Børn på motorcyklen
Fra : notme

Dato : 13-12-04 14:40

Er der nogen der kender reglerne for børn på motorcyklen?

Det eneste jeg har kunnet finde, er at de skal være over otte år før der er
krav om styrthjælm. Samt at det anbefales at de ikke sidder bagpå..

Er der en der kan henvise til en lov/paragraf der tydeligt fortæller hvordan
man skal forholde sig?

Sagen er at jeg har en dreng på fire år. Jeg har ham siddende foran mig, med
cykelhjælm på. Jeg kører på en lille off-roader. Vi lusker af sted med ca
30km/t. Vi har ca 2-3km hjem fra børnehaven.
Vores lokale betjent var ikke helt tilfreds med den situation, da han
stoppede mig i dag, og bad mig trække motorcyklen resten af vejen.

Var han i sin ret til at forbyde mig at køre hjem?

--
-- Brian
Never be afraid to try something new...

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-12-04 15:26

notme wrote:
> Er der nogen der kender reglerne for børn på motorcyklen?

Et er regler, et andet er fornuft - Jeg ville ihvertfald ikke køre med
børn som ikke har forsvarligt sikkerhedsudstyr på, og da slet ikke når
de er så små som 4 år.
Motorcyklen slår sikkert også hårdt på et 4 årigt barn hvis man vælter
med 30 km/t..

> Det eneste jeg har kunnet finde, er at de skal være over otte år før der er
> krav om styrthjælm. Samt at det anbefales at de ikke sidder bagpå..

Lovkravet hedder 8 år, (jvfr. færdselsloven §81
stk. 3) Jeg mindes argumentet for netop 8 år er noget med at nakken på
små børn ikke kan tåle belastningen af en hjelm.

> Er der en der kan henvise til en lov/paragraf der tydeligt fortæller hvordan
> man skal forholde sig?

Færdselsloven -> Find den på retsinfo.dk -> Danske Love -> Poplærtitler
-> F -> Færdselsloven.

Jeg ved ikke om der måske findes noget i detailforeskrifter for
motorkøretøjer som har med sagen at gøre.

> [...]
> stoppede mig i dag, og bad mig trække motorcyklen resten af vejen.
>
> Var han i sin ret til at forbyde mig at køre hjem?

Hvis han vurderede din kørsel til at udgøre en fare for ungen, hvis han
f.eks. ikke kan nå fodhvilere eller ikke sidder med et ben på hver siden
af cyklen, eller bare med risiko for at falde af.

Grunden til at han måske ikke må side foran kan være at det forhindrer
fuld betjening af cyklen, og i så fald er det forbudt jævnfør § 82.

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at
føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere
køretøjet. Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i
§ 32, stk. 2 og 3, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt
på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

Stk. 3. Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare
for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne
slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse
eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.

Derudover nævner § 52 i Stk. 3 følgende: En passager på en motorcykels
bagsæde skal sidde med et ben på hver side af motorcyklen.

Der står dog ikke direkte at det er forbudt at køre med ungen foran sig,
men jeg kan ikke lige finde nogen domme om det.

Håber du kan bruge noget af det.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Tommy Fer

Dato : 13-12-04 16:18

> [...]
> er så små som 4 år.
> Motorcyklen slår sikkert også hårdt på et 4 årigt barn hvis man vælter med

Men sætter du en "tung" styrthjelm på dit barn og bremser hårdt kan der
opstå svære nakkeskader.

Mvh Tommy Fer

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-12-04 18:06

Tommy Fer wrote:

> Men sætter du en "tung" styrthjelm på dit barn og bremser hårdt kan der
> opstå svære nakkeskader.
>
> Mvh Tommy Fer

Det skrev jeg skam også noget om lidt længere nede i mit indlæg.. Om
grunden til at børn ikke kan holde til hjelmen.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-12-04 16:19

"notme" <heh@not.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> stoppede mig i dag, og bad mig trække motorcyklen resten af vejen.
>
> Var han i sin ret til at forbyde mig at køre hjem?

