Kia Picanto - max 14,5 km/l
Fra : Soeren Larsen

Dato : 22-12-04 13:56

Hej og snarligt glædelig jul

Jeg skriver i nødens stund, fristes jeg til at sige. For godt en måned
siden blev jeg ejer af en Kia Picanto 1.1, som er opgivet til at køre de
berømte 20,4 km/l, som ingen kan opnå. Jeg havde umiddelbart regnet med
at kunne nå 17-18 km/l, men efter at have læst en tråd i gruppen, hvis
sidste indlæg daterer tilbage til august, er jeg kommet frem til at 17
km/l måske nok er max.

Mit problem er imidlertid, at vognen max har kørt 14,5 km/l og da jeg
tankede for et par dage siden, måtte jeg konstatere, at den ikke havde
kørt mere end 13 km/l. Det må da være et all time low for den model, og
jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad jeg gør forkert, eller
hvor stor et hul der er i tanken?

Bilen har kørt små 1250 km, hvoraf den for det meste bliver brugt af min
kæreste til at køre på arbejde hvilket er 20 km på motorvej hver vej.
Jeg bilder mig ind, at hun ikke har blyfod og skifter gear ved
nogenlunde humane omdrejningstal. Der er vinterdæk på vognen, kan de
være kalibreret (hedder det sådan i bilverdenen) forkert?

Ja, jeg søger info primært fra andre Picanto ejere, der kan fortælle om
deres benzinforbrug evt. er steget efter skifte til vinterdæk eller
koldere temperaturer? Andre skal naturligvis være velkommen til at give
deres besyv med, da jeg nok famler mere eller mindre i blinde.

Bilen har aldrig været udsat for en lang tur, hvilket den vil opleve i
morgen, hvor den skal tilbageligge 150 km i et stræk. Skal jeg på den
tur sidde med sømmet i bund og få brændt motoren ren, eller er det at
skyde endnu mere i blinde?

Jeg spørger her, før jeg går til min forhandler og forklarer ham, at han
gerne må sætte en anden motor i eller tætne tanken.

Mvh,
Søren Larsen

Fra : Marni

Dato : 22-12-04 14:19

"Soeren Larsen" <slar01@kom.aau.dk> wrote in message
> Hej og snarligt glædelig jul

KIA. Hvad havde du regnet med...

I lige måde.

Marni

Fra : Soeren Larsen

Dato : 22-12-04 14:24

Marni wrote:
> KIA. Hvad havde du regnet med...

Mange tak for det særdeles brugbare svar.

Mvh,
Søren Larsen

Fra : Eg Egemarke

Dato : 22-12-04 14:40

Du skal nok forvente at der er en del mere modstand i en NY motor end i een
der har kørt 50 000 Km
Lad den lige slide sig selv til, så forbedres økonomien ganske sikkert
Dette skete i min Mor´s Suzuki Alto af første model de første 5000 km gik
den heller ikke meget mere, nu render den 19km/l uanset om hun kun triller
til bageren eller kører langtur...
Det kan osse være at tempoet skal noget med farer hun afsted med 130 km/t
koster det uanset hvad man kører med
til sammen ligning. min egen Saab 9000 går ca 11 Km/l ved 130, men kører jeg
blot 90 istedet går den let 15 km/l

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-12-04 18:20

> Mange tak for det særdeles brugbare svar.

Du er en rolig person..... (personligt havde jeg nok svinet idioten til)

Jeg tror du lige skal vente et par måneder og se hvad forbruget ender på.
Det svinger meget fra bil til bil hvor meget de skal køres til, men
kombinationen af koldt vejr, hård blæst (der hvor jeg bor), vinterdæk og en
endnu ikke tilkørt motor vil tage en del af økonomien. Prøv evt. også lige
at vride armen om på den daglige bruger og hør hende om hvor hurtigt hun
kører på motorvejen. Hvis det foregår med 130-140km/t, så vil det koste en
masse brændstof. Prøv i så fald at få hende til at køre 120km/t som max i
stedet. Brug evt. turen i morgen som en test, hvor I tanker helt op i halsen
inden I kører og straks som I kommer frem. Så rammer den nok ca. 16km/l hvis
du max. kører de 120km/t.
M.h.t. om du bør køre turen med fuld gas, så har jeg sådan set svaret på
det, men prøv lige at tjekke hvad instruktionsbogen siger m.h.t. tilkøring.
Måske må bilen slet ikke køre fuld hammer endnu?

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 15:04

> KIA. Hvad havde du regnet med...

Vor herre bevare os hvor et svar..!

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 14:47

On Wed, 22 Dec 2004 13:56:11 +0100, Soeren Larsen <slar01@kom.aau.dk>
wrote:

>Hej og snarligt glædelig jul

Hej, I lige måde.

<klipper lige 13-14 km/l>

> [...]
>nogenlunde humane omdrejningstal. Der er vinterdæk på vognen, kan de
>være kalibreret (hedder det sådan i bilverdenen) forkert?

