Renault 16 og forskudte baghjul ??
Fra : Eg Egemarke

Dato : 18-12-04 19:05

Har hørt at Renault 16 kørte rundt med forskudte baghjul, dvs at det ene
baghjul sad ca 7 cm nærmere forakselen end det andet ???? det skulle efter
sigende have noget at gøre med torsions affjedring at gøre ?!?

Er der een der kan kaste lys over gåden evt med noget dokumentation ??

MvH Eg Egemarke (der sidder med pande rynker og har MEGET svært ved at
forestille sig køreegenskaberne i sådan een)

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Kent Nielsen

Dato : 18-12-04 19:18

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> MvH Eg Egemarke (der sidder med pande rynker og har MEGET svært ved at
> forestille sig køreegenskaberne i sådan een)

He he,
Jeg kender ikke Renault 16 men min hedengangne Renault 4 postbil var
konstrueret på samme måde, så det skal nok passe

Kent Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-12-04 19:38

Eg Egemarke wrote:
> [...]
> gøre ?!?
> Er der een der kan kaste lys over gåden evt med noget dokumentation ??

Den er god nok, lige sådan på Renault 4.
Man kan også se det med det blotte øje, hvis man sammenligner begge sider af
bilen.
Det er dog ret sjældent at man ser begge sider samtidigt

Se evt. de 2 billeder jeg har postet i news:dk.binaer.motor under emnet
Renault 16.

Per
www.perbeer.dk

Fra : Eg Egemarke

Dato : 18-12-04 19:43

Æv jeg kan ikke se binaer via sunsite og desværre bor jeg i sverige sååå Ip
er lukket hos tdc´s server !!
Kan du linke ?? evt så ville jeg blive mægtigt glad

Det MÅ jeg bare se det der (de er sq da skøre de franskmænd)

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Mogens

Dato : 18-12-04 19:44

> Det MÅ jeg bare se det der (de er sq da skøre de franskmænd)

Billederne viser ikke noget - blot en R16...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-12-04 19:50

Mogens wrote:
> "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Billederne viser ikke noget - blot en R16...

Jo jo, de viser skam udemærket det der er formålet
Prøv at studere stykket mellem bagskærmkant og bagdør på henholdsvis venstre
side og højre side, så vil du lægge mærke til forskellen

Per
www.perbeer.dk

Fra : Basil

Dato : 18-12-04 19:50

Per Beer Hansen wrote:

> Jo jo, de viser skam udemærket det der er formålet
> Prøv at studere stykket mellem bagskærmkant og bagdør på henholdsvis
venstre
> side og højre side, så vil du lægge mærke til forskellen

Shit, den bil er så grim at jeg ikke kan studere noget på den
Kai

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-12-04 19:57

Basil wrote:

> Shit, den bil er så grim at jeg ikke kan studere noget på den

Ja køn er den ikke, men den har nu sin egen "charme" synes jeg og så
kørte/kører de faktiskt ganske ok

Per
www.perbeer.dk

Fra : Mogens

Dato : 18-12-04 20:00

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jep - beklager!

> Ja køn er den ikke, men den har nu sin egen "charme" synes jeg og så
> kørte/kører de faktiskt ganske ok

Det var en fremragende bil.
Var det ikke den første bil med "stor" bagklap?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-12-04 20:04

Mogens wrote:

> Det var en fremragende bil.

Jeps, den var "langt" foran alle andre mht komfort.

> Var det ikke den første bil med "stor" bagklap?

Hmm det ka' godt være, det har jeg aldrig spekuleret på.

Per
www.perbeer.dk

Fra : Mogens

Dato : 18-12-04 21:07

www.klassiskebiler.dk/museum/indhold/frankrig/renault/16ts/16ts.htm

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-12-04 22:45

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det var en fremragende bil.
> Var det ikke den første bil med "stor" bagklap?

Var der ikke et eller andet Ciröen, der kom først?
Ami 'etellerandet'?

