Benzin eller diesel?
Fra : Mikael Slot

Dato : 23-12-04 22:26

Hvad er kriterierne idag for at vælge en dieseldrevet bil fremfor en
benzindrevet? Tidligere har man skullet køre mange tusinde km om året for at
det kunne betale sig at køre disel, men jeg har nu ladet mig fortælle, at
det ikke længere er tilfældet.
Er der iøvrigt kvalitetsmæssigs forskells på benzin-/dieselbiler? Forskel i
kørsels-komfort, reperationsudgifter el. lign.?

Mikael

Fra : TGD

Dato : 23-12-04 22:31

"Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det kunne betale sig at køre disel, men jeg har nu ladet mig fortælle,

Jo dieselbiler er generelt dyrere at købe ligeledes er der lidt mere i
grønne/vægt afgifter om året kontra benzin.

Køre du langt og hovedsagligt landevej og motorvej så er det ikke utænkeligt
at en dieselbil er at fortrække, er det derimod korteture og bykørsel så
skal man nok hellere holde sig til benzin, men da man ikke køre mange
kilometer skal man jo ikke tænke så meget på km/l.

> Er der iøvrigt kvalitetsmæssigs forskells på benzin-/dieselbiler? Forskel
> i kørsels-komfort, reperationsudgifter el. lign.?

Dieselbiler (TD eller TDI) er gode til "cruise" ved 110-130, bedre moment ja
og motoren holder længere tid end benziner, diesel raketter er nok lidt
dyrere i mekanikeromkostninger.

Fra : Aragorn25

Dato : 24-12-04 01:02

eftersom der kun er 1krone at spare pr liter, så skal du køre MANGE km om
året, før det kan betale sig at købe en Diesel vogn. Næ de gode gamle dage
med billigere transport med diesel biler er sku forbi.

mvh
Dennis der har købt en punto der snildt kører 17km pr liter

Fra : Leonard

Dato : 24-12-04 10:45

"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> wrote:

>eftersom der kun er 1krone at spare pr liter, så skal du køre MANGE km om

Det er efterhånden blevet til at der ofte kun er 30-40 øre i forskel
på benzin og diesel.
Listepriserne på http://www.fdmbenzinpriser.dk/ viser en forskel på 55
øre på diesel og 92 blyfri hos DK, Metax og OK ...

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : Peter Weis

Dato : 24-12-04 11:20

> [...]

> om året, før det kan betale sig at købe en Diesel vogn. Næ de gode
> gamle dage med billigere transport med diesel biler er sku forbi.

Men i store hele køre diesel-biler længere på literen end tilsvarende
benzin-modeller.

Prisforskellen mellem benzin og diesel har vist længe været mindre om
vinteren, hvor der bruges mere fyringsolie til opvarmning, end om sommeren.

mvh
peter

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-12-04 01:12

> [...]

> Er der iøvrigt kvalitetsmæssigs forskells på benzin-/dieselbiler? Forskel
> kørsels-komfort, reperationsudgifter el. lign.?

FDM lavede i 2002 en test og beregning på totaludgiften vedrønde dette
spørgsmål.

Helt ned til 10.000 Km. årligt kunne det betale sig at købe en ny dieselbil
fremfor en benzinbil.

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 01:15

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spørgsmål.
>
> Helt ned til 10.000 Km. årligt kunne det betale sig at købe en ny

Så enkelt kan det umuligt være, det afhænger jo af priserne på de biler man
påtænker at købe og så på afbetalingstiden samt ÅOP hos udlåneren

--
Tom

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-12-04 01:19

> Så enkelt kan det umuligt være, det afhænger jo af priserne på de biler
man
> påtænker at købe og så på afbetalingstiden samt ÅOP hos udlåneren

I testen var Toyota Yaris nummer 1. og Peugeot 206 nummer 2 i "Danmarks mest
økonomiske biler".

Denne placering ville de beholde helt ned til 10.000 Km. årligt som
dieselbil.

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-12-04 01:28

> [...]

mest
> økonomiske biler".
>
> Denne placering ville de beholde helt ned til 10.000 Km. årligt som

Desuden var dielsebilen VW Lupo 3L placeret på en skuffende 6 eller 7 plads

Men stadig var de første 10 placeringer ved kun 10.000 Km. årligt -
dieselbiler.

/Mark.

