Kan det passe?
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 14-12-04 21:10

Min kammerats nyerhvervede Ford Focus 1,6 døde her den anden dag. Dvs. han
ville starte lidt hurtigt fra et kryds, hvorfor han smed pedalen i bund og i
det han starter hopper den så ud af gear (hvilket er underligt, for
gearkassen er ellers fin). Det resulterer i at den ryger helt op i
omdrejninger (han har jo pedalen i bund), og så går den ellers ud. Efter det
vil den slet ikke starte - og indikatoren for motorfejl lyser. Så vidt så
"godt".
Dagen efter, ville han (vi kalder ham A) og en anden kammerat (B) så bugsere
den ud til en mekaniker. Sagen er bare, at ejeren af bilen ikke aner et klap
om biler, og den anden kammerat for så vidt heller ikke ved noget - han vil
bare gerne tro at han gør (nej, det er ikke mig) :)
De leder så efter en krog foran på bilen, hvori de kan sætte tovet fast -
men kan ikke finde den. Til sidst finder B alligvel noget som han mener er
"en del af karossen", som de kan sætte tovet fast i.
De skulle nok have kigget i den manual der lå i bilen - det var nemlig ikke
karossen, men køleren - LOL :)

Nu har min kammerat så fået en statusrapport fra mekanikeren, og hvad jeg
lige kunne forstå, så skal følgende skiftes:

- Starter
- Generator
- Krumtap
- Kilerem
- Køler
- Nederste del af forreste kofanger (den fik en bule af tovet) - det har jeg
dog sagt at han ikke skal gøre.

Pris: 13.000

Kan det virkeligt passe at alle de første 4 dele skal skiftes? Jeg mener, de
går vel ikke allesammen i stykker på én gang? Nu er jeg heller ikke selv
super meget inde i mekanikken, så det kan da godt være at det hænger
sammen - jeg forstår det bare ikke.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 21:27

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> går vel ikke allesammen i stykker på én gang? Nu er jeg heller ikke selv
> super meget inde i mekanikken, så det kan da godt være at det hænger

Jeg synes umiddelbart at alle fejl pånær køleren lyder underlige. Kan ikke
lige forestille mig at krumtappen skulle blive ødelagtt af at motoren har
taget mange omdrejninger. Der sidder da en omdrejningsbegrænser på.
Mon ikke han skulle få en anden mekaniker til at se på bilen.

--
Tom

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 14-12-04 21:33

> [...]
> taget mange omdrejninger. Der sidder da en omdrejningsbegrænser på.
> Mon ikke han skulle få en anden mekaniker til at se på bilen.

Det var også min indskydelse - men kammerat B mener at han er verdens bedste
OG billigste mekaniker, og at alt hvad han siger er rigtigt. Og kammerat A,
har så bare besluttet sig for at det må koste det det koster. - Og det til
trods for at vi har en helt 3. kammerat som er udlært mekaniker, og som uden
tvivl ville fixe den for ingen penge. Godt det ikke er mine penge...

/Kasper Hansen

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 14-12-04 22:23

> [...]

> går vel ikke allesammen i stykker på én gang? Nu er jeg heller ikke selv
> super meget inde i mekanikken, så det kan da godt være at det hænger

Jeg kan ikke se hvordan starteren skulle kunne dø af at motoren tager mange
omdrejninger, den har ikke kontakt med noget som helst når man ikke er i
gang med at starte bilen.

Kilerem og generator ligeså, det er ikke ting der går i stykker af
omdrejninger. Du siger at bilen ikke kunne starte bagefter "uheldet", men
hvordan kunne den ikke starte, var den totalt død, eller trak den motoren
rundt ?

Mvh
Jacob

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 14-12-04 23:08

> [...]
> hvordan kunne den ikke starte, var den totalt død, eller trak den motoren

Jeg har lige snakket med ham. Mekanikeren siger at kileremmen er sprunget,
og det har så ødelagt generatoren (remmen driver generatoren, ikke?). Hvad
det har med starter og krumtap at gøre ved jeg ikke. Udover køleren har de
(åbenbartt) bla. også ødelagt noget med servoen - men præcis hvad det er,
ved jeg ikke.
Nu var jeg jo ikke med, så jeg ved ikke præcis hvordan bilen opførte sige
bagefter - men så vidt jeg kunne forstå lød det som om den drejede rundt og
det hele - der kom bare ikke liv i den.

/Kasper Hansen

Fra : Martin Bak

Dato : 14-12-04 23:24

> [...]
> bagefter - men så vidt jeg kunne forstå lød det som om den drejede rundt

Det er en meget mærkelig historie, synes jeg. Jeg er spændt på at høre, hvad
der i virkelighen skete. Jeg kan ikke forstå, hvorfor han ikke slipper
gassen når bilen ikke kører? Den kan vel ikke _så_ hurtigt komme _så_ højt
op i omdr., at krumtap og det hele chruncher? Meget mærkeligt. Og de øvrige
skader... Mystisk. Jeg tilslutter mig synspunktet om, at der må en second
oppinion til. Jeg vil sige: Nej, det kan vist ikke passe.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 23:24

> [...]
> (åbenbartt) bla. også ødelagt noget med servoen - men præcis hvad det er,

Ja jeg ville nu også gerne vide hvordan en sprunget rem kan ødelægge både en
generator og så også en servo. Jeg har simpelthen ikke fantasi til at
forestille mig hvordan det kan ske.
Synes stadig det lyder underligt.
De mange RPM kan jeg ikke se skulle ødelægge servo og generator og starter
osv.

