Focus der ikke vil starte - igen
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 18-12-04 11:39

Min kammerats Focus 1,6 var, som nogen måske kan huske, til rep. den anden
dag - det var en sprunget kilerem der havde smadret krumtapsensor, starter,
generator mv. Desuden havde han selv ødelagt køler og noget servo halløj.
Nu har han så fået den tilbage, og den kørte upåklageligt - faktisk noget
bedre end før. Men da han så ville køre hjem fra mig i går, ville den f*****
ikke starte. Når han drejer nøglen, siger den bare sådan en "Klik klik klik"
lyd (lyder ikke som om motoren drejer) - og alt lyset i kabinen blinker. Det
ser ret voldsomt ud.

Nogen gæt på hvad det kan være? Knas med batteriet?

/Kasper Hansen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 18-12-04 11:48

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
> [...]
Det
> ser ret voldsomt ud.
>
> Nogen gæt på hvad det kan være? Knas med batteriet?

Når lyset i kabinen blinker er det enten fordi batteriet er faldt (har i
prøvet med et sæt startkabler? - flyver den lige igang har fundet synderen).
Eller også noget der bruger afsindigt meget strøm.
Hvor gammel er hans batt?

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-04 11:51

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> Min kammerats Focus 1,6 var, som nogen måske kan huske, til rep. den anden
> dag - det var en sprunget kilerem der havde smadret krumtapsensor,
> starter,
> generator mv.

Jeg husker nu at du skrev krumptap og ikke krumtapsensor. Der er næsten en
helt motor (i omkostninger) til forskel på de to ting.

> [...]
> Det
> ser ret voldsomt ud.
>
> Nogen gæt på hvad det kan være? Knas med batteriet?

Ja, eller generator eller dårlige ledninger. Hvis generatoren ikke lader så
bliver batteriet også tømt for strøm. Det er hurtigt selv at finde ud af
hvis man har et voltmeter. Men batteriet skal selvfølgelig først lades op
(hvis det kan lades op).

--
Tom

Fra : K ö n i g

Dato : 18-12-04 12:51

> [...]

> Det
> ser ret voldsomt ud.
>
> Nogen gæt på hvad det kan være? Knas med batteriet?

Siden at der er blevet skiftet starter og generator, er der stor
sandsynlighed for at det er nogle ledninger/forbindelser der ikke er korrekt
monteret.

Prøv at følge ledningerne fra akkumulatoren og ned til starteren - sidder
ledningerne ordentlig fast på starteren ?

MVH Peter König

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 18-12-04 14:48

> Siden at der er blevet skiftet starter og generator, er der stor
> sandsynlighed for at det er nogle ledninger/forbindelser der ikke er
korrekt
> monteret.

Tak for alle jeres svar. Vi fandt et sæt startkabler, og bilen fløj straks i
gang. Så kørte vi en tur på en halv time, holdt en halv times pause - og
bilen ville igen ikke starte. På med startkablerne igen, og køre en ny tur.
Så prøvede vi at stoppe og starte bilen - det ville den godt. Efter 10
minutters pause (igen), ville den liiige starte. Nu har vi købt sådan en 400
amp jumpstarter, som han kan bruge indtil mandag (han skal en tur til Ålborg
i dag) hvor mekanikeren ville kigge på den igen (uden beregning selvf.).
Set på den positive side, er han blevet ret ferm til det med startkablerne
:)

/Kasper Hansen

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-12-04 14:39

> [...]
> Det
> ser ret voldsomt ud.
>
> Nogen gæt på hvad det kan være? Knas med batteriet?