Fra : Ole

Dato : 24-12-04 06:54

Der sker stadig en "prisudvikling", d.v.s. forudsætningerne ændres og derfor kan
man ikke umiddelbart tage en test fra 2002 for "gode varer" . F.eks. var der i
2002 en større prisdifference mellem benzin og diesel end i dag, hvor diesel kun
er ca. 50-75 øre billigere end benzin.

Mvh
Ole

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.243.119.117)

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 09:16

> Så enkelt kan det umuligt være, det afhænger jo af priserne på de biler
man
> påtænker at købe og så på afbetalingstiden samt ÅOP hos udlåneren

Med de rentesatser vi køre med for tiden er det vigtigste vel:
Hvad koster bilen - (minus) det man får for den når den sælges = det har det
kostet.
Så er det reelt flintrende ligegyldigt at dieselbilen måske er 40K dyrere
end bensinbilen.
Som det er nu står folk i kø for at købe brugte dieselgryder.
Derfor er det p.t. en god ide at købe diesel = altid salgbart.
Hvorimod store benzin motorere er YT!
Jeg var næsten et år om at få solgt en 2,3 L Bora, selvom den faktisk var
rimeligt økonomisk.
Hvorimod en kollega var en formiddag om at få solgt hans ditto TDI, som så
kun kostede det halve i afskrivning pr. km.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 11:15

> [...]
> kostet.
> Så er det reelt flintrende ligegyldigt at dieselbilen måske er 40K dyrere

Så må det være fordi man har glemt sit skoleregning. Hvis den ene bil koster
260.000 Kr og den anden 300.000 Kr og man betaler over en 8 år, så bliver de
40.000 Kr til rigtig meget i renter.

> [...]
> Hvorimod en kollega var en formiddag om at få solgt hans ditto TDI, som så
> kun kostede det halve i afskrivning pr. km.

Tja jeg falder ikke i svime om diesel-biler. For mit vedkommende er jeg
nærmest ligeglad hvad det er, jeg har alligevel en elendig brændstoføkonomi
fordi det meste er til og fra arbejde (2* 4 Km).

--
Tom

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-12-04 11:59

Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
koster
> 260.000 Kr og den anden 300.000 Kr og man betaler over en 8 år, så bliver

Du har ret Tom, såfremt du kører i bilen til den skal afleveres som skrot
hos Autoophuggeren

Ellers tror jeg Claus har fuldstændig ret - med sin betragtning vedrørende
værditab, samt udbud og efterspørgsel på brugte dieselbiler contra brugte
benzinbiler.

/Mark.

Fra : Mogens

Dato : 24-12-04 12:01

> Du har ret Tom, såfremt du kører i bilen til den skal afleveres som skrot
> hos Autoophuggeren

Næppe...

> Ellers tror jeg Claus har fuldstændig ret

Din tro bliver jo ikke mere rigtig af, at den
profileres 2 gange

God julefrokost !

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-12-04 12:15

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Næppe...

Hvorfor ikke?

> Din tro bliver jo ikke mere rigtig af, at den
> profileres 2 gange

Jeg kunne ikke selv se min tidligere postning - derfor

Er du uenig i det er værditabet når bilen igen sælges, der skal danne
beregningsgrundlaget for en sammenligning af totaløkonomien i den pågældende
bil.

> God julefrokost !

Tak - i lige måde...

/Mark.

Fra : Mogens

Dato : 24-12-04 12:25

> Hvorfor ikke?

Hvori består forskellen: autoophugger/salg?

Renten er desuden minimal idag - jeg ved ikke, hvad banken
tilbyder dig, men da du har et meget lækkert hus (!), vil du
kunne finansiere en ny bil til INGEN penge, rentemæssigt
(2,5 %)

> Jeg kunne ikke selv se min tidligere postning

I know

> Er du uenig i, det er værditabet - når bilen igen sælges - der skal danne
> beregningsgrundlaget for en sammenligning af totaløkonomien i den
pågældende
> bil.

Næh. Principielt bør det - vedr. en reel sammenligning - være inkl.
finansiering af en given dif. mellem de 2 biler. Min anke gik mere
på "øverste linie..."

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-12-04 13:08

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvori består forskellen: autoophugger/salg?

