STOP lyser (Xantia 1.8i 16V 1997)
Fra : Anders Nielsen (RF90~

Dato : 19-12-04 21:56

Har for nylig købt en brugt Citroën Xantia 1.8i 16V fra 1997 kørt
180.000 km.

Fremragende bil, vidunderlig affjedring.

Nu efter det er blevet koldt, har den et par gange tændt nogle
advarselslamper.

Det er den store "STOP" lampe, samt lampen for bremser (formoder jeg).

Bilen skulle have relativt nyskiftede bremser, men jeg har ikke checket
det selv.

Kan der være problemer med elektronikken? Og specielt i koldt (frost) vejr?

Eller bør jeg få checket bremser snarest?

Venlig hilsen
Anders

Fra : Jensen

Dato : 19-12-04 22:16

"Anders Nielsen (RF900)" <nanders.fjerndette@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:JVlxd.1094$tR5.979@news.get2net.dk...
> Har for nylig købt en brugt Citroën Xantia 1.8i 16V fra 1997 kørt
>
> Eller bør jeg få checket bremser snarest?

Hvis der er signal om noget som overhovedet kan berøre bremser er der kun en
ting at gøre - parker bilen og tilkald en ekspert. Du må under ingen
omstændigheder tager chancer, lade stå til eller lignende i håbet om det
'bare' er en elektronisk fejl. Det er alt for farligt - især for vi andre
trafikanter.

Jensen

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 20-12-04 00:11

"Anders Nielsen (RF900)" <nanders.fjerndette@gmail.com> wrote in message
> Har for nylig købt en brugt Citroën Xantia 1.8i 16V fra 1997 kørt
> 180.000 km.
>
> Fremragende bil, vidunderlig affjedring.
Jeps, det er en dejlig bil

> Nu efter det er blevet koldt, har den et par gange tændt nogle
> advarselslamper.
>
> Det er den store "STOP" lampe, samt lampen for bremser (formoder jeg).

Mine lamper lyser altid en kort tid efter start. Lamperne går ud når trykket
i systemet når et vist niveau. Det er først når trykket er helt oppe (lampen
går ud) at bremse-servoen og højdejusteringen fungerer.
At lampen ikke går ud kan skyldes flere ting. Den mest almindelige er at der
mangler hydraulikolie. Det kan hænge sammen med det kolde vejr, idet
systemet så optager mere olie til akkumulatorne. Men det kan også være en
dårlig pumpe. Og det bliver din pumpe hvis den kører uden olie, så skynd dig
at få det kontrolleret.

> Bilen skulle have relativt nyskiftede bremser, men jeg har ikke checket
> det selv.
Det har ikke noget med bremseklodserne eller skiverne at gøre!

> Kan der være problemer med elektronikken? Og specielt i koldt (frost)
vejr?

Hvis bremseservoen og højdejusteringen fungerer, gætter jeg på at det er en
sensor eller lignende der er dårlig.

> Eller bør jeg få checket bremser snarest?
JA, du MÅ IKKE køre rundt med STOP lampen tændt. Dine bremser virker ikke
optimalt!

mvh Ole

Fra : Mikael L

Dato : 20-12-04 01:31

> [...]
> vejr?
>
> Eller bør jeg få checket bremser snarest?

Jeg har intet kendskab til en xantia, men har du kontrolleret om dit stoplys
virker?

Mikael

Fra : Anders Nielsen (RF 9~

Dato : 20-12-04 08:25

> [...]
det er en
> sensor eller lignende der er dårlig.
>
> JA, du MÅ IKKE køre rundt med STOP lampen tændt. Dine bremser

Lige for at følge op.

Det er ikke sådan at lampen lyser konstant.

Når tændingen slåes til lyser alle lamper. De slukker kort efter at
motoren er startet.

Når man så begynder at køre kan STOP blinke lidt sporadisk. Efter et
kort stykke tid ser man den ikke mere, og den lyser ikke mere.

Bare rolig, havde den lyst konstant havde jeg ikke kørt med bilen.

Hydraulikolie? Bremsevæske? Eller til det dersens hæve-sænke system
eller hvad?

Ellers tak for svaret. Man fatter jo ikke meget af alt det "franske"
elektronik og hejseværk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-12-04 13:20

> [...]

> Bare rolig, havde den lyst konstant havde jeg ikke kørt med bilen.

> Hydraulikolie? Bremsevæske? Eller til det dersens hæve-sænke system

Min gjorde nøjagtigt det samme, engang der manglede LHM (hydraulik) olie.
Prøv at parkere bilen plant, og hæv den til max højde. Tjek derefter om
flyderen (se evt. manualen) står imellem de sorte streger. Det er ganske
nemt at efterfylde - men du skal nok køre til mekaniker, hvis den bliver ved
med at tømme sig selv. Min gjorde det vist fordi jeg overlæssede bilen -
gætter på at det var en sikkerhedsventil der spyttede det ud.

/Kasper Hansen

Fra : Martin Bak

Dato : 20-12-04 19:36

"Anders Nielsen (RF 900)" <nanders@gmail.com> skrev i en meddelelse

Ellers tak for svaret. Man fatter jo ikke meget af alt det "franske"
elektronik og hejseværk

Nej. Jeg har også altid haft det svært med franske biler. MEN Jeg har i
denne weekend hjulpet min bror med et problem på hans xantia. Jeg var nødt
til at søge information på nettet for at kunne finde ud af det, og guess
what? Det lader til at fejlene er så hyppigt forekommende, at de er endog
særdeles grundigt beskrevet på nettet Så undskyld til alle for tidligere
mere eller mindre hånlige udtalelser om frankobiler. Siden
http://web.citroen.nu/ har simpelthen svar på /alt.
PS. siden virker ikke i øjeblikket *lol* . ikke hos mig ihvertfald.

Martin

Fra : Peter Juul

Dato : 21-12-04 21:06

"Anders Nielsen (RF 900)" skrev

>Det er ikke sådan at lampen lyser konstant.
>
>Når tændingen slåes til lyser alle lamper. De slukker kort efter at
>motoren er startet.

Så er det i sin skønneste orden..

>Når man så begynder at køre kan STOP blinke lidt sporadisk. >Efter et
>kort stykke tid ser man den ikke mere, og den lyser ikke mere.

Bare kør ind til siden og vent et øjeblik til lampen går ud - Det skyldes at
hydraulikolien er kold og meget træg. Min gamle Xantia '93 lagde sig helt
ned på maven efter stop, og når den skulle starte og hæve sig op i
frostvejr, nåede man til tider fint at skrabe alle ruder af inden bile nvar
klar til afgang..

>Hydraulikolie? Bremsevæske? Eller til det dersens hæve-sænke >system
>eller hvad?

Same old shit... Din hydraulikpumpe trækker affjedring, servo og bremser
(derfor ingen bræmsevæskeskift i tide og utide på en Xantia.)
Men ved du hvornår din hydraulik-olie sidst er skiftet ?? Svjh siger Citroen
skift ved hver 70 kkm (?) Gør det, hvis du er i tvivl, og få samtidig
filtrene i systemet renset. Det koster ikke en herregård, og bilen bliver
ganske forandret at køre i bagefter. Hvis den er hård i undervognen, skal
gaskuglerne skiftes eller genoplades. Det er heller ikke rasende dyrt, og du
får en helt ny bil ud af det.

>Ellers tak for svaret. Man fatter jo ikke meget af alt det "franske"
>elektronik og hejseværk

Næææ. Men det er dælme rart at køre med...

VenHils
Peter (der stadig ind i mellem kan savne sin Xantia...)

Fra : Anders Nielsen (RF90~

Dato : 22-12-04 16:58

> Næææ. Men det er dælme rart at køre med...

100% korrekt. Det er min kærestes bil, og jeg kører selv en Hyundai
Getz, som er en billig og udemærket bil. Meeen affjedring... woooaaow!
De der franskmænd har skisme fattet hvad det vil sige at befordre sig
komfortabelt.

/Anders