øge med 63,11 omd./sek. og Corsa med 72,62
omd./sek. under belastning i topgear, eller Corsa er stand til at øge
omdrejningerne med ca. 15% mere pr. sek. end Leon under den givne
belastning.

Med venlig hilsen Kim

Fra : phk

Dato : 03-01-05 07:18

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omd./sek. under belastning i topgear, eller Corsa er stand til at øge
> omdrejningerne med ca. 15% mere pr. sek. end Leon under den givne

Husk lige at tage forbehold for vægten.

Hvordan ser beregningerne ud hvis man foretager testen i det højeste mulige
gear?

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Fabritius

Dato : 03-01-05 09:01

> Husk lige at tage forbehold for vægten.

Jeg tror nu nok at Leon'ens ekstra krafter kompenserer mere end rigeligt for
den ekstra vægt. :)

> Hvordan ser beregningerne ud hvis man foretager testen i det højeste
mulige
> gear?

Det tror jeg allerede det er, når Kim skriver "topgear". Jeg har dog stadig
svært ved at se hvorfor det er så slemt at skifte et gear eller to ned, når
man vil flytte sig i et anstændigt tempo.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-01-05 10:08

> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> Husk lige at tage forbehold for vægten.

Det har jeg nu ikke gjort, men Leon har ud fra testvægten som er med fører
9,17 kg/hk og 4,3 kg/Nm mens Corsa har 13,47 kg/hk og 9,18 kg/Nm.

> Hvordan ser beregningerne ud hvis man foretager testen i det højeste
mulige
> gear?
>

> --
> Per, Esbjerg

Det er som Claus også skriver i topgear.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 10:25

> Ifølge målingerne på www.bilnorge.no bruger en Seat Leon 1,9 TDi Cupra 150
> hk 9,0 sek. i topgear på at nå fra 70-100 km/t, og en Opel Corsa 1,2 75 hk
> bruger 13,0 sek. i samme disciplin.

Dette skyldes, at flere af TDi´erne kører med overgear, der efter manges
mening ikke er beregnet til hastigheder under 100 km/t - alternativt blot en
ekstremt høj gearing.

Dermed giver den konkrete sammenligning ikke megen mening, IMO. Man kvæler
simpelthen TDI´eren i et omdrjningstal, der nærmer sig tomgang.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-01-05 14:46

> [...]
>
> Dermed giver den konkrete sammenligning ikke megen mening, IMO. Man kvæler
> simpelthen TDI´eren i et omdrjningstal, der nærmer sig tomgang.

Nu er det ikke tiderne der er interessante men derimod det jeg svarede på,
ud fra dit indlæg.

[...]

Det virker (eller virkede) som om overbevisningen er (eller var) at en
hårdtpumpet diesel bedre evner at øge omdrejningerne med belastning på
motoren, og at den efter den målestok så er mere "sporty" end en benzinmotor
men som de fremgår er det ikke tilfældet. Det er muligt at det er højt gear
og lav hastighed/omdrejninger, men det er jo tilfældet for begge biler selv
om Corsa ikke har mere end 5 gear. En Civic Type-R som nok heller ikke er i
sit rette element ved den hastighed, er i stand til at øge med 100,75
omd./sek. fra 70-100 km/t i topgear (6 gear).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 15:23

> [...]
> motoren, og at den efter den målestok så er mere "sporty" end en
benzinmotor
> men som de fremgår er det ikke tilfældet.

Det kommer da an på, om udgangspunktet ligger hvor motoren er kvalt ned i
tomgang - eller misforstår jeg dig..?

> Det er muligt at det er højt gear
> og lav hastighed/omdrejninger, men det er jo tilfældet for begge biler
selv
> om Corsa ikke har mere end 5 gear.

Flere af TDi´erne kører med 55 eller 60 km/t ved 1.000 o/min - hvorfor de
kvæles fuldstændig, hvis udgangspunktet kun er 70 km/t, og man samtidig
vælger et overdrive, der kun er til hurtig motorvejskørsel.
Udgangshastigheden er efter min mening malplaceret.

Normal kørsel ligger vel et sted fra en 18-1900 o/min og opefter, vil jeg
mene, og det er i dette felt, at TDi´eren kan trække omdrejninger på grund
af sit kolossale moment - og at den lille sugebenzin med måske høj topeffekt
ikke kan - på grund af sit lille moment.

Set i dette lys er TDi´eren sporligt - med mine briller - eller skulle man
sige kraftfuld.

> En Civic Type-R som nok heller ikke er i
> sit rette element ved den hastighed, er i stand til at øge med 100,75
> omd./sek. fra 70-100 km/t i topgear (6 gear).

