Hvad er kvalitet..?
Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 18:36

Hej folkens

Der er ofte snak om "kvalitet" i biler - men hvad er "kvalitet" egentlig..?

Er det lækkert design - design af høj kvalitet..?
Er det "den starter hver gang" og "der snak kun have olie og benzin"..?
Er det "den har en usædvanlig god kombination af effekt og
brændstoføkonomi"..?
Er det "den har gode køreegenskaber" (Hvad er dét i grunden)..?
Er det "om 10 år kører den stadig gennem syn uden slidt motor og uden
rust"..?
Er det "kabinen er lækker - den føles ikke som en Fiat Uno"...?

Personligt sætter jeg design, lækker kabine, brændstoføkonomi/power og
rust-styrke meget højt.

Men jeg vil også gerne have "friske køreegenskaber" med i handlen.

Dog vil jeg hellere have en bil, der æder motorvej som en kat slikker fløde,
end jeg vil have en lille knaldperle, der let suser omkring hjørnerne inde
foran de brintoverilte-affarvede piger inde på Nørrebro.

Kvalitet for mig er mange ting - ikke kun Mazda- og Toyota-kvalitet - hvad
med jer..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Jensen

Dato : 15-12-04 18:44

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> Hej folkens
>
> Der er ofte snak om "kvalitet" i biler - men hvad er "kvalitet"
egentlig..?

Kvalitet er indfrielse af forventninger - hverken mere eller mindre.

Dvs. hvis du bestiller en Skoda og får en Skoda er det kvalitet, men hvis du
får en Rolls Royce er det ikke kvalitet.

Kvalitet er et relativt begreb - man kan ikke gå ind og sige at noget er
mere kvalitet end andet, men man kan sige at et produkt bedre opfylder ens
forventninger end noget andet - det modsatte kan være tilfældet for din
nabo.

Jensen

Fra : John Sahl

Dato : 15-12-04 18:52

Jensen wrote:
> Kvalitet er indfrielse af forventninger - hverken mere eller mindre.

Godt ramt!

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : BJ

Dato : 15-12-04 18:54

> Godt ramt!

Det er vel derfor folk er så uenige, da det ikke er måleligt og dermed kan
specificeres og dokumenteres.

--
Bjørn J.

Fra : Jensen

Dato : 16-12-04 14:56

> "John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel derfor folk er så uenige, da det ikke er måleligt og dermed kan
> specificeres og dokumenteres.

Det kan sådan set godt måles, men problemet er, at der bliver anvendt
forskellige mål og ikke mindst målemetoder / prioriteringer.

Du vil jo aldrig kunne blirve enig med alle om, hvad f.eks. et
kvalitetsdesign er!
Eller hvad billig er !
Etc.

Jensen

Fra : BJ

Dato : 16-12-04 15:28

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan sådan set godt måles, men problemet er, at der bliver anvendt
> forskellige mål og ikke mindst målemetoder / prioriteringer.

Så er vi/man jo lige vidt og mangler en ensartethed (som jeg vover at påstå
mangler objektivitet).

Der kan dog opstilles normer og målemetoder som dækker en meget stor
gruppering.

CENELEC og det gamle DIN osv. er gode eksempler.

Jeg er dog enig i at disse nok ikke kan katalogisere menneskers forskellige
smag samt betalingsevne.

> Du vil jo aldrig kunne blirve enig med alle om, hvad f.eks. et
> kvalitetsdesign er!

Enig, det er subjektivt.

> Eller hvad billig er !

Enig, det er subjektivt

> Etc.

Enig.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 15-12-04 19:02

> Kvalitet er indfrielse af forventninger - hverken mere eller mindre.

Så kan det vist ikke beskrives bedre. Kort og præcist.

> [...]
> forventninger end noget andet - det modsatte kan være tilfældet for din

Det er egentlig rigtigt nok. At et produkt er højere kvalitet end et andet
bunder jo i bund og grund kun i at det opflyder ens krav bedre. I bund og
grund tror jeg at der er mange forskellige bud på hvad det er herinde.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-12-04 19:32

In news:41c077ad$0$46572$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Jensen <antispam@privat.dk> wrote:

> Kvalitet er indfrielse af forventninger - hverken mere eller mindre.
>
> Dvs. hvis du bestiller en Skoda og får en Skoda er det kvalitet, men
> hvis du får en Rolls Royce er det ikke kvalitet.