Jeg ville se med egne øjne at det skulle være ødelagt

--
Tom

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 14-12-04 23:25

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige snakket med ham. Mekanikeren siger at kileremmen er sprunget,

Hvad mener der med "nyerhvervet"? Er bilen funklendes ny, eller har han lige
købt den brugt? IMO kan det sgutte passe, at en kileremme springer pga. lidt
omdrejninger. Mon der er potentiale for en garantisag?

\Mandal

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 15-12-04 06:54

> [...]
lidt
> omdrejninger. Mon der er potentiale for en garantisag?

Nej den er ikke ny - bilen er fra 12/98, altså en '99 model og har gået
215.000. Den har imidlertid overholdet alt service hos et aut. Ford værksted
indtil 170.000 og er generelt *yderst* velholdt. Skal lige sige at det med
servoen skyldtes derest træk - ikke kileremmen.

/Kasper Hansen

Fra : Aard

Dato : 15-12-04 10:14

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in

> [...]
> Ford værksted indtil 170.000 og er generelt *yderst* velholdt. Skal
> lige sige at det med servoen skyldtes derest træk - ikke kileremmen.

Nævn lige for din Kammerat A (og B for den sags skyld) næste gang, at
der er en skruekrog i bagagerummet, som skal skrues ind i et gevind, som
oftest sidder bag ved en låge i kofangeren på nyere biler.
Bare så han lige slipper for en bule i kofangeren næste gang

/Aard

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 15-12-04 10:44

> [...]
> oftest sidder bag ved en låge i kofangeren på nyere biler.
> Bare så han lige slipper for en bule i kofangeren næste gang

Det fandt de ud af ved at kigge i manualen EFTER de havde smadret det hele.
Manualen lå jo i handskerummet.
Det gør man nok kun en gang.

/Kasper Hansen

Fra : Helene og Lars

Dato : 14-12-04 23:18

hmmm...kan man få skiftet alle de dele for 13 kilo

Ny krumtap burde da koste hele beløbet og sagtens mere. Er det et aut.
værksted?

Lars

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 15-12-04 06:56

> hmmm...kan man få skiftet alle de dele for 13 kilo

Aner det ikke - det var i hvert fald hvad kammerat B fortalte mig.

> Ny krumtap burde da koste hele beløbet og sagtens mere. Er det et aut.
> værksted?

Nej, det er ikke aut.

> Lars

/Kasper Hansen

Fra : alexbo

Dato : 15-12-04 19:48

"Kasper Hansen skrev i

> Kan det virkeligt passe at alle de første 4 dele skal skiftes?

Ja, det kan det godt, det er måske lidt usædvanligt ,men hvis man ser lidt
på hvad der foregik, så kan det godt hænge sammen.

Din kammerat starter med et brag, fuld gas og slippe koblingen.
Så kan bilen enten gå derudad, med hjulspin og en stolt chauffør,
eller den kan bryde sammen, enten koblingen eller som her, svinghjulet
slipper krumtappen, det er det der føles som om den springer ud af gear.
Det efterlader en række knækkede bolte i krumtappen, svinghjulet griber fat
i starteren og så er den ødelagt.
Uden svinghjul til at dæmpe går motoren op i omdrej. i en helvedes fart, og
river både generator og servo itu, de kan simpelthen ikke følge med motoren
op i omdrej.

Det er mit bud på hvad der skete.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 15-12-04 20:07

> [...]
> og
> river både generator og servo itu, de kan simpelthen ikke følge med

Det lyder sørme rimeligt... Men jeg har aldrig hørt om noget tilsvarende.
Har vi at gøre med en svag konstruktion eller hvad? Og svinghjulet kan vel
ikke have overlevet den tur?

--
Martin
www.martinbak.dk/ - ny julesang.

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 21:28

> [...]
og
> river både generator og servo itu, de kan simpelthen ikke følge med

Hvad blev der af omdrejningsbegrænseren ??
Ellers Kanon fed teori 13 i karakter herfra uden tvivl

Mvh
Morten

Fra : Olesen

Dato : 15-12-04 19:57

> [...]

> Nu har min kammerat så fået en statusrapport fra mekanikeren, og hvad jeg
> lige kunne forstå, så skal følgende skiftes:

Hehe..ondt.

MEN...bilen burde overhovedet ikke lide
skade efter dên tur.
Sådan en bil har omdr. begrænser, og
den tar' det værste for motoren så længe
han ikke beholder speederen i bund.

At den smutter ud af gear kan måske
ødelægge et par tænder (sikkert dyrt),
men det burde så være dêt.