Vinterdæk kan være årsag til en smule øget forbrug. Det kolde vejr til
noget mere, for bilen når formodentlig kun lige sin ideelle
arbejdstemperatur før den bliver standset igen. De små økonomiske
maskiner er ret følsomme over for "korrekt" kørestil for at opnå den
optimale økonomi. Hvis turen på motorvej er i tæt trafik skiftes der
jo hastighed hele tiden og så ryger økonomien.
Samtidig har bilen jo kun kørt 1250 km, så den er heller ikke kørt til
endnu - formodentlig vil du se en forbedring i løbet af de næste
måneder. Jeg kender ikke bilen, men typisk økonomisk kørestil er at
accelerere med speederen halvt til to trediedele nede og skifte gear
så tidligt som muligt, hvor bilen ikke sejtrækker i næste gear -
samtidig skal man holde kørslen glidende, altså så konstant fart som
muligt og ikke blive ved med at sætte farten op, når næste lys er
rødt.
Måske skulle du lige checke dæktrykket - jeg blev kedeligt overrasket
over mine vintersko leveret sammen med bilen.

<...>

> [...]
>morgen, hvor den skal tilbageligge 150 km i et stræk. Skal jeg på den
>tur sidde med sømmet i bund og få brændt motoren ren, eller er det at

Nej, jeg vil foreslå dig at køre "normalt" - selvfølgelig har bilen
gavn af at komme ud og rulle frit, men 130 er rigeligt til at få
"renset ud", hvis det skulle være nødvendigt. Det vigtigste er, at den
får lov at blive gennemvarm.

>Jeg spørger her, før jeg går til min forhandler og forklarer ham, at han
>gerne må sætte en anden motor i eller tætne tanken.

Jeg tror forhandleren vil foreslå at se tiden an til bilen har gået
mindst 5000 km.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-12-04 15:02

Wed, 22 Dec 2004 14:46:33 +0100, skrev Ivan Madsen <>, på 53 linier, i
<dstis0ld4lh85o1fe5lbhc2rv43lktllpb@4ax.com>, :

2/3 hmmm det er sgu for dyrt i dæk

God Hjul

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 17:57

On Wed, 22 Dec 2004 15:01:39 +0100, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
wrote:

>Wed, 22 Dec 2004 14:46:33 +0100, skrev Ivan Madsen <>, på 53 linier, i
><dstis0ld4lh85o1fe5lbhc2rv43lktllpb@4ax.com>, :

>2/3 hmmm det er sgu for dyrt i dæk
>
>God Hjul

Jo tak! Alt med måde - man får arbejdet kørestilen ind i kroppen,
så man er koblet helt ind før man træder til og letter igen før
gearskift, så passagererne ikke føler sig hensat til en rutschebane.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : TG4600

Dato : 22-12-04 14:54

> [...]
> nogenlunde humane omdrejningstal. Der er vinterdæk på vognen, kan de
> være kalibreret (hedder det sådan i bilverdenen) forkert?

Jeg har ikke erfaringer specielt med Kia, men
- vinterdæk kan sagtens koste 10%
- og koldt vejr trækker også lidt på samme konto
- specielt på kortere ture

og jeg vil gætte på at forhandlerens tal er baseret på en gennemvarm motor,
på en lun sommer dag og uden bakker/vind.

/TG

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-12-04 14:58

wrote:

> [...]
>at kunne nå 17-18 km/l, men efter at have læst en tråd i gruppen, hvis
>sidste indlæg daterer tilbage til august, er jeg kommet frem til at 17

Det er nok en rigtig konklusion.

> [...]

>nogenlunde humane omdrejningstal. Der er vinterdæk på vognen, kan de
>være kalibreret (hedder det sådan i bilverdenen) forkert?

1250 km er et meget spinkelt grundlag at lave beregninger på. Især da
det er vognens allerførste kilometer.

Vinterdæk er ikke fremmende for besparelser på benzinforbruget, og der
har jo også været en del vind i den sidste tid, hvis vi nu skal have
det hele med.

> [...]

>morgen, hvor den skal tilbageligge 150 km i et stræk. Skal jeg på den
>tur sidde med sømmet i bund og få brændt motoren ren, eller er det at

Fuld skrue bliver det bare dyrere af. Check i din instruktionsbog
hvilket dæktryk du skal køre med, og fyld så 0.2 - 0.5 bar mere i.

Hvis det skal være rigtigt godt, så kør hen og få skiftet olie+filter,
og vær sikker på at der skiftes til en fuldsyntetisk letløbsolie.

>--

>Jeg spørger her, før jeg går til min forhandler og forklarer ham, at han
>gerne må sætte en anden motor i eller tætne tanken.

>--

Narh, jeg ville vente til bilen har kørt ca. 10.000 km. Tingene skal
lige have tid til at sætte sig, og arbejde rigtigt sammen.

Brug tiden til at glæde dig over at køre i en ny bil, og check så for
en sikkerheds skyld at din kærestes kørevaner er det som du tror de
er.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 22-12-04 19:51

> hvilket dæktryk du skal køre med, og fyld så 0.2 - 0.5 bar mere i.

Gynger og karrusel :)
Man kører længere på literen, fordi bilen løber lettere på
grund af det forhøjede lufttryk, hvilket til gengæld betyder,
at man ødelægger/slider dækkene hurtigere...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-12-04 21:15

On Wed, 22 Dec 2004 19:51:17 +0100, "Mogens"
<dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

> [...]
>grund af det forhøjede lufttryk, hvilket til gengæld betyder,
>at man ødelægger/slider dækkene hurtigere...

Jeg vil ikke afvise at det kan være tilfældet.

Gummiguruen i Farum er ikke helt enig i dine betragtninger.

Da jeg fik mine Conti Sport Contact 2 monteret i sensommeren, før vi
kørte til Frankrig, blev trykket forøget med 0.4 bar mere end
instruktionsbogen foreskriver.

