Kan man teste/måle om toppakningen er gået~
Fra : Jørgen

Dato : 22-12-04 11:52

Hej

Findes der en måde hvorpå man kan test/måle om ens toppakning er gået?

Situationen er den, at min bil bruger kølervæske samt bliver ret varm,
derud over smider den lidt olie.

Det er dog ikke ens betydende med at toppakningen er gået, har jeg
fået at vide.

Olietabet, kan skyldes mange ting, så det er ikke et issue, jeg er dog
mere bange for det store forbrug af kølervæske samt at den blive varm
= skift af toppakning.

Der er ikke snask i olien og motoren går fint, så det peger vel ikke
på toppakningen.

Jeg vil prøve at trykprøve kølesystemet, men hvad vil det vise?
Vil en kompressionstest viser om toppakningen er gået?

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 12:13

"Jørgen" <virkerikke@mail.com> skrev i en meddelelse

| Jeg vil prøve at trykprøve kølesystemet, men hvad vil det vise?
| Vil en kompressionstest viser om toppakningen er gået?

Hvis den bruger vand pga. dårlig t.pak., vil en trykprøve afsløre det. Og
jeg tror den er gået, fordi den bliver varm, bobler den i
ekspansionsbeholderen er den sikker, er der oxo olie i væsken er den helt
sikker :(.

Fra : Jørgen

Dato : 22-12-04 12:12

On Wed, 22 Dec 2004 12:13:13 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

>Hvis den bruger vand pga. dårlig t.pak., vil en trykprøve afsløre det.

ok, skal hen og have den trykprøvet om en time. Samtidig vil jeg få
den kompressionstestet, det vil vel vise om toppakningen er gået?

> Og
>jeg tror den er gået, fordi den bliver varm,

Jeg mistænker dog termostaten, i det blæseren først meget sent går
igang, så den vil jeg også få skiftet hurtigst muligt.

>bobler den i
>ekspansionsbeholderen er den sikker

Hvad mener du med bobler?

>, er der oxo olie i væsken er den helt
>sikker :(.

Der er ikke olie i væsken.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-12-04 21:41

"Jørgen" <virkerikke@mail.com> skrev i en meddelelse

> ok, skal hen og have den trykprøvet om en time. Samtidig vil jeg få
> den kompressionstestet, det vil vel vise om toppakningen er gået?

Så har du nok fået dommen nu?.

> Hvad mener du med bobler?

At den blæser kompression,bobler ud i kælevæske.

Fra : Jørgen

Dato : 22-12-04 22:26

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Så har du nok fået dommen nu?.

Ja, alt tyder på at toppakningen skal skiftes

> At den blæser kompression,bobler ud i kælevæske.

yep, det fik jeg at se.

Det næste spørgsmål der melder sig er, om motoren og de indre dele har taget
skade?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-12-04 07:06

"Jørgen" <no@spam.com> skrev i en meddelelse

> Det næste spørgsmål der melder sig er, om motoren og de indre dele har
> taget
> skade?

Det tror jeg ikke, kommer self. an på om den har fået lov til at blive helt
tørlagt og overvarm.

Fra : Aksel

Dato : 23-12-04 20:26

> [...]
>
> Jeg vil prøve at trykprøve kølesystemet, men hvad vil det vise?
> Vil en kompressionstest viser om toppakningen er gået?

Hvis toppakningen er utæt mellem cylinder og kølevandskanal kan man måle det
i vandet, mange værkstreder har en syremåler.

Hilsen Aksel