Nå! Er du sikker på du mener hvad du skriver? Jeg vil mene mine
forventninger så rigeligt bliver indfriet, hvis jeg bestiller en Skoda,
og modtager en RR
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jensen

Dato : 16-12-04 14:58

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41c0831b$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nå! Er du sikker på du mener hvad du skriver? Jeg vil mene mine
> forventninger så rigeligt bliver indfriet, hvis jeg bestiller en Skoda,
> og modtager en RR

Du gør måske, men både min pengepung og min garage passer altså bedre til en
Skoda, så jeg mener altså den bedste sammenhæng mellem mine forventninger og
leverancen opnås med en Skoda - jeg ville jo ikke ane hvor jeg skulle
parkere RR'en.

Jensen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 16-12-04 22:35

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev :

>jeg ville jo ikke ane hvor jeg skulle
>parkere RR'en.

*det* er vel det mindste problem ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Juel

Dato : 15-12-04 19:45

> Kvalitet er indfrielse af forventninger - hverken mere eller mindre.

Hmm i modsætning til de andre så er jeg ret uenig her.. hvis en man sætter
sig ind i en skoda med forventning om bare at komme fra A til B, gør da ikke
at en skoda pludselig er kvalitet..

> [...]
> forventninger end noget andet - det modsatte kan være tilfældet for din

Igen ikke enig.. :o/
Ja det er lidt relativt, men man kan sagtens sige om noget er mere kvalitet
end andet. Kvalitet kan i min verden defineres i holdbarhed og finish. dvs
noget hvor man tænker WOW..
Er det en bil, så er kvalitet for mig, helheden.. at materialerne ikke liger
noget fra en fiat punto, den ligner noget man køber i toys'R'us.. men noget
der virker lækkert, og holdbart..
Snakker man karosse så er det linier og finish hvor tæt er pladerne
monteret, sidder gummilisterne og ligner lort osv osv.
En anden ting er lyden i bilen, en kabine der er lækkert lyddæmpet, synes
jeg er kvalitet, da der er gjort noget ud af at gøre det behageligt for
passagerne, og ikke en rumle opel..
det er ikke en kvalitet om bilen har mange kræfter eller ej, men hvordan
motoren er i brug, hvordan den lyder, og hvor holdbar den er. om den har 50
eller 200HK er ligemeget bare der ikke er huller i moment ol.
Mht undervogn f.eks. er det igen holdbarhed, og at den holder hjulene på
vejen.. om den er hård/blød er ikke kvalitet det er smagssag.. synes jeg..

Bare min mening...

Mvh
Morten
BMW 325iA

Fra : Claus Fabritius

Dato : 15-12-04 20:44

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> passagerne, og ikke en rumle opel..
> det er ikke en kvalitet om bilen har mange kræfter eller ej, men hvordan

Kan du se at du modsiger dig selv lidt? Lyden har ikke noget med kvalitet at
gøre, men evnen til at holde lyden ude har?

Kvalitet bunder som Jensen skriver i hvad man forventer. Hvis du skal
beskrive en bil af høj kvalitet vil du slå på en komfortabel kabine, lavt
støjniveau, flot finish og ligende, da det er hvad du forventer. Thomas
Strandtoft vil have lige det modsatte. For ham er kvalitet knivskarpe
køreegenskaber, det er en kvalitet at man kan høre motoren, føle vejen osv.
Han forventer noget andet end dig, men der er ingen der har mere ret end
andre, når det drejer sig om sådan noget. Altså afhænger det af personen man
spørger.

Selv vil jeg godt have de gode køreegenskaber, men kvalitet hænger også
sammen med at byggekvaliteten er god (Det ønsker alle nok) Til tider vil jeg
have den støjsvage oplevelse og andre gange skal køreoplevelsen være så
intens som muligt. Altså kan jeg ikke rigtigt beskrive hvad kvalitet er når
det kommer til selve køreoplevelsen, da det afhænger af situation og humør.