Beskeden var den, at jeg skulle stille til kontrol efter hjemkomsten,
hvilket jeg gjorde. Dækkene blev checket i alle ender og kanter, men
der blev ikke fundet anledning til at regulere hverken op eller ned.

Jeg mener at vide, at du er kendt med foretagendet i Farum, og jeg
formoder at du ikke er uenig med mig i, at de besidder en vis
ekspertice?

På den selvsamme frankrigstur kørte jeg iøvrigt med det bedste
gennemsnitsforbrug jeg har haft på nogen af vores ferieture i
oliebrænderen.

Det skal ikke forstås derhen, at det var et økonomiløb. Der var
jo en del såvel tysk som fransk motorvej indblandet.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 22-12-04 21:21

> Jeg vil ikke afvise at det kan være tilfældet.

OK

> Gummiguruen i Farum er ikke helt enig i dine betragtninger.

Sikkert ikke...

> Da jeg fik mine Conti Sport Contact 2 monteret i sensommeren, før vi
> kørte til Frankrig, blev trykket forøget med 0.4 bar mere end
> instruktionsbogen foreskriver.

Hvorledes?
Man angiver normalt flere situationer -> standard eller ved fuld læs/høj
fart

> Beskeden var den, at jeg skulle stille til kontrol efter hjemkomsten,
> hvilket jeg gjorde. Dækkene blev checket i alle ender og kanter, men
> der blev ikke fundet anledning til at regulere hverken op eller ned.

Du skal ikke køre med samme lufttryk til daglig som under turen sydpå.
Den forhøjede fart (formoder jeg), sammen med den forøgede vægt gør,
at du skal køre med et højere lufttryk end til daglig...

> Jeg mener at vide, at du er kendt med foretagendet i Farum, og jeg
> formoder at du ikke er uenig med mig i, at de besidder en vis
> ekspertice?

Jow jow...

> På den selvsamme frankrigstur kørte jeg iøvrigt med det bedste
> gennemsnitsforbrug jeg har haft på nogen af vores ferieture i
> oliebrænderen.

Sikkert :)

> Det skal ikke forstås derhen, at det var et økonomiløb. Der var
> jo en del såvel tysk som fransk motorvej indblandet.

Nu er du jo mest til stille og rolig kørsel med fartpiloten
slået til

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-12-04 21:37

On Wed, 22 Dec 2004 21:21:01 +0100, "Mogens"
> [...]

>Den forhøjede fart (formoder jeg), sammen med den forøgede vægt gør,
>at du skal køre med et højere lufttryk end til daglig...

Det er naturligvis reguleret efter disse forhold.

Du forlanger efterhånden så mange detaljer nævnt i et indlæg, så jeg
har pådraget mig en mellemsvær skrivekrampe.

>--

>Jow jow...

>--

Naaarh, er han for dyr? *LOL*

>--

>Sikkert :)

>--

Jaja, grin du bare.

>--

>Nu er du jo mest til stille og rolig kørsel med fartpiloten
>slået til

>--

Jep. Det går stille og roligt med det. Sådan en oliebrænder trækker jo
igennem stort set helt op til topfart, uanset de topografiske forhold.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 22-12-04 22:02

> Det er naturligvis reguleret efter disse forhold.

OK - så trykket blev anbefalet til at ligge over
det niveau, der var angivet i bogen. Tror jeg gerne,
idet bogen næppe omhandler de brede/store dæk,
du kører på. OG den slags dæk kræver naturligt
et højere tryk

> Du forlanger efterhånden så mange detaljer nævnt i et indlæg, så jeg
> har pådraget mig en mellemsvær skrivekrampe.

Pjaat med dig - du er vant til at skrive eller HUR

> Naaarh, er han for dyr? *LOL*

For dyr?
Jeg bruger ham til det, jeg finder ham bedst til
(styrtøjsudmåling)

> Jaja, grin du bare.

Nøh...

> Sådan en oliebrænder trækker jo igennem stort set helt
> op til topfart, uanset de topografiske forhold.

Nu er topografi noget med beskrivelse af en egn, men måske
du mener: Uanset "bjerg eller dal"

Det er udemærket med jeres dieselbrændere - ingen fejl
på det...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-12-04 22:32

On Wed, 22 Dec 2004 22:01:35 +0100, "Mogens"
> [...]

>det niveau, der var angivet i bogen. Tror jeg gerne,
>idet bogen næppe omhandler de brede/store dæk,
>du kører på. OG den slags dæk kræver naturligt

Det er der på bedste vis taget højde for i instruktionsforvirringe.
Man har ulejliget sig med at opgive værdier for såvel 15" - 16" - og
17" hjul og det ovenikøbet med flere belastningsniveauer.

Instruktionsbogen til sådan et vidunder fra Torino er en meget
omfattende sag, kan jeg betro dig. Alene audiodelen er i en separat
bog på over 70 sider.derudover medfølger der en video. *LOL*

>--

>Nu er topografi noget med beskrivelse af en egn, men måske
>du mener: Uanset "bjerg eller dal"

>--

Gyldendals røde fremmedordbog beskriver det sålunde:

"Beskrivelse af et lands eller en egns overfladeforhold".

Det har ganske rigtigt noget med bakke og dal at gøre, men hvorfor
skal jeg fortælle dig det to gange? )

>--

>Det er udemærket med jeres dieselbrændere - ingen fejl
>på det...

>--

Ja, man skal bare være klar over, hvor derude i topografien man skal
køre om kap, og især hvor man ikke skal. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 15:09

--
/ Jan W Nielsen

> Jeg spørger her, før jeg går til min forhandler og forklarer ham, at han
> gerne må sætte en anden motor i eller tætne tanken.

