Opladning af batteri
Fra : Kasper K

Dato : 15-12-04 22:08

Hvor stor betydning har det at man lader lidt på MC batteriet i løbet
af vinteren med en bil oplader istedet for en MC lader??

Jeg går udfra at det ladestrømmen der er til forskel mellem de to
ladeapparater??

Kasper

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-01-05 03:47

> Hvor stor betydning har det at man lader lidt på MC batteriet i løbet
> af vinteren med en bil oplader istedet for en MC lader??

Betydning: Ingen!

> Jeg går udfra at det ladestrømmen der er til forskel mellem de to
> ladeapparater??

Ja, men forskellen på gængse bil- og MC-laderne er ikke ladestrømmen, men
den maksimale ladestrøm apperatet kan levere. Ladestrømmen afhænger af
spændingen på hhv. oplader- og batteriet (i ubelastet stand). Dvs. at der
vil ikke gå nogen ladestrøm, hvis de to spændinger er ens. Hvis batteriets
polspænding er lavere, end laderen, så vil laderen afgive ladestrøm. Dog til
en hvis grænse og dén grænse bestemmes af hhv. laderens "størrelse" og
batteriets indre modstand (endda også kablerne mellem batteri og lader). Man
har MC-ladere, fordi nogen hævder, at ladestrømmen kan være farlig for
batteriet.

Men een ting holder jeg på: Hvis dit batteri er sundt og du har en fornuftig
bil-lader, så er der ingen problemer. For så kommer du kun til, at skulle
holde en vedligeholdelses-strøm... og dén strøm kan næppe blive for høj og
forskellen i ladestrømmen mellem en gængs billader og en gængs MC-lader, vil
ikke være at spore. Men naturligvis bør du holde batteriet under
observation; det må gerne syde lidt, men det må helst ikke eksplodere!
Husk også, at der udvikles brint under opladningsprocessen, så det vil ikke
være en dum idé, hvis opladningen kommer til, at foregå et sted med rimlig
ventilation.

Nu véd jeg ikke, hvilken type batteri du har, men du kunne evt. også
overveje, at holde det lidt igang. Man skal ikke forkæle det mere, end
allerhøjest nødvendigt, så du kunne evt. belaste den lidt i ny-og-næ mellem
ladeintervallerne.

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 28-01-05 08:53

In article <41f9a7ee$0$48329$14726298@news.sunsite.dk>,
oz0ltt@ofir.deltakilo says...
> Man
> har MC-ladere, fordi nogen hævder, at ladestrømmen kan være farlig for
> batteriet.

Der er fysiske grænser for hvor stor effekt du kan afsætte i et
batteri. MC-batteriet er fysisk mindre, og koger hurtigere tørt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 28-01-05 12:38

lige for at bryde ind.

Jeg har en 6v/12v lader, med 3map outout. tænkte at den kunne jeg godt bruge
på mit mc batteri det er et MF. Når jeg så sætter det til, så vipper nålen
ved 2 amp i 10 sek så fander den til 0. er det fordi batteriet er fuldt,
eller fordi batteriet ikke kan lades med den lader?

håber I kan hjælpe

/Mikkel

Fra : Hekto

Dato : 28-01-05 12:46

In article <ctd87e$2o9v$1@news.cybercity.dk>, maane@hotmail.com says...
> [...]
> ved 2 amp i 10 sek så fander den til 0. er det fordi batteriet er fuldt,
> eller fordi batteriet ikke kan lades med den lader?

Det kunne være fordi det er opladet .... eller at sikringen slår fra på
laderen, fordi det er faldet sammen.
Mål om spændingen ligger på min. 12,5 volt.

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 28-01-05 12:59

Batteriet burde ikke være faldet sammen, jeg købte det i oktober måned. men
det undre mig lidt at det ikke har afladet lidt efter 2 mdr

Fra : Kasper friis hansen

Dato : 28-01-05 14:36

> [...]
> ved 2 amp i 10 sek så fander den til 0. er det fordi batteriet er fuldt,
> eller fordi batteriet ikke kan lades med den lader?

Jeg købte en lille 12/6 v MC lader, til mit batteri, men kunne kort efter
læse på batteriet at det kan lades med op til 4 amp med 12 volt, så jeg
kunne godt have brugt en billader.. Kig om der står noget på dit batteri..

Fra : kc

Dato : 28-01-05 17:38

> [...]
> kunne godt have brugt en billader.. Kig om der står noget på dit batteri..

På mit batteri står at det må max lades med 4 amp i en time, og det har jeg
givet det uden problemer.

mvh kc

Fra : Armand

Dato : 29-01-05 18:19

Mikkel Lyngbye wrote:
> [...]
> ved 2 amp i 10 sek så fander den til 0. er det fordi batteriet er fuldt,
> eller fordi batteriet ikke kan lades med den lader?

Forbytning af polariteten??

--
Armand.

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 29-01-05 20:36

der er en sort og rød ledning. Jeg prøvede at bytte rundt bare for at
tjekke. der skete ikke noget, ingen udslag. så da jeg tog næbne af, slog den
en gnist, ikke noget voldsomt, men lige som når man sætter næbene sammen for
at se om der er strøm i. næbene var blevet varme, så satte jeg dem med rød
til + og sort til - og så begynde den at lade med 3 amp, efter 5 min fladt
den til 2A. står at den kan tage 5A i en time...
lyder det ikke som om den lader normalt nu?

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 31-01-05 01:15

> Forbytning af polariteten??

Nix'en bix'en!
Der er en svag polaritetsforskel mellem hhv. laderen og batteriet, hvilket
giver en kort ladestrøm når skidtet sættes (korrekt) sammen. At ladestrømmen
lynhurtigt (i løbet af 10 sekunder) falder til 0, må tyde på, at batteriet
er vel-opladet. Selve batteriet kan også være defekt, men dét er vel næppe
sandsynligt.

Hilsen
Lars

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 31-01-05 01:19

> Der er fysiske grænser for hvor stor effekt du kan afsætte i et
> batteri. MC-batteriet er fysisk mindre, og koger hurtigere tørt.

..... ja!
Derfor skriver jeg også, at man naturligvis holder skidtet under
observation. Problemet med effektafsættelsen er størst, lige ved påsætningen
af laderen, herefter daler ladestrømmen. Hvis batteriet i forvejen er
velopladet, så tror jeg sgu ikke, at denne startstrøm bliver speciel
mærkbar.

Hilsen
Lars