ny gammel motor?
Fra : Tina Christoffersen

Dato : 16-12-04 23:22

Hejsa

Den kære gamle polo var til mekaniker for at få puttet ny gammel motor i.
Herefter har jeg et par spørgsmål eller tre

Mekanikeren siger, at den nye gamle motor er magen til den anden. Men nu kan
den altså køre noget stærkere. Samtidig kører den kortere på literen. Jeg er
godt klar over, at der kan være en sammenhæng her, men det gælder også efter
en periode med pæn kørsel. Samtidig hopper dytten ikke så meget, og efter
lange køreture "tikker" den, når jeg har parkeret. Er der nogen sammenhæng
mellem alle disse fænomener, og hvis ja, hvilken?

Jeg undrer mig også over, at kilometertælleren ikke ser ud til at have
flyttet sig, efter at den nye motor er kommet i - altså fra kilometertal på
den gamle til kilometertal på den nye - men her er der måske ikke nogen
sammenhæng, med mindre man gør noget aktivt?

Er 585 kroner plus moms i timen normal mekaniker-takst? (Føj, jeg synes, det
er dyrt!) Og hvor lang tid tager det cirka at putte sådan en motor i?

Og i øvrigt er mit rat begyndt at knirke - skal jeg være bekymret?

med venlig hilsen tina

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-12-04 11:00

Tina Christoffersen skrev:
> Mekanikeren siger, at den nye gamle motor er magen til den anden. Men
> nu kan den altså køre noget stærkere. Samtidig kører den kortere på
> literen.

Ja den gamle blev vel skiftet fordi den var syg?
Den er den "nye" motor ikke, derfor opleves den mere levende og rask

> Jeg undrer mig også over, at kilometertælleren ikke ser ud til at have
> flyttet sig

Det er fordi det ikke er skiftet - det er kun motoren der er skiftet.
Ingen grund til bekymring
Men notér hvor mange km den "nye" motor har kørt, så du ved salg kan oplyse
til køber "den motor der ligger i har altså kun kørt XYZ km"

> Er 585 kroner plus moms i timen normal mekaniker-takst?

Altså så'en med moms og alt det dersens, så er det nok fair nok... Alt efter
hvor i landet det er. Hernede på Lolland er 585+moms ret dyrt....

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 17-12-04 16:32

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja den gamle blev vel skiftet fordi den var syg?
> Den er den "nye" motor ikke, derfor opleves den mere levende og rask

Den gamle var ikke syg. Den blev flået af en tandrem, der knak

> [...]
oplyse
> til køber "den motor der ligger i har altså kun kørt XYZ km"

Jg tænkte nok, at der var en forklaring der. Der står ikke på fakturaen,
hvor mange km. den nye motor har kørt, burde der det, for dokumentationens
skyld?

Tak for svaret!

mvh. tina

Fra : Mogens

Dato : 17-12-04 16:52

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41c2fbde$0$35610$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jg tænkte nok, at der var en forklaring der. Der står ikke på fakturaen,
> hvor mange km. den nye motor har kørt, burde der det, for dokumentationens
> skyld?

Absolut - på den måde har du nemmere ved at afhænde
bilen, når dén tid kommer. Ellers køber folk jo "katten
i søækken", hvilket de færreste er interesseret i...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-12-04 19:09

Tina Christoffersen skrev:

> Jg tænkte nok, at der var en forklaring der. Der står ikke på
> fakturaen, hvor mange km. den nye motor har kørt, burde der det, for
> dokumentationens skyld?

Ja og da også for din egen skyld.....
Hvis nu den allerede har gået 570.000 km, hvilket du aldrig får mekanikkeren
til at indrømme nu, så har du gjort en halvskidt handel.....
Men du kan spørge værkstedet om hvor de har købt den. Så kan du henvende dig
dér, og spørge hvor langt den havde gået, da de solgte den til dit værksted

Fra : Martin Bak

Dato : 17-12-04 20:10

> [...]
> hvor mange km. den nye motor har kørt, burde der det, for dokumentationens

Det burde der da helt bestemt. Det er sædvane, når man køber en brugt motor
et ordentligt sted, at man får attest på hvor langt den har kørt og samtidig
får en udskrift fra en kompressionstest. Desuden er det normalt, at der
gives 3 eller 6 mdr.s garanti under forudsætning af, at man skifter tandrem,
oliefilter, luftfilter og tændrør i forbindelse med monteringen. Jeg synes
du skal bede værkstedet om disse informationer. Under alle omstændigheder er
du nødt til at vide, om de har sat en ny tandrem i maskinen nu.

Martin

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 18-12-04 00:11

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> du nødt til at vide, om de har sat en ny tandrem i maskinen nu.

Jeg har - mundtligt - fået at vide, at der er 6 måneders garanti. Da potten
igen er røget på værksted (GRRR!), vil jeg benyttte lejligheden til at få
det på skrift samt den attest, som du taler om. Og tandremmen er skiftet -
det var den, der var gået og tog hele motoren med.

mvh. tina

Fra : Martin Bak

Dato : 18-12-04 11:12

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41c3679f$0$44149$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> det på skrift samt den attest, som du taler om. Og tandremmen er skiftet -
> det var den, der var gået og tog hele motoren med.

-Ja det var jo tandremmen i den gamle maskine. Den røg ud sammen med
motoren. Der er en anden tandrem på den nye maskine.
En tandrem på en Polo skal, svjv skiftes pr. 90.000km. Derfor er det vigtigt
at du ved helt sikkert, at de har sat en _ny_ tandrem på din nye motor i
forbindelse med at de monterede den. Ellers kan du ikke vide hvornår den
skal skiftes næste gang, og det kan i værste fald betyde at historien
gentager sig med din nye motor. De har sikkert skiftet den, men du er nødt
til at vide det med sikkerhed.

Martin

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 18-12-04 12:05

> [...]
> skal skiftes næste gang, og det kan i værste fald betyde at historien
> gentager sig med din nye motor. De har sikkert skiftet den, men du er nødt

Den skal skiftes pr. 60.000 km, har jeg fået at vide. Og mekanikeren har
både lovet mig at sætte nye i, og den står på regningen, så mon den er ikke
er ny...

mvh. tina

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 17-12-04 10:58

On Thu, 16 Dec 2004 23:22:07 +0100, "Tina Christoffersen"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

> [...]
>lange køreture "tikker" den, når jeg har parkeret. Er der nogen sammenhæng
>mellem alle disse fænomener, og hvis ja, hvilken?

Altså, der findes flere motorstørrelser til en polo. Man taler om
motorstørrelse i liter. F.eks. 1,4 l. Hvis motorerne har samme
liter-størrelse, er der også mulighed for, at der er modificeret lidt
på den nye. En såkaldt tuning.

Det er altså meget sammensat. Dvs. at både benzin-tilførsel og motor
spiller ind. Samt gearkasse.

Jeg ved ikke, hvorfor den tikker.
Men man kan bede værkstedet checke, om der er vand på kølesystemet, og
om den køler rigtigt, dvs. om kølevandtemperaturen er rimeligt lav.
Der er en viser i instrument-panelet, går jeg ud fra, der viser
temperatur. Frostvæske skal der naturligvis være på her til vinteren.

> [...]
>den gamle til kilometertal på den nye - men her er der måske ikke nogen
>sammenhæng, med mindre man gør noget aktivt?

Uha, kilometertælleren er da indbygget i instrumentpanelet, og den
tæller op efterhånden, som hjulene drejer rundt. Derfor har motorskift
intet med kilometer-visningen at gøre.
At dine kilometer er blevet stående, sådan skal det være. Ellers havde
værkstedet været 'kriminelt begavede'. Man må ikke fuske med sådan
noget.

