/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ændre gearing på Yamaha RD 125 LC
Fra : Ole Axelsen


Dato : 19-12-04 16:53

Hej.

Jeg har en Yamaha RD 125 LC, som jo er en lille hidsig sag, der først
"lever" når den kommer over 7000 rpm. Da jeg mest kører bykørsel og
kortere ture når jeg stort aldrig de to højeste gear. Selv ved
hastigheder, der kan give fartbøde - på almindelig landevej, har den
svært ved at trække mig i 6. gear. Derfor vil jeg have ændret gearingen.
Men til hvad? Er der nogen der har erfaring med, hvilken gearing, der
vil være optimal til et sådant kørselsmønster? Når jeg "siger" gearing
mener jeg kædehjulene. Jeg ved ikke, om det overhovedet er muligt at få
et større bageste kædehjul, men så må jeg jo gå ned i størrelse på det
forreste, nok med større slid på hjulet til følge, men det må jeg så
tage med

--
Ole Axelsen (5771)

Der er fejl i min mailadresse.

 
 
Armand (20-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-12-04 00:12

Ole Axelsen wrote:
> Hej.
>
> Jeg har en Yamaha RD 125 LC, som jo er en lille hidsig sag, der først
> "lever" når den kommer over 7000 rpm. Da jeg mest kører bykørsel og
> kortere ture når jeg stort aldrig de to højeste gear. Selv ved
> hastigheder, der kan give fartbøde - på almindelig landevej, har den
> svært ved at trække mig i 6. gear. Derfor vil jeg have ændret gearingen.
> Men til hvad? Er der nogen der har erfaring med, hvilken gearing, der
> vil være optimal til et sådant kørselsmønster? ...om det overhovedet er
> muligt at få et større bageste kædehjul, men så må jeg jo gå ned i
> størrelse på det forreste,

Det er en forudsætning at du ved hvad der egentlig sidder monteret på
nuværende tidspunkt. Det kunne jo hænde at den af tidligere ejer, eller
ved en fejl i dit ejerskab var blevet gearet for højt, og at det er dét
at du lider under nu :-/
YPVS-modellen kører med én tand mindre bagtandhjul og det er således
muligt at have fået et sådant monteret, og selvom een tand ikke burde
gøre den forskel du nævner så er det da i den forkerte retning.

Prøv at søge på RD'eren på www.jtsprockets.com og se hvilke modeller der
kører med andre gearinger på tandhjul med samme monteringsmål, og beslut
derudfra:
Prøv at observer hvor mange omdrejninger at motoren falder ved skifte
til 6.gear og omregn det til procentielt fald - En ned-gearing der har
samme procentielle forskel vil gøre at man fremover vil køre i 6.gear
med samme omdrejninger/fart som hidtil i 5.!
Søg derefter på JT-sitet efter hvilket tandhjul der bedst matcher efter
en sådan omregning/andet ønske!

Noget andet er at oliepumpen reguleres med gaskablet men motoren behøver
ikke al den olie der reguleres til ved "fuld hane og lave omdrejninger".
Den lille totagger bør typisk køres med højere omdrejninger og mindre
gasgivning for ikke at søle hele udstødningen til i overfodret to-takts
olie, og hvis motoren køres med tung gasgivning vil man aldrig kunne få
den til at trække ud i højgear (på tysk motorvej forståes)!
I den forbindelse kan det som sådan være egalt om man ignorerer
top-gearene og kører motorcyklen som havde den kun de fire laveste gear,
frem for at lav-geare transmissionen. Hvis ikke at springene imellem
gearene generer dig, ligesom at den virker for højt gearet ved
igangsætning i 1., kan du jo ligeså godt køre den som en fem
(fire?)-gears istedet for at geare transmissionen om til samme
omdrejnings-niveau :-|

Mit råd i almindelighed vil ud fra ovenstående være:
Væn dig til at køre med højere omdrejninger - Det er ikke(!) at pine
motoren, eller skaf dig hellere en firetakter, som langt bedre køres med
tung hånd :-|

--
Armand.


Claus Rittig (20-12-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 20-12-04 07:42

"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:hSnxd.76429$Vf.3620527@news000.worldonline.dk...

> YPVS-modellen kører med én tand mindre bagtandhjul og det er således
> muligt at have fået et sådant monteret, og selvom een tand ikke burde
> gøre den forskel du nævner så er det da i den forkerte retning.

Findes der en RD125 med YPVS?

Nå, jeg har et bag-kædehjul liggende til en TZR125RR. Den første der gider
hente det, er den nye ejer. Jeg bor ved Aalborg, og kædehjulet er som nyt
(Sad på et sæt fælge der havde kørt 1500km, som jeg brugte som motard-hjul
til min KTM).

Rittig



Armand (20-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-12-04 17:07

Claus Rittig wrote:
> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:hSnxd.76429$Vf.3620527@news000.worldonline.dk...
>
>
>>YPVS-modellen kører med én tand mindre bagtandhjul og det er således
>>muligt at have fået et sådant monteret, og selvom een tand ikke burde
>>gøre den forskel du nævner så er det da i den forkerte retning.
>
>
> Findes der en RD125 med YPVS?

Ifølge JT er der!

> Nå, jeg har et bag-kædehjul liggende til en TZR125RR. Den første der gider
> hente det, er den nye ejer. Jeg bor ved Aalborg, og kædehjulet er som nyt
> (Sad på et sæt fælge der havde kørt 1500km, som jeg brugte som motard-hjul
> til min KTM).

Single match á kun TZR125 (og TZR80) iflg. JT. Så det er ejere af
sådanne der skal slå til !

--
Armand.

