Massefylde
Fra : Gismo

Dato : 14-12-04 00:37

Hej.

Hvad er masse fylden for diesel ved 8 grader og
ved 50 grader, jeg tænker på hvor meget der vil
løber "over" hvis jeg fylder den helt op.

Fra dieselpumpen klikker 1. gang og til den er fyldt
helt op tager den yderligere 5 l. Der sidder en lille
knap i selve hullet, når man trykker på den, kan man
høre at luften kommer ud og díeslen løber ned i
tanken.

Gismo

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 14-12-04 09:31

En helt masse bits fra Gismo til dk.fritid.bil gav følgende:

> Hej.
>
> Hvad er masse fylden for diesel ved 8 grader og
> ved 50 grader, jeg tænker på hvor meget der vil
> løber "over" hvis jeg fylder den helt op.

Min tabel over mineralolier (som f.eks. diesel) siger ca. 845 kg/m3 v. 15
grader (af en eller anden grund er de altid opgivet ved 15 grader, men det er
nok for at det er ens...).

Med følgende formel kan det omregnes til andre temperaturer:

t = temperaturen t
ot = massefylde ved temperaturen t
o15 = massefylde ved temperaturen 15 grader C
a = udvidelseskoefficient. For mineralolier er den 0,00075.

ot = ( o15 ) / ( 1 + ( t - 15 ) * a )

d.v.s.

o8 = ( 845 ) / ( 1 + ( 8 - 15 ) * 0,00075 ) = 849,4 kg/m3 ~ 0,84 kg/l

050 = ( 845 ) / ( 1 + ( 50 - 15 ) * 0,00075 ) = 823,4 kg /m3 ~ 0,82 kg/l

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I was Sir Hump-a-lot riding my Guineverre"
-- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'

Fra : phk

Dato : 14-12-04 11:28

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.

> Hvad er masse fylden for diesel ved 8 grader og
> ved 50 grader, jeg tænker på hvor meget der vil
> løber "over" hvis jeg fylder den helt op.

Jeg har praktiseret at fylde mine biler _helt_ op til kanten _hver_ eneste
gang - og har til dato ikke haft problemer selv om jeg mange gange er kørt
direkte fra tankningen og hjem på fliserne (< 1 km).

På VW er der en lille knap du kan aktivere i tankåbningen, så det går
hurtigere med at fylde de sidste 5 liter i.

> Fra dieselpumpen klikker 1. gang og til den er fyldt helt op tager den
> yderligere 5 l. Der sidder en lille knap i > selve hullet, når man trykker
> på den, kan man høre at luften kommer ud og dieslen løber ned i tanken

Der kommer altså ikke mere diesel ned i tanken fordi du trykker på den, men
luften i tanken kommer hurtigere ud.

--
Per, Esbjerg