Kølerskift
Fra : Allan Nielsen

Dato : 18-12-04 08:30

Jeg har lige konstateret at min køler er kaput - Når den bliver godt
varm drypper det fra den, men hvor slangerne er monteret er den ganske
tør :(
Dytten er en pug 106 diesel fra 2000 - så jeg synes det er en
anelse tidligt...
I Haynes skriver de at at man når man genfylder systemet skal have en
"headroom tank" der kan rumme mindst 1/2 liter monteret på
ekspansionsbeholderen, for at sikre vandtryk nok til at få alt luft ud af
systemet - er det virkeligt nødvendigt (gider ikke til at lave sådan en...)
Ligeledes taler de om bleedskruERNE - jeg kan kun finde een - nogen der
kender modellen og ved hvor jeg skal kigge?

På forhånd tak
Allan (der er meget glad for at han så det nu, og ikke d. 23 om aftenen
på vej til jylland

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-04 10:19

"Allan Nielsen" <an_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ligeledes taler de om bleedskruERNE - jeg kan kun finde een - nogen der
> kender modellen og ved hvor jeg skal kigge?

Jeg har altid bare skiftet køleren og hældt vand på. Ladet den stå i tomgang
mens jeg har kigget på og efter et par minutter har jeg trykket 20 gange på
de tykke kølerslanger for at presse luften ud. Fuld knald på varmeapparatet
og så lade den stå lidt længere i tomgang.

Derefter har den været klar til brug. Man holder selvfølgelig et vågent øje
med temperaturen og kigger lige et par gange efter vandstanden, som dog
plejer at holde sig konstant

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 18-12-04 10:55

"Allan Nielsen" skrev

> [...]
> "headroom tank" der kan rumme mindst 1/2 liter monteret på
> ekspansionsbeholderen, for at sikre vandtryk nok til at få alt luft ud af

Nej, men det er et problem at ekspansionsbeholderen er sat på siden af
køleren, og har fat i bunden af denne, det gør det sværere end normalt at få
luften ud, derfor er der sat en udluftningsskrue i toppen af køleren, om det
er den eller en anden du har fundet ved jeg ikke, der sidder sikkert også en
på en varmeapparatsslange.

mvh
Alex Christensen