dieselolie
Fra : allan

Dato : 20-05-01 19:00

på tvdanmark så jeg et program om engelsk politi der jagtede flugt/sprit og
andre sindsyge bilister. trivielt ja men så kom der et sjældent guldkorn.
ca. 25% af alle solo ulykker på motorcykler skyldtes at busser og lastbiler
lækkede diesel olie på vejen. Så nu har jeg et spørgsmål ?
Hvor tit sker det i danmark og registreres det i danske ulykkesstatistikker.

"Aalborg omnibusselskab fik for 2 år siden nye busser (med lavt gulv"noget
helt nyt i aalborg") hvilket medførte at chaførene nu skulle lukke for
tanken efter de havde tanket! for ellers løb den over når de drejede. Det
tog kun ca 3 mrd at lære"

Fra : Michael K.S.

Dato : 20-05-01 19:15

On Sun, 20 May 2001 19:59:43 +0200, "allan"
<allan-jensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hvor tit sker det i danmark og registreres det i danske ulykkesstatistikker.

Aner ikke hvor tit,og nej det registreres AFAIK ikke i danske
ulykkesstistikker.Men det sker,specielt i rundkørsler bør man være
meget opmærksom,det kan ofte være utroligt svært at se,men er
skøjteglat,jeg har været nede en gang på grund af diesel i en
rundkørsel,det kostede heldigvis kun materialskade,men kunne være
gået ret meget værre.Bestemt værd at tænke over når/hvis man ligger og
øver knee-downs i den lokale rundkørsel (det gjorde jeg ikke).Man bør
melde sådan noget omgående til politiet,så der kan blive ryddet op.Jeg
ringede til politiet og de tog det faktisk ret seriøst og sendte Falck
ud med det samme.....Måske fordi det ikke er så sjældent ?!?

Det er noget forfærdelig svineri,men skyldes vel nærmest tankeløshed
fra dielselbilisters side og manglende fokus på problemet,rådet for
større færdselssikkerhed bruger i det hele taget ikke mange kr. på
MC'er i disse år - det virker i hvert fald ikke sådan.

Mig kostede det 4000,- at rive siden op på en CBR600,og kun fordi jeg
selv fiksede skaden med dele fra udlandet, ellers var det nærmere
20.000 det ville have kostet.

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-05-01 19:20

"allan" <allan-jensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor tit sker det i danmark og registreres det i danske
ulykkesstatistikker.

Jeg ved ikke hvor tit det sker, men det sker jævnligt i Aalborg området.
I den rundkørsel udfor AAU er der lidt "kattegrus" tilbage endnu fra en stor
dieselpøl fra sidste uge.

Rittig

Fra : Anders Rude Andersen

Dato : 20-05-01 20:08

> Jeg ved ikke hvor tit det sker, men det sker jævnligt i Aalborg området.
> I den rundkørsel udfor AAU er der lidt "kattegrus" tilbage endnu fra en
> [...]

Jeps, den rundkørsel kan være "giftig" . Jeg kom sent onsdag aften i sidste
uge, fra en begravelse i Sønderjylland, hvor jeg havde parkeret cyklen,
hjemme hos min mor. Klokken var ca. 00.30 og jeg skulle tidligt op næste
morgen for at aflevere eksamensprojket, så jeg havde god fart på cyklen. Da
jeg kommer til den omtalte rundkørsel, kan det nok være jeg fik sænket
tempoet. Lidt over en vognbane var overstrøet med kattegrus, og ingen skilte
forinden !!!

Jeg slap dog igennem, men lidt chokket. Hvad hvis jeg var røget på røven
pga. kattegrusen, ville man så kunne give kommunen skylden eller hvad ?

Anders Rude
SV650S

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-01 23:24

Har også prøvet turen. Man føler sig helt snydt, for man kom jo helt stille
og roligt og foretog et helt normalt sving! Jeg selv mødte en helt smal
oliestribe, der godt nok kunne erkendes, men i erkendelsesøjeblikket var
forhjulet smuttet. ØV. Ved nu at en BMW med styrtbøjle er billig at vælte
med, da der kun kom skramme på styrtbøjle og lidt på topstykket. Intet andet
var ridset (har tasker og fuldkåbe på). Men det var en grim og dyr lyd at
høre den skramle afsted i tomgang og i gear. Jeg havde forladt vraget, og
måtte løbe bagefter for at få den slukket. Alt i alt p i n l i g t. Så der
skal altså kigges helt superkoncentreret på vejen i sving, og hvor der skal
bremses. Og er der tvivl, må man ned i fart inden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Søren L Hansen

Dato : 21-05-01 11:01

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<9e926j$6lm$1@news.inet.tele.dk>...
> Jeg ved ikke hvor tit det sker, men det sker jævnligt i Aalborg området.
> I den rundkørsel udfor AAU er der lidt "kattegrus" tilbage endnu fra en
stor
> dieselpøl fra sidste uge.