Armand (20-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-12-04 17:13

Armand wrote:
> Claus Rittig wrote:
>
>
>> Nå, jeg har et bag-kædehjul liggende til en TZR125RR. Den første der
>> gider hente det, er den nye ejer.
>
> Single match á kun TZR125 (og TZR80) iflg. JT. Så det er ejere af
> sådanne der skal slå til !

Og så var jeg sq lige for hurtig alligevel:
Under hensyntagen til gearingen passer dit 51-tands tillige på SRX6 (der
originalt har 47 tænder), samt TDR 125 (der originalt har 57 tænder).
Derudover passer det på et antal irregulære(!) FZR250 og FZR400!

--
Armand.

Hans Joergensen (20-12-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 20-12-04 12:19

Armand wrote:
> Det er en forudsætning at du ved hvad der egentlig sidder monteret på
> nuværende tidspunkt. Det kunne jo hænde at den af tidligere ejer, eller
> ved en fejl i dit ejerskab var blevet gearet for højt, og at det er dét

Det er nu nok meget normalt på RD'er..

Min RD 350 der endda er gearet en tand for lavt, skal helt op på
120km/t før 6. gear er en fordel.. landevejskørsel ved 80km/t (ja,
man kører jo lovligt *HOST*) foregår i 4. gear.

Jeg planlægger at geare den ned med et større bagtandhjul, samt
fortsætte med det et en tand mindre fortandhjul næste gang der skal
skiftes kædekit

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Armand (20-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-12-04 18:32

Hans Joergensen wrote:
> Armand wrote:
>
>>Det er en forudsætning at du ved hvad der egentlig sidder monteret på
>>nuværende tidspunkt. Det kunne jo hænde at den af tidligere ejer, eller
>>ved en fejl i dit ejerskab var blevet gearet for højt, og at det er dét
>
> Det er nu nok meget normalt på RD'er..

Derfor er det stadig en forudsætning at den faktiske gearing opgives,
således at en behjælpelig omregning á %-omgearing skal kunne passe!
>
> Min RD 350 der endda er gearet en tand for lavt, skal helt op på
> 120km/t før 6. gear er en fordel.. landevejskørsel ved 80km/t foregår
> i 4. gear.
> Jeg planlægger at geare den ned med et større bagtandhjul, samt
> fortsætte med det et en tand mindre fortandhjul næste gang der skal
> skiftes kædekit

Hvorfor køber i dog ikke bare en firetakter siden i er så focuserede på
bundtræk :-|

--
Armand.

André T. (20-12-2004)
Kommentar
Fra : André T.


Dato : 20-12-04 21:28

>Hvorfor køber i dog ikke bare en firetakter siden i er så focuserede på
>bundtræk :-|

Fordi, der vil altid findes wannabe'z





-(¯`·.¸ (¯`·.¸ (¯`·....André T....·´¯) ¸.·´¯) ¸.·´¯)-
-(¯`·.¸. http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 .¸.·´¯)-
* Do one thing every day that scares the hell out of you *

Ole Axelsen (21-12-2004)
Kommentar
Fra : Ole Axelsen


Dato : 21-12-04 08:10

"André T." <fisker@kutter.nordsoen> skrev i en meddelelse
news:dades0hg86dh5119sfalg6i3117h0is2i0@4ax.com...
> >Hvorfor køber i dog ikke bare en firetakter siden i er så focuserede på
>>bundtræk :-|
>
> Fordi, der vil altid findes wannabe'z

Det kan man godt kalde det. I mit tilfælde fandt jeg en billig cykel, som
let kunne synes, og som med syn og omregistrering kun står mig i ganske få
kroner. At det er en to-takter er ikke et bevidst valg.


--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.



Hans Joergensen (21-12-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 21-12-04 10:13

Armand wrote:
>> Jeg planlægger at geare den ned med et større bagtandhjul, samt
>> fortsætte med det et en tand mindre fortandhjul næste gang der skal
>> skiftes kædekit
> Hvorfor køber i dog ikke bare en firetakter siden i er så focuserede på
> bundtræk :-|

Er vi det ?

Jeg synes bare det er noget pjat at 6. gearet er så højt, den burde
alt andet lige blive noget kvikkere med en lavere gearing..

Og så kan det også tænkes at den bliver bedre i bykørsel, hvor 3.
gear er en tand for lavt, og 4. gear er en tand før højt.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

notme (20-12-2004)
Kommentar
Fra : notme


Dato : 20-12-04 11:35

Kender det godt.
Kører selv på en TD125 LC - Offroader
Det passer lige med at når man kører 80, kan den ikke trække i 6. gear og 5.
gear er i høje omdrejninger.

---Brian


"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse
news:41c5a3a1$0$24172$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg har en Yamaha RD 125 LC, som jo er en lille hidsig sag, der først
> "lever" når den kommer over 7000 rpm. Da jeg mest kører bykørsel og
> kortere ture når jeg stort aldrig de to højeste gear. Selv ved
> hastigheder, der kan give fartbøde - på almindelig landevej, har den svært
> ved at trække mig i 6. gear. Derfor vil jeg have ændret gearingen. Men til
> hvad? Er der nogen der har erfaring med, hvilken gearing, der vil være
> optimal til et sådant kørselsmønster? Når jeg "siger" gearing mener jeg
> kædehjulene. Jeg ved ikke, om det overhovedet er muligt at få et større
> bageste kædehjul, men så må jeg jo gå ned i størrelse på det forreste, nok
> med større slid på hjulet til følge, men det må jeg så tage med
>
> --
> Ole Axelsen (5771)
>
> Der er fejl i min mailadresse.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste