/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Glidende kobling eller ... ?
Fra : Carsten


Dato : 20-05-01 19:11

Jeg har fået et *lille* problem med min Honda. Den er begyndt at lave noget
mærkelig når den er kold/lunken. Jeg har på fornemmelsen, at det er
koblingen, der glider og jeg formoder at det er fordi jeg kører på noget
lorte-olie (som ellers var dyr nok).
Det er som sagt kun når den er (forholdsvis) kold. Når først den har kørt
sig rigtig varm (efter 10-15 minutter), så kan jeg ikke fremprovokere det.
Det der sker at den ved accelleration ligesom tøver lidt ved omkring 6-7000
omdr. - normalt i 5. eller 6. gear. Det føles som om trækket helt forsvinder
i ½-1 sekund, hvorefter alt er normalt i igen. Jeg kan som regel ikke
fremtvinge det bagefter igen ved at slække på gassen og så fyre til den
igen.
Når det sker så hverken stiger eller falder omdr. Den bliver nærmest bare
hvor den er på trods af at jeg holder håndtaget på et punkt hvor den burde
fortsætte til 9-10.000 omdr.
Mit andet bud på hvad problemet kunne være er benz-tilførslen. Hvis
benz-mængden bliver for lille (flowet), så vil resultatet vel også være en
tøven under accelleration, men vil det så i givet fald ikke ske i alle gear,
og kunne frem-provokeres igen og igen ?

2 spørgsmål:
1) Er der noget med at nogle fuldsyntetisk olie'r kan give koblingsglid ?
2) Hvordan kan jeg fremprovokere et koblingsglid 100 % hver gang - ved at
køre den ud i gearene eller er det ved at lade den sej-trække ?

Anbefalinger i øvrigt ?

Hilsen,

Carsten
CBR 600 F2 '94




 
 
Janus (20-05-2001)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 20-05-01 19:54


> Når det sker så hverken stiger eller falder omdr. Den bliver nærmest bare
> hvor den er på trods af at jeg holder håndtaget på et punkt hvor den burde
> fortsætte til 9-10.000 omdr.

Dit problem har ikke noget med kobling at gøre. Var kobling blevet svag,
ville du kunne mærke, at idet du gasser op for den i 5 - 6 gear, vil du
mærke omdrejningerne stige uden at cyklen accelerere. Ja ligesom når man
fedter på koblingen..

> Mit andet bud på hvad problemet kunne være er benz-tilførslen. Hvis
> benz-mængden bliver for lille (flowet), så vil resultatet vel også være en
> tøven under accelleration, men vil det så i givet fald ikke ske i alle
gear,
> og kunne frem-provokeres igen og igen ?

Tja... det lyder mere om en fejljustering af karburatorerene, eller bare det
at motoren er kold og har brug for choker. Jeg kan forstår at din motor
nærmest ståler, altså at den ikke er villig til at tage flere omdr. Er
det noget der er kommet med tiden? eller har altid været der?

> 2 spørgsmål:
> 1) Er der noget med at nogle fuldsyntetisk olie'r kan give koblingsglid ?

JA!!! Helt bestemt. Kender op til flere hvor det har hjulpet at skifte
til del-syntetisk eller mineralsk olie

> 2) Hvordan kan jeg fremprovokere et koblingsglid 100 % hver gang - ved at
> køre den ud i gearene eller er det ved at lade den sej-trække ?

Prøv køre en tur i 4 -5 gear hvor motoren er lige blevet lunken, så kør den
op til der hvor den begynder at trække, ca 7- 8000, derefter drej håndtaget
i bund og bemærk om omdrejningerne stiger uden at cyklen accelererer. Det
vil typisk foregår sådan at nålen på omd.tælleren vil ryge op på 11 -12k
omr. Slækker du derefter på gassen og den falder øjeblikkeligt på 8000 omd.
så er det koblingen. Det du beskriver er almindeligt for en kold motor.
>
> Anbefalinger i øvrigt ?

Tag en snak med Jens Bager Jensen han har også en CBR 600 F2 fra 94
bager@vkr.dk

mvh
Janus



Armand (20-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-05-01 23:55


Carsten <carjak@wanadont.dk> skrev i en
news:yNTN6.28$wf1.16251071@news.mobilixnet.dk...
>
> Det er som sagt kun når den er (forholdsvis) kold
> Det der sker at den ved accelleration ligesom tøver lidt ved omkring
> 6-7000 omdr. - normalt i 5. eller 6. gear. Det føles som om trækket
helt
> forsvinder i ½-1 sekund, hvorefter alt er normalt i igen. Jeg kan som
> regel ikke fremtvinge det bagefter igen ved at slække på gassen og så
fyre
> til den igen.

Tjaeh :-/

Hvis det skulle være koblingen der glider, ville det forekomme i alle
gear og endvidere først og fremmest lige omkring det omdrejningstal hvor
drejningsmomentet topper - For en CBR lyder 7.000 rpm for lavt dertil
:-/
Dette er også svar på dit spørgsmål #2!