Eller Saab?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-12-04 23:49

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Var der ikke et eller andet Ciröen, der kom først?

Nope - Renault'en var den første af den slags biler

(lidet kunne man ane den skulle være trendsættende)

Jeg kunne nu bedre li' den senere Renault 30'er

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Peter Juul

Dato : 21-12-04 20:50

"Mogens" skrev

Min gamle far havde en R16 L i 70'erne med ratgear og eftermonterede
rulleseler + nakkestøtter.... Og den kørte ifølge ham aldeles fremragende -
Og den var ganske rigtigt konstreret med forskudte baghjul (og temmelig
umulig at sætte på et par bremeruller med baghjulene )

> Var det ikke den første bil med "stor" bagklap?

I den facon.... jow, det tror jeg egentlig. Mine forældres naboer fik
omkring '76 eller '77 en Simca 1307, der nok var den næste "hatchback" på
den tid.

VenHils
Peter (Med håbet om en godkendt Megane på næste tirsdag - Stævnemøde med
SBI......)

Fra : Basil

Dato : 18-12-04 19:59

Per Beer Hansen wrote:

> Ja køn er den ikke, men den har nu sin egen "charme" synes jeg og så
> kørte/kører de faktiskt ganske ok

Så hellere en Sømkasse 13xx, den har samme form, men har lidt mere charme.
Kai

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-12-04 20:03

Basil wrote:

> Så hellere en Sømkasse 13xx, den har samme form, men har lidt mere
> charme.

Og så lød den bedre, eller........

Per
www.perbeer.dk

Fra : Basil

Dato : 18-12-04 20:04

Per Beer Hansen wrote:

> Og så lød den bedre, eller........

Ved det ikke, det er jeg for ung til (1972), men kan huske en i familien der
havde den, og han var lidt af en "rocker", så den må have været "a cool
ride" ?
Min sviger har haft en med tomatkasse, så det gør den tg mindre cool
Kai

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-12-04 20:50

Sat, 18 Dec 2004 19:59:18 +0100, skrev Basil, på 25 linier, i
<L7%wd.76258$Vf.3615939@news000.worldonline.dk>, :

>Så hellere en Sømkasse 13xx, den har samme form, men har lidt mere charme.
>Kai

Troede nu kun de var lavet i 1100 udgaver.

Havde selv en engang,med en 1600 motor fra en 1508GT tror jeg den hed.
Den med 2 dobbelte kaburatore.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Basil

Dato : 18-12-04 20:56

Karsten Andersen wrote:
> [...]
>
> Troede nu kun de var lavet i 1100 udgaver.
>
> Havde selv en engang,med en 1600 motor fra en 1508GT tror jeg den hed.

Det er nok den jeg svagt kan huske.
Jeg kan også huske at der på amager for 10-15 år siden boede en der havde en
i metallic lilla med flammer på, den var godt nok grim.
Kai

Fra : KubikH

Dato : 19-12-04 00:09

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]

Min onkel havde flere Renault 16, den sidste var en "pumpet" TSér
Da den mødte sit endeligt, blev maskinen og skiverne flyttet over i en
Renault 4CV.
I ved en af de der "rynkerøve".
UHA det var en spændende ting.
Mvh
Niels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-12-04 19:52

Eg Egemarke wrote:
> [...]
> Kan du linke ?? evt så ville jeg blive mægtigt glad
>
> Det MÅ jeg bare se det der (de er sq da skøre de franskmænd)

Prøv at søge på google og find så et billede taget henholdsvis fra højre og
venstre side.
Sammenlign så det stykke der sidder umiddelbart foran baghjulet (mellem
skærmkant og bagdør) og se forskellen i størrelsen/længden.