Mit bud er batteriet. Min Mondeo te'ede sig lige sådan sidste vinter (efter
at have stået stille i 14 dage i vintervejret - det var heller ikke særlig
smart): Underlige kliklyde (relæet til startmotoren?); viskerne startede
uopfordret(?!) og alle mulige andre finurligheder, når man drejede nøglen.
Det mærkelige var i øvrigt, at det var muligt at få fuldt blus på nær- og
fjernlys (et lille trick, hvis batteriet er meget koldt: Hvis man trækker en
masse strøm, kan man få varmet det hele lidt op og måske få tilstrækkeligt
med kapacitet til at få startmotoren til at ville trække motoren rundt). Så
kom Falck og gav den kunstigt åndredræt, og vupti! så startede bilen. En
efterfølgende "batteridræber"test viste 61% kapacitet (= kaput), så ud med
det gamle batteri og i med et spritnyt Varta 73 Ah. Siden har der ingen
problemer været.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 18-12-04 14:52

> Mit bud er batteriet. Min Mondeo te'ede sig lige sådan sidste vinter
(efter

Vi er kommet til den konklusion at der må være et eller andet der står og
aflader batteriet. Han fik nemlig også skiftet til et nyt Varta i
forbindelse med de andre dele, så det er i hvert fald ikke kaput. Det er i
hvert fald sjovt at den godt vil starte lige efter man har kørt en tur, men
at den ikke vil efter 30 minutter. Det lugter lidt af afladning :) Men det
kan også bare være generatoren der ikke lader nok. Han burde i hvert fald
kunne klare sig til mandag.

> [...]
> uopfordret(?!) og alle mulige andre finurligheder, når man drejede nøglen.

Hehe - det lyder lidt som samme adfærd :)

/Kasper Hansen

Fra : Rasmus

Dato : 18-12-04 17:17

> [...]
> kan også bare være generatoren der ikke lader nok. Han burde i hvert fald

Dårlig stelforbindelse??

mvh
Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-04 22:55

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Mit bud er batteriet. Min Mondeo te'ede sig lige sådan sidste vinter (

Min mondeo teede sig også sådan for et par mdr. siden. Det var generatoren
som var stået af.

--
Tom

Fra : Bo Velschow

Dato : 20-12-04 20:41

> Min mondeo teede sig også sådan for et par mdr. siden. Det var generatoren
> som var stået af.
>
> --
> Tom

Hej Tom

Af nysgerrighed - hvad kostede sådan en?? Skiftede du selv eller lod
værkstedet (og var det i givet fald et autoriseret? Jeg bruger selv
Scaniadam)?

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-04 20:54

> Hej Tom
>
> Af nysgerrighed - hvad kostede sådan en?? Skiftede du selv eller lod
> værkstedet (og var det i givet fald et autoriseret? Jeg bruger selv
> Scaniadam)?

Den kostede 1.600 Kr UORIGINAL. Købte hos Høyer autodele og det er en BOSCH
ligesom den originale hos Ford. Fik den egentlig 200 Kr billigere pga. deres
prisgarati og den koster 1.600 Kr hos thansen.

Jeg skiftede den selv. Det går egentlig ganske snildt ind til man skal løsne
og spænde den nederste bolt på generatoren.......for søren hvor den bare er
umulig at komme til, så jeg fik blå mærker op ad armen og hudafskrabninger.
Den er hverken til at komme til ovenfra, nedfra eller fra højre skærmkasse
(
Havde det ikke været for den sidste bolt så tager udskifteningen ca. 45 min.
men det tog mig ca. 2-2½ time i det hele. Jeg skiftede også ribberemmen ved
samme lejlighed.

Håber da at Ford har lavet et specialværktøj til den sidste bolt ellers er
jeg glad for jeg ikke er Ford mekaniker.

Man skal afmontere følgende:
- + på batteri
- Luftfilterkasse
- Højre forhjul
- Højre inderskærm
- Ribberem
- 2 ledninger til generator
- 3 bolte på generatoren
- Så kan generatoren liiiige kantes ud ved at vride lidt i AC og servo
slanger m.m.

--
Tom

Fra : Christian

Dato : 18-12-04 20:56

> [...]
> Det
> ser ret voldsomt ud.
>
> Nogen gæt på hvad det kan være? Knas med batteriet?

hmm....det siger mig noget min Nabos Rover havde samme problem..det var
generatoren der var defekt den kortsluttede,-så check lige med mekanikeren
igen!.