> Mit andet bud på hvad problemet kunne være er benz-tilførslen. Hvis
> benz-mængden bliver for lille (flowet), så vil resultatet vel også
> være en tøven under accelleration, men vil det så i givet fald ikke
ske i alle
> gear, og kunne frem-provokeres igen og igen ?

Måske snarere!
P.g.a. "underforsyning", løber svømmerhusene tør lige omkring de to
højeste gear undervejs i en længere acceleration :-/

> Anbefalinger i øvrigt ?

For meget olie??

--
Armand.






Carsten (21-05-2001)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 21-05-01 08:11

Lille update...
Problemet er startet i denne sæson. Det begyndte med at den (lige da jeg
havde fået den ud) ikke var særlig villig til at tage gassen. Den døde
totalt, hvis jeg f.eks. kørte 3-4.000 omdr. og så lukkede helt op. Kold
eller varm - same deal.
Jeg hev så svømmerhusene af, idet jeg formodede at der var vand i. Om der
var det eller ej kan jeg ikke helt sige, idet al benz'en var ude af
svømmerhusene inden jeg fik den sidste skrue helt løs. Anyways, det hjalp i
hvert fald en hel del. Der der nu kun problemer hvis jeg forsøger at gå
under 3.000 omdr. i 6. gear og så fyre helt op, så hoster den lidt indtil
den er over 4.000. Det er vel ikke helt ved siden af. Det er jo tæt på
mishandling
Nå, men da jeg fik samlet kabu'erne så viste det sig, at de var blevet
utætte (se tidligere mail om dette). Det blev løst ved at benytte lidt
flydende pakning ovenpå o-ring-pakningen. Min fornemmelse fortæller mig nu,
at noget af dette flydende pakning måske er kommet ind i svømmerhuset hvor
benz-påvirkningen måske har opløst lidt af det, så det nu svømmer rundt i
huset ?!
Jeg vil prøve at skille lortet ad igen i den kommende Kr. Himm. ferie. Er
der noget jeg skal adskille ud over svømmerhus + ud med dyserne ? Er der
andre steder der kan give noget i henhold til mit problem ?

Carsten




Armand (22-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-05-01 00:34


Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en
news:9eaf1q$cch$1@news.inet.tele.dk...
>
>Lille update...
> Problemet er startet i denne sæson. Det begyndte med at den (lige da
jeg
> havde fået den ud) ikke var særlig villig til at tage gassen.
> Jeg hev så svømmerhusene af, idet jeg formodede at der var vand i....
> Anyways, det hjalp i hvert fald en hel del. Der der nu kun problemer
hvis
> jeg forsøger at gå under 3.000 omdr. i 6. gear og så fyre helt op, så
hoster
> den lidt indtil den er over 4.000.
> Nå, men da jeg fik samlet kabu'erne...............ved at benytte lidt
> flydende pakning ovenpå o-ring-pakningen. Min fornemmelse fortæller
mig
> nu at noget af dette flydende pakning måske er kommet ind i
svømmerhuset > Jeg vil prøve at skille lortet ad igen i den kommende Kr.
Himm. ferie. Er
> der andre steder der kan give noget i henhold til mit problem ?

Vand i karbunaderne kommer fra tanken.
Vand i tanken ligger i bunden og ledes kun videre genembrug af
reservetanken!
Har du tilfældigvis benyttet reserve eller PRI efter at arbejdet blev
gjort sidst?

Prøv at starte med en svømmerhus-udtømning igennem de bundskruer der
måtte forefindes - evt. over i et gammelt syltetøjsglas, således at du
kan se forekommende vand (= som en silikone-kugle) i bunden af bensinen
:-/

I fald: Så tøm en større sjat af tankindholdet ud v.h.a. res. eller PRI,
og/eller giv tanken en "kur" med karburatorsprit!

--
Armand.






Carsten (22-05-2001)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 22-05-01 07:55


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9ec8sf$1flq$7@news.cybercity.dk...
> Vand i karbunaderne kommer fra tanken.
> Vand i tanken ligger i bunden og ledes kun videre genembrug af
> reservetanken!
> Har du tilfældigvis benyttet reserve eller PRI efter at arbejdet blev
> gjort sidst?

Ja, jeg har kørt på reserve, det gør man jo ind i mellem

> I fald: Så tøm en større sjat af tankindholdet ud v.h.a. res. eller PRI,

Honda'en har ingen PRI, og jeg ved at jeg ved normal (ON) ikke kan
få en dråbe ud af tanken (vakuum-påvirket). Kan jeg tømme tanken
helt via res(erve) ? Nogen der har prøvet på en CBR ?

> og/eller giv tanken en "kur" med karburatorsprit!

Det har jeg prøvet. Jeg har faktisk kørt på næsten 50/50 i starten
af sæsonen, hvor jeg prøvede at køre den næsten tom med en
ordentlig gang kab.sprit i. Det hjalp foresten også en del.

Carsten




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste