/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
BMW K100RS rep. og erfaring
Fra : Henrik Olsen


Dato : 22-05-01 15:47

Har lige hentet en K100RS fra 1986 i aftes til test / køb efter at have fået
kortet i torsdags.

Fakta: 119.000 KM, rød, røgfarvet visir, motorspoiler, varme i håndtag,
værktøjssæt, 70.000 kr. privat. Ingen garanti.

Umiddelbare indtryk, som jeg gerne vil have lidt respons på, da jeg skal
melde tilbage i morgen:

Minus:
- Meget svag bagbremse.
- Skade på højre side efter tidligere tilt eller påkørsel. Der er en tynd
flænge i den øverste glasfiberskal/kåbe ved siden af glasset / viseret. Da
den koster 7.400 som indfarvet reservedel er det ikke noget jeg lige
skifter. Måske det kan tages af, slibes, limes og males for en rimelig
penge. Sidespejlet og kåbestykket med "gællerne" har også skrammer.
- Generel synlig slitage, men forventet fra en brugt 1986-cykel til en ok
pris (?)
- Dug under instrumentpanelet (speedo og omdrejn.)
- Temp.ur i højre side af kåben flakser (op i det røde). Falder vist til ro,
hvis man slukker lyset.

Plus:
- Lyden, mums.
- Bundtrækket
- m.m.m. :)

Vil købe et sæt sidetasker til den. Monteringsbeslagene sidder på cyklen,
men sælger ønsker ikke at skille sig af med taskerne, da de skal bruges til
en anden cykel.

Er der nogle der har erfaringer til at kunne give et overslag på en
renovering af sådan en maskine. Har set de brugte maskiner hos Svend Aage
Jensen i Rødovre (arbejder sammen med Jes/BMW Rødovre), og her står de
fuldstændigt som nye, selv med tæt på lupinspektion. Prisen er vist også
omkring 100K+ for cyklerne. Vil det sige denne RS'er kræver for omkring 30K
rep./udskiftning for at stå som ny mon?



 
 
Johs (22-05-2001)
Kommentar
Fra : Johs


Dato : 22-05-01 22:06

Hallo Henrik,

Vi starter med en parentes: det er (næsten) ligegyldigt med de praktiske
aspekter af dine listede bekymringer - en k100 der kører: den kører. Og hvis
der er dug i speedometeret; ja, så gud være med duggen, for den skal du måske
se på gennem 300000 km. Fantastisk dug kan holde så længe.

Brug ikke almindelige mc-matematik på sådan en cykel.

Mvh Johannes

k100rs, 1988, 153000 km

Henrik Olsen wrote:

> Har lige hentet en K100RS fra 1986 i aftes til test / køb efter at have fået
> kortet i torsdags.
>
> Fakta: 119.000 KM, rød, røgfarvet visir, motorspoiler, varme i håndtag,
> værktøjssæt, 70.000 kr. privat. Ingen garanti.
>

-


Henrik Olsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Olsen


Dato : 23-05-01 05:38

"Johs" <oddesund@paradis.dk> wrote in message
news:3B0AD494.343DD0E3@paradis.dk...
> Vi starter med en parentes: det er (næsten) ligegyldigt med de praktiske
> aspekter af dine listede bekymringer - en k100 der kører: den kører. Og
hvis
> der er dug i speedometeret; ja, så gud være med duggen, for den skal du
måske
> se på gennem 300000 km. Fantastisk dug kan holde så længe.
>
> Brug ikke almindelige mc-matematik på sådan en cykel.

Hehe. Udemærket svar. Men det kan nu godt være irriterende alligevel med
duggen og den lidt døde bagbremse. Men mon ikke det nok kan fikses.



Henrik Olsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Olsen


Dato : 23-05-01 12:24

Tilføjelse:

- Har oplevet at den ved gearskift kan havne i "ingenmandsland" med intet
træk til følge, dog uden at være i neutral mellem 1. og 2. gear. Det har
undret mig meget. Displayet ved omdrejningstælleren bliver blankt. For at få
den i gear igen, må jeg lige klappe gearvælgeren en gang op eller ned, men
så børste gearkassen for alvor tænder, også selv om jeg har koblet fuldt ud.

Kender nogle til dette? Eventuel vurdering af alvoren / konsekvenserne i
problemet...

- Displayet, ved siden af omdrejningstælleren, som viser gearvalg flyder let
ud. Er der kommet en nyere reservedel med bedre LCD?