Du må ihvertfald ikke have ham foran dig, hvis MC,en er indrettet til
bagsædepass. skal barnet sidde bagpå.
Du kan evt. købe en barnestol hos www.Louis.de
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-12-04 16:46

notme wrote:

> Sagen er at jeg har en dreng på fire år. Jeg har ham siddende foran
> mig, med cykelhjælm på. Jeg kører på en lille off-roader. Vi lusker
> af sted med ca 30km/t. Vi har ca 2-3km hjem fra børnehaven.

Afstand og din hastighed er uvedkommende. Trafikken er ikke en legeplads.

> Vores lokale betjent var ikke helt tilfreds med den situation, da han
> stoppede mig i dag, og bad mig trække motorcyklen resten af vejen.
>
> Var han i sin ret til at forbyde mig at køre hjem?

Ja - med henvisning til forsvarlighed/betjening.

Jeg kører lejlighedsvis med ungerne på 5 og 7 år - bruger et
http://www.stamatakis.net/ sæde til den mindste og MC-tøj og hjelm fra
www.louis.de http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=789. Hjelmen
er mindre i skallen end normalt, og lidt lettere end de fleste.

Som altid : kør med sikkerhedsudstyr. Det er en udskrivning, men
knaldbilligt opvejet mod en evt. skyldfølelse.

--
vh
Torben

Fra : notme

Dato : 13-12-04 17:13

Det børnesæde fra stamatakis.net, kan man ikke købe det i en dansk
forretning? -Hvis ja: hvor?
Jeg har før hørt om de sæder, men ingen (inkl MC-forhandlere) har vidst
noget når man spørger..

Fra : Rasmus Pedersen [600~

Dato : 13-12-04 19:03

Reglerne er som følger

Op til 8 år er der ikke lovkrav om at de skal have hjælm på.

Dog er det heller ikke tilladt at haev dem siddende foran.

Man må kun have dem på bagpå.

Men er det ikke lidr ricikabelt med små børn på motorcykel

Mvh Rasmus

Fra : anders majland

Dato : 13-12-04 19:34

> Men er det ikke lidr ricikabelt med små børn på motorcykel

Jo man er da nødt til at have en stor stationcar med mindst 5 stjerne i en
crashtest og den allerdyrste og måske sikrestre autostol .... Og hvis man
ikke bruger 350000kr på det er man ikke nogen ansvarlig forælder !!!!

Ja det er altså det indtryk man får mange steder ....

Jeg kører også med vores søn på mc'en. De første ture var foran og bare
rundt på grunden eller ned af en grusvej. Som 3årig har så fået en fullface
mc hjelm og en stamatakis stol. Om hjelmen er mere sikker end cykelhjelmen
er et åbent spørsgmål da den jo er tungere - men alternativet havde været at
købe motorbriller og så kunne han ligesågodt få en fullfaze hjelm

Med det udstyr og "solidt" tøj her vi bevæget os op til 20km væk hjemmefra.
Kørslen skal selvfølgelig foregå på hans præmisser (og vi plejer at holde os
til biveje), men så er det min overbevisning at det ikke er farligere at
cykle med et barn bag på en trædecykel i en storby ...

/A

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-12-04 20:36

"Rasmus Pedersen [6000]" <rasmuspedersenFJERN@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:41bdd95f$0$74686$14726298@news.sunsite.dk...
> Reglerne er som følger

> Dog er det heller ikke tilladt at have dem siddende foran.
> Man må kun have dem på bagpå.

Det vil jeg enormt gerne se dig dokumentere!
Der er nemlig flere fortilfælde for år tilbage der viser at det IKKE er
ulovligt at have dem foran, hvis motorcyklen indrettes til det. Der skal
være fodhvilere, men disse kan monteres tæt under tanken.

Er børnene for små til en rigtig styrthjelm, kan en cykelhjelm være god.

Rittig

Fra : notme

Dato : 13-12-04 21:04

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være fodhvilere, men disse kan monteres tæt under tanken.
>
> Er børnene for små til en rigtig styrthjelm, kan en cykelhjelm være god.

Vil du dermed sige at jeg bare skal montere et sæt fodhvilere under tanken,
og så er det lovligt?

Vi har heller ikke en rigtig styrthjælm til sønnen. Efter alt det man læser
med nakkeskader, så synes jeg også cykelhjelmen er fin.