Det får du nok svært ved..

Som andre har skrevet, så tror jeg, at det *til dels* skyldes, at motoren
endnu ikke er kørt til. Uanset hvad folk og forhandlere siger, så kan der
konstateres mindre brændstofforbrug og mere effekt på en motor, der har kørt
100.000 km, end en der kan på en helt ny.

Når det så er sagt, så kan dette parameter alene ikke være årsag til den
store forskel på det opgivne og det reelt målte, som du oplever. Der er
andre ting " i vejen".

Jeg tror, I måske kører bilen som om, den havde flere kræfter, end den har.
Det vil sige at I accelerere for hårdt, og at I generelt kører for hurtigt
på motorvejen.
Hvis bilen kan køre 140 km/t med pedalen i bund, så kører den ikke voldsomt
økonomisk ved 130...hvis du forstår.

Lav bilen tøffe roligt af sted med en "let speederfod" - eller accepter at
den skal have "betaling" for næsten at køre med fuld gas.

Ellers er der jo mulighederne for at forbrugsoptimere sin generelle kørsel
ved at følge de almindelig regler for økonomikørsel.

/Jan W Nielsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-12-04 17:24

Wed, 22 Dec 2004 15:09:22 +0100, skrev "Jan W Nielsen" <intet svar>,
på 34 linier, i <41c98015$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, :

> [...]
>på motorvejen.
>Hvis bilen kan køre 140 km/t med pedalen i bund, så kører den ikke voldsomt

Ja 130km/t på motorvej med kold motor vil hverken være økonomisk eller
sundt.

Det bette motor løber vel en 4-5000 omdr. ved den fart.

Fabriks opgivelsser er jo også med gennemvarm motor.
Min Gamle diesel kørte ved 160 km/t stadigt 17 km/l med gennemvarm
motor.
På ture af 50 km med kold motor og samme fart ikke mere end de 13-14
km/l

I gamle dage kunne man se hvad bilen gik på literen ved by,landevej og
motorvej
Det kunne man også godt bruge på bilerne idag.
Små biler er sjældent økomomiske på motorvej.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 15:30

> [...]
> kørt mere end 13 km/l. Det må da være et all time low for den model, og
> jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad jeg gør forkert, eller hvor

Det som bilen er opgivet til, er sikkert kørt med ultra-let fod. Selv om
vognen er ny tvivler jeg på at det vil ændre sig meget. Ej heller skifte til
andre dæk vil næppe være noget da kan mærke på forbruget.
Det som virkelig har en markant indflydelse på forbruget er
kørselsmønsteret. Hvordan man giver gas, om man sidder og bevæger gaspedalen
hele tiden ved ligeud kørsel, hvor langt ud i gearene man kører bilen og så
hastigheden man kører med, hvor mange koldstarter man laver og lign.
Jeg har tripcomputer i min mondeo og.........8L/100Km ved 130
Km/t.......11L/100 Km ved 170 Km/t......20L/100Km ved 190 Km/t. Så
benzinforbruget stiger VOLDSOMT alt efter hastigheden.

Men hvis jeg var dig ville jeg da lave en skriftlig reklamation på sagen
......og du er sikker på at det ikke skyldes den måde du kører på.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 15:58

Hvad fanden vil i med de spøjse skævøjeæsker, det eneste de duer til derovre
er at lave legetøjsbiler og sekundavarer, og de er vel også giftige og
dårlige for børnene, køb dog gennemprøvet vestlig maskineri eller hold mund
med jeres jamren, i får det skrammel i betaler for.....
Esben

Fra : Anders Thorup

Dato : 22-12-04 16:08

Esben wrote:
> [...]
> giftige og dårlige for børnene, køb dog gennemprøvet vestlig
> maskineri eller hold mund med jeres jamren, i får det skrammel i

Hvad kan man kalde det du skriver for så??

sekundasvar??

Glædelig Jul

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Ex. Honda VFR750F ejer
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-12-04 16:11

On Wed, 22 Dec 2004 15:57:35 +0100, "Esben"
<FJERN_Esben(at)mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>dårlige for børnene, køb dog gennemprøvet vestlig maskineri eller hold mund
>med jeres jamren, i får det skrammel i betaler for.....

Det var klogt sagt.................alt sammen.

Har du nogensinde hørt om begrebet konstruktiv kritik?

Eller almindelig hjælpsomhed, for den sags skyld?

Når du en dag selv står og mangler hjælp eller gode råd, hvad regner
du så selv med, at en henvendelse hér vil kaste af sig?

Og hvis du tror, at bare du kører biler med vestligt maskineri giver
dig problemfri kørsel, kan du godt tro om igen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 22-12-04 16:20

"Esben" <FJERN_Esben(at)mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mund
> med jeres jamren, i får det skrammel i betaler for.....

Fjols !..................ploink !.........

