Hvad er EGR-ventilen i en Peugeot?
Fra : Jens Ole Jensen

Dato : 19-12-04 15:37

Jeg kan desværre ikke svare Tom i hans svar til mig under foregående
forespørgsel, mine svar mails afvises af serveren

Men jeg må nødvendigvis spørge igen
Hvad er EGR ventilen, og hvorledes chekker jeg om den virker

Tommy

Fra : FJ

Dato : 19-12-04 15:55

"Jens Ole Jensen" <jojensen@deltadata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men jeg må nødvendigvis spørge igen
> Hvad er EGR ventilen, og hvorledes chekker jeg om den virker

Hvilken Peugeot??

Fra : ENN

Dato : 19-12-04 17:06

EGR = Exhaust Gas Recirculation = Udstøds Gas Recirkulation, det er en
ventil der ved dellast leder en mindre mængde udstødsgas ind i
indsygningsmanifolden for at minske NOX emisionerne.

Aner ikke hvor den sidder på en Pøgøjs

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 17:40

> EGR = Exhaust Gas Recirculation = Udstøds Gas Recirkulation, det er en
> ventil der ved dellast leder en mindre mængde udstødsgas ind i
> indsygningsmanifolden for at minske NOX emisionerne.

Eller rettere brænde det hele af en gang til, da der ikke er meget ilt
tilbage i udstødningsgassen, koster dette en del effekt, op til 8 10% svjv.

> Aner ikke hvor den sidder på en Pøgøjs

Jeg ved det heller ikke nøjagtigt, men den må nødvendigvis sidde ret tæt på
topstykket ved udstødningsmanifolden.
Det er som regel en ret solid klods med et stik på.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : ENN

Dato : 19-12-04 17:59

EGR er mest benyttet på Dieselmotorer,

Mange motorfabrikanter kan kun overholde kravene til
NOX emission ved at lede en inaktiv gasart ind i forbrændingen - og
deneneste gasart man har "ved hånden" er udstødsgassen derfor monteres en
ventil der er styret pneumatisk og/eller elektrisk af motorstyringen - denne
ventil åbner for
at udstødsgas kan ledes ind i indsugningen Når man gør det falder
forbrændingstemparaturen og derved dannes mindre NOX. Systemet er kun
aktiveret ved dellast ved fuldgas lukkes ventilen

Alle motorfabrikanter benytter EGR systemet - også på enkelte
benzinmotorer - og alle motorfabrikanter er kede af systemet - det betyder
at motoren skal æde en del sodpartikler - og det betyder:
-At smørreolien hurtigt bliver sort af partikler
-At ventilstyr slides hurtigt da indsugningsventilerne på luftsiden arbejder
i denne partikkelbefængte luft.
-At indsugningsmanifolden langsomt bliver blokket op af partikkelrester
blandet med smørreolierester (som kommer fra krautaphusudluftningen)
-At partikkeludslippet bliver større (der er simpelthen mindre ilt i
forbrændingsluften til at brænde dieselolien helt op)

Afbrydes EGR systemet kører motorerne typisk betydeligt bedre - men de
udleder i hvert fald teoretisk mere NOX NOX er lugt og farveløst men
bidrager til Sur regn - så det er pest eller kolera. Du kan imidlertid ikke
se om en bil har blokeret EGR og Statens Bilinspektion kan heller ikke måle
det med det udstyr de har.

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 20:41

> [...]
> ikke
> se om en bil har blokeret EGR og Statens Bilinspektion kan heller ikke

Den kører med garanti IKKE bedre. Jeg har set ventilen i en gammel Vectra
hvor kuglen havde sat sig fast pga. sod. Den kunne overhovet ikke gå i
tomgang.

Så der skal som minimum et indgreb i softwaren til for at få en (opel) motor
til at gå uden EGR ventil.

--
Tom

Fra : ENN

Dato : 19-12-04 20:54

> [...]
> tomgang.
>
> Så der skal som minimum et indgreb i softwaren til for at få en (opel)

I tomgang får motoren ingen EGR så hvis systemet er afbrudt går den som
altid i Tomgang, lækker ventilen derimod således at den lækker udstødsgas
ind i manifolden i tomgang så går den dårligt tomgang.