Fra : anders majland

Dato : 14-12-04 08:24

> "Rasmus Pedersen [6000]"
> Det vil jeg enormt gerne se dig dokumentere!

Sidst vi diskuterede det var vist i maj.
citat migselv 14 maj iår

Ifølge FDM siger færdelsstyrelsen at børn skal placeres bag føreren på
en mc.

(Jeg talte med en medarbejder hos FDM idag, pba. at de i en spalte i det
aktuelle nummer af Motor netop skrev at børn skulle placeres bagpå. Han
havde selv kørt med datteren bagpå fra hun var et år)

Færdselsstyrelsen må jo formodes at have styr på reglerne ... Så hvis en
gider ringe derind burde det være muligt at få på skrift. Jeg valgte at tro
på medarbejderen hos FDM der havde talt med færdselsstyrelsen.

Btw så er der i tyskland krav om at børn op til 7 år skal anvende et sæde
godkendt efter bestemte normer. Dvs i praksis et stamatakis sæde.

--
Anders Majland

Fra : notme

Dato : 13-12-04 21:00

Det kommer jo meget an på barnet.
Har de forståelse for, at de ikke under nogen omstændigheder giver slip, og
man ellers kører behærsket, så er risikoen noget mindre.
Den korte tur det for mig drejer sig om, kan jeg godt overkomme med små
30km/t.
Og så kan man også stadig snakke sammen

Fra : Lars Holst

Dato : 14-12-04 20:53

"Rasmus Pedersen [6000]" <rasmuspedersenFJERN@post.cybercity.dk> said in

> [...]
>
> Man må kun have dem på bagpå.
>
> Men er det ikke lidr ricikabelt med små børn på motorcykel

Jeg har kørt rundt på lange ferieture på min gamle veteran Guzzi Falcone
med barn og dette barn sad _ikke_ bagpå.
Det er langt mere sikkert at barnet sidder mellem dig selv og styret eller
endnu bedre mellem dig og tanktasken.
Kravet er bare at der er noget barnet kan have sine fødder på...altså nogle
fodhvilerlignende genstande.

Barnet må _ikke_ sidde bagpå såfremt det ikke kan nå fodhvilerne.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 14-12-04 21:08

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> said in

> [...]
> nogle fodhvilerlignende genstande.
>
> Barnet må _ikke_ sidde bagpå såfremt det ikke kan nå fodhvilerne.

Jeg vil iøvrigt lige tilføje at det ikke var mit eget barn og at dette barn
jeg kørte med var et barn der led af DAMP.
Det var uproblematisk at have ham foran.
Det ville have været problematisk med ham bagpå.

--
Lars Holst

Fra : anders majland

Dato : 14-12-04 23:11

> Det var uproblematisk at have ham foran.
> Lars Holst

Efter diskussionen i foråret valgte jeg at kaste håndklædet i ringen og
sætte sønnike bagpå.
- Ifølge FDM / Færdselsstyrelsen er praksis skærpet
- Jeg gad ikke diskutere det med forargede forældre/pædagoger i børnehaven

Jeg er ellers enig i at kontakten er meget bedre foran (og også udsynet
oplevelsen for knægten). Desunden er han faktisk mindre i vejen foran end
bagpå. Dvs når jeg har ham bagpå, er jeg nødt til at sidde længere fremme
end når jeg kører solo. Med ham foran kan jeg sidde stortset som jeg plejer
På en XT600 sidder man jo også godt oprejst og jeg kan sagtens nå med ham
foran.... På mere sportsprægede maskiner kan det måske nok knibe med pladsen
foran.

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-12-04 19:13

notme wrote:
> Det børnesæde fra stamatakis.net, kan man ikke købe det i en dansk
> forretning? -Hvis ja: hvor?
> Jeg har før hørt om de sæder, men ingen (inkl MC-forhandlere) har
> vidst noget når man spørger..

Hvorfor ikke bare købe det hos www.louis.de - der er ikke forskel på
størrelsen - kun prisen. Og den er sjældent i danske forhandleres favør. Kok
MC har vist solgt deres restlager ud fordi de ikke fik solgt noget.. Jeg fik
mit på www.ebaymotors.de

At svare over spørgsmålet.
Hvad er det mest irriterende på usernet?

