C-max - erfaringer efter 15.000 km
Fra : Peter Nielsen

Dato : 24-12-04 11:12

Hej.

Så har jeg "trillet" 15.000 i min C-max TDCi (2.0) og vil nu dele ud af min
erfaring med bilen.

Udover, at der var én der bankede op bag i mig, da den var 5 dage gammel,
har der ikke været nogle problemer. Den kører som en drøm og ligner en, der
skal reklamere i en tandpastareklame, hver gang jeg sætter mig ind i den.

Forbrugsmæssigt er jeg meget tilfreds. Jeg har læst mange forskellige
holdninger omkring HDi motorerne og deres lave forbrug. Til dem, der måske
undrer sig over jeg skriver HDi, så skyldes det, at motoren i C-max'en er
udviklet af Peugeot. Om Ford så har lavet nogle mindre modifikationer ved
jeg ikke. Hvis der er nogen der ved det, vil jeg gerne høre lidt om det.

Tilbage til økonomien - jeg mener, at Ford har opgivet den til at køre 17,2
km/l ved blandet kørsel. Når jeg kører noget der kunne minde om blandet
kørsel, så går den 17-18 km/l. Det er dog ikke så tit, jeg kan holde mig
selv i skindet til altid at køre så pænt. Som det legebarn jeg nu engang er,
så skal den selvfølgelig have lov til at bruge det moment, den nu engang har
og derfor ligger mit forbrug for tiden på mellem 15-16 km/l. Men det er med
140 på motorvej og en del kraftige mellemaccellerationer.

Jeg har kørt lange ture på motorvej med 130 og fartpilot slået til....og der
kører jeg 16-17 km/l. Sænker jeg hastigheden til 110 er det i stedet 18-19
km/l.

Kører jeg derimod mange småture og bykørsel, så går den derimod helt gal. Så
hedder forbruget 12-13 km/l. Hvis jeg skal have den til at gå længere på
literen ved især bykørsel, så vil det kræve, at jeg accellerer meeeeeget
langsomt fra stilstand....og så er jeg til gene for de bagvedkørende, da jeg
pludselig ikke følger trafikken mere (dvs jeg får lavet et stort hul til de
forankørende, hvilket jeg selv finder irriterende, når trafikken er tæt). Så
derfor vælger jeg den lidt mere uøkonomiske køremåde, når jeg endelig kører
i byerne.

Men alt i alt, så er min konklusion indtil videre, at får bilen bare lov til
at trille normalt på lande- og motorvejene, så er økonomien ganske god. Får
den lov til at bestille noget, jamen så er det klart at økonomien ikke
holder til det der er opgivet fra fabrikken.

Venlig hilsen og rigtig god jul til jer alle (og jeres biler).
Peter (C-Max 2.0 TDCi)

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 11:37

> [...]
> der
> kører jeg 16-17 km/l. Sænker jeg hastigheden til 110 er det i stedet 18-19

Ja det er slet ikke så tosset det Peugeot har lavet

Synes det går rimelig ned ad bakke for Ford. De har trukket sig fra det
meste motorsport, de har solgt Cosworth-divisionen, de laver kun halvdelen
af deres motorer selv, de mister markedsandele til japanerne og koreanerne
og det hele siden den nye direktion er trådt til

--
Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-12-04 01:31

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev >

> Ja det er slet ikke så tosset det Peugeot har lavet

Det er Peugeot, Citroen og Ford der sammen har feset 7 mia. kroner af på at
lave de to dieselmotorer.
http://www.citroen.dk/nyhedsinfo.asp?tid=3391&mid=3100 Godt nok mange
penge, men de er s.s. givet godt ud!

Jeg er også ved at have slidt nulstillingsknappen op for at følge forbruget.
Selv med utilkørt motor, kan jeg (efter visningen) holde 20 km/l ved 90 i 5.
gear/vindstille. Men man ser let, at modvind, våde veje, og for høj fart og
accelerationer bringer den op på et meget større forbrug. Omvendt kørte jeg
i god medvind i 6. gear og 100 km/t over 23 km/l. Endvidere har jeg en
fornemmelse for, at fartpiloten er dygtigere til at spare end undertegnede.

Man sparer også lidt ved at være bevidst overfor anvendelsen af oliefyret og
måske også airconditionen. Ved dog ikke hvad denne kunne tænkes at betyde?
Men lige nu har jeg det sådan, at det (indimellem) må koste det det vil, for
det er en fornøjelse at fodre det gode moment med nogen gear i hurtig
rækkefølge....det kan godt få en 'chiptunet taxa' til at blive lidt ked af
det
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Nielsen

Dato : 27-12-04 19:42

-snip -

> Endvidere har jeg en
> fornemmelse for, at fartpiloten er dygtigere til at spare end
> undertegnede.

