Vente 12 uger på ny bil, normalt?
Fra : Lasse Eriksen

Dato : 23-12-04 13:42

Jeg skal vente 12 uger på levering af min nye Volvo. Er det ikke lige vel
rigeligt, eller hvad er jeres erfaringer? - hvordan kan det iøvrigt tage så
lang tid?

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 14:03

"Lasse Eriksen" <invalid@invalid.INVALID> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigeligt, eller hvad er jeres erfaringer? - hvordan kan det iøvrigt tage

Min nye Mazda 6 skal jeg vente omkring 2 uger på, eller til "starten af
Januar" - de havde den stående i Danmark et sted, så den skulle bare fragtes
til Århus, klargøres og indregistreres osv...

Men jeg har et spinkelt håb om, at de får den klar inden Nytår - sådan nogle
bilforhandlere holder vel ikke jul!?

Lars B

Fra : Mark Sandberg

Dato : 23-12-04 14:19

"Lars B. Jensen" skrev i en meddelelse:

> [...]
fragtes
> til Århus, klargøres og indregistreres osv...

Vent! - Det er ventetiden værd

> Men jeg har et spinkelt håb om, at de får den klar inden Nytår - sådan
nogle
> bilforhandlere holder vel ikke jul!?

Hvis ikke lige du absolut skal afskrive på den i 2004 i et regnskab, er det
er fordel at trække indregistreringen til 2005.

Når du på et senere tidspunkt vil sælge bilen igen, vil den alene p.g.a.
årgangen være ca. 10.000 Kr. mere værd i en handel...

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 14:38

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> fragtes
>
> Vent! - Det er ventetiden værd

I know - men, altså, ventetiden synes eeeenooormt lang!

> nogle
>
> Hvis ikke lige du absolut skal afskrive på den i 2004 i et regnskab, er
> det
> er fordel at trække indregistreringen til 2005.

Det eneste regnskab er skal laves afskrivning i, et mit private det er
ikke en firmavogn.

> Når du på et senere tidspunkt vil sælge bilen igen, vil den alene p.g.a.
> årgangen være ca. 10.000 Kr. mere værd i en handel...

Det har du fuldstændig ret i - spørgsmålet er om ventetiden nu, er 10.000
kr. værd om føje år, når den skal sælges

> /Mark.

Lars B

Fra : Per O.

Dato : 23-12-04 14:38

> [...]
> rigeligt, eller hvad er jeres erfaringer? - hvordan kan det iøvrigt tage

Har du bestilt den med noget specialudstyr?

Per O.

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 23-12-04 16:49

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> "Lasse Eriksen" <invalid@invalid.INVALID> skrev i en meddelelse
>
> Har du bestilt den med noget specialudstyr?

Ja stort set alt hvad der kunne proppes i den

Fra : Per O.

Dato : 23-12-04 19:11

> "Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> vel

> Ja stort set alt hvad der kunne proppes i den

Så er der vel en god grundt til ventetiden. Jeg måtte da også vente mange
uger på min C-Max fordi jeg ville have den med udstyr som ikke var standard.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 24-12-04 13:48

> [...]
>
> Så er der vel en god grundt til ventetiden. Jeg måtte da også vente mange
> uger på min C-Max fordi jeg ville have den med udstyr som ikke var

Men hvorfor er det lige ud fra den årsag at det skal tage så lang tid? - det
er jo Volvo-ekstraudstyr alt hvad der skal i den, og således må det da være
på lager i Göteborg.

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 14:16

> Så er der vel en god grundt til ventetiden. Jeg måtte da også vente mange
> uger på min C-Max fordi jeg ville have den med udstyr som ikke var
> [...]

Jeg så lige et par billeder af din slæde på din hjemmeside.

Har du boret hul i radioen, eller hvordan har du fået ledningen fra din
holder ind igennem konsollen (det første billede)?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Christensen

Dato : 23-12-04 15:24

"Lasse Eriksen" <invalid@invalid.INVALID> wrote in message
> [...]
> rigeligt, eller hvad er jeres erfaringer? - hvordan kan det iøvrigt tage

Min kollega måtte vente 8 måneder i 2004 på en ny Avensis D-4D - og det var
vist fordi Toyota havde problemer med at levere nok dieselmaskiner....

- så 12 uger lyder da ikke værst

Go' jul og godt nytår.

/fc

Fra : Martin Vollert

Dato : 23-12-04 15:36

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message news:41cad4e2$0$33722$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Min kollega måtte vente 8 måneder i 2004 på en ny Avensis D-4D - og det var vist fordi Toyota havde problemer med at levere nok
> dieselmaskiner....