--
vh
Torben

Fra : Rasmus Pedersen [600~

Dato : 13-12-04 22:43

Nu skal jeg da ikke spille for klog angående dette emne men jeg tog selv
kørekort til MC i sommers
og det var hvad der stod i vores lærebøger og fik fortalt. Om det er ok at
monterer fodwheelers under tanken og placerer barenet der kan jeg da ikke
garanterer 100% men mener ikke det er lovligt.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-12-04 08:20

"Rasmus Pedersen [6000]" <rasmuspedersenFJERN@post.cybercity.dk> wrote in
message news:41be0cdf$0$74679$14726298@news.sunsite.dk...

[snip Rasmus' konsekvente svar over spørgsmålet]

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Lige præcis!

Rasmus - svar under spørgsmålet og skær det væk du ikke svarer på.

Brug 5 minutter på at læse: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
og gør dig selv og andre en tjeneste.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Rasmus Pedersen [600~

Dato : 14-12-04 20:30

> Rasmus - svar under spørgsmålet og skær det væk du ikke svarer på.

OK så da. lige en sviner til mig men skal da gører det sådanne fremover

--
Svar i NG eller på rasmuspedersenFJERN@post.cybercity.dk
mvh Rasmus Pedersen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 15-12-04 00:43

"Rasmus Pedersen [6000]" <rasmuspedersenFJERN@post.cybercity.dk> wrote in
message news:41bf3f4f$0$74684$14726298@news.sunsite.dk...

> OK så da. lige en sviner til mig men skal da gører det sådanne fremover

Hov hov - sådan skulle det ikke forstås.

Tro mig - du bliver selv ret hurtigt vant til at læse indlæg på denne måde.
Det giver mere mening når man svarer under det folk skriver

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Ove Jakobsen

Dato : 13-12-04 22:28

notme wrote:
> Er der nogen der kender reglerne for børn på motorcyklen?
Ja de skal kan nå fodvilerene (på den stol jeg har er det to stykker sele
med en løkke i enderne) og må ikke hindre betjeningen af mcen
> Det eneste jeg har kunnet finde, er at de skal være over otte år før
> der er krav om styrthjælm. Samt at det anbefales at de ikke sidder
> bagpå..
Min søn bruger hans cykelhjælm det betragter jeg som ok.
> [...]
> Vores lokale betjent var ikke helt tilfreds med den situation, da han
> stoppede mig i dag, og bad mig trække motorcyklen resten af vejen.
Jeg har kørt en del med knægten siden han var 2 1/2 til at starte med foran,
siden jeg fik barnestolen har det været bagpå. Og jeg lusker ikke afsted men
følger trafikken, det er vel ikke bedre at blive kørt over end at køere ind
i nogen -)
> Var han i sin ret til at forbyde mig at køre hjem?
Ja hvis han ikke kunne nå fodvilerne.

MVH Ove Bandit 600+ og Axis90 med barnestol

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-12-04 01:23

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> writes:
> [...]
>
> Tro mig - du bliver selv ret hurtigt vant til at læse indlæg på denne måde.
> Det giver mere mening når man svarer under det folk skriver

Nu vi er ved det der med hvad der er rart at læse, kan du så ikke
sætte din newsreader op til kun at bruge en linje til
attributionslinje. Message-ID på det indlæg du svarer på er redundant
information. Det findes allerede i References-headeren (hvor man i min
newsreader kan klikke på det og få vist pågældende indlæg om man så
lyster).

Hvis du endelig vil have det stående, så må du meget gerne sætte din
newsreader op, så den i det mindste skriver det rigtigt. Ovenstående
message-ID er forkert fordi der ikke er '...' i slutningen af
message-ID på det indlæg du svarer på.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 15-12-04 03:51

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> [...]
> information. Det findes allerede i References-headeren (hvor man i min
> newsreader kan klikke på det og få vist pågældende indlæg om man så

Jeg har tidligere benyttet OE Quotefix, men min maskine fik roterende fis i
kasketten af den så jeg har fjernet den igen. OE sætter automatisk linket
med ind - det er ikke noget jeg kan slå fra desværre. Nu her hvor jeg sidder
og skriver mit svar til dig står hele teksten faktisk også på een linje. Jeg
kan forestille mig, at det muligvis er OE, der klipper linjen af. Den står
nemlig til at klippe efter 76 karakter - hvilket vel er korrekt?