Det er samme fornemmelse jeg har. Det er simpelthen for svært ikke at give
den noget "havre", når det er mig selv, der har foden på speederen.

> Man sparer også lidt ved at være bevidst overfor anvendelsen af oliefyret
> og
> måske også airconditionen. Ved dog ikke hvad denne kunne tænkes at betyde?

Jeg har endnu ikke prøvet at køre uden klima / aircon. Jeg kunne osse godt
lide at vide, om der er noget at spare der? Bilen har klima, men der er en
aircon knap. Er det så aircon eller er det klimaanlægget der bruger lidt
ekstra brændstof?

Mvh
Peter (C-max 2.0 Tdci)

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-04 19:48

> [...]
> aircon knap. Er det så aircon eller er det klimaanlægget der bruger lidt

Jeg kan ikke se nogen forandring i BENZINøkonomien på min mondeo 1.8 med AC
til eller frakoblet, hverken i mit eget regnskab eller på tripcomputeren.
Men når der skal accellereres kan man godt mærke hvis AC er tilkoblet, at
det det tager noget.

--
Tom

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-12-04 00:02

On Mon, 27 Dec 2004 19:48:04 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Men når der skal accellereres kan man godt mærke hvis AC er tilkoblet, (...)

Er det en kombination, der går i den bil? Jeg troede, at det var enten
eller...

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 00:35

> Er det en kombination, der går i den bil? Jeg troede, at det var enten
> eller...

Hvis det var enten eller, så kunne man ikke mærke det. Ved FULD gas så
bliver AC automatisk frakoblet

--
Tom

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-12-04 16:00

> [...]
> AC til eller frakoblet, hverken i mit eget regnskab eller på
> tripcomputeren. Men når der skal accellereres kan man godt mærke hvis AC

Den gamle Focus 1.8 Tdci, jeg havde, kunne jeg godt mærke, når jeg slog AC
til ved jævn hastighed. Men jeg syn's nu ikke jeg kan mærke noget i
C-max'en, når jeg slår AC til/fra. Måske har jeg ikke kørt jævnt nok

Mvh
Peter (C-max 2.0 Tdci)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-01-05 12:36

"Tom" <tom_(har du fået GPS
> [...]
AC
> til eller frakoblet, hverken i mit eget regnskab eller på tripcomputeren.

Jeg var lige på en længere 'sightseeingtur' med hastigheder på mellem 60 og
90 med svage accelerationer. Der var ingen besvær med at holde 21 km/l
selvom AC var tændt, så vi er nok ude i marginalerne. Den tager nok ikke ret
meget.

> Men når der skal accellereres kan man godt mærke hvis AC er tilkoblet, at
> det det tager noget.

Det er nok den her psykiske magt der er over os mennesker, når vi tror en
bestemt ting. Jeg lå engang en uge på sygehus og kunne mærke det søm, der
var anbragt i min tommelfinger. Meget tydeligt, indtil jeg fik at vide, at
den blot var lagt i gips og ikke andet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 14:27

> [...]
> 90 med svage accelerationer. Der var ingen besvær med at holde 21 km/l
> selvom AC var tændt, så vi er nok ude i marginalerne. Den tager nok ikke

Jeg har ikke selv diesel, så det at der pludselig er "nogle" diesel'er som
kan køre over 20 Km/l kan jeg hverken sige for eller imod. De tal jeg skrev
med at mange ikke kan nå over 20 Km/l grunder ene og alene i det som andre
her i gruppen er kommet med.

--
Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-01-05 15:52

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev> Jeg har ikke selv diesel,
> [...]
skrev
> med at mange ikke kan nå over 20 Km/l grunder ene og alene i det som andre

Det var ikke for at mane noget i jorden, blot at AC tilkoblet vanskeligt kan
ses i forbruget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 16:00

> [...]
> skrev
>
> Det var ikke for at mane noget i jorden, blot at AC tilkoblet vanskeligt

Ok, det er vi helt enige om

--
Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-12-04 23:21

"Peter Nielsen" <psnfm@privat.dk> skrev
> [...]
> aircon knap. Er det så aircon eller er det klimaanlægget der bruger lidt

Når man slukker med AC-knappen fortsætter anlægget med at holde temperaturen
konstant som ellers. Men 'køleskabet' som trækkes fysisk af motoren er slået
fra (man kan faktisk høre en lyd forsvinde). Var det sommer ville man så
bemærke, at der ikke køles mere, og nu om vinteren vil man så bemærke at
duggen lettere sætter sig indvendigt (køleskabet laver tør luft, varmen øges
så slutvarmen er den samme). Husk det s k a l køre af og til, og det skal
oliefyret også (om sommeren).