>Er 585 kroner plus moms i timen normal mekaniker-takst? (Føj, jeg synes, det
>er dyrt!) Og hvor lang tid tager det cirka at putte sådan en motor i?

Det lyder som et autoriseret vw-værksted. Du kunne jo have spurgt dem
først.
Jeg ved ikke, hvor lang tid motorskift tager. Men jeg skyder på 4-5
timer.
Det er ikke engang løgn, at mange edb-konsulenter er billigere. Men de
får heller ikke sorte fingre, hehe.

>Og i øvrigt er mit rat begyndt at knirke - skal jeg være bekymret?

De har ikke pillet ved rattet i forbindelse med motorskift. Jeg ville
ikke være bekymret.

Desværre er jeg ikke lige Polo-ekspert. Der er også mange modeller,
lige fra de gamle 12 år gamle til de nyere og de sidste nye. Vi har
faktisk 3 modeller på vejene.
Benzintilførslen er med kaburator i de gamle, og indsprøjtning i de
nye.

Kunne være interessant at vide fremstillingsår for bilen og
motorstørrelse i ltr.

mvh

John

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 17-12-04 16:42

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

klip

> temperatur. Frostvæske skal der naturligvis være på her til vinteren.

Jeg takker gud for opfindelsen af nyhedsgrupper, når der nu er så meget, jeg
ikke ved!!! Jeg har godt hørt om frostvæske, men hvad er det, hvad er det
godt for, hvor skal det puttes på, og når mekanikeren har skiftet motoren
ud, kan jeg så forvente, at det er der allerede?

> [...]
> At dine kilometer er blevet stående, sådan skal det være. Ellers havde
> værkstedet været 'kriminelt begavede'. Man må ikke fuske med sådan

Godt så, så er det jo som det skal være

> Det lyder som et autoriseret vw-værksted. Du kunne jo have spurgt dem
> først.

Det gjorde jeg. Fik at vide, at det ville koste max 7000 kr. Når så
regningen lyder på 7000,00 kr. så er det, at jeg begynder at læse den
_meget_ grundigt
Næste gang, jeg skal have skiftet motor, spørger jeg nok flere steder

> De har ikke pillet ved rattet i forbindelse med motorskift. Jeg ville
> ikke være bekymret.

Nej, det havde jeg næsten gættet. Men er det noget skidt, at det knirker? Er
det noget, der skal repareres/smøres?

> [...]
> nye.
>
> Kunne være interessant at vide fremstillingsår for bilen og

Det er jeg heller ikke... Men har da hittet ud af, at den er fra 1985, og at
motoren er en 1.3.

mvh. tina

Fra : Lotte

Dato : 17-12-04 18:26

Jeg ville jo nok gå til en anden mekaniker - der får du samme service og
billigere. De store org. værksteder tager en krig for at pille ved din bil -
og det er lige meget hvilken anden mekaniker du vælger, så er det det samme
der bliver lavet. Timeprisen er bare billigere og sikkert også det du skal
ha udskiftet. Jeg kunne aldrig drømme om at sende min bil ud til rep. på det
org. værksted - og dermed betale 1/3 mer i pris - så vil jeg hellere bruge
pengene til noget andet. Og en anden ting - som mange måske ikke ved - så
kan de små værksteder også udføre service - og stemple i bogen De store
værksteder tjener FEDT på dem der ikke er klar over det.

Hilsen Lotte

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41c2fe65$0$35597$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-12-04 19:42

Tina Christoffersen wrote:

> [...]
> _meget_ grundigt
> Næste gang, jeg skal have skiftet motor, spørger jeg nok flere steder

Når man køber en "ny" motor til en bil som din, så ringer man
rundt til diverse huggere og leder efter "en renoveret".
"Renoveret" kan betyde alt fra at motoren rent faktisk har været
skildt ad og efterset, til at huggeren har fået fortalt at motoren
vist nok var sund og rask af vedkommende der skrottede bilen. Med
andre ord er det rent lotteri når man køber en brugt motor.