Att.: Hr. Strandtoft: Håber at det er ok at bruge dig som eksempel, da du jo
må være det modsatte af en "sofabilist" :)

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 21:22

> Kan du se at du modsiger dig selv lidt? Lyden har ikke noget med kvalitet
at
> gøre, men evnen til at holde lyden ude har?

kan godt se hvor du vil hen
Men synes dog godt det kan lade sig gøre kvalitet er når noget er lavet
omhyggeligt og med omtanke.. og det er det ikke hvis man høre hjulrumlen i
kabinen..

> Selv vil jeg godt have de gode køreegenskaber,

Hmm synes ikke at man kan linke kvalitet og køreegenskaber på den måde du
gør, en hård undervogn kan jo også både ha god og dårlig kvalitet, det samme
med en blød bare den gør det bedste, til den gruppe den er lavet til..

Mvh
Morten

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-12-04 21:50

Claus Fabritius wrote:

> Att.: Hr. Strandtoft: Håber at det er ok at bruge dig som eksempel, da du jo
> må være det modsatte af en "sofabilist" :)

Det er cool..

PS, vi kan altså godt være dus..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-12-04 20:31

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Kvalitet er indfrielse af forventninger - hverken mere eller mindre.

Derved siger du jo også, at levering af en bil, før aftalt tid er dårlig
kvalitet.

Vil give dig ret i det, men jeg tror mange her i gruppen ikke er enige

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jensen

Dato : 15-12-04 21:35

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvalitet.
>
> Vil give dig ret i det, men jeg tror mange her i gruppen ikke er enige

Det er faktisk ikke god kvalitet - men måske overindfrielse af kvalitet.
God kvalitet omkring levering er vel at levere til aftalt tid - har kunden
haft forventning om noget andet kunne det dog være god kvalitet at levere
før tid.

I visse situationer kunne det være en ulempe med levering før tid - måske
skulle den 'gamle' skydes af først!

Jensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-12-04 21:19

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. hvis du bestiller en Skoda og får en Skoda er det kvalitet,

Right

men hvis du
> får en Rolls Royce er det ikke kvalitet.

Right, hvem fa... gider trækkes med det engelske p.., der er sgu' kun mig
selv til at betale. ;).

Kvalitet er når man føler man "får noget for pengene", altså det er et
relativt begreb., hvor forventninger om ydelse,smartness, "problemfrihed"
indgår.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-12-04 21:48

Jensen wrote:

> Kvalitet er indfrielse af forventninger - hverken mere eller mindre.

Arh - det er vist lidt mere kompliceret end det. Prøv at læse "Zen, and the
art of motorcycle maintenance"

--
vh
Torben

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-12-04 22:04

> Arh - det er vist lidt mere kompliceret end det. Prøv at læse "Zen, and
> the art of motorcycle maintenance"

Hmmmmm, jeg har kun læst denne:
Zen og kunsten at vedligeholde en motorcykel.

God bog, kræver en del hjernevridninger at komme i gennem

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-12-04 22:39

Uffe Bærentsen wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmmmmm, jeg har kun læst denne:
> Zen og kunsten at vedligeholde en motorcykel.
>
> God bog, kræver en del hjernevridninger at komme i gennem

Jup - jeg er på anden gennemlæsning - og som det fremgår den engelske
udgave. Jeg tror ikke at det gør det lettere.. det er i hvert fald min
undskyldning

--
vh
Torben

Fra : Jens

Dato : 16-12-04 06:55

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> Arh - det er vist lidt mere kompliceret end det. Prøv at læse "Zen, and the
> art of motorcycle maintenance"

<http://www.design.caltech.edu/Misc/pirsig.html>

.... og man kommer lige rundt om nogle andre emner undervejs, hvilket
ikke bør afholde nogen fra at læse bogen.

Fra forordet:

"What follows is based on actual occurrences. Although much has been
changed for rhetorical purposes, it must be regarded in its essence as
fact. However, it should in no way be associated with that great body of
factual information relating to orthodox Zen Buddhist practice. It's not
very factual on motorcycles, either.