Per
www.perbeer.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-12-04 20:11

Eg Egemarke wrote:
> Æv jeg kan ikke se binaer via sunsite og desværre bor jeg i sverige
> sååå Ip er lukket hos tdc´s server !!
> Kan du linke ?? evt så ville jeg blive mægtigt glad
>
> Det MÅ jeg bare se det der (de er sq da skøre de franskmænd)

Har du en e-mail der fungerer ?
Så kan jeg sende dig et billede af selve bagakslerne, så du kan se hvordan
de er bygget op.
Jeg poster det også lige i dk.binaer.motor under samme emne som før.

Per
www.perbeer.dk

Fra : Leonard

Dato : 18-12-04 20:40

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMtele2adsl.dk> wrote:

>Så kan jeg sende dig et billede af selve bagakslerne, så du kan se hvordan
>de er bygget op.
>Jeg poster det også lige i dk.binaer.motor under samme emne som før.

Det ligger også her:
http://lam.dk/gallery/Automotive/Andre_Biler/Renault16bagaksel.jpg

--
Leonard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-12-04 21:00

Leonard wrote:

> Det ligger også her:
> http://lam.dk/gallery/Automotive/Andre_Biler/Renault16bagaksel.jpg

OK, så burde han da kunne se det nu

Per
www.perbeer.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-12-04 22:48

> Så kan jeg sende dig et billede af selve bagakslerne, så du kan se hvordan
> de er bygget op.

og så tager du det arrangement og drejer 90 grader.
Så har du forfjedre på en Morris Marina

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Leonard

Dato : 18-12-04 20:25

De ligger her: http://lam.dk/gallery/Automotive/Andre_Biler/r16_h.jpg

--
Leonard

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 19-12-04 06:31

Renault 16 var en meget velkørende bil med ratgear 5dørs forløber for R 20
som havde bundgear

Fra : Aksel

Dato : 19-12-04 11:34

Renault R4, postbilen havde samme konstruktion.
Køreegenskaberne var fine, der er ingen indvirkning fra akselafstanden.
Jeg har hørt en historie om en opretter der ikke havde de originale mål, han
forsøgte at rette den op efter krydsmål.

Hilsen Aksel

Fra : Eg Egemarke

Dato : 19-12-04 12:18

Hihi stakkels opretter og stakkels bil !!

Utroligt har lige læst en længere artikel i et auto og klassiker blad om
samme bil, den var først med mange ting.
Bla et bagsæde der kunne flyttes frem og tilbage samt gearkassen lå foran
motoren for at at opnå mere ligevægt i bilen ala´ center motor princippet.
ydermere var den udstyret med termostat styret blæser.... forestil jer lige
hvor "moderne" alle de andre biler var i 1965 altså volvo pv saab 96
(totakter) osv osv
En spøjs bil den renault der ??

MvH Eg Egemarke

Fra : Lars Holst

Dato : 21-12-04 22:53

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> said in

> [...]
> gøre ?!?
>
> Er der een der kan kaste lys over gåden evt med noget dokumentation ??

Det var værre med AMC Pacer som rent faktisk var kortere i den ene side end
i den anden.
Det var den af hensyn til nem parkering.

--
Lars Holst

Fra : Mogens

Dato : 21-12-04 22:55

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det var værre med AMC Pacer som rent faktisk var kortere i den ene side
end
> i den anden. Det var den af hensyn til nem parkering.

What!
Der var forskel på dørlængden, men ligefrem kortere
i længden har jeg da lige godt aldrig hørt :)

Fra : Lars Holst

Dato : 22-12-04 13:14

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> said in news:cqa62p$fkj$1
@news.cybercity.dk:

> [...]
>
> What!
> Der var forskel på dørlængden, men ligefrem kortere
> i længden har jeg da lige godt aldrig hørt :)

Det rettede jeg også. Det var en "talefejl"

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 21-12-04 22:57

> [...]

> gøre ?!?
>
> Er der een der kan kaste lys over gåden evt med noget dokumentation ??

Rettelse.
Det var sidedørene der havde forskellig længde.

--
Lars Holst