--
Dennis Pedersen
Citroën C5 Prestige 2,0 HDi '03

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 16:44

Hjælpe vil jeg altid, men mit svar er samtidig et spørgsmål, som går ud på
hvorfor så mange af jer køber det evindelige skrammel derovre østfra, jeg
fatter det altså ikke, de har ALDRIG så længe jeg kan huske kunnet lavet
noget der duer derovre, og jeg mener alvorligt at kvalitet koster, derfor
vestlige biler, UNDTAGET Englændere og ISÆR franske det har squ da aldrig
været vorherres mening at de skulle have lov til at lave biler, djævlen må
da have indgået en eller anden pagt med en eller anden siden han tillader
dem og skævøjerne at lave biler, Og tvivl ikke på at jeg er den første der
stopper hvis i der futter rundt i en af førnævnte og hjælper, evt med en
tændstik til at tænde smøgen med, og lidt varme i de gode stole i
mercedesen )
HØ HØ HØ
God Jul
Esben

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 22-12-04 16:47

> [...]
> stopper hvis i der futter rundt i en af førnævnte og hjælper, evt med en
> tændstik til at tænde smøgen med, og lidt varme i de gode stole i

Nårh nej, Toyota, Lexus, Nissan, Mazda & Honda er jo vidt berømt for deres
upålidelighed... Nogle mener at de er kedelige - men kører det kan de sgu!
Så at de ikke kan lave biler i østen, det er vist en påstand der ikke er
meget hold i.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 16:54

Øhhhh hvodden udtales de ord som toy ota i mine ører er toy da legetøj og
ota morgenmad og de resterende må du lige oversætte for mig
Esben

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 22-12-04 17:02

> [...]
> Øhhhh hvodden udtales de ord som toy ota i mine ører er toy da legetøj og
> ota morgenmad og de resterende må du lige oversætte for mig

Kom lige op af sandkassen! Sæt da i det mindste en smiley på når du skriver
sådan noget vrøvl.

PLONK

--
Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-12-04 18:16

On Wed, 22 Dec 2004 16:54:07 +0100, Esben wrote:

> Øhhhh hvodden udtales de ord som toy ota i mine ører er toy da legetøj
> og ota morgenmad og de resterende må du lige oversætte for mig

Og mens "vi" gør det kan du passende læse lidt på usenet.dk for din
citatteknik stinker ligeså meget som du jo mener "kinesiske" biler
gør... og det er ellers ikke så lidt efter hvad jeg/vi kan læse ud fra
dine indlæg når først de lige er blevet tygget igennem et par gange
eller 20.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 22-12-04 20:37

Esben wrote:
> Øhhhh hvodden udtales de ord som toy ota i mine ører er toy da legetøj og
> ota morgenmad og de resterende må du lige oversætte for mig
> Esben

Hvor gammel er du?

Skriv dog under det du kommentere, selvom du vrøvler kan det dog gøre
det lettere at skille dit vrøvl fra andres udsagn...

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-12-04 17:17

Wed, 22 Dec 2004 16:43:36 +0100, skrev "Esben"
<FJERN_Esben(at)mail.tele.dk>, på 39 linier, i
<41c99630$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

Tyske biler er for dyre.
Franske biler noget lort.
Spanske biler er bare efterligninger.
Italienske biler ruster.
Engelske biler sucks
Øst europæiske er ikke bedre
Japanske biler går aldrig i stykker.
Koreanske biler er for billige.
osv

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-12-04 19:50

Esben wrote:
> [...]
> futter rundt i en af førnævnte og hjælper, evt med en tændstik
> til at tænde smøgen med, og lidt varme i de gode stole i mercedesen

En bekendt udtalte følgende til mig for nogle uger siden, "folk uden hjerne
kører i med stjerne", Kan han mon kende dig, det ville da i så fald give
mening... *ROFL*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-12-04 20:33

Esben wrote:
> [...]
> futter rundt i en af førnævnte og hjælper, evt med en tændstik
> til at tænde smøgen med, og lidt varme i de gode stole i mercedesen

En bekendts udtalelse for nogle uger siden giver nu mening, "mænd uden
hjerne kører i biler med stjerne", mon det kan tænkes at han kender dig
Esben.. *ROFL*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-12-04 20:35

Hans L. Jørgensen wrote:

> En bekendts udtalelse for nogle uger siden giver nu mening, "mænd uden
> hjerne kører i biler med stjerne", mon det kan tænkes at han kender
> dig Esben.. *ROFL*

Sorry - en gang havde været nok ;)

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-12-04 18:26

> [...]
> giftige og dårlige for børnene, køb dog gennemprøvet vestlig maskineri
> eller hold mund med jeres jamren, i får det skrammel i betaler for.....

Sammenholdt med "Marnis" lige så geniale svar fristes jeg til at tro, at
pædagogerne har holdt julefrokost i dag og I så var et par stykker som så
jeres snit til at flygte.

Fra : Christian

Dato : 22-12-04 20:18

"Esben" <FJERN_Esben(at)mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> giftige og dårlige for børnene, køb dog gennemprøvet vestlig maskineri
> eller hold mund med jeres jamren, i får det skrammel i betaler for.....

Jahh..VW laver da Golf og Passat'er i Kina...

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 22-12-04 16:28

"Soeren Larsen" <slar01@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> Hej og snarligt glædelig jul

Tak og i lige måde

Tillykke med din nye bil.

14,5 km/l, det er vel ikke så dårligt af en _helt_ ny Picanto, det er koldt,
du har vinter dæk på ( korrekt dæktryk ? ca. 0,3 bar _mere_ end dine
sommerdæk ) relativt korte turer.

Kør en ca 4000 km mere, og skift så motorolie + filter ( fuldsyntetisk 5W-40
mærket er underordnet, Bilka eller HN er billige ) og kør så 5000 km mere
før du begynder at klage over økonomien.

--
Hilsen

Fra : Nicolai

Dato : 22-12-04 17:12

Tilslutter mig også dem der mener du nok lige er en tand for hurtigt ude med
revs..