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-12-04 15:57

> [...]
> øges
> så slutvarmen er den samme). Husk det s k a l køre af og til, og det

Så er det rigtigt forstået, at det er AC'en, der øger brændstofforbruget?

Hvordan kan jeg få fyret til at køre om sommeren? Det jeg har er automatisk
(det er kun en motorvarmer) og tænder sig selv ved temp under +5 grader og
først i det øjeblik jeg tænder for motoren.

Mvh
Peter (C-max 2.0 Tdci)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-12-04 17:28

"Peter Nielsen" <psnfm@privat.dk> skrev
> Så er det rigtigt forstået, at det er AC'en, der øger brændstofforbruget?

Det kan være så lidt som 1/3 hk ekstra, men jeg kender ikke tallet.

> [...]
> (det er kun en motorvarmer) og tænder sig selv ved temp under +5 grader og
> først i det øjeblik jeg tænder for motoren.

Det kan du så nok ikke, jeg læste bare at det skulle køre engangimellem. Har
man kabinevarmerudgaven, kan det tvangsstarte/slukke. Og måske er der en
ekstra pumpe indbefattet i det system, og det er den der skal motioneres.
Hvornår mit fyr selv slår til, kan jeg ikke rigtig konstatere. Det er i
hvert fald ikke den øjeblikkelige udetemperatur der gør det. Og (desværre)
kan den ikke rigtig selv finde ud af at slå fra, når kølevandet er varmt.
Det gør jeg så, desværre skal kareten holde stille ved den lejlighed. Ikke
særlig genialt, men 'trafiksikkert'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per O.

Dato : 24-12-04 12:47

"Peter Nielsen" <psnfm@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Så har jeg "trillet" 15.000 i min C-max TDCi (2.0) og vil nu dele ud af
> min
> erfaring med bilen.

Jeg har lige rundet 20.000 i min C-Max 1.8 benzin

Den kører som en drøm og ligner en, der
> skal reklamere i en tandpastareklame, hver gang jeg sætter mig ind i den.

Jeg har det helt på samme måde. Det er den bedste bil jeg har haft!

> [...]
> der
> kører jeg 16-17 km/l. Sænker jeg hastigheden til 110 er det i stedet 18-19

1.8 bezineren kan klare 12,5km/l ved de 130

> Venlig hilsen og rigtig god jul til jer alle (og jeres biler).
> Peter (C-Max 2.0 TDCi)

Også god jul til alle herfra !!
Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-12-04 14:09

"Peter Nielsen" <psnfm@privat.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har læst mange forskellige
> holdninger omkring HDi motorerne og deres lave forbrug.

Du mener store forbrug?. For jeg er IKKE vildt imponeret af de tal du
nævner, for de svare stort set til dem jeg har med min egen, og det er en
1.8 benziner. Både med VW's gl. TDI og nuv. PD kan man opnå forbrug som er
adskillige km./l. bedre, længere.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 25-12-04 01:42

> [...]
> nævner, for de svare stort set til dem jeg har med min egen, og det er en
> 1.8 benziner. Både med VW's gl. TDI og nuv. PD kan man opnå forbrug som

Nej - jeg mener ikke store forbrug. Det jeg sammenligner med, er nogle af de
motorjournalister, der tager en fabriksny diesel, gi'r den tæsk og så
brokker sig over, at den ikke går mere end 12,5 km/l. Jeg kan huske, at jeg
engang har læst dette om lige præcis min C-max. Hvis jeg skal ned på 12,5
km/l, så skal jeg køre med en meget tung højrefod.

Jeg finder ingen grund til at klage over forbruget, når jeg næsten kan køre
det antal km/l som fabrikken opgiver ved daglig kørsel, som for mit
vedkommende foregår en del hurtigere en de hastigheder som fabrikken måler
forbruget ud fra.