And what is good, Phædrus,

And what is not good...

Need we ask anyone to tell us these things?"
--

Jens F

Fra : Lars Holst

Dato : 15-12-04 23:11

"Jensen" <antispam@privat.dk> said in

> [...]
> er mere kvalitet end andet, men man kan sige at et produkt bedre
> opfylder ens forventninger end noget andet - det modsatte kan være

Jeg mener godt at det kan være ringe kvalitet selvom forventningerne
bliver indfriet.

Kvalitet er ikke noget personligt.
Kvalitet og smag er ikke det samme.
Kvalitet er et relativt irreversibelt begreb. Hvad der var kvalitet i
1925 kan godt stadig være kvalitet selvom det fungerer meget ringere end
gennemsnittet af dagens standard.

Mange mennesker er i den tro at en genstand de har købt er kvalitet og så
er det alligevel noget skidt.

Udviklingen peger på at kvalitet bliver for de færre fordi den generelle
forbrugerholdning er med til at fremelske konsumvarkæder inden for stort
set alle varegrupper incl. biler.

Dette emne lægger op til filosofiske betragtninger og kan derfor nemt gå
hen og blive OT.

Bevidsthed om kvalitet er kulturbestemt for aftagende. Folk ved med andre
ord generelt mindre og mindre om hvad der er kvalitet.

Hvis man bevidst er i stand til at omgive sig med
kvalitetsvarer/genstande i hver eneste detalje, så er man i stand til
også at frembringe livskvalitet for sig selv og sine nærmeste (uden
nødvendigvis at eje en disse)
Men omvendt tror jeg at de mennesker der hele tiden omgiver sig med crap
ikke er i stand til at leve andet end en overfladisk zappe-tilværelse
uden livskvalitet.

Hårde ord som muligvis afstedkommer en laaaang debat og en masse
kontrameldinger.
Men "That's Life"

--
Lars Holst

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-12-04 09:07

Lars Holst wrote:

> Jeg mener godt at det kan være ringe kvalitet selvom forventningerne
> bliver indfriet.

Selvfølgelig. Wartburg er _ikke_ kvalitet selvom den kan indfri
kvalitetschefens forventninger. Det er økonomisk transport. En kvalitetschef
skal i øvrigt ikke levere høj kvalitet - men tilstrækkelig kvalitet. Suzukis
ladesystem er crap, fordi ca. 10% oplever problemer med det - de andre
japanske leverer en vare der er en anelse bedre - det er kvalitet fordi kun
2% oplever problemer. Havde suzuki ikke sat bunden, var det et andet mærke
der var crap (som opfattes som kvalitet idag). Alt er relativt - ikke mindst
kvalitet.

> Kvalitet er ikke noget personligt.

Men min opfattelse af hvad der er kvalitet kan godt variere fra din.

> Kvalitet og smag er ikke det samme.

Næ - skønhed er et andet begreb nogle forveksler med kvalitet.

> Kvalitet er et relativt irreversibelt begreb. Hvad der var kvalitet i
> 1925 kan godt stadig være kvalitet selvom det fungerer meget ringere
> end gennemsnittet af dagens standard.

Kvalitet skal ses i genstandens kontekst - enig.

> Mange mennesker er i den tro at en genstand de har købt er kvalitet
> og så er det alligevel noget skidt.

Manglende kvalitet afslører sig selv over tid. Grundlæggende egenskab ved
kvalitet.

> Udviklingen peger på at kvalitet bliver for de færre fordi den
> generelle forbrugerholdning er med til at fremelske konsumvarkæder
> inden for stort set alle varegrupper incl. biler.

Tjøh - hvis man sætter holdbarhed = kvalitet er kvaliteten steget. Hvis man
sætter renovérbarhed = kvalitet er den faldet.

> Dette emne lægger op til filosofiske betragtninger og kan derfor nemt
> gå hen og blive OT.

Kvalitet er et filosofisk begreb - derfor et det stadig On Topic.