Forskellen består i min måde at udtrykke en nedskrivning til 0,00 Kr. Som er
en forudsætning i Tom´s eksempel, hvor merprisen på 40.000 Kr.på
nyvognsprisen skulle forrentes i 8 år, til bilen var betalt eller "død"...

/Mark.

Fra : Mogens

Dato : 24-12-04 16:28

> [...]
> en forudsætning i Tom´s eksempel, hvor merprisen på 40.000 Kr.på
> nyvognsprisen skulle forrentes i 8 år, til bilen var betalt eller "død"...

Det kan jeg ikke se komikken i.

Det er jo netop videresalg inden ophuggeriet, der skulle
give den gode forretning i sammenligningen. Jeg mener
ikke regnestykket er så enkelt endda, som dieselfolket
vil gøre det til. Men lad nu det ligge - dem om det

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 18:17

> [...]
> ikke regnestykket er så enkelt endda, som dieselfolket
> vil gøre det til. Men lad nu det ligge - dem om det

Dieselfolket :) Er jeg blevet puttet ind i den kategori?
Jeg ville nu hellere have kørt bensin-turbo, men en besparelse på 6- 700 kr.
pr md. er ikke til at komme uden om :)

Glædelig jul.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-12-04 01:46

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev :

>Dieselfolket :) Er jeg blevet puttet ind i den kategori?

der er vist ikek nogen der blev kategoriseret ;)

>Jeg ville nu hellere have kørt bensin-turbo, men en besparelse på 6- 700 kr.
>pr md. er ikke til at komme uden om :)

Klart - hvem vil ikke det - hvis ens formål er at komme billigst fra A
til B

Har man andre prioriteter, er regnestykket måske anderledes ?

Mange snakker om afskrivningen på bilen - fair nok - jeg mener nu blot
at hvis jeg køber et stk køretøj, for at bruge det, til det ikke kan
mere, så sliper jeg billigst omkring det.

men igen - hvis man satser på en nyere bil, eller ganske enkelt at få
ny bil hvert 3-4 år - så betyder afdskrivningen vel en hel del mere

ny bil i 4 år - salgspris efter valgt tid, sammen med driftsudgifterne
giver 1 tal

en gammel smadderkasse , der lever i 4 år og smides ud , sammen med
driftsudgifterne giver også et tal

kunsten er vel bare at regne den ud ;)

>Glædelig jul.

Yep - endeligt overstået - og bukserne knappet op , hehe

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 18:26

> [...]
koster
> 260.000 Kr og den anden 300.000 Kr og man betaler over en 8 år, så bliver

Ja hvis du piner den ud over 8 år så bliver det ved 5% til små 9.000 kr. Som
jo er fradragsberettiget.
I samme periode har jeg så sparet små 60K i brændstof :)
Over 5 år er det så kun ca. 5.300 kr. man betaler mer i renter.
Men sådan tænker jeg slet ikke, for jeg bruger hele mit rådighedsbeløb :)
Dvs. har jeg 400K på budgette, ja så bruger jeg det sq* fuldt ud uanset om
det er bens eller diesel.

> Tja jeg falder ikke i svime om diesel-biler. For mit vedkommende er jeg
> nærmest ligeglad hvad det er, jeg har alligevel en elendig
brændstoføkonomi
> fordi det meste er til og fra arbejde (2* 4 Km).

Nej. det er da så en masse andre der åbenbart gør :)
Da jeg for kort tid siden herinde luftede min plan om at købe ny bil snart
fik jeg straks to emails fra personer som ønskede at høre om hvad prisen på
golleren var.

Glædelig jul

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 25-12-04 08:10

> I samme periode har jeg så sparet små 60K i brændstof :)

Mon der er en km-mæssig sammenhæng også
for at nå dét tal

> Da jeg for kort tid siden herinde luftede min plan om at købe ny bil snart
> fik jeg straks to emails fra personer som ønskede at høre om hvad prisen

> golleren var.

Jeg tror, du har ret i, at VAG TDi er rimelige nem
at sælge. Det samme gør sig sikkert gældende, hvis
den tidligere ejer er "bilnørd" -> http://vwfanatic.dk

Dette ikke sagt i en ond mening, men der er sikkert
en sammenhæng - kender det lidt selv... :)

Hvad kører du egentligt i nu - indtil du får din Golf V?
Hvilken Golf V har du iøvrigt bestilt?