Vent en 5-10000km før du gør alvor af din revs til forhandleren.

Er det ellers en bil du er tilfreds med? Overvejer selv en magen til

VH og God jul

Nicolai

Fra : Soeren Larsen

Dato : 22-12-04 18:16

Nicolai wrote:
> Er det ellers en bil du er tilfreds med? Overvejer selv en magen til

Vi er virkelig glade for bilen og eneste skræk var det her med
benzinøkonomien.

Nu skal jeg passe på med at sidde og rose bilen til skyerne, for det
fortjener de færreste biler vel. Derfor vil jeg forsøge at forholde mig
lidt kritisk til den. Vi har valgt bilen ud fra den betragtning, at vi
kun er to personer, altså ingen børn at køre rundt med. Jeg nævner dette
fordi, der reelt ikke er noget bagagerum i den her bil. Du kan godt have
en kasse øl (30 stk) klemt ind på højkant, men ikke stående normalt. Det
fortæller lidt om, hvad du har af plads bagi.

Du er formentlig bekendt med det ekstraudstyr som fjernbetjent lås (med
alarm), el-spejle og -ruder. Bilen kører godt og jævnt, men pga. sin
størrelse og lave vægt er det lidt en oplevelse at køre i stormvejr. Jeg
har været vant til at køre i større biler (lånte ) og der er altså
nævneværdig forskel.

Jeg læste, at bilen klarer sig skidt i den her NCAP(?) crashtest, så min
kæreste og jeg er blevet enige om at undgå ulykker.

Når alt kommer til alt og tingene skal vægtes, er vi godt tilfredse med
bilen. Til trods for at nogle herinde nok vil save mig, så virker bilen
altså gennemført. Gearskiftet er dejlig behageligt, støjniveauet er
dejlig lavt, tingene klaprer/rasler ikke inde i bilen, dørerne går godt,
osv. Det virker altså som godt håndværk på mig, men jeg er kun
forbruger og har ikke større teknisk forstand på biler. Lyder måske
tåbeligt at nævne, men jeg havde sådan en idé om, da vi i sin tid skulle
se på bilen, at pga. prisen kunne vi ikke forvente ret meget. Men jeg
synes virkelig, at man får meget for pengene.

Mvh,
Søren Larsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-12-04 23:59

> [...]
> se på bilen, at pga. prisen kunne vi ikke forvente ret meget. Men jeg
> synes virkelig, at man får meget for pengene.

Der findes en test af 10 biler i klassen her
http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp hvor man i øvrigt kan se,
at Picantos benzinforbrug i forbindelse med testen hvor de giver den nogle
klø lå gennemsnitlig for de 10 testede. Lidt i stil med den Corolla der selv
afmonterede sine dæk, nå man gik til den.

At undgå ulykker er altid det bedste udgangspunkt, selv om man ikke altid
selv er herre over det. Man kan også i testen se at det er godt at Yaris
(ifølge EuroNcap) er en sikker bil, for det var den eneste af de 10 der røg
om på taget.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 00:01

> [...]
> selv er herre over det. Man kan også i testen se at det er godt at Yaris
> (ifølge EuroNcap) er en sikker bil, for det var den eneste af de 10 der

Men Toyota er da verdens bedste bil

--
Tom

Fra : phk

Dato : 23-12-04 04:38

> Men Toyota er da verdens bedste bil

Folk er _meget_ tilfredse med den! Det ene fører ikke det andet med sig.

Men jeg mangler nu noget der dokumenterer begge dele :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Soeren Larsen

Dato : 22-12-04 17:33

Hej igen

Jeg vil gerne sige tak for de hurtige og for det meste saglige svar på
mit indlæg. Jeg er kommet frem til, at jeg må lade bilen få lidt flere
kilometer på bagen og forhåbentlig lidt længere ture, inden jeg går helt
i spåner.

Der har været spørgsmål om, hvorvidt det mon ikke kan skyldes min/vores
kørestil. Der må jeg være svar skyldig og erkende at jeg ikke har læst
håndbogen for økonomisk kørsel, men at vi nu heller ikke sidder med
blyfod.

Dæktrykket ligger 0.2 over de anbefalede 2.1 i håndbogen, så det skulle
være på plads.

Endnu engang tak, og eftersom jeg har juleferie om et par timer tillader
jeg mig at ønske jer alle en glædelig jul.

Mvh,
Søren Larsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-12-04 17:52

> [...]
>
> Jeg spørger her, før jeg går til min forhandler og forklarer ham, at han
> gerne må sætte en anden motor i eller tætne tanken.

Den burde på et tidspunkt kunne komme tæt på den lovede økonomi, men som
mange nævner er det nok for tidligt efter så få km. Så vidt jeg ved er det
EC normen der er brugt til at fastlægge det forbrug på 20,4 km/l, og også
det der skal betales grønne afgifter efter.

For min egen bils vedkommende lå gennemsnittet efter ca. 1600 km på 13,3
km/l, efter ca. 10.000 og 50.000 13,6 km/l, efter 100.000 km 14,1 km/l og
efter 150.000 km 14,2 km/l. Den lover fabrikken til 14,7 km/l men det er
uden brede sommerhjul, aircondition samt træk af trailer, teltvogn og
campingvogn.

Jeg skal ikke kunne sige som andet olie, øget dæktryk osv. vil hjælpe for
jeg har ikke selv gjort nogle af delene men den sidste tankfuld ser ud til
at ende med lige godt 15 km/l på vinterhjul.