8MDR
Så har man da ikke meget fantasi hvis man vil vente så længe, den kan jo både være
blevet faceliftet og der kan komme nye modeller og bedre tilbud i mellemtiden.
8mdr så havde jeg fundet en anden bil, så speciel er en Avensis nu heller ikke

> Go' jul og godt nytår.

Lige over.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-04 16:17

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> Min kollega måtte vente 8 måneder i 2004 på en ny Avensis D-4D - og det
> var vist fordi Toyota havde problemer med at levere nok dieselmaskiner....

Nope....man nedprioriterede blot Danmark, fremfor andre Europæiske lande.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 17:22

> [...]
> rigeligt, eller hvad er jeres erfaringer? - hvordan kan det iøvrigt tage

Fik sjovt nok lige et kald fra Mazda - om det var ok at jeg kunne hente den
d. 6. Januar... tja, hvis ikke det kan blive før

Min leveres "standard", da jeg ikke vil ofre på læderstue, baksensor og de
andre småting der er i tilbehørslisten på en 2.3 Sport.

Lars B

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 24-12-04 13:54

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min leveres "standard", da jeg ikke vil ofre på læderstue, baksensor og de
> andre småting der er i tilbehørslisten på en 2.3 Sport.

Hvad skulle du ellers have givet ekstra for lædermøblerne? - baksenseor kan
jeg godt forstå du valgte fra, det er unødvendig "luksus" til en så relativ
lille bil.

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 14:23

> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> den

> Hvad skulle du ellers have givet ekstra for lædermøblerne? -

20.000 Står det til - ikke mange penge når man alligevel er igang, men
heller ikke nogen nødvendighed!

> baksenseor kan
> jeg godt forstå du valgte fra, det er unødvendig "luksus" til en så
> relativ
> lille bil.

Selv om bilen er "lille" så er hækken høj på den - det er en af de ting
udenlandske journalister har kritiseret. Men det er jo en ting man altid kan
få smidt på den.

En ting der irriterer mig er, at man på Mazda 3 topmodellen får regnsensor
som standard, men på Mazda 6 er det slet ikke på tilbehørslisten!?

Lars B

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 25-12-04 22:14

> "Lasse Eriksen" <invalid@invalid.INVALID> skrev i en meddelelse

> En ting der irriterer mig er, at man på Mazda 3 topmodellen får regnsensor
> som standard, men på Mazda 6 er det slet ikke på tilbehørslisten!?

Ja det lyder ikke rimeligt, en ganske fed feature iøvrigt, en regnsensor.

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-04 22:47

> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Ja det lyder ikke rimeligt, en ganske fed feature iøvrigt, en regnsensor.

Ja - netop, derfor synes jeg også det er noget pjat at det ikke kan fåes. Så
skal man til at rode med noget ukurrent 3. parts halløj!

Lars B

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 26-12-04 16:25

> "Lasse Eriksen" <invalid@invalid.INVALID> skrev i en meddelelse

> Ja - netop, derfor synes jeg også det er noget pjat at det ikke kan fåes.

> skal man til at rode med noget ukurrent 3. parts halløj!

Har du undersøgt om det kun gælder for modellerne på det danske marked? -
ellers kunne du måske have fået et andet lands model leveret? - eks, en
svensk eller tysk.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-04 16:42

> [...]
>
> Har du undersøgt om det kun gælder for modellerne på det danske marked? -
> ellers kunne du måske have fået et andet lands model leveret? - eks, en

Jeg har været på nettet en del den sidste uge og kigge på biltests, billeder
osv. og ingen nævner regnsensor, så jeg tror ikke det er muligt, desværre...

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 14:47

> [...]

> Har du undersøgt om det kun gælder for modellerne på det danske marked? -
> ellers kunne du måske have fået et andet lands model leveret? - eks, en

Jeg har nu talt med Mazda, de ville gerne montere en regnsensor, den bliver
bare ikke "helt original" (den fra 3'eren kan åbenbart ikke bruges).

Så, nu får jeg den da med en regnsensor også...

Lars B

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 28-12-04 21:49

> [...]
> bare ikke "helt original" (den fra 3'eren kan åbenbart ikke bruges).
>
> Så, nu får jeg den da med en regnsensor også...

Ok det var da godt, så nu håber du på endnu en regnfuld sommer?

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 08:14

> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Ok det var da godt, så nu håber du på endnu en regnfuld sommer?

Ja, selvfølgelig :)

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 17:26

> [...]
> rigeligt, eller hvad er jeres erfaringer? - hvordan kan det iøvrigt tage

Du har sikkert bestilt den med ekstra udstyr?

Volvo kører ligesom VW / Audi / BMW / Mercedes / Porsche m.fl. "built to
order" system.
Dvs. at hvis du ønsker noget ud over det som forhandleren/importøren har
turdet tage hjem til udstillings lokalet skal du vente på at netop din bil
bliver produceret.

