Erfaring med optimering af små MC'er
Fra : H

Dato : 20-05-01 15:06

Er der nogen i det ganske danske land som har erfaring med optimering af små
MC’er? Jeg er selv den relative lykkelige (man vil jo gerne have noget
større) ejer af en Suzuki GS 500E og er blevet lidt inspireret af Alt om
Motorcyklers artikel i 3/2000, hvor man optimerer en SV650’er.

Er der derfor nogen derude som har erfaring i at tilføje Dynojet Kit, K&N
luftfilter, samt en udstødning med fri udblæsning på en GS 500E eller
ligende mc? Giver det en mærkbar effekt på sådanne MC’er? Og er
investeringen på DKK 7-8.000 pengene værd?

Og endeligt. Er det en operation man selv kan foretage eller kræver det en
proff. og/eller testbænk?

På forhånd tak!

Henrik, Aalborg
GS 500E

Fra : Henry

Dato : 20-05-01 15:38

> [...]
> investeringen på DKK 7-8.000 pengene værd?
>
> Og endeligt. Er det en operation man selv kan foretage eller kræver det en

En GS500 en utrolig god og fin cykel men vil aldrig blive en "god" racer,
uanset hvor meget du tuner på den. Hvis du vil (og kan) mere end en GS500
kan byde på så synes jeg hellere du skulle overveje en større cykel som
f.eks. SV650 og så gå i gang derfra.

Men hvis du ikke vil eller kan så er følgende link et fint sted at starte.
Du skal nok ikke selv starte på "tuningen" da det kræver at man ved lidt om
hvad man laver.
http://www.rydbergsmc.dk

mvh
Henry

Fra : Michael K.S.

Dato : 20-05-01 18:36

On Sun, 20 May 2001 16:38:02 +0200, "Henry" <henry@mail.removethis.dk>
wrote:

>En GS500 en utrolig god og fin cykel

Hvis du siger det .

> men vil aldrig blive en "god" racer,

Næh....

>uanset hvor meget du tuner på den. Hvis du vil (og kan) mere end en GS500
>kan byde på så synes jeg hellere du skulle overveje en større cykel som
>f.eks. SV650 og så gå i gang derfra.

Jeps - enig,penge ud af vinduet at begynde at hælde $$ i det projekt
IMHO,meget billigere at købe en bedre cykel,hvor man i tilgift får
bedre chassis,bremser osv.Lige når man har fået foretaget en evt.
modifikation kan man måske godt bilde sig selv ind at det har givet en
"hel-hel anden cykel",men det bliver hurtig hverdag,og pengene kommer
_ikke_ ind ved salg igen,snarere tværtimod,især på den cykel.

-M

Fra : Armand

Dato : 20-05-01 23:53

H <holst@slet-dette.stofanet.dk> skrev i en

>..... Og er investeringen på DKK 7-8.000 pengene værd?

Derved at indgrebet ikke(!) er et argument i en given salgs-situation,
er de ihvertfald spildt!

Det mer-beløb man måtte sætte i en større motorcykel, er i forhold
dertil en
decideret investering :-/

--
Armand.
(tunings-skeptiker der godt kunne bruge 10-20 Hk mere på sin ½'e 900'er)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-05-01 12:26

> Henrik, Aalborg
> GS 500E

Hej Henrik

Overvej lige at du kan sælge din GS 500 E og så købe f.eks en GPZ 500 S til
en merpris af de 7000Kr. En GPZ har kåbe og 10-15HK mere alt efter hvilken
årgang af GS 500 E du har.

Hvis du piller en masse ved din GS 500 bliver den ikke mere værd af den
grund. Jeg ser dog en stor forskel på tuning og justering-vedligehold. Jeg
kan selv nikke genkendende til at holde af sin motorcykel og lysten til at
"investere" tid og penge i den. Det skal dog være begrundet i at man gider
beholde den i et tidsrum der berettiger investeringen. En GS 500 E vil for
mange være en begyndercykel man er tæske glad for et par sæsoner og så
skyder af til fordel for en anden model. Brugte GS 500 E ligger i
30-40.000Kr. Din investering på 7000Kr kan du ikke få igen ved videresalg.
Derfor bliver dit tab på cyklen mange dopplet hvis du har planer om at
optimere din cykel og sælge den senere.

Hvis du ønsker at optimere din mc kan du til gengæld lave mange ting der
ikke koster det blege. Jeg remser lidt op efter pris og vigtighed:
Lær at lav service selv. Det bliver ikke nemmere end på en GS 500E. Du
sparer en masse penge på værkstedsregningerne og din mc kommer til at gå
godt og du ved hvorfor. Hold styr på kvitteringerne og hvilke service der er
lavet hvornår og det vil styrke din gensalgsværdi da alle service er
overholdt. Lad være med at "spare" på olie, oliefilter, tændrør og
luftfilter. At spare på netop disse punkter vil kun virke fordyrende i
sidste ende. Her mener jeg narturligvis at spare ved at udskyde service
punkterne. At spare en masse penge ved at købe delene ved f.eks www.louis.de
er smart og en god forretning for dig og din mc.