Armand (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-05-01 23:27


Henrik Olsen <ho_maps@e-box.dk> skrev i en
news:9eg6jq$ave$1@news.inet.tele.dk...
>
> - Har oplevet at den ved gearskift kan havne i "ingenmandsland" med
intet
> træk til følge, dog uden at være i neutral mellem 1. og 2. gear. Det
har
> undret mig meget. Displayet ved omdrejningstælleren bliver blankt. For
at få
> den i gear igen, må jeg lige klappe gearvælgeren en gang op eller ned,
men
> så børste gearkassen for alvor tænder, også selv om jeg har koblet
fuldt ud.

Der ér et frigear imellem alle gear! Ellers ville to gear jo kunne være
"inde" sammen => mærkelige lyde =
At du bliver hængende imellem kan såvel skyldes en tung gearkasse, som
en dårlig skifte-teknik:
Den tunge gearkasse kan du måske ændre lidt på ved at skifte til tyndere
olie :-/
Angående gearskift's: Få af os kan huske hvem og hvorledes vi lærte at
skifte gear; men den almindelige opfattelse á: "kobl ud/gas ned -
skift - Kobl til/giv gas" er ikke den optimale.
På FAQ'en på DMC's hkemmeside er der en udførlig anvisning i teknikken
bag at kunne skifte gear uden brug af kobling - Samme teknik er den der
giver det sikreste gearskifte også selv om man bruger koblingen som
normalt!
Kort opsummeren: Belast gearpedalen inden brug af kobling/nedgasning!

Link:
www.dmc-org.dk FAQ'en er en af knapperne ude til venstre!

Konsekvenser ved gearkiks:
Alt hvad der larmer slider!
Ender du uhensigtsmæssigt i et frigear, så undgår man bedst højlydte
*KLONK's* ved at gå ned i gear, og helst med nogle omdrejninger på
motoren (= aldrig(!) gearskifte med motoren i tomgang!!).

--
Armand.



Henrik Olsen (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Olsen


Dato : 24-05-01 21:46


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9ehfl1$2u52$9@news.cybercity.dk...
....
> På FAQ'en på DMC's hkemmeside er der en udførlig anvisning i teknikken
> bag at kunne skifte gear uden brug af kobling - Samme teknik er den der
> giver det sikreste gearskifte også selv om man bruger koblingen som
> normalt!
> Kort opsummeren: Belast gearpedalen inden brug af kobling/nedgasning!

Har været ude at køre en del i dag, og nuuuj for nogle lækre accelerationer
jeg fik mig uden brug af kobling op gennem gearene. Lækkert og dejlig
naturligt bare der er nogenlunde gas på. Så tak for tippet.

....

> Konsekvenser ved gearkiks:
> Alt hvad der larmer slider!
> Ender du uhensigtsmæssigt i et frigear, så undgår man bedst højlydte
> *KLONK's* ved at gå ned i gear, og helst med nogle omdrejninger på
> motoren (= aldrig(!) gearskifte med motoren i tomgang!!).

Havnede i frigear ("ingenmandsland") et par gange i dag, og havde - trods
forskellige omdrejninger i min gearsøgen - stadigt svært ved at få den i hak
igen. Lidt belastende, hvis man holder i et kryds og ikke lige kan få
krabaten i gear :(



Ib Jakobsen (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-05-01 08:39

Henrik Olsen wrote:

>
>
> Havnede i frigear ("ingenmandsland") et par gange i dag, og havde - trods
> forskellige omdrejninger i min gearsøgen - stadigt svært ved at få den i hak
> igen. Lidt belastende, hvis man holder i et kryds og ikke lige kan få
> krabaten i gear :(

Det du beskriver der passer nøjagtig på min R80 også. Skifter man til 2.gear
lidt for kraftigt kan man faktisk skifte forbi 2.gear.
Sådan forstået at træder man pedalen en smule ned, så har man den i 2.gear. Husk
også lige på at det ikke er som på en med oliebadskobling.
Er koblingen trukket, og holder du stille, så står akslerne i gearkassen og så
stille. Du har sikkert bemærket, at du selv om maskinen er kold,
så kan du smide den i gear uden "KLONK". Og dælme også lige så nemt få den i
frigear uden at skulle rokke fremad med maskinen.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen
senator@post.tele.dk

Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.