Du er kommet ind på et værksted og har bedt om en pris.
Værkføreren har tænkt "2500 til en motor + arbejdstiden + diverse
væsker + den slange eller ledning der dør undervejs + den bolt der
sidder fast som ind i h... + risikoen for at den nyindkøbte motor
er bæ og skal skiftes endnu en gang" og han har så sagt 7000 til
dig for at være på den sikre side. At regningen efterfølgende
bliver præcis 7000 kan betyde:

1) der har været bøvl undervejs og det burde egentlig have været
dyrere, men nu havde han jo lovet dig at det blev 7000, så den
aftale løber han ikke fra.

eller..

2) det gik som en leg, han var færdig på den halve tid, men nu du
havde sagt okay til 7000, hvorfor så ikke skumme fløden?

Hvad du vælger at tro om din mekaniker skal jeg lade være helt op
til dig..

> Nej, det havde jeg næsten gættet. Men er det noget skidt, at det knirker? Er
> det noget, der skal repareres/smøres?

Hvor kommer lyden fra, er det plastikken i instrumentbordet der
brokker sig eller kommer lyden et andet sted fra? Prøv om du kan
lokalisere kilden, evt. ved at få en ven/veninde til at dreje
rattet mens du lytter ude i motorrummet og skærmkasserne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 18-12-04 00:08

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

klip

> [...]

lokalisere kilden, evt. ved at få en ven/veninde til at dreje
rattet mens du lytter ude i motorrummet og skærmkasserne..

Det med nummer 1 og 2 havde jeg sådan lissom regnet ud Det var derfor
jeg spurgte til timepris og normal tid til udskiftning af sådan et dyr. Jeg
hælder faktisk mest til nummer 1 - men hvis man ikke tjekker, kan man jo
ikke vide det...

Lyden kommer, når jeg drejer på rattet, og det lyder som om det er
plastiken, der gør det.

mvh. tina

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-12-04 11:58

Tina Christoffersen wrote:

> [...]
> hælder faktisk mest til nummer 1 - men hvis man ikke tjekker, kan man jo

Det er jo lige det..

> Lyden kommer, når jeg drejer på rattet, og det lyder som om det er
> plastiken, der gør det.

Okay, så er det nok mere irriterende end farligt.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 17-12-04 11:31

> en periode med pæn kørsel. Samtidig hopper dytten ikke så meget, og efter
> lange køreture "tikker" den, når jeg har parkeret. Er der nogen sammenhæng
> mellem alle disse fænomener, og hvis ja, hvilken?

At en motor "tikker" når den stoppes når den er godt gennemvarm, er meget
normalt. Metaldele udvider sig når de bliver varme, og når de så køler af,
så trækker de sig atter sammen - det er disse sammentrækninger som
sommetider kan høres som en tikkende lyd. Det er meget ofte et varmeskjold
ved udstødningen (et tyndt stykke blik) som er årsagen til tikkeriet.

> Er 585 kroner plus moms i timen normal mekaniker-takst? (Føj, jeg synes,
> det
> er dyrt!) Og hvor lang tid tager det cirka at putte sådan en motor i?

585 + moms lyder ret dyrt i mine ører - hvis det altså er et "ikke-mærkevare
værksted" - her på Als hvor jeg kommer fra, giver jeg nok en to hundrede
mindre i timen hos min mekaniker.
Bor du i hovedstadsområdet, så er det måske mere normalt ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 17-12-04 16:34

> [...]
> sommetider kan høres som en tikkende lyd. Det er meget ofte et varmeskjold
> ved udstødningen (et tyndt stykke blik) som er årsagen til tikkeriet.

Jamen så lader jeg være med at bekymre mig om det...

> [...]
en to hundrede
> mindre i timen hos min mekaniker.
> Bor du i hovedstadsområdet, så er det måske mere normalt ?