En anden mulighed er jo selvfølgelig at Volvo har så forrygende travlt at DK
er nedprioriteret, da der er flere penge at hente på andre markeder.
Dette var tilfældet med Polo 6N, Passat 3B, Audi A3 og Golf IV da de i sin
tid kom på markedet, dengang ventede jeg 8 mdr. på en Golf.
I andre lande var der stort set kun den normale produktionstid på 7-10 uger.

Det er ikke selve produktionen der tager tiden, det tager kun ca. 2 dage.
Det er hele planlægningen op til produktionstidspunktet, med at have alle
stumperne klar til det rigtige tidspunkt. F.eks er der på VW / Audi
"specieltsyede" ledningsnet til hver enkelt bil, dvs. at der kun kommer
ledninger i til det udstyr der er bestilt, ledningsnettet er dermed allerede
allokeret en bestemt bil i det øjeblik det produceres.

Så det er lidt et logistisk mirakel at lave biler på den måde.

Andre mærker f.eks. Peugeot og Citroën laver kun færdige modeller, hvor du
ikke selv lige kan gå ind og bestille en bestemt kombination af
sædetype/indtræk/farve/motor/fælge. Der er leveringstiden ofte begrænset til
at par uger. Da det kun er et spørgsmål om tid hvornår der kører en
"færdigpakke" af båndet. Jeg har selv for nylig kigget på Pug 307, men den
kunne ikke kombineres med HDI og læder !!!
Læder indtræk var forbeholdt 2,0 (besin) Griffe modellen.

Jeg har netop bestilt en Golf V, den er til levering tidligst i uge 9.
Ved VW butikken kan de on-line følge med hvor langt den er nået i
produktionen, og reelt kan de se når den rå karosse kører ind i
lakeringsanlægget, det er nemlig umiddelbart før dette at bilen har fuldt
stelnummer.

Jeg er sikker på at din Volvo er værd at vente på, jeg kiggede selv på en
V50 for nylig.
Prisen var desværre lidt over mit budget.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 24-12-04 13:52

> [...]
>
> Du har sikkert bestilt den med ekstra udstyr?
>
> Volvo kører ligesom VW / Audi / BMW / Mercedes / Porsche m.fl. "built to
snip

> Jeg er sikker på at din Volvo er værd at vente på, jeg kiggede selv på en
> V50 for nylig.
> Prisen var desværre lidt over mit budget.

Tak for en rigtig god forklaing, den giver jeg videre til konen, så kan du
være at hun ligesom jeg så lidt bedre kan forstå det.

Jeg overvejede også V50'eren før jeg dog besluttede mig for en V70'er, da
50'eren efter min smag havde for lidt plads i bredden indvendigt i kabinen.
Ellers var det en dejlig øse.

Fra : Deaster

Dato : 30-12-04 21:41

Claus Petersen wrote:

> [...]
> der kun kommer ledninger i til det udstyr der er bestilt,
> ledningsnettet er dermed allerede allokeret en bestemt bil i det

Er det nu helt korrekt eks. er der vist trukket alle ledninger til
fartpilot på Golf IV TDI, så det kun er stilken som skal skiftes ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 22:28

> Er det nu helt korrekt eks. er der vist trukket alle ledninger til
> fartpilot på Golf IV TDI, så det kun er stilken som skal skiftes ?

Ledningerne er ikke trukket, det er en vildfarelse.
På nogle af motorene skal man have fat i et stik i motorlednigsnettet som
sidder i vandkassen, ved andre motorer skal man trække ledninger helt ud til
motorstyringen (ECU'en).

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Deaster

Dato : 30-12-04 22:44

Claus Petersen wrote:

> [...]
> På nogle af motorene skal man have fat i et stik i motorlednigsnettet
> som sidder i vandkassen, ved andre motorer skal man trække ledninger

Ok, jeg mente bare det var forklaringen fra VW dengang vi skulle have
fartpilot i Golfen og det stort set ikke kostede noget.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 10:30

> Ok, jeg mente bare det var forklaringen fra VW dengang vi skulle have
> fartpilot i Golfen og det stort set ikke kostede noget.

Nej det gør det heller ikke for softwaren er jo i "kassen". Så du skal ikke
ud at investere i styremodul osv.
Men ledningerne skal helt eller delvist monteres, men man får et lille
ledningsnet med stik og stikben påmonteret, så det er rimeligt nemt.

Godt nytår.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Deaster

Dato : 31-12-04 14:14

Claus Petersen wrote:

> [...]
> Men ledningerne skal helt eller delvist monteres, men man får et lille
> ledningsnet med stik og stikben påmonteret, så det er rimeligt nemt.

Ahh på den måde, tak for opklaringen.

--
Deaster
"War is God's way of teaching