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-04 12:11

> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> Mon der er en km-mæssig sammenhæng også
> for at nå dét tal

Da jeg bruger bilen i mit arbejde vil den køre mindst 30.000 om året.
Alternativet var en bensinbil der nok går 11 km/l på en go' dag.
Så 6 km mere pr. liter og en besparelse på 50 øre pr. liter brændstof giver
over 8 år ca 60.000 kr.

> [...]
>
> Dette ikke sagt i en ond mening, men der er sikkert
> en sammenhæng - kender det lidt selv... :)

Jamen jeg tager det helt som en komliment :)

> Hvad kører du egentligt i nu - indtil du får din Golf V?
> Hvilken Golf V har du iøvrigt bestilt?

Jeg har solgt begge min tidligere biler.
Jeg havde en Bora V5 2,3 og en Passat 1,6TD som jeg brugte på arbejdet.
Men ærligt talt irriterede det mig at jeg skulle have den fine bil med A/C,
navi og meget andet stående hjemme i garagen mens jeg kørte rundt i en halvt
udbrændt passat fra 89. Men økonomien med kørselpenge hang ikke rigtigt
sammen med afskrivning og bensinforbrug på Bora'en

Så jeg har nu en '96 Polo 6N (som er 95% allokeret til konen) og en '97 Golf
TDI (vollausstatung) sidstnævnte er kun indtil jeg får min nye Golf V 2.0
TDI Sportsline.
Jeg var meget hooked på den nye GTI, men jeg tror at fornuften (den
økonomiske) sejrede og jeg bestilte istedet en Golf TDI.
Jeg må sige at valget ikke (denne gang) var åbenlyst og jeg var hen over
Saab 9.3 1,8T, Volvo V50, Audi A3 SB, brugte A4'er og så lige et hurtigt
kig på en Peugeot 307 HDI.

Saab'en stod højt på ønskesedlen, men fraværet af en diesel model og nok
allermest afskrivningen (eller usikkerheden omkring afskrivninge) gjorde at
den faldt fra. Volvo'en er i diesel/momentum udgaven med det udstyr jeg
ville have desværre noget over budgettet, så derfor faldt den også fra, det
samme gjaldt for Audi'en.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 25-12-04 12:25

> [...]
> Alternativet var en bensinbil der nok går 11 km/l på en go' dag.
> Så 6 km mere pr. liter og en besparelse på 50 øre pr. liter brændstof

Ja :)

> Jeg har solgt begge min tidligere biler.
> Jeg havde en Bora V5 2,3 og en Passat 1,6TD som jeg brugte på arbejdet.

Jow, jow...

> [...]
> udbrændt passat fra 89. Men økonomien med kørselpenge hang ikke rigtigt
> sammen med afskrivning og bensinforbrug på Bora'en

He he - jeg tror næppe, du har regnet helt "til ende"
(nok lige så meget et ønske om en ny bil - det er jo ikke
gratis at skifte)

Hvorfor er BMW ikke repræsenteret?

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-04 13:10

> Hvorfor er BMW ikke repræsenteret?

Jeg har da også været ude at kigge på et par brugte 320d Touring.
Men aldrig rigtigt overvejet den seriøst.

Det er ikke lige min bil sådan "imagemæssigt".
Jeg synes at det er absolut en fed bil, med nok den bedste førerplads der
fåes.
Men jeg vil helst ikke forveksles med den typiske BMW kører :) Så! Nu får
jeg nok ballade.
Iøvrigt synes jeg at BMW designmæssigt er kammet fuldstændig over, på det
nye modeller.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-12-04 13:34

On Sat, 25 Dec 2004 13:10:27 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

> [...]
>fåes.
>Men jeg vil helst ikke forveksles med den typiske BMW kører :) Så! Nu får

Det skulle da lige være fra en eller anden ny i gruppen.

Vi andre véd da godt at du ikke er grønthandler i Brokvartererne.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-04 13:48

> Det skulle da lige være fra en eller anden ny i gruppen.
>
> Vi andre véd da godt at du ikke er grønthandler i Brokvartererne.

