Test af generator?
Fra : Klaus G.

Dato : 28-12-04 17:06

Hej.

Jeg har hørt at hvis man skal teste en generator, så skal man få gang i
bilen, og så pille minus fra batteriet, kan bilen stadig stå i tomgang, så
virker generatoren. Men han var ikke sikker på at det virkede på "nyere"
biler pga. styringer, osv.. Han har kun prøvet det på en gammel bil med
karburator nemlig...

Nogen der kan gøre mig klogere på dette emne? Evt. sige hvordan man bedst
tester sin generator? Jeg har selv testet min på følgene måde nemlig:

I med et fladt batteri. Starte ved hjælp med strøm fra en anden bil. Så
tænde alt hvad der kan æde strøm, og så måle på batteriet. Den viste så
14.34v. Er jeg helt galt på den? Kræver jo man har et voltmeter. Derfor jeg
spørger til den anden metode, den kræver ikke andet end lidt normalt værktøj
jo :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Olesen

Dato : 28-12-04 17:19

> Hej.
>
> Jeg har hørt at hvis man skal teste en generator, så skal man få gang i

Jeg har en nem metode.

1) Hyler generatoren IKKE og lyser ladelampen IKKE,
så virker den..

2) se 1...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-12-04 17:29

> Jeg har hørt at hvis man skal teste en generator, så skal man få gang i
> bilen, og så pille minus fra batteriet,

GØR DET IKKE, Det er rygter af værste slags, du smadre spændingsregulator og
alt med elektronik!!!! .(((
I min GDS-bibel er anvisningen: Nå du starter, hvis spændingen synker men
>8V., er batt. OK og fuldt opladet. Med 3000omdr. og tændt fjernlys skal
spænding være 13,8-14.3V.

Kræver jo man har et voltmeter. Derfor jeg
> spørger til den anden metode, den kræver ikke andet end lidt normalt
> værktøj
> jo :)

Det er "normalt" værktøj idag , et multi-instrument til ~100,- kan oxo
bruges til at finde afbrudte,dårlige forbindelser,varmetråde,stik,sikringer
etc.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 17:50

> [...]
> virker generatoren. Men han var ikke sikker på at det virkede på "nyere"
> biler pga. styringer, osv.. Han har kun prøvet det på en gammel bil med

Du må ikke lytte til det du har "hørt"

> Nogen der kan gøre mig klogere på dette emne? Evt. sige hvordan man bedst
> tester sin generator? Jeg har selv testet min på følgene måde nemlig:

Et Multimeter er BEDSTE værktøj til at fejlfinde når vi taler om strøm.

> I med et fladt batteri. Starte ved hjælp med strøm fra en anden bil. Så
> tænde alt hvad der kan æde strøm, og så måle på batteriet. Den viste så
> 14.34v. Er jeg helt galt på den? Kræver jo man har et voltmeter.

Det lyder rigtigt og med 14.3V så fejler din generator intet. Det må være
batteriet der ikke kan mere.

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-12-04 23:18

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev

> Jeg har hørt at hvis man skal teste en generator, så skal man få gang i
> bilen, og så pille minus fra batteriet, kan bilen stadig stå i tomgang, så
> virker generatoren

Dont do it!

> Nogen der kan gøre mig klogere på dette emne? Evt. sige hvordan man bedst
> tester sin generator?

Man kan normalt se på nærlyset når generatoren begynder at lave strøm.

Mvh. Uffe Ravn