> Bevidsthed om kvalitet er kulturbestemt for aftagende. Folk ved med
> andre ord generelt mindre og mindre om hvad der er kvalitet.

Nej. Ungdommen er af lave og det har den altid været. Dit synspunkt er
ændret pga. ændret alder - derfor ser du det som om de nye generationer har
ringere kvalitetsbevidsthed (påstand). Jeg er vokset op i 70'erne hvor der
var større mangel på kvalitet end der er i dag.

> [...]
> Men omvendt tror jeg at de mennesker der hele tiden omgiver sig med
> crap ikke er i stand til at leve andet end en overfladisk

Kommer an på om man er materielt eller humanistisk indstillet. Nogle ville
vælge at leve på en losseplads hvis de rette personligheder var der.
Kvalitetshjerner om du vil.

> Hårde ord som muligvis afstedkommer en laaaang debat og en masse
> kontrameldinger.

Næppe - dette er primært en materielt indstillet gruppe.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-12-04 21:47

Jensen wrote:

> Kvalitet er indfrielse af forventninger - hverken mere eller mindre.

Arh, hva'? Hvis jeg inviteres i biffen for at se den nye Tom
Cruise film (kan ved gud ikke døje stodderen), er mine
forventninger til filmen at det er en skodfilm som frikadellen TC
nok skal få ødelagt. Hvis så det viser sig, at det ganske som
forventet er en B-film af karat, så kan jeg da ikke i ramme alvor
bagefter kalde det kvalitet, heller ikke selv om det matchede mine
forventninger 100%.

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 15-12-04 18:51

Jan W Nielsen wrote:
> Der er ofte snak om "kvalitet" i biler - men hvad er "kvalitet"
> egentlig..?

Subjektivt.

> Er det lækkert design - design af høj kvalitet..?

Kommer helt an på hvilken bil vi snakker om.

> [...]
> brændstoføkonomi"..?
> Er det "den har gode køreegenskaber" (Hvad er dét i grunden)..?

For mig er det sportslige køreegenskaber der tæller. Gider
ikke sejle rundt i en balje uden følelsen af "kontakt" med asfalten.

> Er det "kabinen er lækker - den føles ikke som en Fiat Uno"...?

Du har hermed en personlig invitation til at se en ikke helt normal Uno
kabine til sommer.

> [...]
> fløde, end jeg vil have en lille knaldperle, der let suser omkring
> hjørnerne inde foran de brintoverilte-affarvede piger inde på

Det er ude på landet de sjove sving findes, ikke inde på den
hullede asfalt i byen.

Jeg påstår på ingen måde at min Uno er kvalitet, men den er
sjov, den giver mig smil på læben, og den har et tuningspotentiale
som jeg VIL have udfordret inden jeg den bliver "bil nr. 2" og jeg
får råd til en turbo-bil med 4x4

Fra : Olesen

Dato : 15-12-04 19:51

> Du har hermed en personlig invitation til at se en ikke helt normal Uno
> kabine til sommer.

Jamen så er det netop heller ikke sådan en Uno, Jan sammenligner med.

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 00:15

> Du har hermed en personlig invitation til at se en ikke helt normal Uno
> kabine til sommer.

Mange tak - det ser jeg frem til..

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 16-12-04 03:26

> Du har hermed en personlig invitation til at se en ikke helt normal Uno
> kabine til sommer.

Helt ærligt John. Troede at du havde drukket ideen med den lyserøde kabine i
nervøs velour :)

Fra : John Sahl

Dato : 16-12-04 03:28

Claus Fabritius wrote:
> Helt ærligt John. Troede at du havde drukket ideen med den lyserøde
> kabine i nervøs velour :)

Nej, selv om jeg godt ved du er ked af at jeg efterligner din idé ;c)

Pisk så ud af Danmark med dig!

Fra : Claus Fabritius

Dato : 16-12-04 03:56

> Nej, selv om jeg godt ved du er ked af at jeg efterligner din idé ;c)

Mit velour skal da ikke være pink. Det skal holde i gråt og sort evt krydret
med lidt røde tern, så det minder lidt om den originale kabine :)

> Pisk så ud af Danmark med dig!