ROFL

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-04 13:47

> [...]
>
> He he - jeg tror næppe, du har regnet helt "til ende"
> (nok lige så meget et ønske om en ny bil - det er jo ikke

Du har nok helt ret :)
Men hvis jeg valgte at bruge Bora'en til arbejdet ville der løbe penge ud af
kassen, hver gang jeg kørte hjemmefra.
Omvendt var Passaten et "guldæg" men der er også grænser for hvad man gider
leve med :)

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 25-12-04 14:34

> Du har nok helt ret :)

:)

> Men hvis jeg valgte at bruge Bora'en til arbejdet ville der løbe penge ud
af
> kassen, hver gang jeg kørte hjemmefra.

Ah, så dyr er/var den vel heller ikke...

> Omvendt var Passaten et "guldæg" men der er også grænser for hvad man
gider
> leve med

Præcis -> derfor ingen VAG

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-04 14:43

> gider
>
> Præcis -> derfor ingen VAG

Moderat LOL

Fra : Ricky

Dato : 24-12-04 07:18

Mikael Slot wrote:
> [...]
> Er der iøvrigt kvalitetsmæssigs forskells på benzin-/dieselbiler? Forskel i
> kørsels-komfort, reperationsudgifter el. lign.?

Man kan læse rigtig mange steder, at folk brokker sig over, at deres
diesel kun køre 14-15 km/l, hvor de skulle kunne køre 18-20km/l. Det
gælder især HDI'erne.

Diesel biler er længe om at "blive varme" og dermed opnå deres lange
km/l. Så har du 5-10km på arbejde, så vil en benzin bil nok kører ligeså
langt eller måske endda længere.

Så det afhænger meget af dit kørselbehov, om det kan betale sig med en
diesel.

Mhv
Ricky

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-12-04 10:42

> Diesel biler er længe om at "blive varme" og dermed opnå deres lange km/l.
> Så har du 5-10km på arbejde, så vil en benzin bil nok kører ligeså langt
> eller måske endda længere.

Ja, ja - rolig nu..

Samme fænomen gør sig gældende for benzinbiler. På en vinterdag kører en
dansk familiebil som regel kun 3-6 km på den allerførste liter brændstof
efter at nøglen er drejet.

/Jan w Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 11:12

> Ja, ja - rolig nu..
>
> Samme fænomen gør sig gældende for benzinbiler. På en vinterdag kører en
> dansk familiebil som regel kun 3-6 km på den allerførste liter brændstof
> efter at nøglen er drejet.

Det har du helt ret i, de sidste fire biler jeg har haft har alle haft board
computer, og det er tydeligt at de første km er dyre.

MEEEN, min nuværende TDI er altså noget længere om at blive varm, selvom jeg
bor rimeligt tæt på motorvejen skal jeg altså ca. 10 km ud før at
vandtemperaturen når 90 gr. jeg skal så kører yderligere 10 km før olien er
oppe på ca. 95-100 gr.

Benzinbilerne klarer altså denne disciplin på langt under 1/3 af ovennævnte
kørsel, min fhv Bora var næste varm inden jeg nåede de 2-3 km hen til
motorvejen. Konens Polo 6N er endnu hutigere til at blive varm.

Glædelig jul.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-12-04 12:21

> [...]

> bor rimeligt tæt på motorvejen skal jeg altså ca. 10 km ud før at
> vandtemperaturen når 90 gr. jeg skal så kører yderligere 10 km før olien

Jeg er enig i, at TDi´erne er klart længere tid om at blive varmere - men
det er da ikke sådan, at økonomien er direkte katastrofal., hvis du kun
kører ture på 20 km/ltr - det er i hvert fald ikke hvad jeg har konstateret
i de TDi´ere, som jeg futter rundt i.

Eller hvad - hvad er dine oplevelser..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 20:48

> [...]
> det er da ikke sådan, at økonomien er direkte katastrofal., hvis du kun
> kører ture på 20 km/ltr - det er i hvert fald ikke hvad jeg har

Nej det har du helt ret i.

I opvarmningsfasen, hvor den jo heller ikke får bund gas går den trods alt
over 15 km/l mod ca. 20 når den er varm.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 11:17

> Ja, ja - rolig nu..
>
> Samme fænomen gør sig gældende for benzinbiler. På en vinterdag kører en
> dansk familiebil som regel kun 3-6 km på den allerførste liter brændstof
> efter at nøglen er drejet.

Min mondeo1.8 kører ca. 11 Km/l hvis jeg kun kører til og fra arbejde 2 * 4
Km

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-12-04 12:21

> Min mondeo1.8 kører ca. 11 Km/l hvis jeg kun kører til og fra arbejde 2 *
> 4 Km

Også om vinteren..?