Armand (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-01 09:57


Henrik Olsen <ho_maps@hotmail.com> skrev i en
news:9ejrr4$2ir4$1@news.cybercity.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:9ehfl1$2u52$9@news.cybercity.dk...
> ...
> > På FAQ'en på DMC's hkemmeside er der en udførlig anvisning i
> > teknikken bag at kunne skifte gear uden brug af kobling - Samme
teknik
> > er den der giver det sikreste gearskifte også selv om man bruger
> > koblingen som normalt!
> Har været ude at køre en del i dag, og nuuuj for nogle lækre
> accelerationer jeg fik mig uden brug af kobling op gennem gearene. Så
tak
> for tippet.

You're welcome!
Men brug nu lige teknikken _sammen med_ med koblingen til dagligt!

Men sjovt nok, at der ikke var nogen der for en uge siden skulle have
sagt at du ikke kunne skifte gear, uden at du ville have læst dem
skriften. Ikke sandt?
>
> > Ender du uhensigtsmæssigt i et frigear, så undgår man bedst højlydte
> > *KLONK's* ved at gå ned i gear, og helst med nogle omdrejninger på
> > motoren
> Havnede i frigear ("ingenmandsland") et par gange i dag, og havde -
> trods forskellige omdrejninger i min gearsøgen - stadigt svært ved at
få den
> i hak igen.

Man kan næsten aldrig undgå *KLONK*'et helt; men reducerer det
betragteligt ved at geare ned igen istedet for op, som planlagt!

> Lidt belastende, hvis man holder i et kryds og ikke lige kan få
> krabaten i gear :(

= Olieproblemer, hvis ikke slidt/ujusteret kobling!
Og så er kardantrækkeren altså ikke en supersportscykel, selvom det er
en RS'er - Gearkassen er mekanisk den samme som på en hvilken som helst
K-"traktor" hvorfor du ikke må forvente sig et klikkende gearskifte der
smutter ind som smør :-/
Til din trøst har Yamaha's FZR-serie ligeledes en gevaldig
traktorgearkasse monteret, ligesom min tidligere Yamaha XS 1100
kardantrækker, der nærmest ikke var til at skifte gear på når tælleren
stod på mere end 6.500 RPM

--
Armand. (der dog aldrig har prøvet en K'er (-s gearkasse))






Henrik Olsen (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Olsen


Dato : 25-05-01 10:39

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9el76b$ug4$5@news.cybercity.dk...
> Men brug nu lige teknikken _sammen med_ med koblingen til dagligt!

Også ved accelerationer op gennem gearene? Troede det var "sundt" for
gearkassen med de koblingsfrie skift. Slider det meget, siden du skriver jeg
ikke normalt skal bruge teknikken? Det virker ret naturligt og godt.
Men kan da godt hjælpe med et lille bitte koblingstræk - ikke mindst ved
langsommere accelerationer.

Nedgearing er helt klart altid med kobling.



Armand (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-01 15:24


Henrik Olsen <ho_maps@e-box.dk> skrev i en
news:9el97d$8n5$1@news.inet.tele.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:9el76b$ug4$5@news.cybercity.dk...
> > Men brug nu lige teknikken _sammen med_ med koblingen til
> > dagligt!
> Også ved accelerationer op gennem gearene? Troede det var "sundt" for
> gearkassen med de koblingsfrie skift. Slider det meget, siden du
skriver
> jeg ikke normalt skal bruge teknikken?

Igen: Det er *KLONK*'enes styrke der angiver sliddet!
Under daglig brug sparer man sig formodentlig for et par ekstra *KLONK*
om dagen ved at suplere med koblingen!

> Men kan da godt hjælpe med et lille bitte koblingstræk - ikke mindst
> ved langsommere accelerationer.

Jup!
Det er også den teknik jeg i praksis benytter (viste det sig efter at
jeg atter kom på hjul igen fornylig)!

> Nedgearing er helt klart altid med kobling.

Tjaeh :-/
Jeg kan geare ned under 99½% konstant påløb v.h.a. trick'et uden
kobling.
Og lyden af en sådan heftig nedgearings-rækkefølge er specielt heftig


Tip (som også er at læse på DMC-FAQ'en): Støt nedgearingen med
bagbremsen!

--
Armand.






