Benzin
Fra : Thomas

Dato : 17-12-04 14:59

Hej,

Et helt blødt spørgsmål! ;-/
Hvilken benzintype skal der påfyldes min GSX600F?
(Er helt grøn Mc´ist og man skal jo spørge for at få noget at vide!?

Pft.

Thomas

Fra : Ole Hansen

Dato : 17-12-04 15:23

Thomas wrote:

> Et helt blødt spørgsmål! ;-/
> Hvilken benzintype skal der påfyldes min GSX600F?
> (Er helt grøn Mc´ist og man skal jo spørge for at få noget at vide!?

Oktan 92 blyfri er helt fint til din cykel...

--
Ole Hansen

Fra : KværnMaster

Dato : 21-12-04 22:06

Hey, vil bare sige, at min kammi kører en GSX 750F fra '92, og der kom der
store problemer i karburator og motor grundet dårlig benzin.

Jeg kører samme model, og tanker ALTID den "dyre" 95 luksus benzin. Mit
kæreste eje skal have det bedste

Mvh. KværnMaster

Fra : Richard

Dato : 26-12-04 14:35

KværnMaster wrote:

> Jeg kører samme model, og tanker ALTID den "dyre" 95 luksus benzin. Mit
> kæreste eje skal have det bedste

Forhåbentlig ikke Nitro 3000, hvis du har mc med koblingen kørende i olie
fælles for motor og gearkasse - H-T har tidligere advaret mod det, fordi
denne benzins friktionsnedsættende additiver efterhånden bygger op i
olien...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-12-04 23:49

"KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> writes:

> Hey, vil bare sige, at min kammi kører en GSX 750F fra '92, og der
> kom der store problemer i karburator og motor grundet dårlig benzin.

Mon ikke der var vand i benzinen? "Store problemer" er et ret vidt
begreb.

> Jeg kører samme model, og tanker ALTID den "dyre" 95 luksus
> benzin. Mit kæreste eje skal have det bedste

Det bedste er egentlig det brændstof med det laveste oktantal motoren
kan køre med uden at tændingsbanke. Det er nemlig hvad oktantallet
beskriver - brændstoffets evne til at undgå tændingsbankeri. Er
motoren lavet ordentligt (og ikke udsat for voldsom trykladning), skal
der meget til før den tændingsbanker, hvorved man kun får et
(minimalt) effekttab ud af at hælde højere oktantal på end fx. 92.

Læs evt. lidt om emnet her:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Petrol#Octane_rating>
,----
`----

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 26-12-04 02:25

Jes Vestervang wrote:

> Mon ikke der var vand i benzinen? "Store problemer" er et ret vidt
> begreb.

Hæ!
Jo, og det kan sagtens være almindeligt forekommende kondens i mandens
egen tank, som er blevet hældt i svømmerhusene da han røg på reservetank
lige inden omtalte optankning

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 26-12-04 02:36

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message

> [...]
> der meget til før den tændingsbanker, hvorved man kun får et
> (minimalt) effekttab ud af at hælde højere oktantal på end fx. 92.

Hvordan skal det forstås at der kun fås et minimalt effekttab ud af at hælde
højere oktantal på end fx. 92 ?

Jeg gik ind og ledte på den herunder oplyste adresse men kunne ikke finde
det jeg søgte. Jeg ledte efter hvad der var skrevet om sammenhænget mellem
oktantal og indeholdt energi, for ud fra det du har skrevet skulle højere
oktantals benzin indeholde mindre energi end lavere oktantal.

Jeg har nogle gamle data et sted hvor der ses en lille forskel på
energiindholdet for er par forskellige benziner, men så lille så det nok
ikke kan mærkes.

Arbejdsydelsen/energiydelsen er jo bestemt af hvor meget energi der er
indeholdt pr. masse/volumen men også af hvor godt den udnyttes. Og
udnyttelsen er jo især bestemt at kompressionen, så det kan jo godt tænkes
at der er en lavere oktan benzin som har mere indeholdt energi end en højere
oktants benzin - hvilket jeg jo umiddelbart tvivler på - men den højere
oktantals benzin vil da via højere kompression levere mere
arbejde/kraft/Hp/moment. Med mindre indholdet af energi er flere procent
større for lavoktantalts benzinen. I Danmark
er der vist ikke forskel både forskellige benziner - altså dem af samme
oktantal - men her i Thailand ses der mange forskellige
benzinmærker/tankstationer, og der tales om at nogle er dårlige. Så oktan på
95 koster fra 21 til 14 THB/3 til 2 Kr. hvor dem til 14 THB jo nok ikke har
de samme energi som dem solgt til for 21 THB pr. liter.

Mvh. Gert

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-12-04 06:54

> Hvordan skal det forstås at der kun fås et minimalt effekttab ud af
> at hælde højere oktantal på end fx. 92 ?

Hej Gert

Tommy Fer som skriver her på grubben, og som er Maskinmesterstud har nævnt
at brændværdien i 92 oktan er ½% højeren end i 95 oktan. Derfor får man mere
effekt ud af at køra med 92 oktan, men selvfølgelig kun hvis motoren kan
køre på det uden at tændingsbanke. Højre kompression giver jo som altid
bedre effekt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Peter

Dato : 26-12-04 12:44

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:33720hF3povecU1@individual.net...
> [...]
> mere effekt ud af at køra med 92 oktan, men selvfølgelig kun hvis motoren
> kan køre på det uden at tændingsbanke. Højre kompression giver jo som

Uanset den minimale forskel i energiindhold på 92 og 95 oktan benzin. Så får
man altid det maksimale udbytte ud af benzin med det oktantal, som
motoren/tændingsindstillingen er optimeret til.

--
Peter
XJ600S

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 26-12-04 16:14

"Peter" <fiktiv@usenot.dk> wrote in message

> [...]
> man altid det maksimale udbytte ud af benzin med det oktantal, som
> motoren/tændingsindstillingen er optimeret til.

Ja og egentlig flytter man jo tændingstidspunktet frem indtil det resulterer
i detonering og rykker så til ca. 2 grader senere tænding. Eller som nogle
bilmotorer kom med det svarende til dette hvor de gør det for hver cylinder
for sig.
Men i den sammen hæng hører også at der er forskel på tændingstidspunkt ud
fra forbrændingskammerets udformning og den resulterede strømning af
brændingsfronten; altså meget forskellig optimalt tændingstidspunkt.

Mvh. Gert