Så så. Man er nok nærtagende her midt om natten. Men jeg smutter også lidt
om lidt. Så venter 1800 km motor- og landevej forude.

Fra : anders majland

Dato : 15-12-04 19:09

> [...]
> Er det "den starter hver gang" og "der snak kun have olie og benzin"..?
> Er det "om 10 år kører den stadig gennem syn uden slidt motor og uden

De to tilsammen synes jeg er et godt bud på kvalitet. I min bog er
"kvalitet" at materialerne er iorden og skruet ordenligt sammen...

/A

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 15-12-04 19:29

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> Hej folkens
>
> Der er ofte snak om "kvalitet" i biler - men hvad er "kvalitet"
> egentlig..?

Det er subjektivt ... og så har det en tendens til at ændres med alderen.
Modsat en Carlsberg-flaske er det dog ikke sikkert, at det bliver kønnere !
Jeg vil også have gode materialer der er skruet ordentligt sammen og holder
længe. For 25 år (UPS: 30) siden skulle det bare være noget der trak tøser
til !

Ivan, Århus

Fra : Olesen

Dato : 15-12-04 19:53

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> Hej folkens
>
> Der er ofte snak om "kvalitet" i biler - men hvad er "kvalitet"
egentlig..?

Kvalitet må være, når har et køretøj
som var billig i anskaffelse, 98% fri for rust
efter 19 år, starter hver dag og kører
fornuftigt i al slags vejr, og ellers er lydefri.

Alle biler besidder kvaliteter.
Det er så op til folk at afgøre,
hvor på skalen de mener den befinder sig.

Fra : Jan Vennike

Dato : 15-12-04 20:06

> [...]
> foran de brintoverilte-affarvede piger inde på Nørrebro.
>
> Kvalitet for mig er mange ting - ikke kun Mazda- og Toyota-kvalitet - hvad

Min far var tidligere kvalitetschef på et par forskellige virksomheder.

Og samtid ig kørte han rundt i en - Wartburg af alle biler.

Han blev godt og grundigt drillet med at han som Kvalitetschef kørte rundt i
sådan en bunke osende østtysk jern, for det var da ikke kvalitet.

Men det var det for ham, for han fik en splinterny bil for 40.000 (tilbage i
1985), den transporterede ham fra A til B og da han havde kørt 150.000 km
efter 8-10 år, solgte han den. Godt nok tabte han 75 % af prisen, men det
var jo kun 30.000 kr - ca ligeså meget som alle andre biler taber, når de
kører ud over kantstenen.

Og alle disse ting tilsammen opfyldte hans forventninger, hverken mere eller
mindre, og dermed var det kvalitet for ham.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 21:01

> [...]
> foran de brintoverilte-affarvede piger inde på Nørrebro.
>
> Kvalitet for mig er mange ting - ikke kun Mazda- og Toyota-kvalitet - hvad

Jeg mener man bør sondre mellem egenskabskvalitet og holdbarhedskvalitet.

Det er selvfølgelig en kvalitet, at bilen er god at køre, betjene, virker
lækker etc. etc.. Dette er "egenskabskvalitet"

Derudover er det også en kvalitet, at skidtet holder. Med andre ord at bilen
i videst mulig omfang forbliver, som den bil man købte. Altså
holdbarhedskvalitet.

Jeg mener, at det er to vidt forskellige ting. Det er væsentlige egenskaber,
der sigter hver sin vej.

Yderpunkterne kunne være:

Egenskabskvalitet: Gamle Alfaer, hammergode til at køre, samlet med spyt.

Holdbarhedskvalitet: Den Toyota Corolla, der kom ud i midthalvfemserne med
de runde lygter. Sandsynligvis godt skruet sammen, men med elendige/farlige
køreegenskaber jf. FDM og andre.

Jeg er ikke ingeniør, men er det ikke også sådan, at bilfabrikkerne har
forskellige afdelinger. BMW M sørger vel for en 8 minutters tid på
Nordschleife, hvorefter nogle andre ser til, at bilen ikke smelter bagefter?

Er jeg helt galt på den?

Mvh.