Software indgreb er unødvendige da softwaren kun styrer ventilens åbning
ikke om der rent faktisk kommer udstødsgas gennem ventilen og ind i
indsugningen - typisk afbrydes EGR ventilen mellem manifold og EGR ventil
således at der ikke ledes udstødsgas ind i indsugningen - ventilen derimod
åbner/lukker som normalt.

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 21:03

"ENN" <AAb@nomail.com> skrev i en meddelelse

> I tomgang får motoren ingen EGR så hvis systemet er afbrudt går den som
> altid i Tomgang, lækker ventilen derimod således at den lækker udstødsgas
> ind i manifolden i tomgang så går den dårligt tomgang.

OK, jeg har ikke sat mig mere ind i det end at det hjalp da vi skifte
ventilen ad og rensede den, så kunne den køre i tomgang igen.

--
Tom

Fra : ENN

Dato : 19-12-04 21:16

> "ENN" <AAb@nomail.com> skrev i en meddelelse

> OK, jeg har ikke sat mig mere ind i det end at det hjalp da vi skifte
> ventilen ad og rensede den, så kunne den køre i tomgang igen.

Den almindeligste fejl er at ventilen kokser til og ikke kan lukke
ordentligt mere, så går bilen dårligt tomgang og føles lidt sløv, på diesel
biler vil den ryge mere med en "utæt" EGR ventil, lukkes den permanent er
man ude over problemet og bilen får bedre speederrespons, når der gives fuld
gas skal EGR ventilen nemlig først lukke og motoren skal "dræne" manifolden
for udstødsgas før den får ren luft (og ilt) til forbrændingen.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 20-12-04 10:18

[snip]
> [...]
manifolden
> for udstødsgas før den får ren luft (og ilt) til forbrændingen.

Du lyder som om du er rigtig godt orienteret om dette system. Jeg har selv
haft en del bøvl med EGR-ventilen, eller rettere styringen af ventilen på
min Carisma DI-D. Det var ganske som du beskriver, når jeg kørte med stikket
på EGR-ventilen afmonteret (dvs. ventil konstant lukket), var der ingen
problemer. Der blev logget en fejl i ECUen, men iflg. Mitsubishi, skulle
afbrydelsen ikke være noget problem iøvrigt. Jeg kunne dog ikke måle nogen
forskel økonomisk eller performance-mæssigt, ej heller entydigt mærke nogen
forbedret speederrespons.

Ved du om der er et langtidsproblem i at afbryde skidtet? Jeg tænker på
tilsodning af ventilen, så man skal ha' skidtet skilt ad for at få dimsen i
aktion igen efter f.eks. 2 år/60.000 km?

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-04 18:00

> Den kører med garanti IKKE bedre. Jeg har set ventilen i en gammel Vectra
> hvor kuglen havde sat sig fast pga. sod. Den kunne overhovet ikke gå i
> tomgang.

Det behøvs som ikke at være en gammel Opello, jeg havde en Astra som
firmabil fra 99 - 01, jeg kørte lige over 100KKm og den kørte på den 4 EGR
ventil, og man var ikke i tvivl om hvornår den begyndte at blive dårlig, den
blev gradvist ringere indtil den ikke kunne tage gassen ud at rykke.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Søren Christensen

Dato : 19-12-04 20:01

> [...]
>
> Men jeg må nødvendigvis spørge igen
> Hvad er EGR ventilen, og hvorledes chekker jeg om den virker

http://autorepair.about.com/cs/generalinfo/l/bldef_165.htm

Venligst

Fra : Steffen Bechmann Ole~

Dato : 20-12-04 17:26

Jeg er næsten 100% sikker på der ikke er en EGR ventil på din 405'er.. Jeg
har KUN set det på Peugeots HDI motorer, og der piller mange blot stikket
af, så er ventilen ude af funktion, og det hjælper.

-Steffen

Fra : Ulrich

Dato : 20-12-04 22:50

"Steffen Bechmann Olesen" <steffen@bechmanns.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er næsten 100% sikker på der ikke er en EGR ventil på din 405'er.. Jeg
> har KUN set det på Peugeots HDI motorer, og der piller mange blot stikket
> af, så er ventilen ude af funktion, og det hjælper.

Det har så senere vist sig at når man kører med 1,5 bar
ladetryk, trykkes der skidt over i indsugningen alligevel :-/
Men mindre lort end ved normalt system.

--
Hygge Ulrich