Det lyder mærkeligt...

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 12:34

> Også om vinteren..?
>
> Det lyder mærkeligt...

tja vinter og vinter, vi har vel haft en 3-5 grader de sidste par måneder

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-12-04 12:38

> tja vinter og vinter, vi har vel haft en 3-5 grader de sidste par måneder

Det er jo ikke vinter..

Men flot alligevel., hvis der ikke er nogen lidt længere ture til at trække
gennemsnittet op.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 13:12

> Det er jo ikke vinter..
>
> Men flot alligevel., hvis der ikke er nogen lidt længere ture til at
> trække gennemsnittet op.

Næh så går den noget længere

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 20:52

> Min mondeo1.8 kører ca. 11 Km/l hvis jeg kun kører til og fra arbejde 2 *
4
> Km

Har du overvejet at cykle istedet.
Det skulle også være så sundt :)

Jeg kunne aldrig drømme om at starte min bil for at køre 4 km, med mindre
jeg har noget tungt med.
(Eller jeg havde allerhe...... travlt).

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-04 13:03

> 4
>
> Har du overvejet at cykle istedet.
> Det skulle også være så sundt :)

Jep, men cyklen er punkteret

> Jeg kunne aldrig drømme om at starte min bil for at køre 4 km, med mindre
> jeg har noget tungt med.
> (Eller jeg havde allerhe...... travlt).

Jeg har bilen for at bruge den og ikke for at jeg skal være speciel kærlig
over for den og vise hensyn til at den har bedst af lange ture, den er til
for mig

--
Tom

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-12-04 13:37

On Sat, 25 Dec 2004 13:03:18 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg har bilen for at bruge den og ikke for at jeg skal være speciel kærlig
>over for den og vise hensyn til at den har bedst af lange ture, den er til
>for mig

Det er derfor, der står 1.8 og ikke 200 på bagsmækken

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-04 14:29

Det er da ærlig snak... hehe... Men alligevel motion er stadig sundt.

> Det er derfor, der står 1.8 og ikke 200 på bagsmækken

**LOL**

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-04 19:43

> kærlig
> til
>
> Det er da ærlig snak... hehe... Men alligevel motion er stadig sundt.

> **LOL**

Vil I holde keje begge to )
Sidste billede, fra sidste år

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-05 18:29

> Samme fænomen gør sig gældende for benzinbiler. På en vinterdag kører en
> dansk familiebil som regel kun 3-6 km på den allerførste liter brændstof
> efter at nøglen er drejet.

Jeg vil påstå at min benziner kører 7 - 9 km/l ved koldstart. Og det selvom
jeg ikke bruger fyret, som rykker ganske meget ved dét regnskab.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-02-05 12:21

> Jeg vil påstå at min benziner kører 7 - 9 km/l ved koldstart.

Hvis du starter den i frost og KUN kører turer på 6 km i normal bykørsel -
så vil jeg gerne vædde en betragtelig sum på, at den ikke kører 9 km/ltr.
Anderledes forholder det sig nok, hvis man kører ude i landet, hvor man blot
starter den op og så triller roligt og uforstyrret afsted med 90 km/t.

For tiden kører jeg mange ture på 10 km i min egen Vectra på en
"vinter-olie", og her kan jeg kommer jeg klart under 10 km/ltr.

Jeg tror, de fleste ville blive meget overraskede, hvis de kun kørte "kold
bykørsel"..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 24-02-05 12:40

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du starter den i frost og KUN kører turer på 6 km i normal bykørsel -
> så vil jeg gerne vædde en betragtelig sum på, at den ikke kører 9 km/ltr.

Så lad os vædde.
Jo, det er også små byture i frostvejr. Men jeg kører også passivt.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ove Jakobsen

Dato : 24-12-04 16:12

> km/l.

Ja det er da fuldstændig korekt, at dieseler er længre om at blive varme.Og
det er der kun en grund til,brændstoffet bliver brugt til fremdrift ikke
varme. Jeg kører selv Yaris Verso d4d, og jeg mærker ingen forskel på om jeg
kun kører by kørsel, eller det er lange ture.
90 % af vores kørsel foregår inden for ringvejen (Holstebro) dvs. op til
6km. Så det er sjældent at motoren bliver varm men den går altid 18kml men
på længre stræk kan den godt komme ned på en 16-17 kml.Jeg ved godt det
skyldes den højre fart uden for byen.Det har forøvrigt været gældene for
alle mine biler, undtaget en Carina E 1,6 Leanburn den kørte rigtigt
laaaangt når den kom på autobahn!!

MVH Ove (som godt ved at folk syntes jeg er åndsvag, når jeg køber en diesel
til det behov. Men jeg har aldrig fortrudt)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-12-04 09:42

Ove Jakobsen wrote:

> [...]
> på længre stræk kan den godt komme ned på en 16-17 kml.Jeg ved godt det

Når jeg låner moderens Yaris 1.0 benzin, så kører jeg omkring
17-18 km/l. Hun kører selv 1-2 km længere, hvilket nok må
tilskrives ret forskellig kørestil. Til forskel fra din diesel
(som du beskriver den), så er hendes bil lynhurtig om at blive
varm, allerede efter en kilometers penge eller deromkring sidder
man og hygger sig i kabinen, selv om det er koldt derude..

> MVH Ove (som godt ved at folk syntes jeg er åndsvag, når jeg køber en diesel
> til det behov. Men jeg har aldrig fortrudt)

Det er så det vigtigste, fanden stå i at have en bil man har
fortrudt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-12-04 10:58

Sat, 25 Dec 2004 09:42:03 +0100, skrev Thomas Strandtoft, på 26
linier, i <41CD27DB.A3EF868E@carftp.com>, :

> [...]
>varm, allerede efter en kilometers penge eller deromkring sidder
>man og hygger sig i kabinen, selv om det er koldt derude..

Den er ikke ordenligt varm selv om der kommer varmluft ind i bilen.
Det tager en del kilometer og få den ordenlig varm.

I min egen kan jeg køre 1 km og der kommer varm luft ud.
Men temperatur måleren kommer først op på de 90 grader efter 10 km
Og ikke engang der er motoren ordenligt varm.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Mogens

Dato : 25-12-04 11:18

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Den er ikke ordenligt varm selv om der kommer varmluft ind i bilen.
> Det tager en del kilometer og få den ordenlig varm.

Jep - overraskende udmelding fra Hr. Strandtoft.

> I min egen kan jeg køre 1 km og der kommer varm luft ud.
> Men temperatur måleren kommer først op på de 90 grader efter 10 km
> Og ikke engang der er motoren ordenligt varm.

Det bedste man kan gøre er at udstyre bilen
med et olietermometer (eller olietryksmåler).
Så har man styr på, hvornår en motor er klar
til kamp....

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-12-04 11:57

Mogens wrote:

> Jep - overraskende udmelding fra Hr. Strandtoft.

Julen er miraklernes tid..

Det var ment som en kommentar til Ove's "brændstoffet bliver brugt
til fremdrift ikke varme" kombineret med forbrugstal der ikke er
bedre end for benzinudgaven - så var det jeg tænkte, at når
fremdriften åbenbart var den samme, så ville jeg da foretrække et
brændstof der gav isfri ruder hurtigere.. Andet lå der såmænd ikke
i det..

Hvor længe er sådan en "brændstoffet bliver brugt til fremdrift
ikke varme"-dieselfætter egentlig om at puste varm luft ind i
kabinen?

> Det bedste man kan gøre er at udstyre bilen
> med et olietermometer (eller olietryksmåler).
> Så har man styr på, hvornår en motor er klar
> til kamp....

Det er da endnu bedre med en motorvarmer, så er den jo klar til
kamp så snart man har fået rørt lidt rundt i gearkasseolien..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 25-12-04 12:02

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Hvor længe er sådan en "brændstoffet bliver brugt til fremdrift
> ikke varme"-dieselfætter egentlig om at puste varm luft ind i
> kabinen?

10 - 15 minutter...

> Det er da endnu bedre med en motorvarmer

Nej, motorvarmeren opvarmer sjældent bundkarret...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-12-04 11:50

Karsten Andersen wrote:

> Den er ikke ordenligt varm selv om der kommer varmluft ind i bilen.
> Det tager en del kilometer og få den ordenlig varm.

I know, den er først ordentlig varm når olien er varm.

--
Hygge..
Thomas