> [...]
> newsreader op, så den i det mindste skriver det rigtigt. Ovenstående
> message-ID er forkert fordi der ikke er '...' i slutningen af

I OE bliver de sidste tre punktummer ikke linket fordi den ved at tre
prikker der følger efter hinanden ikke er en del af URLen (det bør din
newsreader vel også kunne se?). Hvis det skulle være helt korrekt så skulle
selve linket og de tre punktummer måske være adskilt med et mellemrum.

Jeg er allerede gået væk fra at bruge OE til mail - og er sådan set også på
udkig efter en ny newsreader så jeg kan skrotte OE helt. At OE ikke er en
specielt fantastisk newsreader behøver vi ikke blive uenige om

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-12-04 11:27

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
>
> [OE] står nemlig til at klippe efter 76 karakter - hvilket vel er
> korrekt?

Jo, det er OK - de anbefaler 72 tegn på usenet.dk, da det efterlader 8
tegn til citeringer hos folk der bruger en standard-terminal (eller et
DOS-vindue) der er 80 tegn bredt.

Husk at den ikke må ombryde citater (hvilken din heller ikke gjorde)
uden at den gør det korrekt med som jeg fx har gjort (vha. en funktion
i min newsreader) med dit citat ovenfor.

> I OE bliver de sidste tre punktummer ikke linket fordi den ved at tre
> prikker der følger efter hinanden ikke er en del af URLen (det bør din
> newsreader vel også kunne se?).

Det er fordi din newsreader ved at den skal tage hensyn til sin egen
defekt. Syntaktisk angiver den et message-ID der slutter med '...'.
Da folkene der udvikler min newsreader går meget op i standarder, så
ser den de 3 punktummer som det af message-ID'et.

Ja, eller news:bla@bla.bla burde være omsluttet af < og >.

> [...]
> også på udkig efter en ny newsreader så jeg kan skrotte OE helt. At
> OE ikke er en specielt fantastisk newsreader behøver vi ikke blive

Jeg kan nævne flere gode, men de retter sig måske nok ikke mod folk
der på nogen måde har fundet OE god Hvad med Mozilla Thunderbird?
Ellers så søg lidt over i news:dk.edb.internet.software.mail+news. Der
er masser af forslag til newsreadere.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-12-04 13:30

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg kan nævne flere gode, men de retter sig måske nok ikke mod folk
> der på nogen måde har fundet OE god Hvad med Mozilla Thunderbird?

Jeps - jeg har nu installeret Thunderbird. Så må vi se hvor god den er

Nogle af de programmer du tidligere har anbefalet mig er simpelthen så
grimme at jeg slet ikke kan klare at have dem åbne. Brugerinterfaces
skal ikke designes af programmører!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Hekto

Dato : 16-12-04 18:02

In article <cprv50$2q6k$1@news.cybercity.dk>, spam@dfmc.dk says...
> Jeps - jeg har nu installeret Thunderbird. Så må vi se hvor god den er

Det mest irriterende er at den ikke kan dekode billeder.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-12-04 16:02

Tony Lorentzen <spam@dfmc.dk> writes:

> Jeps - jeg har nu installeret Thunderbird. Så må vi se hvor god den er

Rygtet vil vide at du skal installere et par extensions før den bliver
rigtig fed. Hvilke må du finde hjælp til ovre i d.e.i.s.mail+news.

> Nogle af de programmer du tidligere har anbefalet mig er simpelthen så
> grimme at jeg slet ikke kan klare at have dem åbne. Brugerinterfaces
> skal ikke designes af programmører!

Jeg synes selv at min newsreader ser perfekt og let overskuelig ud.
Bedøm selv ud fra det screenshot jeg lige tog af dit indlæg:
<http://ting.bunk.cc/gnus-dfm.png> Skal man bashe den for noget, så
kan man argumentere for at de der smilies ser lidt misforståede ud,
men dem kan man naturligvis bare slå fra.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*