Maling "indenbords"
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-04 11:57

Jeg sad lige og læste artiklen "Gør ankerbrønden sæsonklar" i Bådnyt. Jeg
tænke jeg kunne finde noget inspiration til mine kistebænke...

Jeg står og mangler lidt hjælp/inspiration til hvad jeg skal bruge af
"maling" inden i kistebænkene (og jeg løser helst ikke den samme opgave 2
gange, så det skal helst holde i mindst 20 år). Hvad er dejligt "stærkt" og
kan tåle ankeret kommer lidt hurtigt derned ?? Ideer ?? Hvad har I prøvet ??

Jeg er lidt forbløffet over de i Bådnyt bruger "highprotect" til at male
med. De skriver ganske vist der var osmoseangreb i ankerbrønden (det er godt
nok først gang jeg har hørt om det, men det er jo også sjældent man kigger
efter osmose dernede).

Jeg havde godt nok tænkt mig at gå i en stor bue uden om de "tætte" typer.
Jeg har (fra hjemmebyggeriet) en udpræget frygt for at lægge to
"dampspærrer" i den samme konstruktion. I huse giver det rådangreb og tænk
bare på hvordan det er gået nogle af de gamle træbåde der har fået glasfiber
inde og ude. Og glasfiberen har jo lightprimer udvendigt (i hvert fald i den
nederste del af kistebænken)

Jeg havde derfor tænkt mig en "maling" med oplysningsmiddel, så glasfiberen
kan ånde igennem den. Omvendt så er de epoxybaserede typer (highprotect og
lightprimer) jo nogle dejligt "fede malinger", der kan lægge et godt tykt
lag af bare en enkelt omgang. Men er de stærke for "direkte" slid ?

På forhånd tak.

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-04 12:22

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> [...]
og
> kan tåle ankeret kommer lidt hurtigt derned ?? Ideer ?? Hvad har I prøvet
??

> [...]
> lightprimer) jo nogle dejligt "fede malinger", der kan lægge et godt tykt
> lag af bare en enkelt omgang. Men er de stærke for "direkte" slid ?

Hvis den kan ånde er det ikke diffusionstæt, og så er der også mulighed for,
at fugt kan trænge ind, og det er ikke det, man ønsker i en ankerbrønd, hvor
der er masser af vand fra kæde og anker....

Jeg ville bruge Westepoxy evt. tilsat lidt farvepasta. Higtprotect er
glimrende, men jeg synes, at det er alt for dyrt. Sluttelig skal du give det
en gang Polybest 5555, hivs du gerne vil have en pæn farve. Men du får ikke
noget stærkere end epoxy...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-04 13:23

Jeg er måske med på den i ankerbrønden, hvor der ofte står vand og måske
også i min bagerste bænk, hvor jeg har det beskidte/våde (anker og benzin
mm), men i den "tørre" bænk er det da ikke bedre at glasfiberen kan blive
våd og tørre igen end at den måske bliver våd og fugten fanges inde mellem
de to epoxy lag uden at kunne komme ud igen ??

Er det mig der er paranoid ? (ikke alt for ærlige svar, tak ...)

Jeg havde tænkt på polybest, men lightprimerens lidt "off-white" farve vil
sikkert passe fint.

Ved du/I hvad sådan en båd er malet med fra fabrikken ?? det er jo tydeligt
nede i rummet at der er malet med rulle.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-04 14:36

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i

> Er det mig der er paranoid ? (ikke alt for ærlige svar, tak ...)

Aner det ikke, men som jeg plejer at sige, det er bedre at være paranoid end
at være forfulgt

> Jeg havde tænkt på polybest, men lightprimerens lidt "off-white" farve vil
> sikkert passe fint.

LP er ganske udmærket, men det får jo en lidt mat overflade. Hvis du kan
leve med det, så er LP glimrende. Jeg synes bare, at det stinker A.H. til,
navnlig når man skal male en kistebænk.

> Ved du/I hvad sådan en båd er malet med fra fabrikken ?? det er jo
tydeligt
> nede i rummet at der er malet med rulle.

Som oftest er der ingenting. Hvis der er noget, så er det en slags fortyndet
gelcoat. Det er helt sikkert på polyester/styren basis - medmindre vi taler
om rigtig dyre kvalitetsbåde.

Claus

Fra : Tobester

Dato : 28-12-04 16:47

Bare fordi man er paranoid, betyder det ikke, at de ikke er efter én....

Fra : Palle Klintrup

Dato : 28-12-04 23:25

Hej Bjarke.

Brug "highprotect" det fylder dejligt er meget stærkt og meget
rengøringsvenligt, dejlig glat overflade, lugter næsten ikke da der ikke er
fortynder i og så er det nemt at bruge.

Jeg har malet 2 motorrum et med topcoet som er det man normalt bruger
indvendig på et glasfiber skrog og så "highprotect" og det sidste er langt
det bedste brugte det både til motorrum i min fenix og til nogle af de
indvendige stuverum. og det var altsammen dejligt nemt at rengører, om så
det er ens ynglingsfarve gør vel ikke så meget det er jo kun
stuverum/motorrum/ankerbrøn.

Mvh.

Palle Klintrup.
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cqre5v$1pop$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-04 11:01

"Palle Klintrup" <palle@klintrup.dk> skrev i

> Brug "highprotect" det fylder dejligt er meget stærkt og meget

Hvad er egentlig prisen på HP i dag i butikkerne?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-12-04 20:27

ca 1000 for 2,5 l. Fås i en creme-hvid. LP ligger vist på 6-700.

Kan man egentligt få pumper der kan justeres, så det passer i mængden ?? Jeg
er meget begejstret for wests pumper. Det gør det bare smadder nemt at
blande....

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-12-04 11:38

> [...]

Jeg
> er meget begejstret for wests pumper. Det gør det bare smadder nemt at

Aner det ikke, men jeg synes, at det er tosset at give så mange penge for
HP.

West epoxy er langt billigere, navnlig ved storkøb.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-12-04 15:19

Jeg deler din begejstring for West, men jeg synes ikke det er billigt. Så
skal det i hvert fald købes i nogle (af mig hidtil ukendte) store bøtter. 6
kg pakningen er den mindste hvor jeg vil mene man kan kalde det "ikke dyrt
længere".

Hvilket additiv ville du iøvrigt putte i for at bruge det som maling ? Jeg
kender kun de additiver der enten fortykker eller så det bliver bedre til at
lime med. Jeg formoder der skal 406 i så det ikke løber, men hvad med
farvepigment ?

> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-12-04 15:42

> [...]

6
> kg pakningen er den mindste hvor jeg vil mene man kan kalde det "ikke dyrt

Jeg har altid købt 30 kg ad gangen og så solgt resten i passende flasker
til andre
Jeg mener, at jeg plejer at give ca. 140- 160,- kg og med en passende
venneavance er det hurtigt næsten gratis.

Det er jo uhyre nemt at måle op, hvis bare man har en ordentlig digitalvægt.
Men husk at printe HF marines foreskrifter ud til folk....

Men jeg har stadig 15 kg i kælderen, så jeg har ikke købet noget i snart tre
år. Så måske er detailprisen steget?

> [...]
at
> lime med. Jeg formoder der skal 406 i så det ikke løber, men hvad med

West laver selv et fremragende og meget kraftigt pigmentpasta. Men ellers
har jeg brugt alnmindelig tonefarve eller rigtigt pigment købt hos en
farvehandler. Sidstnævnte er fremragende...

Nej, der er ingen grund til at fortykke det, man skal bare lægge det på i
flere omgange med en ordentlig rulle.

Claus