Skam puds og poler din fine suzuki så den skinner i ALLE kroge altid. Dette
øger din "glad for sin motorcykel værdi" og holder brugtprisen i vejret da
den forbliver flot.

Rens din kæde med parrafin og hold den perfekt justeret og velsmurt. Det
giver din mindst 1 "gratis" HK og din kæde holder længere. Lad være med at
køre med en helt færdig kæde, men skift den i ordenlig tid. God kæde
vedligehold og regelmæssig service er den nemmeste måde at sikre at alle
dine 45Hk er hjemme og kan finde vej til asfalten, dette skal være i orden
før man overvejer at tune og optimere.

Smør kronrørslejerne og være sikker på de er i optimal form. Dårlige
kronrørlejer har kraftig negativ indvirken på din mc's køreegneskaber. En
nem og billig optimering, samt en udskydelse af køb af nye kronrørslejer.

Sæt gode dæk på din mc og opdag hvorfor det er sjovt at køre i sving. Skift
dit for og bagdæk samtidigt til same mærke og model, det har stor
indflydelse på køreegenskaberne. Hold dig til standart dækstørrelserne.

Skift bremsevædsken og køb gode sintered metal bremseklodser og stålarmerede
bremseslanger til forbremsen. Dette giver dig forbedrede bremseegenskaber og
øger den primære sikkerhed p.g.a. kortere bremselængde.

Optimer affjedringen til dit behov:
Skift forgaffelfjedrene og leg med viskositeten og mængden af
forgaffelolien.
Smør hele bagsvingeren og bagdæmperlinket. Dette er et servicepunkt der
"altid" bliver overset.

Hvis du vil have en anden potte på, så kontakt de forskellige ophuggere og
find en brugt. Jeg købte en brugt potte til min XJ 600 for 200Kr. Når du
skifter potten skal karburatorene justeres. Få et værksted til at gøre det
for 1500Kr eller gør det selv, det tog kun en uge for mig.... (54,6HK på
baghjulet) Kontakt mig og få en opskrift på hvordan man gør. Det er ikke
umuligt, men man skal kende sin mc.

Og så det sidste og vigtigste punkt. ØV DIG! En GS 500 E er en nem cykel at
kaste rundt med, lær det nu og hav glæde af det fremover. Brug nogle aftener
med kammeraterne til at øve bremse, undvige, sving og balanceøvelser på en
lukket vej med god asfaldt. Kig rundt i industi-kvarterene. Der kan man
finde steder hvor man ikke generer naboer og er i fare for at blive kørt
ned. Tag på broncekursus, mestersvingerkursus, banedage og hvad du ellers
kan finde på. En GS'er kan ikke køre stærkt, men den kan jo alt andet, så
brug den til det i stedet. Jeg blev i sidste uge gang på gang overhalet
indenom af RacerNiles på hans XS 400 fra midt i 80'erne, selv om jeg kører
CBR 600. Er du meget dygtig til at køre kan du køre fra de fleste på din GS
500 E. Jeg har en kammerat der kørte GS 500 E. Han kunne få fodhvilere og
centralstøtteben i jorden, kan du det? Jeg sender lige et billede af ham på
dk.binaer.motor under tråden GS500E-RR (14,3Kb)

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-05-01 11:19

Hej Henrik

Da der ingen respons har været min min lange smøre jeg har skrevet sender
jeg den lige igen. Der var nogle problemer på newsserveren da jeg postede
indlæget og jeg er bange for den timer jeg brugte på at skrive denne mail er
spildt. Der for kommer den lige igen.

Fra : Henry

Dato : 28-05-01 16:21

> [...]
> indlæget og jeg er bange for den timer jeg brugte på at skrive denne mail

Hej Jens

En vældig velformuleret smøre, jeg læste den med stor interesse men havde
ikke rigtig noget at kommentere, derfor svarede jeg ikke på den første (som
der _ikke_ var problemer med at læse).

mvh
Henry (jeg ved det var et "svar/opråb" til Henrik, men der er jo andre end
Henrik der kan have glæde af dine indlæg)

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-05-01 19:51

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
> [...]
> centralstøtteben i jorden, kan du det? Jeg sender lige et billede af ham

> dk.binaer.motor under tråden GS500E-RR (14,3Kb)

Hej Jens.

Har du sendt billedet til news:dk.binaer.motor ??, eller er det kun mig der
ikke kan se/finde det ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Henry

Dato : 28-05-01 21:08

> Har du sendt billedet til news:dk.binaer.motor ??, eller er det kun mig
der
> ikke kan se/finde det ?

Kan du overhovedet se dk.binaer.motor?? eller er det kun billederne fra jens
du ikke kan se? Hvis det er det sidste så er de sikkert blevet slette igen,
uploadede filer ligger der kun kort i tid.

Men måske vil jens lige uploade dem igen.

mvh
Henry

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 29-05-01 07:25

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en

> [...]
igen,
> uploadede filer ligger der kun kort i tid.
>
> Men måske vil jens lige uploade dem igen.

Har fandt det, billedet altså

--
Hilsen
Dennis Pedersen