Hvilket batteri til gl. Volvo?
Fra : Poul Exner

Dato : 20-12-04 16:54

Jeg har en Volvo 240 fra 1986, som trænger til nyt batteri. Men kan jeg
bruge et hvilket som helst, bare der er plads til det, og polerne sidder som
på det gamle, eller skal det også være på lige så mange ampere som det
gamle?

V.h. Poul

Fra : Kim Olsen

Dato : 20-12-04 19:18

Men kan jeg
> bruge et hvilket som helst, bare der er plads til det, og polerne sidder
som
> på det gamle,

JA

eller skal det også være på lige så mange ampere som det
> gamle?

JA ELLER FLERE

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-12-04 20:23

In news:41c716f8$0$33623$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Kim Olsen <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote:

> eller skal det også være på lige så mange ampere som det
>>

> JA ELLER FLERE

Hvorfor, ikke færre? Hvorfor råber du?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 20-12-04 22:54

"Poul Exner" <poul.exner@FJERNpol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> på det gamle, eller skal det også være på lige så mange ampere som det

Jeg har en stærk fornemmelse af at du med ampere mener ampere-timer (Ah).

Ah er et udtryk for den mængde energi der kan lagres i batteriet. Så jo
større Ah-tal jo mere energi kan lagres i batteriet.

Den mængde energi som rent faktisk lagres i batteriet kommer fra bilens
generator og lades således op når motoren kører. Generatoren har en maksimal
ladestrøm (f.eks. 90A) og den mængde strøm som ikke anvendes til lygter,
varme i bagrude, radio og hvad der nu ellers forbruger strøm i en bil kan
lades på batteriet.

Det betyder at du hvis du f.eks. har brugt strøm mens motoren var slukket
skal sikre dig at du under kørsel lader mindst en tilsvarende mængde energi
på batteriet ellers vil batteriet efterhånden blive helt fladt. I øvrigt
forkortes et bilbatteris levetid drastisk hvis det gennem længere tid ikke
er ladet helt op.

Det betyder at du, hvis bilen kun anvendes til normal transport, fint kan
nøjes med et batteri på f.eks. 44Ah, men hvis du trækker en del energi fra
batteriet når motoren er slukket kan have behov for et større batteri. Husk
blot på at træerne ikke vokser ind i himlen og at du så er nødt til at køre
tilsvarende længere ture for at genoplade den forbrugte energimængde.

Nu ved jeg ikke hvor stor betydning det har på en ældre vogn som din, men jo
mere elektronik der er i vognen jo bedre et batteri bør man anvende. Et
bedre batteri er i stand til at levere større startstrømme uden at
spændingen falder helt i bund.

Håber ikke at ovenstående blev for teknisk.

Det med bilens levetid kan jeg tilføje et par praktiske eksempler på.

Jeg kender flere som mener at alt under 60Ah er for småt til deres biler. I
øvrigt med den mærkelige forklaring at de kører mange korte turer og derfor
har behov for meget strøm til at starte med. Fælles for de tre biler jeg
tænker på her er at batterierne holder 2-3 år inden en celle typisk klapper
sammen.

Min egen Golf fra juni 1996 kører stadig på det originale batteri, som i
øvrigt er 44Ah, men med et ganske høj specificeret startstrøm. Bilen har
altid kørt længere turer og batteriet har således altid været ladet fuldt op
og i øvrigt aldrig været kørt tør. For nyligt monterede jeg et benzinfyr i
bilen og bateriet har ingen problemer med at fyret kører 30min inden motoren
startes, så det er altså still-going-strong.

Jeg er i øvrigt lidt spændt på at se om batteriet klarer sin 9'ende vinter
med denne forøgede belastning.

Mvh
Claus