Søventiler igen
Fra : Steen Andreasen

Dato : 29-12-04 15:02

Hej

Jeg har tidligere haft udskiftning af mine søventiler til debat her - med
mange gode råd som resultat.

Jeg har påbegyndt udskiftning af mine søventiler, fordi jeg er bekymret for
eventuel tæring. Begge ventiler og gennemføringer er fjernet ved at skære
dem væk med en vinkelsliber. Nemt og relativt problemfrit. Begge ventiler og
gennemføringer er i rødgods og havde (naturligvis) ingen tæringer.
Båden er en Granada 34.

Jeg har behov for vurdering af endnu et par detaljer:

Den ene ventil (afløb fra pantry) er monteret midt på skroget, som her
består af en sandwichkonstruktion 2 x 5 mm glasfiber med ca 15 mm
PUR(?)-skum imellem. Skal der gøres noget specielt når den ny gennemføring
monteres i en sandwichkonstruktion, eller pakker jeg bare med Sikaflex på
sædvanlig vis?

Den anden ventil (afløb fra toilet) er monteret agter i et område, hvor
skroget består af massiv glasfiber. Godstykkelsen er her kun ca 8 mm.
Selve gennemføringen er af den undersænkede type, og skroget har altså en
undersænkning udefra. Denne undersænkning i skroget er ca 8 mm dyb, og jeg
synes at der er betænkeligt lidt gods tilbage omkring gennemføringen. Jeg
tror at den bedste løsning her er at skifte til en gennemføring med bryst,
så jeg dels får et bedre greb omkring glasfiberen, dels får en meget større
pakflade. Er dette korrekt eller skal jeg igen vælge at montere en
undersænket gennemføring?
Eventuelt kunne der lægges nogle glasfibermåtter på for at øge godstykkelsen
omkring gennemføringen??

mvh Steen

Fra : MAXI-87

Dato : 29-12-04 15:21

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> monteres i en sandwichkonstruktion, eller pakker jeg bare med Sikaflex på

Ja - bare smør rigeligt på gennemføringen, og evt. smøre lidt på
skummet med en finger eller "pind" lad et hele tørre, og skær forsigtig
overskydende Sika væk når den er tør.

> skal jeg igen vælge at montere en
> undersænket gennemføring?

Ja - du skal montere en undersænket gennemføring, det kan sagtens holde.
Der er lavet tunsindvis af både på den måde, alle mine gennemføringer
i MAXI 87 er lavet på samme måde, (og det blev de igen)
De undesænkede skroggennemføringer vælges for at mindske vandmodstanden
ved sejlads.
Vent med at montere kugleventiler til Sikaen er helt tør, man har en
tilbøjlighed
til at "dreje" lidt på gennemføringen, hvis ikke der er en makker til at
holde
igen udvendig.
Da jeg ikke forventer at skulle afmontere mine kugleventiler og
slangestudser
mere, bruger jeg Looktite til at pakke og låse med, dog teflontape, hvis der
skal en vinkel på, som skal vende i en bestemt retning, da Looktite skal
spændes
helt i "bund"

> Eventuelt kunne der lægges nogle glasfibermåtter på for at øge
godstykkelsen
> omkring gennemføringen??
Nej det er ikke nødvendig - nu ikke så overforsigtig
Det gik jo fint da du først fik mod på vinkelsliberen, det er bare
med at gå på
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-04 15:30

> [...]

> monteres i en sandwichkonstruktion, eller pakker jeg bare med Sikaflex på

nej, det bedste er at få lukket kanterne på distancematerialet. På den måde
er du sikker på, at hvis gennemføringen bliver utæt, så trænger vandet ikke
ind i skroget, og dermed kan være årsag til delamineringer.

Brug enten noget epoxy eller noget polyester. I en snæver vending kan man
bruge shellak, men epoxy er langt at foretrække.

> [...]
> undersænket gennemføring?
> Eventuelt kunne der lægges nogle glasfibermåtter på for at øge

Det kan du sagtens gøre, og du skal være opmærksom på, at du skal slibe al
gelcoat af, så den nye fiber hæfter direkte på den gamle fiber. Du skal
kunne se fiberstrukturen. Ellers holder det ikke.

Claus