Ole Axelsen wrote:
> Hej.
>
> Jeg har en Yamaha RD 125 LC, som jo er en lille hidsig sag, der først
> "lever" når den kommer over 7000 rpm. Da jeg mest kører bykørsel og
> kortere ture når jeg stort aldrig de to højeste gear. Selv ved
> hastigheder, der kan give fartbøde - på almindelig landevej, har den
> svært ved at trække mig i 6. gear. Derfor vil jeg have ændret gearingen.
> Men til hvad? Er der nogen der har erfaring med, hvilken gearing, der
> vil være optimal til et sådant kørselsmønster? ...om det overhovedet er
> muligt at få et større bageste kædehjul, men så må jeg jo gå ned i
> størrelse på det forreste,
Det er en forudsætning at du ved hvad der egentlig sidder monteret på
nuværende tidspunkt. Det kunne jo hænde at den af tidligere ejer, eller
ved en fejl i dit ejerskab var blevet gearet for højt, og at det er dét
at du lider under nu :-/
YPVS-modellen kører med én tand mindre bagtandhjul og det er således
muligt at have fået et sådant monteret, og selvom een tand ikke burde
gøre den forskel du nævner så er det da i den forkerte retning.
Prøv at søge på RD'eren på
www.jtsprockets.com og se hvilke modeller der
kører med andre gearinger på tandhjul med samme monteringsmål, og beslut
derudfra:
Prøv at observer hvor mange omdrejninger at motoren falder ved skifte
til 6.gear og omregn det til procentielt fald - En ned-gearing der har
samme procentielle forskel vil gøre at man fremover vil køre i 6.gear
med samme omdrejninger/fart som hidtil i 5.!
Søg derefter på JT-sitet efter hvilket tandhjul der bedst matcher efter
en sådan omregning/andet ønske!
Noget andet er at oliepumpen reguleres med gaskablet men motoren behøver
ikke al den olie der reguleres til ved "fuld hane og lave omdrejninger".
Den lille totagger bør typisk køres med højere omdrejninger og mindre
gasgivning for ikke at søle hele udstødningen til i overfodret to-takts
olie, og hvis motoren køres med tung gasgivning vil man aldrig kunne få
den til at trække ud i højgear (på tysk motorvej forståes)!
I den forbindelse kan det som sådan være egalt om man ignorerer
top-gearene og kører motorcyklen som havde den kun de fire laveste gear,
frem for at lav-geare transmissionen. Hvis ikke at springene imellem
gearene generer dig, ligesom at den virker for højt gearet ved
igangsætning i 1., kan du jo ligeså godt køre den som en fem
(fire?)-gears istedet for at geare transmissionen om til samme
omdrejnings-niveau :-|
Mit råd i almindelighed vil ud fra ovenstående være:
Væn dig til at køre med højere omdrejninger - Det er ikke(!) at pine
motoren, eller skaf dig hellere en firetakter, som langt bedre køres med
tung hånd :-|
--
Armand.