Frederik

Fra : Michael Nielsen

Dato : 16-12-04 07:50

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message

> Kvalitet for mig er mange ting - ikke kun Mazda- og Toyota-kvalitet - hvad
> med jer..?

At bilen ka´ holde til det i mange, mange år. At der ikke kommer knirken fra
interiøret efter 100-200.000 km. At "feelingen" er rigtig. At ting ser og
føles solidt ud. At ikke halve bilen skal skiftes ud til hvert
serviceeftersyn.

Jeg forbinder ikke design med kvalitet, men takker ikke nej til et godt og
tidløst design :)

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-12-04 10:49

Jan W Nielsen wrote:
> Hej folkens
>
> Der er ofte snak om "kvalitet" i biler - men hvad er "kvalitet"
> egentlig..?

Jeg var, for snart mange år siden, på sådan et kvalitets kursus ifm mit
arbejde.
Der lærte vi at ordet kvalitet ofte bliver misforstået.
I bund og grund dækker det over, at man (som for eksempel producent) kan
levere en ensartet vare, eller som håndværker kan levere et ensartet udført
stykke arbejde.
Men det er efterhånden mange år siden og måske definitionen har ændret sig
siden

Per
www.perbeer.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-12-04 11:11

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udført stykke arbejde.
> Men det er efterhånden mange år siden og måske definitionen har ændret sig

Jeg tror du blander 2 ting sammen.
1) Kvalitet
2) Kvalitetsstyring
Disse to har i praksis intet med hinanden at gøre.
Ved kvalitetsstyring forstås, at du har styr på hvilken kvalitet du leverer.
Det kan så være specificeret i feks. en ISO900x godkendelse.
Kravene til ISO900x omfatter bla. at du følger hvad der står i din
kvalitetshåndbog.
Et eksempel:
Du fremstiller maskindele, stempler til en kompressor.
Kunden klager over at det du leverer ikke kan bruges.
Men hvis der i kvalitetshåndbogen står, at du aldrig skal tage mål af det du
producerer,
så må du heller ikke måle på det.
Det du så er certificeret til er at levere en ensartet dårlig kvalitet, set
med kundens øjne.
Med dine øjne, er du certificeret til at levere en ensartet kvalitet.
Mht. ISO, så er det netop ordet ensartet, der er centralt.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-12-04 11:15

Uffe Bærentsen wrote:

> Jeg tror du blander 2 ting sammen.

Det ka' sq godt være du har ret, det er som sagt også en del år siden
Jeg husker bare at vi lærte, at ordet kvalitet netop blev
misforstået/misbrugt i mange forskellige sammenhænge.
Men jeg gider ikke kravle på loftet og lede efter papirerne fra dengang, så
indtil videre får du ret

Per
www.perbeer.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 16-12-04 15:19

"Per Beer Hansen" <mailto:perbeerNOSPAM@NOSPAMtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Hvad er kvalitet..?"

> [...]
> Per
> www.perbeer.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport

Jeg som har været aktiv involveret i at gennemføre kvalitetsstyring i et par
virksomheder vi da godt støtte Uffe, så kan det være du kan nøjedes med at lede
efter havenisserne nå du skal på loftet. Så der er at styre kvaliteten så den
opnår det ønskede niveau, det kan så være fra det man vil regne for rigtig ussel
til super god.

På et af de kurser jeg var på den forbindelse blev vi præsenteret for en
amerikansk undersøgelse hvor fænomenet var beskrevet, de havde studeret metoder og
kvalitetsomkostninger hos to bilproducenter (Lexus og Mercedes).

Lexus havde indført kvalitetsstyring, det havde man ikke hos Mercedes. Lexus
brugte i forhold til Mercedes forholdsvis mange penge på at styre kvaliteten, men
langt færre penge på at rette fejl inden bilen forlod fabrikken. Sammenlagt brugte
Lexus færre penge end Mercedes på de to ting, og på to uger kunne Lexus producere
fire biler uden fejl på mens Mercedes skulle bruge det samme tidsrum for at rette
fejlene på en af deres tilsvarende biler.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.161.115.142)