"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message
news:878y7mc7tf.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> writes:
>
> > Hey, vil bare sige, at min kammi kører en GSX 750F fra '92, og der
> > kom der store problemer i karburator og motor grundet dårlig benzin.
>
> Mon ikke der var vand i benzinen? "Store problemer" er et ret vidt
> begreb.
>
> > Jeg kører samme model, og tanker ALTID den "dyre" 95 luksus
> > benzin. Mit kæreste eje skal have det bedste
>
> Det bedste er egentlig det brændstof med det laveste oktantal motoren
> kan køre med uden at tændingsbanke. Det er nemlig hvad oktantallet
> beskriver - brændstoffets evne til at undgå tændingsbankeri. Er
> motoren lavet ordentligt (og ikke udsat for voldsom trykladning), skal
> der meget til før den tændingsbanker, hvorved man kun får et
> (minimalt) effekttab ud af at hælde højere oktantal på end fx. 92.
>
Hvordan skal det forstås at der kun fås et minimalt effekttab ud af at hælde
højere oktantal på end fx. 92 ?
Jeg gik ind og ledte på den herunder oplyste adresse men kunne ikke finde
det jeg søgte. Jeg ledte efter hvad der var skrevet om sammenhænget mellem
oktantal og indeholdt energi, for ud fra det du har skrevet skulle højere
oktantals benzin indeholde mindre energi end lavere oktantal.
Jeg har nogle gamle data et sted hvor der ses en lille forskel på
energiindholdet for er par forskellige benziner, men så lille så det nok
ikke kan mærkes.
Arbejdsydelsen/energiydelsen er jo bestemt af hvor meget energi der er
indeholdt pr. masse/volumen men også af hvor godt den udnyttes. Og
udnyttelsen er jo især bestemt at kompressionen, så det kan jo godt tænkes
at der er en lavere oktan benzin som har mere indeholdt energi end en højere
oktants benzin - hvilket jeg jo umiddelbart tvivler på - men den højere
oktantals benzin vil da via højere kompression levere mere
arbejde/kraft/Hp/moment. Med mindre indholdet af energi er flere procent
større for lavoktantalts benzinen. I Danmark
er der vist ikke forskel både forskellige benziner - altså dem af samme
oktantal - men her i Thailand ses der mange forskellige
benzinmærker/tankstationer, og der tales om at nogle er dårlige. Så oktan på
95 koster fra 21 til 14 THB/3 til 2 Kr. hvor dem til 14 THB jo nok ikke har
de samme energi som dem solgt til for 21 THB pr. liter.
Mvh. Gert
>
> Læs evt. lidt om emnet her:
> <
http://en.wikipedia.org/wiki/Petrol#Octane_rating>
> ,----
> | (...) The most important characteristic of petrol is its Research
> | Octane Number (RON) or octane rating, which is a measure of how
> | resistant petrol is to premature detonation (knocking). It is
> | measured relative to a mixture of isooctane (2,2,4-trimethylpentane)
> | and n-heptane. So an 87-octane petrol has the same knock resistance
> | as a mixture of 87% isooctane and 13% n-heptane. (...)
> `----
>
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R