Hvis det nu er sådan at en Picanto bare ikke vil gå det den skal, så kan man
jo ikke undgå at føle sig lidt snydt af systemet nå man skal betale 2K mere
om året i grøn afgift for en bil der er lige så grøn.

Med ønsket om en god jul, Kim

Fra : Coach [4130]

Dato : 22-12-04 18:09

> [...]
>
> Jeg spørger her, før jeg går til min forhandler og forklarer ham, at han
> gerne må sætte en anden motor i eller tætne tanken.

Ja, regn med at vinterdækkene ta'r noget.
Det kolde vejr har også betydning, da bilen jo vil køre meget mere med fuld
choker.
1250 km er jo stadig ingen km, den skal ha' lov at rulle adskillige tusinde
før du kan kalde den tilkørt.

Det koster alt sammen på benzinøkonomien.

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men min kone har en Suzuki Alto
(ny model) fra okt. 2003..
Den står til 20,4km/l, og sidste vinter kørte den kun 15.3 - 16,2 de første
par måneder.
Men nu kører hun ca. 17km/l.
I sommer toppede den med 20,3 km/l som det højeste.

Regn med at det tal der er offentliggjort, er målt under maksimale forhold
(høj temp. - ingen vind - måske endda målt i tunnel)
Men det kan lade sig gøre at nå målet.

Se tiden an...det skal nok ændre sig.

mvh
Bri@n

Fra : Christian

Dato : 22-12-04 20:15

> [...]
> kørt mere end 13 km/l. Det må da være et all time low for den model, og
> jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad jeg gør forkert, eller hvor

det kan jo skyldes det er vinter!, på min punto 1.2 kan jeg,-hvis jeg
resetter computeren når den er varm,-komme op over 20 km/l (rekord 21.1)
....men så skal jeg også køre pænt hjem.

normalt ligger det på ca 15-16 km/l..

Fra : TDN

Dato : 23-12-04 16:42

> [...]
>
> Jeg spørger her, før jeg går til min forhandler og forklarer ham, at han
> gerne må sætte en anden motor i eller tætne tanken.

Hej !

Direkte tyvsjålet fra FDM's test af Kia Picanto 1.1 i Motor 7/2004:

"Når det gælder brændstof-økonomi, stiller Kia potientielle købere 20,4 km
pr. liter i udsigt, og det er temmelig optimistisk. Motor opnåede på intet
tidspunkt et bedre snit end 15,3 km pr. liter, og det samlede gennemsnit
landede på 15,1 km/l."

Testen er foretaget om sommeren så du skal nok trække 0,5 - 1 km/l fra pga.
øget brændstofforbrug om vinteren så det passer fint med jeres forbrug

Mvh

Thomas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-12-04 18:11

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
pga.
> øget brændstofforbrug om vinteren så det passer fint med jeres forbrug

auto motor & sport lander på 6,7 liter pr. 100 km i testgennemsnit, det
ligner jo meget godt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Landberg

Dato : 23-12-04 18:48

> auto motor & sport lander på 6,7 liter pr. 100 km i testgennemsnit, det
> ligner jo meget godt.

De tyske aviser ramme nu næsten altid et særdeles lavt forbrug i de biler de
tester. Måske de tester ved at køre bundgas på autobahn? Som regel kan man
køre med et forbrug på ca. 1 liter mindre pr. 100 km end det tyskerne tester
til.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-12-04 20:24

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41cb04cd$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>
> Thomas Landberg
> www.bokstuning.dk
> Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr

Jeg er helt enig i, at benzinforbruget skal være mindre ved almindelig
fornuftig dagligdagskørsel end det skal i test hvor der bliver gået til
stålet.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-12-04 22:24

On Thu, 23 Dec 2004 16:42:01 +0100, TDN wrote:

> Testen er foretaget om sommeren så du skal nok trække 0,5 - 1 km/l fra
> pga. øget brændstofforbrug om vinteren så det passer fint med jeres
> forbrug

Men det er vel også et fint forbrug når man tænker på, at det er en
lille belastet motor ?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-12-04 23:04

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.23.21.24.04.291653@for.contactinfo...

> Men det er vel også et fint forbrug når man tænker på, at det er en
> [...]

Nå man har købt den med en (ud fra specifikationer) forventning om at den
skulle gå ca. 5 km længere pr. liter er det jo knap så fedt, i
brændstofforbruget der bliver oplyst og betalt afgifter efter er der jo
taget højde forskellige typer trafik.

http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw20560.asp

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-12-04 23:16

On Thu, 23 Dec 2004 23:04:22 +0100, Kim Kristensen wrote:

> [...]
> den skulle gå ca. 5 km længere pr. liter er det jo knap så fedt, i
> brændstofforbruget der bliver oplyst og betalt afgifter efter er der jo

Jep men det er jo ikke noget nyt at en lille belastet motor bruger mere
benzin da den hele tiden arbejder end en større motor som bare "slapper
af".

Jeg havde samme forbrug i hhv. en 1.4 og en 2.0.