C-max'en er opgivet til 17,2 km/l og de fleste tilsvarende TDI'ere og PD'ere
fra VW er stort set alle opgivet til ca. 20 km/l, så selvfølgelig bør de da
køre længere på literen i den virkelige verden. Havde jeg nu valgt en 130
hestes VW, så ville jeg da osse forvente at den kunne køre de 3 km/l længere
end min C-max......og det tvivler jeg heller ikke på, at den ville gøre.

mvh
Peter (C-max 2.0 Tdci)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-12-04 08:22

"Peter Nielsen" <psnfm@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg finder ingen grund til at klage over forbruget, når jeg næsten kan
> køre
> det antal km/l som fabrikken opgiver ved daglig kørsel,

Hvis du er tilfreds er så er alt godt :), men jeg undre mig over at den ikke
er MEGET bedre end min 1,8 benz. . Og den går endda for at være noget af det
mest forslugne VW har "opfundet" i nyere tid. Med de tal ville man, i mine
øjne, have svært ved at hent mere-udgiften til en diesel hjem igen, både
mht. anskaffelse,afskrivning og "straffe"afgifter??.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 25-12-04 12:25

> [...]
> øjne, have svært ved at hent mere-udgiften til en diesel hjem igen, både
> mht. anskaffelse,afskrivning og "straffe"afgifter??.

Ja - det har du ret i, men for mig har det aldrig været et spørgsmål om det
bedst kunne svare sig at købe en benzin eller diesel, af den simple årsag,
at så skulle jeg have købt en benzin. Kender jeg staten ret, så skal de nok
finde nogle andre måder at få skrabet penge hjem fra bil-folket, som først
begyndte at købe dieselbiler og nu gulplade biler. Jeg har udelukkende købt
diesel, fordi dens motorkarakteristik paser bedre til mig og min kørestil
end en benzin gør.

mvh
Peter (C-max 2.0 Tdci)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-12-04 11:16

> [...]
> længere
> end min C-max......og det tvivler jeg heller ikke på, at den ville gøre.

Hvor får du den ide fra? Min Fabia 1.9TDi er opgivet til 20.0km/l i snit og
holder 19.0 her i vinterperioden med mange koldstarter og lidt bredere
vinterdæk. Men en VW Passat med samme motor er opgivet til 18.4. En Touran,
som er den VW der kommer nærmest en C-max, er opgivet til 16.8km/l, så noget
tyder på, at VW generelt opgiver realistiske tal - ikke drømmetal.

--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.
3.430omdr/min.
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)

Fra : Peter Nielsen

Dato : 25-12-04 12:29

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41cd3dde$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
noget
> tyder på, at VW generelt opgiver realistiske tal - ikke drømmetal.

Sorry - det var blevet sent i går. De 20 km/l stammer fra nogle år tilbage
fra dengang VW lavede de 90 og 110 hk TDI dieselmotorer. Jeg kan godt se nu,
at værdierne er blevet sænket med tiden.

mvh
Peter (C-max 2.0 Tdci)

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 16:51

> [...]

> den lov til at bestille noget, jamen så er det klart at økonomien ikke
> holder til det der er opgivet fra fabrikken.

Min kørestil svare meget til den du beskriver der - jeg bruger også ofte
fartpiloten.
Jeg kører i en Golf TDI der er opgivet til 20 km/l, når den bliver kørt pænt
går den knap 22 km/l
Det har jeg kun prøvet på en tankfuld - netop for at finde ud af
potentialet - men det er lidt kedeligt.
Men ved alm. kørsel går den mellem 19 og 20 km/l (sidste optankning gav
19,3).
Så selv når den er bliver kørt friskt (næsten altid) er den meget tæt på
fabriksopgivelsen og når man kører den pænt er den 10% bedre.

Sådan burde alle opgivelser være, IMO :)

Jeg har dog bemærket at ca. 140 km/t er grænsen for hvornår den for alvor
bliver forslugen.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 24-12-04 16:58

> sidste optankning gav 19,3
> Så selv når den er bliver kørt friskt (næsten altid) er den meget tæt på
> fabriksopgivelsen og når man kører den pænt er den 10% bedre.
> Sådan burde alle opgivelser være, IMO :)

Alle opgivelser burde være ved "almindelig" kørsel:
En kombination af en 130-40 stykker på motorvejen
og så noget bykørsel-halløj...

> Jeg har dog bemærket at ca. 140 km/t er grænsen for hvornår den for alvor
> bliver forslugen.

Og hva' vil dét så sige?
Hvad er "økonomien" eksempelvis ved 160 Km/t?

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 17:07

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og så noget bykørsel-halløj...

> Og hva' vil dét så sige?
> Hvad er "økonomien" eksempelvis ved 160 Km/t?