Det er ikke-autoriseret, men i Århus. Takker for buddet

mvh. tina

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-12-04 20:36

On Fri, 17 Dec 2004 16:33:45 +0100, Tina Christoffersen wrote:

> "ikke-mærkevare > værksted" - her på Als hvor jeg kommer fra, giver jeg nok
> en to hundrede
>
> Det er ikke-autoriseret, men i Århus. Takker for buddet

Så vil jeg sige det er dyrt! Jeg har haft fornøjelsen af at anvende et
par forskellige værksteder her i Århus også, og normal prisen har
været omkring 300+moms pr. time.

Den gamle golf (84'er) har haft fornøjelsen at blive tilset af
forskellige folk, og der er forskel både i pris og i kvalitet... og dette
hænger ikke altid sammen! Min umiddelbare anbefaling ville være at finde
et andet sted der gider kigge på polo'en når den trænger til det. 700kr
inkl moms pr. time mener jeg er at rippe folk for alt de ejer. Men igen,
det kommer også an på hvor tilfreds man er med stedet og servicen, god
service kan man ikke altid måle i penge.

Thomas

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 18-12-04 00:17

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kommer også an på hvor tilfreds man er med stedet og servicen, god
> service kan man ikke altid måle i penge.

Servicen kan jeg overhovedet ikke klage på. Men hvis den koster flere
hundrede kroner i timen, er det dyr service. Hvor finder man de priser
henne?

mvh. tina

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-12-04 12:44

On Sat, 18 Dec 2004 00:16:44 +0100, Tina Christoffersen wrote:

> Servicen kan jeg overhovedet ikke klage på. Men hvis den koster flere
> hundrede kroner i timen, er det dyr service. Hvor finder man de priser
> henne?

Det er helt korrekt... men det er jo op til ens gode humør om man vil
betale (for meget) for servicen.

Jeg håber gruppen kan acceptere at jeg kommer med lidt "reklame", jeg har
absolut ingen interesse i disse to værksteder, men vil bare give et godt
tip.

Jeg har haft golfen hos JK Auto på Randersvej 123, Århus N, fik absolut
god service, fornuftig priser og han tager sig også tid til at lave bilen
ordentlig fra starten (det har jeg desværre også været ude for hos
anden mekaniker hvor det tog 2-3 gange før hele fejlen var udbedret, det
er trælst, dyrt og belastende). Kender en anden der bruger ham til al
service, og han har været meget tilfreds med ham.

Det andet værksted har jeg dog kun haft bilen på en enkelt gang, men han
gjorde også et godt og billigt stykke arbejde (også de her ca.
300+moms/time). Det er et værksted der hedder Bondes Auto på Grenåvej
(nr. 124). Han virkede reel og fixede også bilen upåklageligt. Han er
lidt svær at finde da værkstedet ligger bag en villa, men der er et
skilt på huset hvor der står Bondes Auto.

Håber du kan bruge det... Du kan jo lige finde dem på Krak og ringe til
dem hvis du skal have lavet noget på bilen... Samtidig så kan du jo
inden du sætter dem igang hører hvad de skal have i timen, men jeg mener
det ligger omkring 300+moms.

Thomas

Fra : Lotte

Dato : 17-12-04 18:29

Jeg giver 275 i timen hos min mekaniker - Bagsværd - det må man da sige er
nær kbh.

Lotte

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-12-04 19:27

Tina Christoffersen wrote:

> [...]
> lange køreture "tikker" den, når jeg har parkeret. Er der nogen sammenhæng
> mellem alle disse fænomener, og hvis ja, hvilken?

Der kan sagtens være en sammenhæng.

Jeg har læst at din bil er fra 85, det vil sige den er gammel nok
til at den kan være fra før bilerne blev "elektroniske".
Karburatoren på din forrige motor kan sagtens være sat til at køre
"magert", dvs. at den ikke blander så meget benzin i den luft der
suges ind i cylindrene. Din nye motor kører måske lidt "federe",
det kan sagtens give den ekstra power du mærker.