Ligesom svinget på strandvejen ud for Metax-tanken i Aalborg er permanent
galt, fra de biler der svinger ud fra tanken.
Men da det er en permanent misere kan man jo justere derefter.
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Thomas

Dato : 21-05-01 12:10

> Ligesom svinget på strandvejen ud for Metax-tanken i Aalborg er permanent
> galt, fra de biler der svinger ud fra tanken.
> Men da det er en permanent misere kan man jo justere derefter.

Hvad er det der sker? Hvorfor lækker diesel fra bilerne? Folk lukker vel
deres tankdæksler, eller?
Er det en diesel motor som bare smider med brændstoffet? Synes da det lyder
lidt underligt, og har aldrig selv oplevet det... så vidt jeg da ved.

Fra : Michael K.S.

Dato : 21-05-01 12:24

On Mon, 21 May 2001 13:09:49 +0200, "Thomas" <feeling@home.now> wrote:

>Hvad er det der sker? Hvorfor lækker diesel fra bilerne? Folk lukker vel
>deres tankdæksler, eller?

Ikke godt nok,og de overfylder tankene,se evt. her :

http://www.mag-uk.org/fema/pr/23-sep-1999.html

>Er det en diesel motor som bare smider med brændstoffet? Synes da det lyder
>lidt underligt, og har aldrig selv oplevet det... så vidt jeg da ved.

Vær du glad for det !!

-M

Fra : Rolf Skovløkke

Dato : 22-05-01 00:11

Den manglende friktion i dette sving kan næsten kun skyldes voks fra
vaskeanlægget i kælderen på Metax-huset.
Laver altid hjulspind på den gamle øse for at få dækkene til at bide efter
vask, og hvor ender det? - på vejen naturligvis.
Da ingen ville tage ansvar for denne voksbehandling af vejen valgte man at
fræse og asfaltere om i svinget, men det rykker bare problemet til et senere
tidspunkt.
Hverken politi eller journalister har ofret dette særlig opmærksomhed, kun
at svinget åbenbart er "farligt".

mvh
RS

Fra : Rasmus Lind Hansen

Dato : 21-05-01 00:22

Har prøvet det med rundkørslen og diesel, i bil.
Resultat:
Far's Peugoet skadet for 38500kr.
Krøllede autoværn med ca. 35km/t.
Eksplosion efterfulgt af, åndsvag pude i ansigt (ufed oplevelse.)
Far der skulle have en lang forklaring om olie og regnvejr, for at
fattet jeg racede!
Ondt i bryst, arme og nakke.

Men jeg er sgu glad, for at det ikke var på mc (det ville fandme have gjort
ondt.)

Rasmus Lind Hansen
*sparer sparer sparer*

Fra : Ulf Bang

Dato : 22-05-01 09:03

> [...]
> helt nyt i aalborg") hvilket medførte at chaførene nu skulle lukke for
> tanken efter de havde tanket! for ellers løb den over når de drejede. Det

XXXXXXXXXXXXXXXX

Vil det være muligt at fremskaffe dette klip fra TV Danmark. Hvis du kan
huske sende tid og dato kan man ofte lokke en kopi fra dem, hvis det går til
en god sag. Hvis det sendes til trafikministeriet med en smører om gennerel
dårlig/manglende skiltning, i forbindelse med glatte belægninger, oliespild,
nylagt astfaldt (sveder olier), vejarbede osv. Kan det være at de vil tage
problemet op til debat. Hvis det bare kunne give en vejledning til kommuner
og entreprenører om skiltning og måske give opmærksomhed på bonderøves
manglende skiltning og oprydning af jord eller andet på vejen, vil det måske
være det værd.

For nogle år tilbage var jeg selv nede at ligge. Vejen var sort og så
"nylagt ud". Det var godt bid på den, jeg havde taget flere sving og bremse
prøver for at se om det kunne være problemer. OK....godt bid, flere fede 90
graders sving efter hinanden med den rigtige hældning, yes! Indtil et sving
som havde ligget i sol hele dagen, det var ligesom at køre i brun sæbe. Det
værste er at man ikke kan se det, når man køre med solen i ryggen. Godt at
hastigheden ikke var stor, 40 - 50 km/t, men det kostede kåbe, spejl,
blinklys, styr og en lille bule i tanken, surt
Men der var ingen advarsler med nylagt astfaldt eller andet. Man kunne ønske
sig et skilt med "nylagt astfaldt mulighed for oliefilm".

Eller et vejarbejde som er skiltet bag en bakketop, 20 meter før at de har
fjernet vejen. Det er ikke sjovt at ryge ud på dårlig grusvej med 60 km/t.

mvh
Ulf
Suzi 7½F