Der bliver jeg svar skyldig, jeg kører sjældent så stærkt. men jeg har
bemærket på tripcomputer fætteren at forbruget ved 140 er betydeligt højere
end ved 130. sådan ca. 3 km/l forskel (hhv 21 og 18 km/l) på fartpilot ud af
lige motorvej.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Peter Nielsen

Dato : 25-12-04 01:46

- snip -

> [...]
> potentialet - men det er lidt kedeligt.
> Men ved alm. kørsel går den mellem 19 og 20 km/l (sidste optankning gav

Uden at have prøvet det, så er det osse nogenlunde, hvad jeg ville forvente
at køre i en VW, hvis jeg en dag fik en.

> Så selv når den er bliver kørt friskt (næsten altid) er den meget tæt på
> fabriksopgivelsen og når man kører den pænt er den 10% bedre.
>
> Sådan burde alle opgivelser være, IMO :)

Kunne ikke være mere enig.

> Jeg har dog bemærket at ca. 140 km/t er grænsen for hvornår den for alvor
> bliver forslugen.

Min grænse er allerede ved 120 km/t. Derimod er der ikke den store forskel
på om jeg kører 130 eller 150.

> --
> /Claus
>
> http://vwfanatic.dk

Mvh
Peter (C-max 2.0 Tdci)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 24-12-04 23:55

> [...]
> den lov til at bestille noget, jamen så er det klart at økonomien ikke
> holder til det der er opgivet fra fabrikken.

Det er da en fin økonomi. Når så bilen har rundet 30.000km og fået noget
sommerdiesel i tanken, så ser det da rigtigt godt ud.
Du kan ikke helt sammenligne din motor med en "normal" HDi. F.eks. er 90hk
og 110hk HDi 1. generations commonrail med et maksimalt tryk på 1.350bar.
Din er en såkaldt 2. generations commonrail med maksimalt 1.600bar og det er
altså en noget mere moderne motor. Det ses langt oftere med de nye
commonrailmotorer, at de overholder de lovede tal for økonomi. I øvrigt er
det en særdeles irriterende ting i C-max'ens kørecomputer, at den ikke kan
vise øjeblikkeligt forbrug.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 25-12-04 01:25

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41cc9e3a$0$200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

-snip-

> [...]
> altså en noget mere moderne motor. Det ses langt oftere med de nye
> commonrailmotorer, at de overholder de lovede tal for økonomi.

Ok - min sammenligning var nu osse med den nye HDi'er som de kommer i
407'eren. Det burde være samme motor som i C-max'en.

>I øvrigt er
> det en særdeles irriterende ting i C-max'ens kørecomputer, at den ikke kan
> vise øjeblikkeligt forbrug.

Ja - det kunne jeg godt bruge nogle gange.

Mvh
Peter (C-max 2.0 Tdci)

Fra : Per O.

Dato : 25-12-04 10:55

KLIP
I øvrigt er
> det en særdeles irriterende ting i C-max'ens kørecomputer, at den ikke kan
> vise øjeblikkeligt forbrug.

Det er jo en sandhed med modifikationer. Man kan jo nulstille måleren, så
får du det øjeblikkelige forburg, menså forsvinder den tidligere måling jo.
Jeg vil i øvrigt gerne give dig ret, jeg savner også en løbende opdatering
af det øjeblikkelige forbrug.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-12-04 11:11

> Det er jo en sandhed med modifikationer. Man kan jo nulstille måleren, så
> får du det øjeblikkelige forburg, menså forsvinder den tidligere måling
> jo.

Det er da ingen lunde en sandhed med modifikationer. Naturligvis kan du
nulstille måleren, men det er nok ikke det mest praktiske og du får
alligevel ikke det præcise øjebliksforbrug, men stadig "blot" et gennemsnit
for den strækning du har kørt siden sidste nulstilling. Det svarer jo til at
sige, at man har speedometer i en bil hvis man bare nulstiller triptælleren
og så v.h.a. et stopur finder sin hastighed.

Fra : Snusken

Dato : 25-12-04 14:29

Fra hvilke modelår begynder 2. generations-HDI'er at blive benyttet ?

mvh eric

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-12-04 16:05

> Fra hvilke modelår begynder 2. generations-HDI'er at blive benyttet ?

C-max'en fås ikke med andet end 2. generations commonrail. 1.6 16V HDi/TDCi
og 2.0 16V HDi/TDCi er således 2. generations commonrail og kører med Bosch
EDC16-motorstyring hvor bilerne med 1. generations commonrail kører med
EDC15. 2. generations commonrail med den nye motorstyring overholder den nye
EURO-4 forureningsnorm.