Tændingen kan også sagtens stå anderledes end på din gamle motor.
Ved at dreje på strømfordeleren (den der "blæksprutte" med de 5
tykke ledninger), kan man justere hvornår tændrørene giver en
gnist. Benzin- og luftblandingen karburatoren har leveret til
cylinderen, er et lille øjeblik om at tænde, derfor laver
tændrøret en gnist et øjeblik inden stemplet er helt oppe. På den
måde når der at komme perfekt fut i benzinblandingen netop som
stemplet skal ned igen og stemplet får derfor et ordentligt skub
nedad. Hvis tændrøret tænder en anelse for sent, så skubber
benzinblandingen først når stemplet allerede har været på vej ned
et øjeblik, det koster effekt. Tænder tændrøret lidt for tidligt,
så kommer "trampet" fra benzinblandingen allerede mens stemplet
stadig er på vej opad og det dur heller ikke.. Jo bedre man får
timingen til at passe, des kvikkere føles din vogn.

Der er mange andre parametre der også kan have indvirkning, så at
din nye motor føles kvikkere end den gamle er ikke noget
usædvanligt.

> Er 585 kroner plus moms i timen normal mekaniker-takst? (Føj, jeg synes, det
> er dyrt!) Og hvor lang tid tager det cirka at putte sådan en motor i?

Timeprisen kan jeg ikke udtale mig om, jeg skruer selv, så mine
omkostninger består primært i fylde depoterne op når jeg går
sukkerkold i løbet af en værkstedsdag. En 50-100 kr. til cola,
frokost og lidt guf plejer at kunne holde mig kørende en 8-9
timer..

Hvad angår det at skifte motoren, så vil jeg sige en 4-5 timer når
alt går efter planen. Driller det derimod kan det sagtens tage to
dage. Min bror og jeg har skiftet motorer i nogle gamle Alfa
Romeoer masser af gange. Normalt fikser vi skiftet på en 4-5
timer, men sidst vi var igang havde vi sådan en dag hvor alt gik
galt. Efter 12 timer trillede vi vognen udenfor uden motor og
valgte at fortsætte igen en anden dag.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 18-12-04 00:21

[...]

Tak for forklaringen, som jeg - næsten - forstod
Kan man bringe den til at køre lige så godt som den gør nu, med
benzinforbrug som før, eller skal man vælge (kan man overhovedet vælge?)

mvh. tina

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-12-04 00:46

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev :

>Kan man bringe den til at køre lige så godt som den gør nu, med
>benzinforbrug som før, eller skal man vælge (kan man overhovedet vælge?)

det er næsten kropumuligt at svare på , når du ikke har fortalt hvad
bilen egentligt kører på literen.

Hvis motoren ellers er frisk, kan sådan en polo vel trille et sted
mellem 12-15 på literen - alt afhængig af kørestil/vind/vejr.

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 18-12-04 01:36

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis motoren ellers er frisk, kan sådan en polo vel trille et sted
> mellem 12-15 på literen - alt afhængig af kørestil/vind/vejr.

Nu kører den lige over 12 ved nogenlunde pæn kørsel. Før kørte den lidt over
13. Det er med meget motorvejskørsel, meget lidt bykørsel og en del
landevej.
Hjælper det

mvh. tina

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-12-04 12:47

On Sat, 18 Dec 2004 01:35:51 +0100, Tina Christoffersen wrote:

> Nu kører den lige over 12 ved nogenlunde pæn kørsel. Før kørte den lidt over
> 13. Det er med meget motorvejskørsel, meget lidt bykørsel og en del
> landevej.
> Hjælper det