Men JA - hvis den er købt ud fra dette forbrug som man bliver lovet så
er det da klart man er skuffet men mon ikke man burde havde spurgt sig
selv om den lille motor nu også kunne levere det lave forbrug?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-12-04 04:04

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.23.22.16.07.480027@for.contactinfo...
> [...]
>

> Jep men det er jo ikke noget nyt at en lille belastet motor bruger mere
> benzin da den hele tiden arbejder end en større motor som bare "slapper

Det kan da godt passe hvis man forventer at accelerere til de samme
hastigheder på samme tid osv. På den anden side er vægten den skal slæbe på
ikke så stor, og den er heller ikke altid så behagelig at køre stærk i. Da
jeg i sin tid kørte Mini syntes jeg det gik fandens stærkt nå jeg kørte 100
km/t, samtidig er det den motorsvageste, letteste og mest uøkonomiske bil
jeg nogensinde har haft (sikkert fordi motoren er udviklet for ca. 1700 år
siden).

> Jeg havde samme forbrug i hhv. en 1.4 og en 2.0.

Jeg har tæt på samme gennemsnit (efter ca. 154.000 km) som Picantoen her
ligger på med en 90 hk 1,4 hvilket er ca. 3,5% under det den skal gå, ifølge
den samme norm som Picantoen er målt efter og som ligger ca. 40% under. Jeg
vil gætte på at min ville gå længere end de officielle tal hvis jeg ikke
havde fået en aircondition i, brede sommerhjul på og også trak campingvogn
med den.

> [...]
> er det da klart man er skuffet men mon ikke man burde havde spurgt sig
> selv om den lille motor nu også kunne levere det lave forbrug?

Sådan et spørgsmål kan man sikkert stille sig selv hvis man er lidt
bilkyndig, de fleste andre må se på tallene. De biler jeg har haft har alle
gået tæt på det lovede, også den gang disse målinger ikke var afgørende
for "vægtafgiften". Hvis det nu med tiden viser sig at sådan en Picanto ikke
kan gå nær så langt som det er lovet hvad mon forhandlere og importører af
mærker som overholder det lovede vil sige, de vil nok se det som ulige
konkurrence hvis KIA kan "snyde i skat" uden konsekvenser.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-12-04 20:34

On Fri, 24 Dec 2004 04:04:06 +0100, Kim Kristensen wrote:

> Det kan da godt passe hvis man forventer at accelerere til de samme
> hastigheder på samme tid osv

Ikke nødvendigvis. Kommer der modvind, bakker osv. så bliver den lille
mere forslugen end den store ville gøre.

> Sådan et spørgsmål kan man sikkert stille sig selv hvis man er lidt
> bilkyndig, de fleste andre må se på tallene.

Hvis jeg skulle smide over 100kkr på bordet så ville jeg rage til mig af
viden så jeg ikke var så ukyndig. At smide 100kkr på bordet med sine
blå øjne og stole blindt på hvad der står skrevet... uha uha

> [...]
> forhandlere og importører af mærker som overholder det lovede vil sige,
> de vil nok se det som ulige konkurrence hvis KIA kan "snyde i skat" uden

Ja det bliver spændende at se hvordan det forløber.

Fra : Soeren Larsen

Dato : 26-12-04 20:06

Hej derude

Jeg synes lige, jeg ville poste en opfølgning på mit eget indlæg, efter
bilen har fået en lidt længere tur her i julen. Efter at have
tilbagelagt de 150 km hver vej plus lidt blandet kørsel, hvor bilen
blandt andet også fik lidt gas, da diverse personer skulle teste vores
nye bil og se, "hvad den nu kan". Anyways, det korte af det lange er, at
vi havnede på et gennemsnit på 17,8 km/l julen over, hvilket jo må siges
at være væsentligt bedre end de 14,5 km/l som den tidligere rekord. Om
det skyldes skift af chauffør skal jeg ikke kunne sige, men nu begynder
forbruget at ligne noget fornuftigt.

// Søren

Fra : anders majland

Dato : 28-12-04 17:15

> Jeg synes lige, jeg ville poste en opfølgning på mit eget indlæg, efter
> bilen har fået en lidt længere tur her i julen.

Godt at du fik forbruget lidt ned ...

Jeg har til sammenligning kørt godt et par hundrede km både lørdag og
søndag. (Møldrup -> Esbjerg og retur) Lørdag gik skodaen (1,2 12v 64hk) godt
16,6km/l ved en blanding af mest landevej og en del "småbyer". Søndag tog vi
pga tågen en omvej ad motorvejen hjem og der var forbruget oppe på 12,5km/l.
Landevej var stort set uden trafik og med en marchfart af ~100km/t (og et
gennemsnit lige over 80km/t). Hjemad var der en del trafik (mange
hastighedsændringer) men en marchfart når det var muligt mellem 110 og
130km/t. Der fik jeg ikke lige set gennemsnitsfarten.

Så højre fod kan hurtigt ændre forbruget med 5km/t ...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Pican

Dato : 29-12-04 22:42

Hej
Jeg savner andre picanto ejeres erfaring ! hvad går jeres ?
vores bliver først leveret i morgen, så jeg har ikke nogen
kommentar til benzinforbrug endnu, men vender tilbage.
/Allan

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 23:36

> Jeg savner andre picanto ejeres erfaring ! hvad går jeres ?
> vores bliver først leveret i morgen, så jeg har ikke nogen
> kommentar til benzinforbrug endnu, men vender tilbage.
> /Allan

Lav evt en ny posting når du har de første erfaringer - kun få vil læse
dette indlæg, da det ligger langt nede.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jespo

Dato : 30-12-04 06:42

Jeg har nu kørt 10.700 km i min Picanto EX
og køre mellem 15-16 km/l.

Har prøvet at køre en tankfuld (35L)
med ekstra forsigtig højre fod - max 17,5 km/l

--

/ Jesper