Begroning
Fra : Jensen

Dato : 29-12-04 19:05

Hej
Er der nogen der kender et middel til at smøre skruen med? Da den bliver
fuldt med ruer, det bliver værst i august måned, og jeg må en tur ned at
rense den.

Mvh Martin.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 29-12-04 19:34

"Jensen" <5xkoch@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogen der kender et middel til at smøre skruen med? Da den bliver
> fuldt med ruer, det bliver værst i august måned, og jeg må en tur ned at
> rense den.

Sejler du aldrig ?? er den blevet piloteret ?
Jeg har ALDRIG begroning på skruen, der kan sidde en enkelt eller 2 på
skrueakslen (rustfri, næsten umulig at male) ellers intet. Måske skyldes
hastigheden, at jeg ikke har mere begroning på.
Det er rigtigt at det er sidst på sæsonnen ruer er mest aktive.
Man kan selfølgelig male både aksel og skrue, men det holder ikke mange 2min
når det først kommer omdr. på.

Jeg fandt denne løsning på nettet
http://www.nauticat.dk/tek-alle/Skrue-aksel.htm , men jeg ville bare mene at
det går udover ballancen !!!!

-Leon

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-12-04 20:11

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> "Jensen" <5xkoch@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Sejler du aldrig ?? er den blevet piloteret ?

- Rigtige sejlere bruger motoren (og dermed skruen) _mindst muligt_. .
- Helst kun til havnemanøvrer.

Min skrue er da også begroet med rurer, selv efter 1000-1200 sm og et
overdådigt forbrug af diesel på ca. 25 liter.

--
hilsen
Ole

Fra : Torben Bach

Dato : 29-12-04 20:22

In news:41d30157$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Ole Pagh <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev:
> [...]
>
> Min skrue er da også begroet med rurer, selv efter 1000-1200 sm og et
> overdådigt forbrug af diesel på ca. 25 liter.

Javel - men hvad kan man gøre ved det - udover at dykke ned og skrabe skruen
ren, hvad enten den er af det ene eller slags metal.

--
Husk - at hver morgen er den
første dag i resten af dit liv!

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 29-12-04 20:30

> [...]
>
> Min skrue er da også begroet med rurer, selv efter 1000-1200 sm og et
> overdådigt forbrug af diesel på ca. 25 liter.

ja ja ved godt at der er noget der hedder sejlbåd Jeg har da faktisk en
Laserjolle liggende et sted !!!
Og den blev faktisk luftet 6 gange siden August.

Men for nu at komme ind på emnet igen hvad gør man lige med skruen ??
Det ville jeg faktisk også gerne vide.... Jeg pudser den som en gal, men om
det hjælper ved jeg faktisk ikke, for jeg har ikke prøvet at lave være...
Jeg gør det udfra et økonomisk tankegang... blankt og glat ror & skrue =
mindre friktion = bedre økomoni & tophastighed.

--
-Leon
"Oh, people can come up with statistics to prove anything. 14% of people

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-12-04 20:55

Rigtige sejlere har jo slet ikke skrue nede i vandet.

Bjarke
(under 5 liter)

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:41d30157$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

snip

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-12-04 21:48

Bjarke Christensen wrote:
> Rigtige sejlere har jo slet ikke skrue nede i vandet.
>
> Bjarke
> (under 5 liter)

Arrrgh... Er det ikke her jeg så skal sige touche ?

Men ... havde selv påhængsmotor på en af mine første sejlbåde, men efter en
møjtur i bælgmørke med høj sø syd for Amager hvor jeg ikke turde krydse for
sejl pga. uafmærkede bundgarnspæle og sten, og skruen usandseligt gik ud af
vandet; derefter gik motoren i stå pga - benzin (der var kun indbygget
tank), næsten umuligt at påfylde benzin pga søen... osv osv, besluttede jeg
at jeg aldrig mere ville have påhængsmotor af sikkerhedshensyn.

Dit forslag med zinksalve lyder interessant. Det må prøves.

--
hilsen
Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-12-04 20:54

Jeg hørte om en der smurte den ind i zinksalve (det gode gamle til
barnenumser, ikke den nye slags). Han påstod det hjalp. Det er ret drøjt og
skyr vandet.

Bjarke

Fra : Preben Christensen

Dato : 30-12-04 00:35

Min skrue var blankpoleret da den kom i vandet jeg har "kun en motorbåd" der
var ingen rur da den kom op
om det så skyldes at den var blankpoleret ved jeg ikke måske

Hilsen Preben

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 30-12-04 11:18

Preben Christensen wrote:
> Min skrue var blankpoleret da den kom i vandet jeg har "kun en
> motorbåd" der var ingen rur da den kom op
> om det så skyldes at den var blankpoleret ved jeg ikke måske
>
> Hilsen Preben
Jeg har set nogen forsøg på billeder hvor man har malet propellen med en
stor sort sprittusch.
Det var meget effektivt og efter et år var der svag sort farve tilbage og
intet andet på propellen.
Mvh Bent.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-12-04 12:21

> [...]
> Er der nogen der kender et middel til at smøre skruen med? Da den bliver
> fuldt med ruer, det bliver værst i august måned, og jeg må en tur ned at

Et par råd, der tidligere har været fremme:

1) Blankpoleret skrue. Dette råd fik jeg engang af en fisker. Jeg benytter
selv metoden, og jeg har _ingen_ rurer på ved optagning (ligger i Sundet og
sejler minimalt for motor)

2) Mal skruen med en tushpen

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarne

Dato : 30-12-04 15:24

Hej
Jeg har hørt der findes noget lige til samme som kan sprayes på drev og
skruen.
Mvh Bjarne.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-12-04 15:34

> [...]

> Er der nogen der kender et middel til at smøre skruen med? Da den bliver
> fuldt med ruer, det bliver værst i august måned, og jeg må en tur ned at

Sørg for, at din propel er højglanspoleret, og smør den så ind i
silikonefedt. Giv den et godt lag. Hvis man tør, kan man måske blande lidt
lim eller en smule lak i, men det er noget man skal være varsom med. Dels er
det svært at blande silikone med noget som helst, og dels skal man tænke
lidt på afbalanceringen. Evt kan man fortynde almindelig glassilikone med
lidt flydende silikone og så male det på i et jævnt lag....

Det er et faktum, at ruer ikke kan lide silikone

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-12-04 15:47

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Det er et faktum, at ruer ikke kan lide silikone

Og jeg kan da lige tilføje, at det kan alger iøvrigt heller ikke. Det ved
jeg fra dengang, jeg var en ivrig akvariebygger og brugte tonsvis af
glassilikone. Der var næsten aldrig alger i samlingerne, og det var ikke,
fordi jeg brugte sanitetssilikone med fungisider.. (det kunne man sikkert
også bruge på sin propel)

Claus

Fra : Jensen

Dato : 02-01-05 17:05

Hmm tak for alle de gode råd, måske skulle jeg bare købe en robåd og en pose
skruer fra kims, så kan jeg vel undgå at skulle en tur ned at dykke.

Mvh Martin.

Fra : Preben Christensen

Dato : 09-01-05 21:34

HE HE ***LOL***