OK, når det er så lille en forskel, så vil jeg skyde skylden på vejret
(ja det har faktisk meget at sige) og måske en lidt anden justering af
karburator, tænding mv. Jeg mener ikke en polo 1.3 fra midten af 80'erne
kommer meget over 12-13km/l. Du kan måske hente en smule ved at være
sikker på at den er justeret korrekt i tænding mv, nye tændrør og
sådan noget (men det er der nok kommet på nu hvor motoren er skiftet).
Min egen 1.6'er Golf2 kører lige under 10km/l ved blandet
landevejs/by-kørsel når det er sådan et vejr her (mere chokerkørsel)
rekorden er 13.5km/l (450km langsom motorvej+landevejskørsel) (Det skal
siges at den er med automatgear så den sluger lidt mere end normalt)

Thomas

Fra : TDN

Dato : 18-12-04 12:55

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41c37b6a$0$44134$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> over
> 13. Det er med meget motorvejskørsel, meget lidt bykørsel og en del

Hej !

Det lyder ikke af meget. Jeg har en gammel VW Jetta fra 1985 med den samme
1.3 l motor på 55 hk. Den er opgivet til 14,2 km/l ved blandet kørsel og jeg
kører 13,5-15 om sommeren og 12,5-14 km/l om vinteren. jeg kører normalt 75
% landevej og 25 % motorvej. Jeg kører friskt da det er nødvendigt for at
følge med trafikken med kun 55 hk , men kører dog ikke specielt hurtigt
og sjældent over 120-125 på motorvejen (det er 130 km/t strækning jeg kører
på) Poloen er lettere og er opgivet til 15,5 km/l så jeg synes det er for
lidt den kører på literen med mindre du kører med fuld gas på motorvejen.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-12-04 13:03

Tina Christoffersen wrote:

> Tak for forklaringen, som jeg - næsten - forstod

> Kan man bringe den til at køre lige så godt som den gør nu, med
> benzinforbrug som før, eller skal man vælge (kan man overhovedet vælge?)

Jeg vil sige det således, det du relativt nemt og billigt kan gøre
er at sikre at bilen har et rent luftfilter, tændingen står
korrekt og at blandingsforholdet (CO-værdien) er iorden.

Luftfilteret kan du selv checke (og evt. udskifte) ved at skrue
låget af den store runde kasse oven på din motor. Jeg vil dog tro
at du har fået et frisk luftfilter ved motorskiftet, men man skal
aldrig sige aldrig.

Tændingen kan checkes med en tændingspistol. Jeg kan ikke
forestille mig andet end at værkstedet har justeret tænding ved
motorskiftet. Processen består i, at man med en speciel lampe
lyser ned på den skive der driver kileremmen og ved at dreje på
strømfordeleren (den med de 5 tykke ledninger), indstiller man
tændingstidspunktet. Det tager det meste af 10 minutter hvis man
har det rette værktøj, og enhver mekaniker kan hitte ud af det.

Blandingsforholdet, dvs. den mængde benzin karburatoren blander i
den luft der suges ind i motoren, kan måles med en CO måler. Man
stikker en snabel i udstødningsrøret mens motoren kører, og
CO-måleren fortæller om der er den rette mængde forbrændt CO i den
luft der kommer ud af røret. Hvis ikke, skruer man lidt på
karburatorens blandingsskrue, venter et øjeblik og ser hvad der
kommer ud af udstødningen et øjeblik senere. Tidsforbrug, ca.
10-15 minutter. Det er ikke altid værkstedet gider lave den måling
ved et motorskifte, for den karburator der kom med motoren har jo
virket sammen med motoren og bør ikke have brug for justering.
Yderligere skal justeringen laves når motoren er driftsvarm, så
hvis motoren snurrer fint når den bliver ploppet i hullet, hvorfor
så pille mere ved det? Det du kan gøre, er at køre motoren godt
driftsvarm og så betale et værksted for at "stille CO'en", det er
som sagt hurtigt gjort.

Ovenstående er justeringer der kan laves på en halv værkstedstime.
Du kan også vælge at gå amok og få bilen trimmet ind på rullefelt
af en ekspert, men så er det et noget andet prisleje vi snakker
om..

--
Hygge..
Thomas