En Type-R er meget lavgearet og kører kun 32 km/t ved 1000 o/min i topgear.
Derfor bliver den ikke kvalt i tomgang med den nævnte udgangshastighed. Når
TDi´eren kører i tomgang, hvis den da overhovedet kan køre med de lave
omdrejninger, så snurer Type-R´eren allerede med 2500 o/min.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-01-05 15:47

> [...]
> ikke kan - på grund af sit lille moment.
>
> Set i dette lys er TDi´eren sporligt - med mine briller - eller skulle man

Jeg tror at kraftfuld er det rigtige udtryk, for det er jo momentet der
tillader den høje gearing og resultatet i kolde tal fejler skam sjældent
noget fra 70-100 i topgear. Var den gearet lavere ville den sikkert være i
stand til at vinde flere omd./sek. uden det nødvendigvis ville være til gavn
for tiden den skal bruge 70-100, men brændstoføkonomi og tophastighed ville
lide under det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mogens

Dato : 03-01-05 17:59

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Dermed giver den konkrete sammenligning ikke megen mening, IMO. Man kvæler
> simpelthen TDI´eren i et omdrjningstal, der nærmer sig tomgang.

Men i alle dine andre sammenligninger med acceleration på motorvejen
i højt gear - hvor TDI'en "vinder" - er det helt okay. Dobbelt moral, IMO.

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 19:23

> Men i alle dine andre sammenligninger med acceleration på motorvejen
> i højt gear - hvor TDI'en "vinder" - er det helt okay. Dobbelt moral, IMO.

Vor Herre bevare os, mand.

Tomgang - hold da kæft - hvor er vi henne..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 03-01-05 19:31

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Vor Herre bevare os, mand.
> Tomgang - hold da kæft - hvor er vi henne..?

Af sporet

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 19:46

> Af sporet

Enig dér..

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-05 11:05

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Af sporet

Nu vi er ude af det spor vil jeg da lige indskyde at 70-100 km/t er den
mellemacceleration der er mest interessant med det kørselsmønster jeg har,
sikkert også for mange andre.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 16:31

> Nu vi er ude af det spor vil jeg da lige indskyde at 70-100 km/t er den
> mellemacceleration der er mest interessant med det kørselsmønster jeg har,
> sikkert også for mange andre.

Jep - men der kører man jo ikke i sjette gear i den pågældende bil...

Hvis man havde en bil, der havde 8 gear, og som kunne kører 350 km/t, ville
man jo heller ikke måle dens accelerationsevne fra 70-100 km/t i ottende
gear - bare sådan for at udstille min pointe.

Personligt kører jeg meget mellem måske 1800 o/min og 4000 o/min - og så
vælger jeg et gear, der passer. Mon ikke de fleste gør det..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-05 18:32

> Jep - men der kører man jo ikke i sjette gear i den pågældende bil...

Jeg ville nok, for ofte kommer jo op til en som ikke holder den normale
landevejshastighed mens man selv er i topgear. Hvis bilen/motoren,
geografien og/eller trafiktætheden i modsat retning ikke tillader at højeste
gear bliver brugt, ja så må man et eller flere gear ned uanset hvilket
brændstof der driver kareten.

> [...]
> man jo heller ikke måle dens accelerationsevne fra 70-100 km/t i ottende
> gear - bare sådan for at udstille min pointe.

Hvis det var muligt og uden tegn fra motoren på at man beder om for meget,
så ville jeg gøre det.

> Personligt kører jeg meget mellem måske 1800 o/min og 4000 o/min - og så
> vælger jeg et gear, der passer. Mon ikke de fleste gør det..?

Også jeg (hvis det gælder bil), og overhaler også i 5 gear fra 70 km/t hvis
omstændighederne tillader det.
> --
> / Jan W Nielsen

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 18:41

> Også jeg (hvis det gælder bil), og overhaler også i 5 gear fra 70 km/t
hvis
> omstændighederne tillader det.

Det gør jeg også - men ikke i biler med overgear - herunder min egen
benzinbil. Den har et gear, der i virkeligheden ikke er meget værd ved
"normal" hastighed.

/Jan W Nielsen
Vectra 2.0i sugebenzin (hastighed ved 1000 o/min i topgear: 42,5 km/t)
TDi - power når du træder på speederen

Fra : \(USA\) Brian Mark M~

Dato : 02-01-05 01:21

> [...]
af
> sagen.
>
> For mig er "sporty" lig med kraftfuld (og ikke alt for tung) - alt det

En sporty motor er en motor der er udviklet i motorsportens verden og derpA
lagt i en gadebil. sAdan som Mercedes 2.5-16v der lA i deres begrAndsede
EVO-version af w201'eren. Er der forresten ikke noget om at for at detage i
en bestemt klasse med en bil, skal der vAre produceret x-antal gadebiler af
samme model?

Mvh.
B. Madsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-01-05 16:40

"Jan W. Nielsen" wrote:

> For mit eget vedkommende er jeg ikke engang sikker på, at jeg vil hæfte
> betegnelsen "sporty" på en motor overhovedet. En bil kan være det - men en
> motor.. Hmmm...

Herligt spørgsmål, her er mit bud:

Jeg mener at en motor er sporty hvis du føler dig som Colin McRae
når du drejer nøglen. Du sidder og griner smøret fordi du kan høre
at det er en "ballademotor" der ligger under hjelmen. For nogle
vil det være en stor V8'er, for andre en hidsig "vrælemaskine" der
ræser op og ned i omdrejninger og knalder med udstødningen når
gassen slippes. Det sporty ligger altså ikke i hvor mange heste
motoren har eller hvilken teknologi der ligger bag, men i måden
motoren får dig til at føle dig.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 17:02

> Herligt spørgsmål, her er mit bud:

Ja, det kunnej eg forestille mig, du syntes - du er jo et filosofisk gemyt.
Faktisk undrede jeg mig over, at du ikke var på banen før nu..

> [...]
> gassen slippes. Det sporty ligger altså ikke i hvor mange heste
> motoren har eller hvilken teknologi der ligger bag, men i måden

God og præcis beskrivelse

Hele meningen med tråden var at skabe noget bevidsthed om, hvad det egentlig
er, vi mener, når vi nævner begrebet sportslig hele tiden.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 02-01-05 17:12

> God og præcis beskrivelse

Og det er jo dét, "alle" anker over, er problemet
med en diesel. Den indeholder ikke elementerne, li-
gesom arbejdsområdet er for smalt.

Inkl. motorjournalister kva mit link, forleden...
www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=509
"...så Cupraen havde været en herlig legekammerat,
hvis bare den havde haft en snurrevillig sportsmaskine
for enden af speederkablet. For eksempel benzin-
modellens dejlige 2,8-liters V6 på 204 hk"

"Men det solide diesel-moment passer altså bedre i
en familiebil end i en hardcore-GTI, og Leon Cupra
TDI føles bare ikke sporty. De 150 hk indfinder sig
allerede ved 4.000 omdrejninger, så du reelt kun har
lidt over 2.000 omdrejninger at lege med, og det er
for smalt et arbejdsområde, hvis det skal være sjovt
på en snoet landevej"

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 17:29

> Og det er jo dét, "alle" anker over, er problemet
> med en diesel. Den indeholder ikke elementerne, li-
> gesom arbejdsområdet er for smalt.

Alle og alle..

Det ser ud til, at der er endnu flere, der synes, det er fedt med en bil,
der rykker, når du træder på speederen..

(Det burde DU jo vide, med den maskine, du selv kører rundt med.)

Jeg synes også selv, det er fedt, når en maskine har et langt og fedt
omdrejningsregister, og man hører, at den kan spille to eller tre melodier
efterhånden som den tager omdrejningerne.

For eksempel R32´eren, der lyder som en mild V6 ved lave omdrejninger, for
så at få den der metalliske ferrari-agtige klang lidt længere oppe og
endelig slutte af med den hidsige V6-lyd igen længst oppe... eller en
motorcykel, som jeg engang havde, der ændrede lyd fra gal til splittergal,
når nålen røg over 8.000 o/min.

Jeg elsker det også selv...

Det er bare rart at kunne skelne snot og skæg, når man snakker om tingene -
og BÅDE benzineren og TDi´eren har fordele - og TDi´erens fordele er skam
ikke kun accelrationer i topgear, som det er påvist ved både tal og tekst.

Det er al acceleration, der ikke foregår omkring red-line, og det er trods
alt den mindste

Med andre ord - en alm sugebenziner skal have temmelig mange flere hypper
end TDi´eren for ikke falde ud som møg-sløw.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-01-05 21:19

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Ja, det kunnej eg forestille mig, du syntes - du er jo et filosofisk gemyt.
> Faktisk undrede jeg mig over, at du ikke var på banen før nu..

Der var lige noget nytårshærværk der skulle overstås, bilruder der
skulle smadres, vasketøj der skulle brændes af og den slags..
Eller også har jeg bare ikke lige haft tid..

> Hele meningen med tråden var at skabe noget bevidsthed om, hvad det egentlig
> er, vi mener, når vi nævner begrebet sportslig hele tiden.

Oh.

--
Hygge..
Thomas

Fra : phk

Dato : 02-01-05 20:13

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> "Hvornår mener I, at en motor er "sporty"..?

Det er den når man tager en TDI, chipper den og laver en accelleration hvor
man går op til omkring 3.500 omdrejninger. Dér føler man man har en sporty
motor uden mislyde (f.eks. indsugningsstøj eller udstødningsstøj) som
virkelig kan finde ud af at komme fremad.

Been there, done that ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 20:17

> [...]
> sporty motor uden mislyde (f.eks. indsugningsstøj eller udstødningsstøj)
> som virkelig kan finde ud af at komme fremad.

Det er ulovligt at chiptune biler

--
Tom

Fra : phk

Dato : 02-01-05 20:47

> Det er ulovligt at chiptune biler

Det er garanteret heller ikke lovligt at forurene havnen, Tom ;)

--
Per, Esbjerg