Tåbelygter
Fra : Basil

Dato : 13-12-04 18:12

I Vejret på TV2, lige om lidt, kommer der info om brug af tågelygter og
bøderne for forkert brug.
Kai

Fra : Lasse

Dato : 13-12-04 18:24

Jaa, godt inlæg. men 500 kr for så lidt !!!

Fra : BJ

Dato : 13-12-04 18:28

"Lasse" <lasse@postbilen.dk> skrev i en meddelelse
> Jaa, godt inlæg. men 500 kr for så lidt !!!

Jep, de skal også i spjældet, hvis delinkventerne kan få plads for
cyklisterne..;)

--
Bjørn J.

Fra : Thomas H.

Dato : 13-12-04 18:29

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse
>I Vejret på TV2, lige om lidt, kommer der info om brug af tågelygter og
> bøderne for forkert brug.

Et pænt fesent indslag, hvorfor ikke prøve at appellere til folks sunde
fornuft, i stedet fra alt det der regel-rytteri ?
Prøve at lære folk at TÆNKE SELV i stedet for: Hvis I kan se bilen foran 500
meter fremme, så er det nok ikke såååå nødvendigt, at "hjælpe" ham der
ligger 10 meter bag dig, med at se dine almindelige lygter.

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 20:35

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 500 meter fremme, så er det nok ikke såååå nødvendigt, at "hjælpe" ham der
> ligger 10 meter bag dig, med at se dine almindelige lygter.

og netop i dag var sigbarheden ca. 500 m og alligevel skulle tåbelyset
tændes for og bag på næsten alle de biler jeg så,..........."det var jo
tåget"

--
Tom

Fra : Allan Møller

Dato : 13-12-04 21:20

> og netop i dag var sigbarheden ca. 500 m og alligevel skulle tåbelyset
> tændes for og bag på næsten alle de biler jeg så,..........."det var jo
> tåget"

Så er det vist tåget omkring København hver dag - snart alle køre jo med
tågelygterne
tændt døgnet rundt - specialt de forreste er meget "in".
Jeg forsøger hver eneste dag i trafikken at ignorere det men jeg kan ikke
lade
være med at blive irreteret over det - desværre

Mvh. Allan

Fra : Thomas

Dato : 14-12-04 18:25

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> wrote in message
> [...]
> lade
> være med at blive irreteret over det - desværre

Så gør som jeg: Giv dem alle en hilsen med det lange lys - gør vi alle det,
skal de snart finde ud af at slukke lortet.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-12-04 18:41

"Thomas" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Så gør som jeg: Giv dem alle en hilsen med det lange lys - gør vi alle
> det, skal de snart finde ud af at slukke lortet.

Er afprøvet.
Lyset blev ikke slukket.
Det næste jeg så, var en finger fra føreren og en hovedrysten fra
passageren.
Da jeg ikke ville blive liggende bagved sådan en, så overhalede jeg.
Blev derefter forfulgt, til jeg fik dem rystet af.
Ikke specielt sjovt

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 14-12-04 19:54

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> der

> Så er det vist tåget omkring København hver dag - snart alle køre jo med
> tågelygterne
> tændt døgnet rundt - specialt de forreste er meget "in".

Hvad siger reglerne, hvornår må man kører med de forreste tågelygter tændt?

Jeg er i øvrigt enig i at det kan være meget generende, ligesom det lyset
fra de nye blå pærer også generer mine øjne.

Fra : Thomas

Dato : 14-12-04 23:44

"Lasse Eriksen" <invalid@invalid.INVALID> wrote in message

> [...]
>
> Jeg er i øvrigt enig i at det kan være meget generende, ligesom det lyset
> fra de nye blå pærer også generer mine øjne.

Regler siger, at du må have tåbelygterne på i tæt tåge eller kraftig regn.
Alternativt kan man bruge tåbelygterne istedet for nærlyset, MEN så skal
nærlyset slukkes. Det må ikke bruges samtidigt ved normal sigtbarhed,
hvilket jo er det vi alle irriteres over. Synes iøvrigt politiet skulle lave
en (bøde)kampagne snart. Det er bare at stille sig op på vejen og snuppe ved
20. bil og stikke føreren et omvendt gavekort på 500 kr. til det nærmeste
posthus eller E-bank.

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 13-12-04 21:41

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> og netop i dag var sigbarheden ca. 500 m og alligevel skulle tåbelyset
> tændes for og bag på næsten alle de biler jeg så,..........."det var jo
> tåget"

ja jeg så en båtnakke som kom kørende i yderbanen på køge bugt motorvejen
som lige pludselig tændte tågebaglygterne selvom han havde biler bag sig,
bare fordi der kom en smule tåge længere fremme som ikke forringede
sigtbarheden en dadel..... der var selvfølgelig 2 stk.s så man kunne tro
personen bremsede....dybt SUK

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 22:10

"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenFJERNDYRET@KATget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:T7nvd.75578$Vf.3602731@news000.worldonline.dk...

> [...]
> bare fordi der kom en smule tåge længere fremme som ikke forringede
> sigtbarheden en dadel..... der var selvfølgelig 2 stk.s så man kunne tro

I tyskland er man mere koncekvent. Det giver en bøde hvor man kører med
tågelygter når sigtbarheden er > 50-100m mener jeg det er. Og politiet GIVER
bøden.......her i dk gør politiet intet ved det

--
Tom

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-12-04 23:18

On Mon, 13 Dec 2004 22:09:48 +0100, "Tom"
> [...]

>tågelygter når sigtbarheden er > 50-100m mener jeg det er. Og politiet GIVER
>bøden.......her i dk gør politiet intet ved det

Ved sigtbarhed på 50 meter (afstanden mellem to markeringspæle) er det
tilladt have tågebaglys tændt. Hastigheden må maksimalt være 50 km/t.
Ved sigt på 100 meter skal tåbebaglysert slukkes. Hastigheden må
maksimalt være 80 km/t
Ved sigbarhed på 150 meter må hastigheden maksimalt være 120 km/t.

Fly

--
In space nobody will hear your cream