Ib Jakobsen (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-05-01 19:00

Armand wrote:

>
> Til din trøst har Yamaha's FZR-serie ligeledes en gevaldig
> traktorgearkasse monteret, ligesom min tidligere Yamaha XS 1100
> kardantrækker, der nærmest ikke var til at skifte gear på når tælleren
> stod på mere end 6.500 RPM
>

Mon ikke de har smugkikket lidt på BMW. På XS750's "bagtøj" er det meget
tydeligt hvem der er inspirationskilden.
Dog har man spejlvendt hele herligheden. Dog ser det lidt anderledes ud
indvendigt.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen
senator@post.tele.dk

Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.



Jøgen Mangor Iversen (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Jøgen Mangor Iversen


Dato : 24-05-01 23:41

> Den tunge gearkasse kan du måske ændre lidt på ved at skifte til tyndere
> olie :-/
Nix! Bilteknik: Tør enkeltpladekobling! Men det vidste du nok...
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000

Armand (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-01 09:57


Jøgen Mangor Iversen <mangor@12move.dk> skrev i en
news:3B0D8E00.28F31380@12move.dk...
> > Den tunge gearkasse kan du måske ændre lidt på ved at skifte til
> > tyndere olie :-/
> Nix! Bilteknik: Tør enkeltpladekobling! Men det vidste du nok...

Jeg ved at R-modellerne har tørkobling, og havde en ide om at
K-modellerne også havde det; men var ikke sikker!
Men til trods derfor kan gearkassen(!) jo godt have brug for en tyndere
olie for at bevæges friere i skiftene :-/

--
Armand





Jøgen Mangor Iversen (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Jøgen Mangor Iversen


Dato : 24-05-01 23:40

Henrik Olsen wrote:
>
> Tilføjelse:
>
> - Har oplevet at den ved gearskift kan havne i "ingenmandsland" med intet
> træk til følge, dog uden at være i neutral mellem 1. og 2. gear. Det har
> undret mig meget. Displayet ved omdrejningstælleren bliver blankt. For at få
> den i gear igen, må jeg lige klappe gearvælgeren en gang op eller ned, men
> så børste gearkassen for alvor tænder, også selv om jeg har koblet fuldt ud.
>
> Kender nogle til dette? Eventuel vurdering af alvoren / konsekvenserne i
> problemet...
>
> - Displayet, ved siden af omdrejningstælleren, som viser gearvalg flyder let
> ud. Er der kommet en nyere reservedel med bedre LCD?
Disse oplavelser har jeg også. Jeg mistænker at de kiksede gearskift er
et spørgsmål om at justere koblingen. Min kan nemlig også finde på at
kryb lidt frem i frigear. Når den står ubremset med sidevogn kan man
opdage den slags.

Det med displayet mistænker jeg kan være kontakten til gearvælgeren der
kan være slidt. Jeg kan få den til at vise rigtigt ved at trykke lidt på
gearvælgeren under kørslen. Men når jeg måler på kontakten og skifter
gear med hånden virker den OK. Den sidder også lidt bøvlet under
batteriets holder.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000

"Steen M.Nielsen" (23-05-2001)
Kommentar
Fra : "Steen M.Nielsen"


Dato : 23-05-01 18:09

Det er velkendte problemer du nævner i din tekst. Duggen kommer efter en lille køretur og bliver der indtil du stiller den. Jeg har lige haft mit speedometer skilt ad for at lave en løs forbindelse i det, der er ikke muligheder for at gøre den mere tæt end den er fra frabrikken så det må man leve med. Det problem du nævner med gearskiftet, har jeg også på min men det er en vanesag, der er ikke noget galt med gearkassen p.g.a. de lidt irreterende lyde når den skal i gear bagefter, det bliver næmmere at undgå dårlige gearskift med tiden. Reperationer er nemme og ligetil på den, så gå du bare igang, det er dejligt at nusse om sin motorcykel en gang imellem.

Steen (K100RS) ca. 90000 Km.



Jøgen Mangor Iversen (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Jøgen Mangor Iversen


Dato : 24-05-01 23:35

> Minus:
> - Meget svag bagbremse.
Prøv at lufte den ud.

> - Skade på højre side efter tidligere tilt eller påkørsel. Der er en tynd
> flænge i den øverste glasfiberskal/kåbe ved siden af glasset / viseret. Da
> den koster 7.400 som indfarvet reservedel er det ikke noget jeg lige
> skifter. Måske det kan tages af, slibes, limes og males for en rimelig
> penge. Sidespejlet og kåbestykket med "gællerne" har også skrammer.
Jeg har haft et par små revner som jeg har repareret med "Lim og Tät"
tagrendelim på bagsiden. Det virker fint for mig.

--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177611
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409310
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste